Separare galvanicĂŁ

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Din disputa pe care am citit-o aici, cred ca cei doi(trei) se refera la 2 lucruri diferite dar utilizand acelasi cuvant "circuit".

Cum se vede in poza lui RazvanTI, el face referire la circuit in sensul ca este un oval, un tren poate da o tura sau mai multe pe el.

Bogdan_g se refera la circuit in sensul electric, ca exemplu in poza lui RazvanTI in al sau "circuit feroviar" sunt de fapt 3 circuite electrice separate. Cele 2 blocuri de siguranta plus linia ramasa

Eu zic ca se poate face chiar in analogic pe un singur circuit electric ca o locomotiva sa mearga iar una sa stea. Ca o idee in curent alternativ s-ar putea transmite doua frecvente diferite iar in interiorul loco sa fie montate filtre pt. respectivele frecvente... Desi se complica treaba... si se vede clar avantajul digitalului
 
mai razvane dar repede te mai simti lezat ...:) cine si pe cine a jignit ? mai mult limbajul meu cred ca a fost plin de respect (de altfel cu asta am si inceput " cu tot respectul".
acuma despre studiu .... cred ca cel mai bine ar fi sa faci si tu asta sau noi toti... sau mai bine invata sa numeri adica invata sa numeri circuitele de alimentare (asta in in cazul in care stii ce este un circuit. cat despre bagatul in ceata (am proiectoare galbene) nu ai sa reusesti ... adica eu inteleg perfect despre ce este vorba...

@prognozis
hmmm! asa o fi! sunt eu prost
tu ai zis, nu eu ... intre a
vorbiti prostii
si a fi prost -i este o mare diferenta ...

later edit
va urez multa bafta la realizarea proiectelor voastre
 
Discutia asta a luat-o razna. Complet.
Ideea de baza a fost aceia ca in sistem analog se poate face ca un tren sa stea pe loc in zone predeterminate, cum ar fi intersectii, gari, semafoare, macaze, etc.
In fapt nu o sa vedeti in realitate ca un tren opreste de aiurea, asa in traseu, ca sa faca mecanicul pipi sau sa admire un copac... :-? Tot in sectoare predeterminate se fac opririle, exceptand zonele de manevra (depouri, depozite, linii interioare...unde disciplina de parcurs nu este asa de stricta)
Segmentul de circuit (nu electric) izolat, are rolul de a controla o masina (locomotiva) independent de cele care ruleaza in traseu (circuit, tronson, linie, etc...), de fapt, acest segment face parte din acelasi circuit electric, doar ca pe perioade determinate de temporizari, curentul este oprit o vreme si masina ramane pe loc. La realimentare, segmentul intra in acelasi circuit electric si determina pornirea locomotivei. Momentul pornirii este determinat de temporizator, semaforul da verde concomitent cu alimentarea segmentului, masina pleaca, macazul se schimba, iar dupa expirarea timpului de temporizarii, segmentul reintra in stare de nealimentare cu tensiune iar semaforul revine la rosu. In practica, o masina care sta pe un astfel de segment, are rosu si la o comanda, semaforul se face verde, sectorul primeste tensiune temporizata, locomotiva pleaca, temporizarea tine cat masina depaseste segmentul izolat si semaforul (la cea mai mica viteza), dupa care tensiunea este oprita pe segment, semaforul revine la rosu si ciclul se reia.
Daca una din masini sta pe loc pe un tronson izolat din acelasi circuit (nu electric), o alta poate fi manevrata in orice sens dorim noi, printr-un inversor de tensune, dupa cum reiese din schema desenata de mine (fara sa fiu electronist si fara sa stiu a folosi terminologia aferenta).
In fapt real, pentru siguranta circulatiei, operatorii de linie nu au voie sa dea liber la doua trenuri pe acelasi sector de linie. Asa ca ceea ce am facut eu in analogic este conform cu realitatea. O locomotiva este izolata intr-un loc anume, in timp ce alta rulaza pe tronsonul de linie (bloc, circuit, etc. ) in deplina sigranta. Ea va opri in alt loc predeterminat, izolat, eliberand linia pentru un alt tren.
Toate aceste manevre sunt controlate prin relee, inclusiv oprirea si pornirea trenului, culorile semafoarelor si pozitia macazelor. Montajul sesizeaza prezenta unei locomotive in locul predeterminat si actioneaza o alta comanda conform unui protocol de parcurs pe care au l-am realizat fara electronica, numai din comutatoare care fac traseul si comanda anumite relee in mod selectiv.
Ele lucreaza la un impuls dat de sezoarele reed si se auto-mentin pana cand expira timpul si li te taie curentul asigurat prin releul de temporizare.
Daca nu m-am exprimat corect, necunoscand exact termenii pe care ar fi trebuit sa-i folosesc, rog specialistii sa ma corecteze. Dar asta nu inseamna ca vorbesc prostii. Adica nu stiu ce zic, ce fac, ma rog. Tot ce reiese dintr-o astfel de afirmatie.
Chiar daca am facut greseala de anumi "circuit" un traseu de cale ferata, asta nu inseamna ca vorbesc prostii. A vorbi prostii inseamna ori da fii pe dinafara, ori sa fii prost. Asta reiese din cele spuse de Bogdan. Putea sa analizeze schema si sa faca corecturile necesare in exprimarea mea. Nu sa ma fac prost implicit. Daca nu am folosit cuvantul respectiv asta nu inseamna ca nu stiu ce zic. Nu toata lumea este specialist in terminologia electronica.
Polemica asta chiar m-a obosit. Invit pe oricine este dornic de plimbare constructiva, sa vina la mine acasa, la Slobozia, sa vada cu ochii lui ce am facut si cum am facut. Invitatia este deschisa oricui. Cert este insa ca se poate face asta in analogic, indiferent de termenii folositi in descrierea functionarii!

Va astept cu drag pe toti. La o cafea, bere sau coniac, la o discutie deschisa si o analiza profunda.
Fara contradictii nu exista adevar! Fara prosti, nu exista destepti! ('na ca m-am facut iarasi prost...) ;-)
 
daca doresti iluminare constanta in vagoane indiferent de tensiunea din circuitul analogic se poate suprapune in circuit peste tensiunea continua, o tensiune alternativa de inalta frecventa. Nu am schema la indemana, dar sunt convins ca o au pasionatii de analog...

Cel mai simplu mod de a asigura traficul unui numar mare de trenuri in analog este cu ajutorul blocurilor automate, exista diorama de la muzeul DB din Nurnberg care este realizata in acest mod, circula peste 10 trenuri pe acelasi fir.

Eu sunt electronist, dar odata cu aparitia digitalului interesul pentru scheme analogice a disparut. Din pacate au trecut ceva ani de la studiul acelor scheme asa ca nu mai imi aduc aminte unde le-am vazut... daca le mai gasesc am sa le postez.

Mult succes!
 
Asta am facut si eu pe diorama mea. Am impartit un circuit (traseu, tronson eu stiu cum sa-i mai zic ca sa nu creez neintelegeri...) in 4atru blocuri automate, comandate prin relee iar sesizarea prezentei se face prin relee magnetice tip reed. (numai partea tubata a releului reed). Dupa ce o masina depaseste un bloc, semaforul trece pe rosu si se opreste curentul in blocul respectiv, o alta locomotiva ce vine din urma fiind oprita la semaforul anterior. Ca sa nu opresc curentul in tot blocul, iar vagoanele sa nu ramana fara lumina pe stationare, am ales sa sectionez o bucata de linie, cat cuprinde o locomotiva (cea mai lunga pe care o am, plus inertia la oprire), pe care sa oprec tensiunea in fata semaforului...De indata ce intre cele doua garnituri se elibereaza un bloc, cea din urma primeste verde si pleaca mergand pana la urmatorul semafor care este la randul lui determinat de ocuparea sau nu a blocului din fata.

La ora actuala, impreuna cu RazvanTI, lucram la un dispozitiv revolutionar, care are rolul de a opri-porni treptat locomotivele in sistem analog.

Sistemul este deja conceput, acum lucrez la partea de lumini. caut solutii pentru a determina culoarea semaforului in functie de starea semaforului urmator. Galben daca acesta este pe rosu, verde daca acesta este pe galben sau verde si rosu daca urmatorul bloc este ocupat.

Urmand directivele de partid si de stat, caut solutii pentru a rezolva aceasta problema cu un buget cat mai restrans, astfel incat automatizarea sa fie cat mai usor de aplicat, cat mai stabila, functionala si ieftina... :D
 
bogdan_g a spus:
...itzi spun tot despre XOR AND NAND MUX deMUX cu relee ... (tot itzi plac tie cum se aud)
ba mai mult ... o smecherie:cum tranformi un impuls in semnal continuu ...tot cu relee... :D

Nu ar fi mai frumos chiar sa ne explici in loc sa ne critici pentru termenii folositi? Nu toti suntem specialisti si nu toti cunoastem acesti termeni. Eu unul, fara sa fac haz de termenii folositi, am postat solutiile descoperite de mine, si am explicat functionarea lor cu vorbele mele.
 
Salutare,

Ca sa nu va mai contraziceti propun sa discutati separat lucrurile in variantele:

1.Necesarul de blocuri de linie pentru un traseu. Incepeti cu un traseu simplu: un oval, doua macaze si doua linii in statie.

2.Trenurile merg in aceiasi directie pe aceiasi linie.

3.Trenurile merg in directii opuse pe aceiasi linie.

4.Trenurile, indiferent de directia in care merg, sunt obligate sa stea in semnal atata timp cat pe linia lor se afla, stationeaza sau face manevra alt tren.

5.Conditionarea "daca" a macazelor pentru verdele, galben/verde sau alb lunar al semnalelor de cale in cazul in care se creaza un parcurs.

Ca terminologie sa definim blocul de linie:

O portiune izolata a liniei de restul circuitului , cu una sau doua sine intrerupte, ce poate avea mai multe roluri in functie de pozitionarea pe macheta:

a.Stationare - circuit deschis sau circuit inchis in care primeste comanda de alimentare la o sina sau la amandoua;

b.Trecere cu franare - alimentare permanenta dar cu inserierea alimentarii unei sine cu un dispozitiv, mecanism sau orice altceva ce produce o scadere a tensiunii de alimentare de la +volti la zero volti sau numai o scaere cu cateva unitati;

c.Trecere cu linie de comanda, in sistemul vechi analogic, ambele sine izolate sau numai una. Nu este cazul datorita contactelor magnetice montate intre sine ce permit comanda macazelor, semnalelor si implicit a plecarii garniturilor, barierelor si altor accesorii de pe macheta.

Aici nu este vorba sa explicam fiecare cum stie ci sa se vorbeasca pe aceiasi limba ca sa inteleaga toata lumea.

Desi am citit putin "in diagonala" sunt convins ca despre anumite lucruri aveti aceiasi solutie dar spusa cu alte cuvinte a iesit ce a iesit.

Luati pe rand temele si nu treceti la urmatoarea pana nu s-a lamurit una.

:cafea:

p.s.Nu am spus nimic despre linia dubla deoarece daca se rezolva pe linie simpla, cel mai interesant si provocator caz, pe linie dubla este floare la ureche.
 
Am creat cateva scenarii utilizand jocul Transport Tycoon Deluxe pentru windows. Numai ca sa simulez functinarea semafoarelor si ca sa-mi dau seama cam cum ar trebui realizate legaturile intre semafoare si prioritati. Fireste, e numai cu titlu orientativ... (Am simulat numai traseul feroviar exterior)


Acest joc e o buna forma de a simula automatizarile.
 
@ delly
Pasul IV. Realizarea sectoarelor izolate de linie. Studiul posibilităĂžii de a construi surse de tensiune variabilă comandate digital pentru 8 trepte de viteză(3 biti)
am facut asta ... cu 8 trepte dar sunt multe rau ...:D, adica ocupa multa linie (distanta intre contacte 10cm), ma rog am sa-l modific pt 5 sau 4 ... dar am o alta problema si anume, nu mai stiu cum sa-l fac sa plece... tot automat. daca ai vreo idee la fel de interesanta ca asta cu vt digital as fi recunoscator
 
@prognosis
ÎnĂželegerea funcĂžionării circuitelor logice nu necesită multe cunoÂştinĂže de electronică. Dacă doreÂşti am să-Ăži descriu funcĂžionarea fiecarui tip de poartă, cu exemple concrete.
De aici, realizarea unui automat frumos este ca dezlegarea unui careu de cuvinte încruciÂşate. Lucrarea mea de diploma a conĂžinut sute de asemenea circuite, însă am făcut-o cu plăcere deoarece am luat-o ca Âşi pe un joc ...logic. Avantajele acestor circuite sunt multe. În primul rând preĂžul de cost, apoi spaĂžiul restrâns, fiabilitatea etc.
Pe un CI de 1 cmp sunt 4 porĂži. Costă vreo 0,7 lei. Văzând ce ai realizat fără să Âştii ce înseamnă NAND sau XOR, nu pot decât să îmi scot pălăria. Oricum, după ce te famiriarizezi cu circuitele logice, schimbarea culorilor semafoarelor în funcĂžie de semnalele afiÂşate de celelalte Âşi de starea macazurilor, Ăži se va părea un joc frumos.

@LDH
Prin bloc de line automat (BLA) se înĂželege porĂžiunea dintre 2 staĂžii în care se execută operaĂžii de miÂşcare (staĂžii având macazuri). Comanda elementelor de dirijare din aceste staĂžii se face printr-o centrală electrodinamică (CED). Deci BLA este porĂžiunea dintre două CED-uri consecutive. La rândul lui, BLA este împărĂžit în sectoare sau porĂžiuni de linie. Acestea sunt izolate unele de altele prin aÂşa-numitele joante izolante. Rostul lor principal este de a împiedica prezenĂža simultană pe aceeaÂşi sector de linie a două trenuri. De asemenea, pot sesiza Âşi ruperea liniei. Modul lor de funcĂžionare al BLA este simplu Âşi eficient, însă nu vreau să-l descriu pe un forum public :-?
În ceea ce ne priveÂşte, raĂžiunea realizării unui BLA constă în posibilitatea rulării mai multor trenuri în acelaÂşi sens cu condiĂžia ca între ele să fie cel puĂžin un sector liber. Asta fără sa umbli la variatoarele de viteză.
Spor în toate!
 
delly a spus:
.... Modul lor de funcĂžionare al BLA este simplu Âşi eficient, însă nu vreau să-l descriu pe un forum public :-? ...

nu vad unde ar fi problema :roll: ....sau nu vrei sa ne impartasesti informatii?
 
@bogdan_g
Ideea mea ar fi ca în momentul în care se intră într-o zonă cu restricĂžie de viteză, să se activeze un generator de impulsuri de o perioadă, să zicem de 0,25 s, iar la fiecare impuls, tensiunea sursei să scadă. Când am zis 8 trepte, m-am referit la 8 impulsuri contorizate de un numarător de 3 biĂži.
 
am inteles ... (eu am montat sub linie 8 contacte reed) functioneaza bine (ma rog aproape bone... sub 5v nu se mai misca decat DA60 ... si ala fara lumini). ma gandesc sa incerc cu 4 bit (16 trepte) si cu idea ta de impulsuri generate ... sa vad ce iese (asta ar rezolva si plecarea... :D)

respect,
bogdan.
 
bogdan, nu ma refeream la impulsuri aplicate liniei. E puĂžin mai complicat, Âşi încă nu e decât la faza de proiect. idea ar fi ca impulsurile să fie numărate de un numărător, iar ieÂşirile lui să comande printr-un sistem format dintr-un decodor Âşi un switch digital un divizor de tensiune. Cât despre separarea circuitului de tracĂžiune de cel digital, n-am deocamdată nici o idee cum aÂş putea s-o fac. Oricum voi studia in zilele ce vin asta, e posibil să fie necesar Âşi un AO.
 
Bună întrebare! Ceea ce vrem să facem este separarea circuitului de comandă de cel de tracĂžiune. Faptul că circuitul de comandă impune folosirea unui număr mare de circuite digitale face mai interesantă realizarea acestuia. Problema cea mai mare mi se pare realizarea pilotului automat. Dacă am putea băga un mecanic micuĂž în locomotivă, care să încetinească la galben Âşi să oprească la roÂşu ar fi perfect...
 
Ma bag si eu la elaborarea de idei :). La punerea in pratica nu prea, pt. ca eu voi merge pe sistemul dcc.

Acu imi treacea o idee, poate nu e buna tinand cont ca e 12 noaptea. Simularea mecanicului micut la scara HO sau putea face zic eu. Pe tronsonul acela izolat de dinaintea semaforului sa exista o metoda de a transmite locomtivei daca semaforul e rosu sau galben... optic sau prin releu reed.
De data asta reedu sa fie pe loco montan, iar intre sine o bobina care in functie de semafor transmite sau nu, sau un receptor IR pe loco si un emitaor intre sine.
Odata receptional semnalu, in interiorul loco merge facut o schema destul de simpla ca principiu, un bistabil care trece la receptionarea semnalului de la alimentare directa a motorului, la alimentare prin intermediul unui tranzitor de putere. Pe baza tranzistorului sa fie pus un condensator. Prin descarcarea acestuia se reduce si alimentare motorului pana la oprire... Ca metoda de pornire ar fi pe bucata acea de tronson izolata intreruperea alimentarii pt un interval scurt de timp, 0.5 sec, data tot de schimbare semaforului la verde. Circuitul din loco la alimentare sa porneasca pe alimentare motor pe direct...
Nu-s poate aberez, dar ca idee ar merge...
Si e cam analogic aproape totu.
 
:D @xname lm555 (cel mai intalnit ic folosit la 'numaratoare') il putem face din 20-25 de tranzistori ..:) deci ... cum este ? :D

respect,
bogdan.
 
Cele mai folosite numaratoare la mine au fost CMOSurile 4015, numarator pe 4 biti, bidirectional. Iar cel mai interesant la inceput era 4017, numarator johnson (la fiecare impuls schimba iesirea urmatoare pe 1, iar celelate 9 pe 0, un fel de fuga)

:)
 
da ... in mare cam asa functioneaza dcc (funtiile de compensare, redresare lumini bla bla bla sunt logice si prreluate prelucrate de ic-ul din loco). ideea este urmatioarea ... 1. cat costa un sistem dcc complet (baza + 7-8 receptoare si complex (nu telecomanda ca d'aia am la tv ...:) )? 2. unde mai este feelingul de a construi ceva (modelism) ?


respect,
bogdan

ps. sunt programator ... deci am mare respect pt dcc.