DE CITIT PENTRU INCEPATORI

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

COObra

Well-Known Member
Trenulist
23 Iulie 2016
696
0
Ilfov, Ciorogarla
YAHOO
coobra_78
LOCATION
Ilfov, Ciorogarla
Acest topic se vrea un fel de indrumar pentru cei care se apuca de la 0 de acest hobby al trenuletelor. Va rog sa postati doar cu sfaturi la obiect fara fraze de genul "si eu", "asa este", "subscriu", etc. Daca gresesc pe undeva imi cer scuze anticipat iar cei mai experimentati ca mine va rog sa completati cu sfaturi utile.
Sa incepem:
Cea mai intrebare intrebatoare este scara. Ce sa fie? H0, TT, N, Z?
Cel mai raspandit format la ora actuala este H0 fara indoiala. TT se gaseste second-hand mai mult si ceva noutati dar foarte putine sau ori nu sunt pe stoc ori sunt mai scumpe un pic ca H0.
Eu prima oara am avut H0 si incapatanarea a zis hai sa le dau si sa trec la TT (desi fusesem avertizat de rally ca voi avea probleme cu sinele, cladiri, etc). in scurt timp am ajuns sa am vreo 5 locomotive si 10 vagoane la TT de care in prima instanta am fost foarte mandru dar nazuros fiind am inceput sa le gasesc cusururi. Sinele au fost cea mai mare problema pentru ca desi am avut destule ca numar erau totusi sine vechi, oxidate, unele nu mai erau drepte si cred eu foarte important ....totul era analog. O alta problema cu care m-am confruntat era greutatea locomotivelor si vagoanelor. Dinc auza ca erau mult mai usoare decat cele H0 orice denivelare in sine le facea sa sara sau sa se comporte total ireal. Iar sine noi...hmmm sa ne zica rally cat de greu sunt de obtinut ca el este in businessul asta.
Ulterior am dat tot ce aveam la TT pe un startset digital H0. eeeeeeeee s-a schimbat totul. acum stau ca boierul in fotoliu si dau drumul la garnitura, schimb macazele din telecomanda, opresc sau pornesc luminile de la locomotiva cum vrea muschiul meu. ALTA VIATA!
Merita fiecare cent. Acesta este viitorul fara cea mai mica urma de indoiala si daca cineva se abtine de la a cumpara un set digital in favoarea unuia analog pentru o diferenta de mai putin de 200 ron ...ei bine cred ca face mare greseala.
Am lamurit-o pe asta, deci din experienta mea H0 clar in detrimentul TT-ului.
Spatiul acum. Prima oara am avut 2m x 1m la dispozitie si se descurca destul de bine H0 dar nu foarte bine, TT se descurca foarte bine ....asa ca acum cu noul digital am marit spatiul la 2,20m x 1,25m. Este ideal intr-un apartament. Pentru cine doreste mai lat de 1,25 sa fie foarte atent ca trebuie sa ai alonja foarte mare sa ajungi in planul indepartat daca e lipita diorama de perete.
Va urma.
 
in legatura cu achizitiile:
categoric locomotivele si vagoanele vor fi cumparate de majoritatea dintre noi pe principiul "asta imi pace" sau cum ne potrivim cu finantele. unii pornesc de la un element (locomotiva sa zicem) si incearca sa completeze garnitura cum a rulat ea real pe caile ferate.
eu intru la prima categorie. mi-a placut BR218 si de aceea am BR218.
insa este bine de stiut urmatoarele:
exista locomotive care ruleaza pe curent alternativ (AC) si cele care ruleaza pe curent continuu (DC) cele mai raspandite sunt DC-urile si mare grija daca ai acasa un sistem pe DC sa nu iti iei din greseala locomotiva pe AC. poate doar daca vrei sa o pui in vitrina.
daca ai garnitura destul de mare si grea e bine de stiut ca unele locomotive vin cu osii dotate cu cauciucuri de tractiune pentru a evita alunecarea excesiva. unele nu vin dar pot fii completate mai tarziu cu aceste osii oferite de producator ca piese de rezerva. unele nu sunt nici dotate si nici nu se ofera asa ceva.
Sinele:
Masoara de 5 ori si cumperi doar odata. eu nu masor niciodata si cumar de 15 ori. rally stie mai bine. exista topic cu compatibilitatea de sine de la diferiti producatori dar eu cred ca cel mai bine este ca atunci cand te-ai oprit la unul sa folosesti sine doar de la acel producator.
 
sine vechi TT

<t>Aici trebuie sa-l sustin pe COObra ca sa nu mai treaca nimeni prin ce trec eu acum, doar daca e putin masochist. <br/>
<br/>
Eu am linii vechi TT care chiar acum sunt la curatat pentru ca oxidasera in asa hal incat nu mai ajungea curentul la locomotive.<br/>
<br/>
Asta o data pe urma unele sunt indoite si-s al'naibii de greu sa le fac la loc drepte (nici macar n-am zis perfect) indrept sina aici se indoie colo si tot asa.<br/>
A treia problema nu stiu cum sunt sinele noi TT sau cele H0 dar la astea mi s-au rupt multe (in special R2). Partea din plastic pe care e montata sina propriu-zisa. Si in special s-au rupt la extremitatile de imbinare si cand leg o sina de alta joaca iar cand locomotiva trece le desparte putin cate putin. <br/>
<br/>
Asa ca nu recomand de loc TT cu sine vechi. Iar cele noi sunt destul de greu de gasit mult mai greu decat H0 (care apropo pana acum cele mai ieftine le-am gasit pe site-ul lui rally)</t>
 
Salut

Poti incepe cumparand trenuletul, liniile, transformatorul si variatorul in mai multe feluri:set nou, set la mana a doua, modele singulare noi, modele singulare la mana a doua. Atentie la cele la mana a doua! Exista posibilitatea sa arate bine in fotografii, sa aiba un pret bun (comparativ cu magazinele) dar sa ai surprize cand intra in proprietatea ta: zgariate, crapate, vopsea sarita, piese lipsa sau deteriorate etc etc

Eu am incput cu set analog (la mana a doua: loco BR218, trei vagoane de marfa, trei macaze, linii drepte si curbe, un cap de linie, transformator, variator de viteza, cutie si instructiuni) si am avut noroc totul este OK. Puteam sa am surprize. Surprize am avut cu niste vagoane de marfa Marklin care nu aveau rotile izolate si cuplele nu se potriveau cu ale mele. Ieftine, foarte ieftine dar cand fac soocoteala cat costa rotile, cuplele si revopsirea lor...
Mi s-a parut mai simplu sa iau un start mai ales ca am de gand sa cam umblu la modele. Este mai ieftin sa strici ceva ieftin desi e recomandabil sa nu strici nimic
Spun asta nu in detrimentul DCC-ului (digital).Clar ca viitorul este DCC-ul
Asta a fost optiunea mea
Era si mai simplu cu un strat decat sa te apuci sa cumperi pe rand: locomotiva, vagoanele, liniile, transformatorul si variatorul de viteza. E posibil sa fie mai scumpa varianta a doua pentru aceiasi configuratie. Asa le ai pe toate, chiar si macaze - depinde de set. Preferabil este, daca iei start analog, sa cauti loco cu mufa pentru Decodor.
Pe un start poti face "scoala": demontat, montat, depanari, modificari. Avand in vedere ca modelele sunt, in general, cu mai putine detalii si, uneori, in culori care nu au circulat in realitate poti incerca sa treci la adevaratul modelism: modificari, adaugarea de piese pentru completarea detaliilor etc.
Ai garnitura si liniile si vazand cam cat spatiu ocupa poti gandi un traseu, o diorama si, foarte important, poti face necesarul de componente si afla cat te costa. Stiind toate astea, nimeni nu arunca cu banii, potii gandi proiectul etapizat: cu ce incepi, ce trebuie, cat costa (MUNCA NU SE PUNE), cum continui.
Toate astea sunt generalitati. Lista nu cred ca este completa.
Existand intrebari concrete se poate raspunde punctual.
Un amanunt ce nu trebuie neglijat. Cel putin la noi H0 este cea mai raspandita scara. In concluzie ai de unde alege (modele si producatori).

LDH
 
eueu unul prefer TT, din motive istorice (primul set l-am cumparat la TT, inainite d e89, pentru ca cele la H0 mi se pareau prea amri), si din motive de spatiu: imi place o diorama cu linii lungi si intortochiate, , iar la H0 e mai greu de obtinut asa ceva pe un spatiu de apartament; cit despre sine, intr-adevar, la Trainergy se gasesc, in special sine flexibile (oricum sint de preferat pentru mare parte a traseului); celelalte mai rar, trebuie sa stepti ceva timp; mai este un mic magazin in magazinul Muzica, de unde am mai cumparat ocazional, dar nici ei nu stralucesc prin diversitate; referitor la analog/digital, eu zic ca alegerea care se merita este Digital, iti ofer mult mai mult posibilitati, ceva mai usor de construit (cu ceva mai multi banin insa)
 
nu e nevoie sa te chinui cu sine de 15-20 de ani totusi; altfel, depinde de fiecare ce vrea sa aiba pe o diorama; pentru mine, care vreau o complexitate mai mare si nu am un spatiu prea mare, prefer TT decit sa am H0 si sa fac doar un oval de l;inie; m-am gindit intr-un timp la N, dar vazind preturile la material rulant si lla sine, am renuntat si am ramas la TT; cit desprte faptul ca e pe duca, in Romania cred ca ocupa un loc destul de mare pe piata fata de alte tari (din pacate piata respectiva totala e mica)
 
De forumuri adunate

Trusa de baza a machetistului

Modelistii aud destul de des ca au nevoie de anumite instrumente simple, dar de baza, pentru a-si putea duce proiectele la bun sfarsit. Dar care sunt acestea? Ce instrumente trebuie sa fie tinute tot timplul la indemana?
Pentru a afla raspunsurile la aceste intrebari m-am intrebat pe mine insumi si pe inca alti cativa prieteni ce instrumente tinem in trusa noastra, instrumente fara de care nu am putea realiza un proiect.


Topul primelor 10 instrumente a fost:
1. Aerograf
2. Lipiciuri
3. Scobitori
4. Betisoare cu vata
5. Lupa sau ochelari care maresc
6. Mai multe tipuri de cuttere
7. Foi de smirghel pentru smirgheluire uscata sau uda
8. Foaie de lustruit
9. Banda adeziva pentru mascare
10. O mica mandrina cu maner pentru spirale mici.

Bineinteles ca acestea nu au fost singurele raspunsuri, dupa cum veti vedea, dar cred ca sunt cele mai bune alegeri pentru ceea ce ar trebui sa se gaseasca pe masa de lucru a oricarui modelist.
Daca nu ajungeti la rezultatul dorit cu aceste instrumente mai sunt si altele cum ar fi: bormasina, fierastrau cu lama nedintata, penite, dalti fine si altele. Porniti totusi la treaba cu cele de baza si vedeti unde ajungeti.

1. Banda de mascare (scotch de hartie) si patele de modelaj sunt intotdeauna folositoare. Banda poate sa fixeze piesele in pozitia dorita pentru lipire, pentru ansamblarea diferitelor piese fara sa le lipiti sau pentru a masca zonele care nu doriti sa le vopsiti sau nu doriti sa ajunga pasta de modelaj pe ele. In imagine banda mascheaza corpul avionului pentru a nu ajunge pasta de umplere a golurilor unde nu trebuie. Banda este aplicata pe ambele laturi ale imbinarii aripii in fuselaj astfel incat pasta sa nu se usuce in zonele in care nu va doriti ca aceasta sa ajunga. Un cutter cu lama plata (sau o spatula metalica) intinde compozitia de-a lungul zonei de umplut. Dupa ce aplicati puteti sa indepartati banda.
2. Plasticul neted si fara fisuri faca ca un model sa arate mai bine. Smirghelurile fine pentru pilire uda sau uscata va scapa de asperitati. Folositi smirghel cu diverse grade de finete succesiv. Daca smirgheluiti umed pilitura si particulele desprinse de pe folie nu se mai lipesc de smirghel si astfel treaba merge mult mai repede.
3. Trei sau patru tipuri de lipiciuri sunt esentiale. Lipiciurile puternice sau epoxiurile cu uscare rapida va confera o lipire rapida si solida in timp ce lipiciul lichid pentru plastic se usuca mai creu "sudand" partile impreuna. Acest lipici ar trebui intins bine de-a lungul imbinarii cu o pensula careia i-ati scurtat un pic din peri deoarece daca aplicati mai mult lipici decat trebuie inseamna ca va trebui sa smirgheluiti mai tarziu.
4. Aracetul este foarte bun pentru pentru lipirea cupolei de la carlinga pentru ca acesta nu emana vapori care sa incetoseze plasticul transparent. In imagine aracetul umple tot spatiul de sub marginea cupolei fiind intins cu un betisor cu vata umezita in prealabil. Scobitorile, un alt instrument important, sustin celelalte piese care urmeaza sa fie ansamblate.
5. Cutitele hobby pot avea un set de lame diferite ceea ce la face sa fie un instrumnet foarte versatil si care poate fi folosit atat pentru taierea plasticului cat si pentru decuparea precisa. Solutia de fixare a abtibildurilor, atunci cand este folosita conform instructiunilor, faca ca acestea sa se muleze pe contururile modelului pe care sunt aplicate, creand senzatia ca sunt vopsite.
6. O mandrina pentru spirale foarte mici va ajuta sa dati gauri de dimensiunea unui varf de ac. E perfecta pentru a da gauri pentru tevile de mitraliere sau pentru suprturi de antena sau carlige de remorcare.

Mai multe intrebuintari pentru acelasi instrument

1. Scobitoarea
Intrebuintari: pictarea de precizie
aplicarea precisa a lipiciului
pozitionarea abtibildurilor
amestecarea vopselei
suport pentru piesele mici

2. Pensula
Intrebuintari: pictat
aplicarea lipiciului
netezirea pastelor de umplere sau de acoperire
fixarea abtibildurilor

3. Cutitele hobby
Intrebuintari: indepartarea bavurilor
decuparea abtibildurilor de pe coala
modelarea plasticului sau a pastei de umplere
trasarea liniilor pe plastic

(de la hobby.ro)

Daca mai folositi si alte instrumente, scrieti pentru a-i ajuta si pe ceilalti.

LDH
 
Tot de la hobby.ro

O privire proaspata asupra vopselurilor email

In ultimul timp avem multiple optiuni in ceea ce priveste vopsirea modelelor. Fabricantii de vopseluri pentru machete ne-au bombardat cu o pleiada de oferte noi - de la vopselurile acrilice pe baza de apa pana la aplcatiile exotice. Fapt care poate crea confuzie si s-ar putea sa va treziti cu rafturile pline de miriade de voseluri si diluanti!
Vechile vopseluri email se gasesc acum pierdute prin multimea aceasta. Da, chiar acele vopseluri cu care unii dintre noi au crescut. Pacat, deoarece emailurile sunt de departe cele mai de incredere vopseluri la care sunt la indemana modelistilor, acum mai mult ca oricand. Emailurile lucioase pot capata un luciu fantastic in momentul in care sunt lustruite si sunt disponibile intr-o paleta foarte larga de nuante. Tot asa si emailurile mate sunt disponibile intr-o varietate de nuante de necrezut, fiind potrivite practic oricarui model pe care l-ati alege.
In acest articol vom arunca o privire noua asupra vopselurilor email, aratandu-va multitudinea de moduri de folosire a acestora, si probabil vom deschide noi cai care poate vor face modelajul mai usor si, de ce nu, mai distractiv.

Pregatirea pentru vopsire

Inainte de a incepe vopsirea propriu-zisa spalati bine toate partile machetei pe care doriti sa le vopsiti intr-o solutie de apa calda si detergent de vase. Astfel se vor inlatura grasimile si agentii de eliberare din matrita a componentelor, asigurand o aderenta corespunzatoare a grundului si vopselei. La kiturile din rasina se folesesc agenti de eliberare mai greu de inlaturat asa ca va recomandam sa urmati recomandarile fiecarui producator in parte.
Va recomandam sa folositi un grund sau o vopsea pentru fond inainte de folosirea vopselurilor lucioase. Plasticul poate fi o suprafata destul de alunecoasa, grundul sau prevopseaua oferind o baza pe care vopseaua sa adere. Grundul este foarte bun si pentru acoperirea sau corectarea imperfectiunilor suprafetei inainte de vopsire.
Va recomandam chiar sa folositi un grund pentru autromobile deoarece acesta protejeaza plasticul de actiunea unor solventi "duri". In principiu vopselurile pentru machete nu necesita astfel de solventi dar unele vopseluri din comert necesita astfel de solventi. Astfel de vopseluri pot coroda plasticul deci este o idee buna sa folositi un astfel de grund.
Numarul de straturi de fond pe care trebuie sa le dati depinde de modificarile pe care trebuie sa le faceti la coca sau fuzelajul modelului. Daca doar ati inlaturat bavurile de matritare un strat sau doua sunt de ajuns. Daca insa ati avut nevoie sa face conturari sau "umpleri" va fi nevoie de ceva mai mult decat doua straturi.
Grundul poate sa para neted insa cu un glaspapir puteti sa faceti sa apara mult mai neted. Netezirea nu va face vopseaua sa adere mai bine insa o va face sa se distribuie egal pe suprafata. Un glaspapir fin de 800 sau 1000 se potriveste foarte bine dar daca doriti puteti folosi si unul de 3200 sau o pasla pentru lustruit. Aveti grija cum faceti netezirea pentru ca daca zgariati plasticul va trebui sa regrunduiti zona afectata si sa reluati procedura.
Folosirea grundului sau prevopselei in cazul emailurilor mate este necesara doar in cazul in care aplicati un email "dur" care poate coroda plasticul sau pentru acoperirea imperfectiunilor.

Luciul cel mai lucios

Emailurile lucioase cu concentratie mare de rasini pot fi lustruite pentru obtinerea unei straluciri puternice.Datorita acestui lucru acoperirea cu un strat transparent este optionala. In general emailurile lucioase au in general un grad mai ridicat de vascozitate astfel ca necesita atentie sporita la pulverizare. Incalzirea vopselei inainte de pulverizare ajuta la fluidizarea vopselei si reduce riscul aparitiei problemelor de genul efectului "coaja de portocala". Emailurile in flacoane cu aerosol (spray-uri) pot fi preincalzite intr-un lighean cu apa calda - nu fierbinte! - timp de cinci minute inainte de aplicare. Intre aplicari asezati din nou flaconul in apa calda, apa care e bine sa o inlocuiti. Daca pentru aplicarea emailului lucios folositi un aerograf aveti grija sa nu o faceti intr-o incapere rece, temperatura scazuta fiind marele inamic al emailului lucios.

A dilua sau a nu dilua

Nu este nici o regula cu privire la diluarea emailurilor lucioase pentru aplicarea cu aerograful deoarece vascozitatea poate varia de la un flacon la altul chiar la vopsele produse de aceiasi firma. De asemenea vopseaua tinde sa-si mareasca vascozitatea pe masura trecerii timpului datorita evaporarii solventilor. Astfel ca regula puteti sa considerati ca vopseaua ar trebui diluat apana capata consistenta laptelui. In general pentru vopselele la sticluta, noi, amestecul este de doua parti vopsea si o parte diluant.
Jetul de vopsea este critic pentru vopsirea cu aerograful, mai laes in cazul vopselei lucioase. Testati in prealabil pe o bucata de plastic jetul de vopsea. Astfel ar trebui sa obtineti un strat umed uniform din doua, trei treceri cu aerograful. Daca obtineti stratul de vopsea uniform la prima trecere atunci cel mai probail vopseaua este prea diluata. Daca din contra nu puteti sa obtineti un strat uniform sau stratul apare striat sau stropit atunci trebuie sa mai adaugati diluant sau orificiul de suflare al aerografului este infundat.
Fie ca folositi un spray cu vopsea fie ca folositi un aerograf intotdeuna incepeti prin aplicarea a trei straturi "uscate" la interval de 15 minute pentru a lasa vopseaua sa se fixeze. Apoi aplicati straturile "umede". Aplicati doar atata vopsea cat sa apara senzatia de start ud. Nu aplicati mai multa vopsea caci s-ar putea sa formeze picaturi si sa curga. Crearea stratului umed faceti-o in mai multe treceri. Lasati sa treaca pana la aplicarea urmatorului strat 25-30 de minute pentru fixarea vopselei. Daca incercati sa aplicati urmatorul strat mai repede puteti avea neplacuta surpriza sa se formeze picaturi si sa curga. Asa ca nu fiti nerabdatori. In mod normal o vopsire cu vopsea email lucioasa necesita cam 6 straturi umede daca se aplica din spray iar daca se aplica cu aerograful chiar mai multe avand in vedere ca aici se foloseste vopsea mai diluata.
Cel mai mare dezavantaj al emailurlor lucioase este timpul de uscare. Astfel ar trebui sa asteptati cel putin o saptamana pana sa treceti la pasul urmator si sa ansamblati macheta. Dupa ce vopseaua s-a uscat puteti sa o lustruiti pentru a avea un aspect lucios si fara striuri.

Suprastratul lucios transparent - avem nevoie de asa ceva?

Sunt anumite circumstante in care emailurile lucioase pot beneficia de un suprastrat transparent. Ca regula emailurile bineaplicate se lustruiesc excelent. Straturile transparente adauga insa profunzime. Oricum unele emailuri transparente au o tenta galbuie, calda care insa apare foarte bine pe culorile deschise si reci cum ar fi alb sau bleu. Feriti-va de suprastrat in aceste cazuri. Culorile calde insa, chiar cele deschise, nu sunt afectate de aceasta tenta galbena a suprastratului.

Vopselurile perlate Testor Colors din linia Boyd sunt translucide astfel incat inainte de aplicarea lor trebuie aplicat un susbstrat de culoare. Aceste vopseluri au o rata crescuta de aparitie a efectului de fulgi sau solzi astfel incat aplicarea unui suprastrat transparent poate fi o solutie. Pe de alta parte aparitia acestor fulgi are tendina sa fie mai frecventa la vopselele metalice decat la cele perlate tinzand sa matuiasca culoarea.
In concluzie suprastratul transparent poate sa imbanatateasca aspectul majoritatii vopselurilor metalice mai ales daca intentionati sa lustruiti modelul. Totusi tineti minte ca anumiti producatori adauga mai mult sidef vopselurilor metalice decat altii si deci suprastratul transparent nu va fi obligatoriu de aplicat. Testati vopseaua pe o bucata de plastic pentru a vedea daca este indeajuns de lucioase. Daca vopseaua va satisface nu mai trebuie sa va bateti capul cu aplicarea suprastratului.
Nu aplicati strat transparent pe abtibilduri. Tenta galbuie tinde sa se inchida in timp afectand astfel abtibildurile in culori deschise. De asemenea anumite abtibilduri pot fi afectate de solventii din vopsea si pot aparea crapaturi, indoituri sau distorsionari.
Nu aplicati lacuri peste voselele lucioase. Solventii din lacurile respective ataca vopseaua. Chiar si cele cu solventi mai usori nu sunt recomandate deoarece, cu timpul, tind sa se separe de vopsea si in final se vor desprinde.

DA si NU la vopselurile email

- Folositi grund sau prevopsea sub vopseaua email lucioasa, astfel vopseaua va avea o aderenta mai buna.
- Incalziti spray-ul cu vopsea inainte sa-l folositi. Vopseau va acopri mai bine si va avea o fluiditate mai buna.
- Folositi vopsea transparenta lucioasaf peste vopsea metalica sau alt fel de vopsea daca vi se pare ca nu este indeajuns de lucioasa. Stratul transparent va adauga adancime.
- Aplicati staturi uscate inainte de a aplica straturi umede si vopseau va avea adrenta mai buna.
- Folosinti solventi usori. Solventii puternici pot coji sau chiar dizolva vopseaua.
- Nu folositi strat transparent peste vopsea alba. Se va ingalbeni in timp.
- Nu amestecati vopseluri pe baza de rasini cu vopseluri acrilice. Solventii nu sunt aceiasi.
- Nu aplicati lacuri peste email lucios.

Aceste culori mate imperturbabile

Aplicarea vopselurilor din tuburile cu aerosol este atat de simpla incat si un incepator o poate face fara probleme. Daca nu ati folosit materiale de umplere a golurilor nu trebuie sa dati grund inainte de vopsirea cu vopsea mata. Este insa esential sa spalati partile care trebuie vopsite pentru inlaturarea uleiurilor care pot afecta aderenta vopselei. Cand vopsiti cu tubul cu aerosol (spray) cu vopsea mata aplicati intai un strat uscat mai dens dar care sa nu acopere in intregime partea care trebuie vopsita. Asteptati cinci minute si apoi aplicati un strat umed pentru acoperirea completa. Vopselurile mate sunt mai opace decat cele lucioase astfel incat nu necesita mai multe straturi; culorile deschise date peste cele inchise necesita totusi un strat sau doua in plus.
Vopsirea cu aerograful este de asemenea usoara pentru vopseaua mata. Vopselurile mate nu contin multa rasina asa ca nu sunt atat de sensibile la temperatura. Se usuca si se fixeaza mai repede si pot fi diluate in proportii mult mai variate decat cele lucioase.
Pentru o acoperire uniforma diluati doua parti de vopsea cu una de diluant folosind diluantul recomandat de producator. In unctie de vascozitatea vopselei s-ar putea sa mai aveti nevoie sa adaugati diluant. Aplicati un strat uscat mai dens pentru a avea o baza. Dupa aceasta dati unulsau dpua straturi dense umede, cat sa acoperiti total ceea ce aveti de vopsit. Daca nu va intereseaza in mod special acoprireaunuor detalii ci doar acoperirea totala facuta rapid, adaugati ceva mai putin diluant.
Nu uitati ca abtibildurile nu "se aseaza' foarte bine pe vopseaua mata si deci aplicati un strat sau doua de vopsea transparenta lucioasa inainte de lipirea abtibildurilor. Apoi puteti sa mai dati un strat de vopsea transparenta mata peste intregul model.
Vopsea noua pentru un aspect vechi

In timp ce vopselurile mate pot fi folosite pentru aproape orice efect de "patina", vopselurile lucioase pot fi folosite si ele aproape tot atat de mult. De exemplu daca vreti sa aveti aspect de ulei proaspat amestecati unpic de negru lucios cu email clar pana ajungeti la densitatea dorita. Cu cat adaugati mai mult negru cu atat uleiul va aparea mai ars. Diluati acest amestec pana la vascozitatea dorita, insa nu prea mult sa nu pierdeti luciul, si picurati-l pe motor sau unde doriti sa aveti un aspect "uleios".
Puteti tot asa sa picurati amestecul pe diorama sau sub vehicul pentru a sugera scurgeri de ulei dintr-un motor uzat. Daca vreti sa simulati un ulei nu prea ars inlocuiti negrul cu un brun si adaugati din plin luciu clar in amestecul vostru.
Vopselurile mate va deschid o varietate larga de efecte de patinare a machetelor. O "spalare" este practic aplicatre unei vopsele foarte diluate care se aduna in colturi si care intuneca umbrele. Pentru aceasta lasati vopseau sa se fixeze bine pe model vreme de cel putin doua zile inainte de aplicare. Folositi un diluant usor (Testor e tocmai bun) astfel incat sa nu fie afectat stratul de vopsea. Testati diluantul inainte.
Patinarile facute cu vopseluri acrilice pot fi aplicate fara nici un risc peste emailurile mate dar exista posibilitatea sa fie respinse de suprafata uleioasa a emailului. Problema se poate rezolva prin adaugarea unei picaturi de detergent de vase in solutie.
"Vopsirea uscata" este foarte folosita in modelarea vehiculelor militare sau a figurilor. O pensula este inmuiata in borcanelul cu vopsea, apoi sterasa cu o carpa curata astfel incat aproape toata vopseaua este indepartata. Apoi pensula este atisa usor de detaliile in relief, stratul foarte subtire de pigment ramas pe pensula aderand pe aceste detalii scotand in evidenta detaliile.
Cei care modeleaza avioane de multe ori aplica astfel un strat de vopsea argintie pe marginea de atac a aripilor si a cozii simuland astfel metalul ramas dupa cojirea vopselei. Pentru vehicule se pot simula cu ajutorul unei vopsele brune petele de noroi de pe flancuri sau de pe burta vehiculului.

Suprastraturile mate

In general nu sunt probleme la aplicarea agentilor de matuire sau a suprastraturilor mate peste
emailul mat. Aceste sunt lacuri usoare si, spre deosebire de cele lucioase, nu se separa de stratul de vopsea de dedesubt dat fiind ca nu contin atat de multe rasini. Este de preferat sa folositi acesti agenti deorece protejeaza impotriva actiunii stratului de patinare sau a "incidentelor" cauzate de manipularea gresita a machetei.

Concluzia finala

Vopselurile email sunt la dispozitia modelistilor de decenii dar doar datorita acestui fapt nu insemn aca sunt perimate. Cele doua mari avantaje pa care aceste vopselyuri le au asupra celorlalte sunt usurinta in folosire si sunt compatibile de la marc ala marca. Iar acestea sunt beneficii uriase pentru incepatorii care au nevoie sa capete incredere in fortele lor.
Machetistilor experimentati aceste vopseluri le permit sa treaca de la un proiect la altul mult mai usor,acordandu-le mai mult timps sa se concentreze asupra detaliilor.
Data viitoare cand sunteti in magazinul de modelism cautand cea mai noua vopsea, aruncati o privire, noua, asupra vopselurilor email. Ca vechi prieten, n-o sa va dezamageasca!

LDH
 
Desi nu e legat de trenulete, in mod special, e valabil pentru cei care vor sa transforme, sa modifice sau sa completeze cu detalii modelele pe care le au pentru a "iesi" din categoria hobby

tot de la hobby.ro

Acoperirea golurilor

Kiturile sunt proiectate astfel incat partie lor sa sa imbine perfect, fara a lasa spatii dar in cele mai multe cazuri veti avea nevoie sa le "rectifici" un pic pentru a netezi zonele de imbinare ale partilor. In multe cazuri va trebui sa folositi o pasta sau un lipici special pentru umplerea spatiilor. Scopul este sa acoperiti golurile complet umpland spatiul in asa felincat sa devina invizibil atunci cand vopsiti. Procedura variaza in functie de materialul folosit la umplere,dar asa cum veti vedea in urmatoarele paragrafe rezultatul ar trebui sa fie acelasi.

Deasupra: In realitate fuselajele, cauciucurile camioanelor si alte asmenea componente nu au, in mod evident, goluri sau spatii. Si deci nici o macheta n-ar trebui sa aiba. Cateva minute in plus de lucru vor acoperi spatiile de imbinare.

Dreapta: Golurile din rezervoarele suplimentare sunt intalnite frecvent si sunt dificil de rezolvat deoarece imbinarea celor doua jumatati nu este niciodata atat de simpla pe cat pare. Acest spatiu poate fi umplut repede cu lipiciul sau pasta speciale dupa care se smirgheluiste usor cu un smirghel fin. Timpul necesar: 5 minute.

1. Primul pas este aplicarea, cu o scobitoare sau cu o agrafa de birou indreptata, a lipiciului special pe spatiul respectiv. Cutiile de plastic de margarina sau carcasele de la casetele video sunt plansete ideale de lucru deoarece lipiciul nu are aderenta pe ele.
2. Pasta speciala de umplere este buna in acest caz dar marele avantaj al lipiciului este viteza de uscare. Daca adaugati si un agent de accelerare a lipirii cu o pensula minuscula lipiciul se va fixa instantaneu si astfel veti putea trece direct la indepartarea surplusului de lipici prin smirgheluire.
3. Smirgheluirea portiunii respective cu un smirghel ingust va da posibilitatea de a controla foarte bine suprafata de contact dintre particulele smirghelului si zona acoperita. Nu aveti nici un interes sa smirgheluiti detaliile de pe rezervor sau sa deformati raza de curbura. Smigheluirea umeda este perfecta pentru acest tip de lipici. Apa va inlatura toata pilitura, astfel veti putea lucra mult mai repede. Doar smirgheluiti pana la suprafata de plastic si apoi puteti sa vopsiti.
4. Puteti de asemenea sa folositi una dintre multele paste de umplere a golurilor dar aveti grija ca pasta poate sa se intinda si sa ajunga acolo unde nu va doriti. Incercati sa puneti banda adeziva pe ambele parti ale golului astfel incat sa nu se intinda pe partile laterale.
5. Aplicati pasta cu o spatula care sa va perimita sa impingeti pasta in gol si sa o intindeti pe toata lungimea lui.
6. Acum ca pasta este aplicata puteti scoate benzile adezive. Nu arata frumos, dar nici nu trebuie… Dupa ce s-a intarit puteti s-o curatati. Aveti grija ca fiecare pasta are propriul timp de intarire - cititi instructiunile producatorului.
7. Smirgheluirea umeda nu este intotdeauna buna in cazul pastelor deoarece unele dintre ele se inmoaie sau se sfarama in contact cu apa. Incercati sa aplicati succesiv diferite tipuri de smirghel de asperitati diferite ca sa indepartati pasta pana la plastic. Cand ati terminat va arata astfel dar dar dupa ce ati vopsit nu se va mai vedea nimic.

LDH
 
Inca o precizare, aflata din culise, dupa ce se mai usuca lichidul de frana este bine de spalat modelul cu apa rece si putin sapun
Cel mai bun lichid de frana este DOT3 nu altul

tot de la cartula
Pentru imbatranit modele (weathering) de la fondul plastic sau consumabile pentru pictori creioane pastel sau acuarel
Se freaca pe smirghel si se obtine un praf foarte fin

sau

a spus-o si Rally oxizi (coloranti) de la magazinele pentru materiale de constructii

problema cu oxizii este ca trebuie pusi intr-un mojar si frecati pana devin pudra - au granulatie cam mare
dupa aplicare trebuie fixati cu un lac care se gaseste ca spray tot pe la pictori

o sa-i intreb daca pot copia ce este scris legat de imbatranire, se dau foarte multe detalii legate de preparare si fixare, si daca se pot le pun pe forum
 
De stiut

Daca vreti ca diorama voastra sa para mai mare:

1. Nu faceti garnituri lungi ca sa aratati ce puternica locomotiva aveti
Compuneti trenul din locomotiva si maxim 3-4 vagoane

2.Nu "alergati" trenuletul cu viteza TVG-ului, nu foloseste la nimic sa afalti cat poate "fugi" si sa nu-l vedeti pe diorama
Micsorati viteza proportional cu tipul locomotivei si al trenului
Cu cat viteza este mai mica cu atat timpul de parcurgere al tronsoanelor este mai mare
 
  • Like
Reacții: Alex14
pentru a conferi senzatia de adancime in spatiu (ok toti stim ca diorama are 1.25m latime dar totusi...) se pot pune cladiri sau masini H0 in prim plan iar in plan secundar aproape de perete (probabil ca multi avem dioramele lipite de perete) se pot pune cladiri si masini mai mici ... chiar TT.
 
cu permisiunea prietenilor modelisti de pe forumul "Cartula" am sa pun aici mai multe materiale legate strict de modelism, pentru cei care pe langa munca de colectionar mai pun si mana sa faca ceva la modele sau la diorame

ca tot construieste toata lumea, astept si eu sa-mi vina kitul cu WC-ul pentru organizare de santier am sa incep cu asta:

Articol scris de Z-mare pe forumul "Cartula"

http://cartula.net/modules/ipboard/index.php?showtopic=1448&st=0
 
O sa adaug zilele acestea cateva lucruri legate de traseele modelelor reduse CF

Le consider foarte importante in proiectarea unei diorame avand in vedere ca majoritatea incercam sa reprezentam toate formele de relief si linia este simpla, dubla, in curba, panta, trece peste poduri si prin tunele si mai exista si gari

Pentru toate exista niste criterii care ar trebui respectate ca sa nu avem probleme dupa ce rulam pe diorama si asta deoarece, paradoxal, la teste lucrurile pot iesi bine iar cand totul este gata sa apara incidente

Sper ca inainte sa va apucati de ceva sa cititi aici macar pentru a avea o viziune generala a ce presupune un traseu CF

Stiu ca marea problema este spatiul, mai ales atunci cand este vorba de scara 1:87 cu rulaj pe H0, dar, cu toate acestea, prescriptiile minimale trebuie respectate cu atat mai mult cu cat dorim ca ceea ce facem sa para real sau sa semene cat mai mult cu realitatea

Reptet: in modelism nu se poate copia realitatea si asta deoarece daca reducem la scara unele detalii care dau "sarea si piperul" unui model sau unei diorame nu se mai vad din cauza dimensiunilor la care trebuie reprezentate

Tot legat de acest aspect al reducerii si reprezentarii la scara problema se pune si incazul elemntelor functionale ale unui model sau ale unei diorame

Reducerea conduce inevitabil la nefunctionalitatea acelui element sau dispozitiv sau mecanism sau...ce o mai fi el

Din acest motiv sunt acceptate unele exceptii reglementate prin NEM sau tacit in lumea modelistilor

Unele materiale vor fi preluate direct, adica link spre ele

Nu va speriati ca sunt in franceza (de exemplu) exista, daca accesati situl respectiv, versiunia in engleza si, nu se putea altfel, in germana

Daca pare plictisitor ce va urma nu ezitati sa-mi spuneti si ma opresc
Nu vreau sa postez de dragul de a scrie pe forum

Ideea este ca ce scriu sa foloseasca


Toate cele bune

- ce va urma nu este o "documentatie" scrisa ca sunt eu destept, este o documentatie adunata de pe situri si forumuri de modelism iar unde este cazul va fi mentionata sursa si autorul;

- sunt materiale salvate de pe DVD - uri de prezentare ale firmelor care produc si comercializeaza trenulete miniatura, accesorii pentru acestea, materiale pentru teraformare si decor etc precum si materiale despre trenulete electrice publicate in paginile revistei "Modelism"


th_Pag1.jpg


http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Pag1.jpg

th_Coperta.jpg


http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Coperta.jpg

-contributia mea este de a le pune cap la cap si de a da o forma usor de citit si mai ales pe intelesul tuturor

-schitele pentru ilustrarea celor scrise imi apartin
 
Imi cer scuze....am mai intalnit termenul "NEM"...ce inseamna? :oops:
In alta ordine de idei, e super initiativa ta, mie ca incepator imi va fi de real folos!
 
Sa incepem cu inceputul

Am spus ca eu pun accent mai mult pe un peisaj

Evident ca modelele pe o diorama sunt foarte importante prin detaliile pe care le au si modul de realizare
Putem sa le amestecam sau sa incercam sa reprezentam o anumita epoca si asta depinde de gusturile fiecaruia: mie imi plac locomotivele cu aburi, imi plac europenele, altora dieselele sau masinariile din epoca V

Din aceasta cauza si motivand ca decorul in care amplasam un model il poate pune in valoare sau nu indiferent de gradul de detaliere al acestuia iar ca diorama sa nu para o jucarie, toate elementele sa arate cat mai reale am sa ma refer numai la partea de modelism peisagistic, desi termenul nu este chiar corect

Fiecare la randul lui am incercat sa pornim din start cu un proiect mare adica o diorama in adevaratul sens al cuvantului pe care vrem sa punem cat mai multe linii si forme de relief iar pe linii, daca este posibil, sa ruleze intreaga noastra colectie

Este un concept periculos mai ales atunci cand ne lipseste experienta necesara

A face ceva mare de la inceput este destul de dificil iar problemele care apar pe parcurs pot fi insurmontabile si atunci ori improvizam ceva ce "ramane un provizoriu permanent" sau modificam si practic o luam de la zero ori ne oprim pana "gasim" solutia
De cele mai multe ori solutia nu mai vine si nu ne ramane decat sa ne uitam la o lucrare inceputa si neterminata

Alt "principu" periculos este "vreau ieri" adica sa incercam sa facem totul cat mai repede ca sa ne "jucam"

O diorama nu se face in cateva zile daca vrem sa arate real
Repet problema legata de realism deoarece acesta este scopul final al lucrarii - diorama sa fie cat mai reala iar comparatia cu o situatie existenta sau ce ar putea exista sa gaseasca foarte multe parti comune

Inainte de a va apuca sa proiectati viitoarea voastra cale ferata ganditi-va la toate cele de mai sus

Completarile sunt bine venite

va urma
 
Inainte de a continua vreau sa fac o remarca

Stiu ca subiectele care abunda in fotografii sunt mai usor de parcurs si mai atractive iar cele in care predomina "pologhia" mai greu de digerat

Din punctul asta de vedere am sa incerc, pe cat posibil, sa "argumentez" cele spuse cu imagini sau adrese de pagini net ale altor modelisti feroviari care fac referire sau au ilustrat subiectul

Revenind la "oile noastre" - viitoarea diorama - trebuie inceput cu "inceputul"

Prima etapa, si cea mai importanta, in constructia unei diorame este proiectarea viitorului traseu si trasarea la scara a unui plan general al dioramei

Se poate si prin metoda incercarilor dar sigur nu va da rezultat

Daca satisface cerintelor noastre putem alege unul dintre multele planuri puse la dipozitie de catre fabricantii de modele feroviare sau din multitudinea planurilor altor modelisti

Iata ce ne propune Bogdan I la "Scheme diorame"

http://www.takeforum.com/diorame/viewtopic.php?t=8&mforum=diorame

ce au facut niste modelisti francezi

http://www.plansdereseaux.com

sau sa achizitionam o diorama gata preformata

http://www.jucarii.com.ro/prodlist.php?ctg=ma&pag=1

In cazul in care dorim altceva atunci imaginatia noastra trebuie pusa sa lucreze la capacitate maxima

In primele cazuri lucrurile sunt oarecum clare avand o imagine asupra viitorului traseu a ceeace se va intampla in micul nostru univers feroviar

In ultimul caz lucrurile sunt oarecum neclare deoarece am vrea sa facem ... sau...sau...si avem in minte o gramada de idei care se interpatrund si nu prea au finalitate desi par sa aibe o logica de fier

Analizand si reanalizand ideiile ajungem destul de greu la una care sa satisfaca cerintele noastre deoarece fiecare are plusuri si minusuri.
La una iese un peisaj extraordinar dar nu avem unde amplasa remiza, la alta am gasit loc pentru remiza dar nu putem amplasa o rampa de descarcare iar varianta care da posibilitatea dispunerii tuturor cladirilor CF si anexelor acestora ori are un peisaj saharian ori nu mai avem unde "planta" cladirile de locuit si caile de circulatie terestre si ... putem continua

Stand de vorba cu cineva care a lucrat din greu la o diorama (cred ca lucreaza de 4 ani si mai are de lucru) mi-a marturisit ca s-a chinuit atat de mult sa urce traseul CF pe un "munte" unde avea un terminal
Terminalul era situat cu 15 cm mai sus decat gara "din vale"
Razand se uita la diorama si zice:

"am muncit atata sa dau panta corecta pentru linie cand mai simplu era sa fac o sosea sau un drum forestier" :twisted:

fara comentarii

De aceea nu putem vorbi de la inceput de un plan complet al viitoarei noastre cai ferate

Ideal ar fi, am mai spus-o, sa lasam loc pentru extinderi, adaugiri, modificari si daca spatiul o permite prelungiri ale modulului sau modulelor existente

Din aceste motive trebuie pornit de la un minim necesar pentru circuitul nostru avand in vedere ca pentru un oval o suprafata de 1,5 x 1,0 m este suficienta la scara 1:87 si material rulant H0

Indiferent de ce dorim sa facem, cat de mare, vom fi restrictionati de spatiul pe care il avem la dispozitie, spatiu care determina dimensiunile maxime (cel putin la inceput) ale viitoarei diorame

Un alt criteriu de care trebuie tinut seama si sta la baza viitoarei diorame este tema aleasa ca sa fie reprezentata
una este sa faci o gara, care oricum prin dimensiunile la 1:87 nu este conforma cu realitatea, si alta un circuit inchis pe care circula mai multe garnituri agrementat cu forme variate de relief, poduri, tunele, sosele, ape etc.

Legat de tema dioramei hai sa ne imaginam cum ar arata un tren de mare viteza la H0 pe o suprafata de 1,5 x 1,0 m

Mai bine nu ne imaginam

Pana data viitoare delectati-va cu asta:

http://www.ferendeci.com/trains

Stiu ca s-a mai pus si toata lumea a oftat dupa ce a vazut ce este acolo dar este un punct de plecare in luarea unei decizii si optiunea de a avea o jucarie sau ceva in adevaratul sen al modelismului