Vagoanele WIT

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Electricul

Well-Known Member
Trenulist
20 Decembrie 2008
726
1
Satu Mare
LOCATION
Satu Mare
catalin a spus:
Poti deschide un subiect separat. Oricare dintre cei care sunt inregistrati pe forum o poate face, inclusiv tu si sunt sigur ca ti se va raspunde. Referitor la vagoanele de incalzire WIT sunt multe de spus, asa ca as prefera sa nu amestecam cu atat mai mult cu cat nu exista legatura intre seriile pe doua osii BMX si vagoanele WIT. OK ?

E un subiect deosebit de interesant �i a� dori s� profit de el pt a cere ajutorul �n ceva: a� dori planurile pentru vagonul cazan (de �nc�lzire) al cfr care era ata�at la dieselele care remorcau trenurile de persoane. Sau dac� cineva are o sugestie din ce vagon s-ar putea face mai u�or transformarea la scara H0 desigur. A�tept opiniile �i ajutorul. ;-)
 
Electricul a spus:
aÂş dori planurile pentru vagonul cazan (de încălzire) al cfr care era ataÂşat la dieselele care remorcau trenurile de persoane. Sau dacă cineva are o sugestie din ce vagon s-ar putea face mai uÂşor transformarea la scara H0 desigur.
Sunt cel putin 2 tipuri distincte de vagon WIT, un tip rezultat din modificarea unui vagon de calatori si un alt tip rezultat din modificarea unui vagon de marfa.

Vagonul WIT-ex-marfa provine dintr-un vagon seria Gags, scurtat si modificat.
Vagonul WIT-ex-calatori cred ca provine din scurtarea/modificarea unor vagoane din seria 21-47 vechi, ma gandesc ca astea erau cele mai "cocosate", erau si fabricate in tara, deci se puteau lipsi usor de cateva pe care sa le transforme in WIT-uri.
Un coleg pretinde ca ar fi existat si WIT-uri "originale", "americane", insa nu stiu despre ce anume e vorba.

Care dintre tipurile de vagoane vrei sa-l faci?
 
Si ca sa vorbim toti aceiasi limba, cu acceptul autorului, cele doua tipuri de WIT de care vorbea CataGhita:

WIT ex-calatori (dupa unele voci constructii noi nu obtinute din modificare vagon CFR):

wit2ip4.jpg


WIT ex-marfa:

wit1dw2.jpg


Multumesc lui Valentin Sava pentru accept. Pozele sunt realizate in 2002.
 
catalin a spus:
WIT ex-calatori (dupa unele voci constructii noi nu obtinute din modificare vagon CFR):
Eu cred ca sunt facute din "deseuri" de vagoane de calatori, in poza postata de tine pare sa fie vorba de un vagon-ex-seria 57-000 cu geamuri din 2 bucati la capete, care apar la seria 57-000, iar eu am deja pregatita de postare o poza cu un WIT provenind din vagon cu geamuri rabatabile... are toate geamurile rabatabile...dar nu am nici o optiune de atasare a pozei... :x

Se vede cum in locul unor geamuri s-au sudat table, ar trebui ca la pozele mai detaliate sa se vada si alte "urme" ale "modernizarilor"...
 
Salut.Acum 6 -7 ani mergeam la Baia Mare cu un accelerat de dimineata din bucuresti.La dej unde se termina linia electrica eram remorcati de o locomotiva disel ce avea atasat si un astfel de vagon pentru incalzire.
Pe ce principiu functioneaza aceste vagoane? Ce ascund ele mai exact inauntru ?
Anul acela pana in Dej aproape am murit sufocati de caldura desi era mijlocul iernii,am ramas in tricouri in compartiment.Pana la Baia Mare pur si simplu am facut un frig de nu se mai putea,aveam doua bluze peste tricouri plus gecile de iarna ,si asta in doar doua ore.Eram la distanta de 10 vagoane fata de cel incalzitor.
 
În primul rând vreau să vă mulĂžumesc că aĂži fost atât de interesaĂži de vagoanele acestea (aÂşa se numesc WIT?). Eu aÂş dori să fac în primul rând cel derivat din vagonul de călători, dar nici celălalt tip nu e exclus. Sincer mi se pare că se potrivesc de minune la un diesel. ;-)
 
Pentru cel derivat din vagonul de marfă există ceva asemănător pe piaĂžă care poate fi modificat Âşi de ce firmă ar fi produsă? AÂş prefera totuÂşi să încep cu acesta fiindcă pare mai simplu de modificat decât cel derivat din vagonul de călători. :confused:
 
Dragii mei, iata ca a venit vremea sa ma alatur si eu pe acest forum, asa ca: Bine v-am (re)gasit!
Azi Cata Pavel mi-a atras atentia asupra acestui subiect, intrebandu-ma daca poate posta cele doua fotografii de mai sus. M-a atatat putin si am promis ca daca voi avea ceva de scris voi scrie.
In primul rand, ambele vagoane in care s-au montat generatoarele de abur sunt fabricate la Astra Arad (conform unui catalog Masinexport vechi de cel putin 27 de ani).
In schita vagonului GAGS apar urmatoarele dimensiuni: lungime peste tampoane 17020 mm incluzand o cabina de franar de 500 mm. Ampatamentul vagonului (distanta dintre axele pivotilor) este de 10500 mm. Aceleasi dimensiuni se regasesc si in "Compendiu de vagoane de marfa" publicat de editura ASAB in 2002.
Am cautat in fotografii si am gasit inscriptiile cu dimensiunile unui WIT din GAGS: (- 16,52 m -) si -> 10,50 m <- .
Deci este clar ca discutam despre unul si acelasi proiect e vagon, o data folosit ca vagon de marfa acoperit iar alta data in el s-a acomodat generatorul de abur OK (pe LDH 125 au fost montate generatoare de abur OK 4616 - nu stiu daca acesta este si modelul montat pe WIT-urile din GAGS dar cele doua cosuri ma duc cu gandul ca sunt montate doua agregate, indiferent de tipul lor).
In discutia pe care am avut-o la telefon cu Cata Ghita i-am spus ca voi verifica dimensiunile celor doua vagoane (GAGS si WIT din GAGS) imediat ce voi avea ocazia, dar ca nu cred ca sunt vagoane diferite ci doar ca, tinand cont ca la WIT boghiurile sunt cele de la vagoanele de calatori ochiul poate fi furat si nu se mai poate face o apreciere corecta a dimensiunilor. Acum, asa cum am scris si mai sus, este clar ca vorbim despre aceeasi constructie.
Al doilea model de WIT, cel derivat din vagonul de calatori tip Y fabricat la Astra Arad, consider ca este o adaptare a proiectului vagonului de calatori prin scurtarea ampatamentului de la 17200 mm la 9500 mm. Avand o lungime peste tampoane de 16800 mm (fata de 24500 mm), se observa ca lungimea consolelor ramane aceeasi - 3650 mm. Nu cred ca este vorba de scurtarea fizica a vagoanelor Y ci de o constructie noua si aduc ca argument complicatia tehnica a procesului de scurtare in sine: pe langa prinderea pe dispozitive (de dimensiuni uriase) a celor doua bucati rezultate dupa taierea unui Y mai trebuie tinut cont ca taierea nu s-ar putea face pentru toate grinzile longitudinale in acelasi plan ci decalat pentru a nu se creea o sectiune foarte sensibila care sa contina toate sudurile.
Mai departe: cred ca initial aceste WIT-uri din Y au avut cate 4 geamuri mari pe fiecare parte, asezate simetric fata de mijloc si apoi, din diverse motive (instalatii din interior, regim termic ridicat in anumite zone) s-a renuntat la unul dintre ele (ultimul din dreapta cum privim vagonul din lateral, oricare ar fi laterala). Am undeva prin fotografii un WIT din Y cu toate cele 4 geamuri mari (cred ca era la Caransebes prin primavara lui 2005).
Din nou prezenta celor doua cosuri ma duce cu gandul la doua generatoare de abur, de data asta model GAT.08.S1 (montat si pe LDH 125) si, posibil si GAT.08.S2, asa cum scrie Gabi Todoran undeva mai sus.
De ce sunt doua constructii si care a fost prima? Creg ca WIT-ul din GAGS a fost primul pentru ca s-a folosit un vagon existent si un generator luat din afara. Apoi s-a creeat varianta romaneaca: vagon nou (adaptat din Y) si generator indigen.
Orice fel de date despre aceste vagoane sunt bine venite avand in vedere ca nu am gasit nicaieri nici o schita a vreunuia.
Imi cer scuze daca mesajul este prea lung / prea plicticos.
 
WIT-ul "din vagon de calatori" este (a fost...) constructie noua. Pentru cele tip Gags s-a folosit de asemenea cutie noua, dupa planurile Gags. Au mai existat cel putin 2 WIT-uri pe 4 osii care aveau cazan de (sau similar) locomotivelor cu abur (inclusiv cos si cutie pentru carbune la una din extremitati, precum si mai multe WIT-uri pe 2 osii, similare ca aspect cu un vagon G cu acoperis plat, echipate cu cazan cu abur orizontal. Trebuie mentionat ca aceste WIT-uri de constructie veche si chiar unele de tip Gags au fost folosite si pentru incalzirea trenurilor de calatori remorcate de locomotive cu abur, in special a celor lungi compuse din vagoane pe 2 osii (aceste puteau avea si 15 vagoane !)
 
Pt. Electricul: vezi Brawa 48381 si 48382 - dar tot ai ceva de lucru. Altceva mai apropiat nu e.
Cred ca e mai usor de facut WIT-ul din Y din ACME 50036 si cu boghiuri de Tillig.
 
Ba cred ca e prezent pe forum....
Si cu drag il invita sa ne prezinta acest WIT home-made, pentru ca ii apreciez munca si valoarea ca si modelist. Nu stiu daca a lucrat dupa o schita anume si daca da, il invita sa o faca publica.

Serban,

WIT pe 4 osii cu cazan de locomotiva cu abur ?
Cat mai avem noi toti de aflat de la tine !

Ne poti spune mai multe ?
Ce tip de vagon a stat la baza, cazanul carei locomotive l-au folosit ?
 
WeepingEye, informatiile au fost prezentate coerent si sunt extrem de utile. Nici pomeneala de plictiseala.
 
catalin a spus:
WIT pe 4 osii cu cazan de locomotiva cu abur ?
Ne poti spune mai multe ?
Ce tip de vagon a stat la baza, cazanul carei locomotive l-au folosit ?

Din pacate nu stiu decat numerele de circulatie (si nici pe aste nu mai stiu pe unde le am - ce sa fac, incep sa imbatranesc !), dar:
- imi amintesc de o seara de iarna prin 1973 - 1974, in Gara de Nord si un tren sosit la peron, care dupa o 060-DA care "torcea" linistita, avea un vagon "fumegator" care mi-a atras imediat atentia. Ca aspect exterior se asemana foarte mult cu un vagon de bagaje pe 4 osii constructie ASTRA 1937-1938, doar ca la una din extremitati semana destul de mult cu tenderul unei locomotive 131.000. Cred ca boghiurile erau Gorlitz (usor ???). Despre cazan nu stiu ce sa spun - parea a fi cam pe toata lungimea vagonului (la extremitatea cu "tenderul" era fochistul la geam, iar la cealalta extremitate era cosul pe care iesea un fum de carbune - sigur nu ardea pacura in acel moment.
- se poate la fel de bine sa fi avut cazan de locomotiva (de la una din seriile reformate la sfarsitul anilor 30) dar si cazan de constructie nou, special pentru acest scop.
De la WIT-urile pe 2 osii am si 2-3 poze, unele chiar la Bucuresti Basarab unde a fost casat un astfel de vagon la mijlocul anilor 70.
Referitor la WIT-urile tip Gags trebuie precizat ca acestea au fost construite in doua variante: cu boghiu ORE, limitate la 80 Km/h si cu boghiu Minden-Deutz, vmax 100 Km/h.
 
Dimensional pare sa se sustina teoria lui Vali, cel putin in cazul vagoanelor WIT tip "marfa".

Am suprapus poza lui cu o poza de-a mea cu un Gags original si pare sa fie aceeasi cutie. Ramane de vazut insa daca a fost vorba de o cutie Gags noua, destinata inca de la inceput pentru WIT, sau e vorba de o cutie de la un Gags mai vechi convertita in WIT, eu asa cred ca s-a intamplat.

Un coleg de servici sustine si el teoria ca nu ar fi fost constructii noi, ci modificari ale unor vagoane vechi, l-am rugat insa se mai intereseza si el.

Trebuie insa rezolvata cumva problema atasarii pozelor, mi-am prins urechile in Imageshack, e greoi, plus ca are dezavantajul ca dupa un timp pot sa-ti "dispara" pozele de acolo.

Parerea mea e ca ar trebui sa va organizati o galerie foto profesionala, asa cum a facut Stefan Puscasu cu galeria lui. In acea galerie poti sorta, cauta etc.

Solutia de a introduce poze le in forum e neprofesionista si greoaie, caci softul forumului nu e optimizat pentru lucru cu baze de date.

Daca vrei sa cauti ceva, esti nevoit sa cauti prin zeci de pagini, pe cand daca ar fi o galerie pe sistemul Puscasu o simpla cautare ar conduce la rezultatul dorit.

Stiu ca multi aveti reticente fata de Stefan, nici eu nu sunt de acord intru totul cu ideile lui, insa galeria lui foto e excelenta, daca nu faceti si voi ceva similar, ordonat, exact, util si eficient pentru voi, nu prea sunt sanse de progres, cand vor fi zeci si sute de pagini de forum (ceea ce va doresc) va fi un chin sa gasesti ceva...

Eu ma ofer sa va prezint pozele pe care le am eu, dar trebuie gasita o solutie de organizare eficienta, caci altfel nu se poate face ceva profesionist.

De exemplu la sectiunea de gari, as posta niste poze, dar iese o brambureala, nu sunt aranjate in nici un fel, trebuie sa poata fi sortate automat dupa denumire, magistrala, data pozei s.a.m.d...