Trains in Romania [by Tudosa Mihai-Marian]

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Trenul Regio Fă’lticeni - Dolhasca trecând prin Arghira<i></i>, [Noiembrie, 2013]<i></i>

14998305941_9e61e59926_o.jpg


Naveta de zi cu zi dintre Paşcani şi Fă’lticeni cu mijloacele de transport în comun - tren şi microbuz - mi-a conferit o imagine în detaliu a liniei ferate secundare 510, Dolhasca - Fă’lticeni. Aşa c㒠nu mi-a ră’mas decât să’-mi pun în practic㒠ideile fotografice survenite în timpul deplasă’rii cu microbuzul.

Curba care se poate vedea în imaginile de mai jos este semnalizat㒠cu limitare de vitez㒠la 45 km/h întrucât raza minim㒠de curbur㒠este mică’. Decorul tomnatic care se abă’tuse asupra satelor de pe Valea Șomuzului a creat o palet㒠interesant㒠de culori pe care Trenul Regio Fă’lticeni - Dolhasca le-a tulburat prin trecerea lui prin Arghira.

http://www.youtube.com/watch?v=up16-Y5VfpQ
 
Trenuri în amurg la Dolhasca<i></i>, [Decembrie, 2013]<i></i>

15000639232_b997ab7ed8_o.jpg


Jumă’tatea de debleu natural care se gă’seşte în zona Liteni - Dolhasca ofer㒠câteva locuri interesante de fotografiere / filmare a trenurilor. Fiind decembrie, deci ziua foarte scurtă’, intervalul orar 16:00 - 18:00 a lă’sat în obiectivul camerei foto o lumin㒠difuză’, rece, de iarnă’. Chiar şi aşa, culorile locomotivelor s-au distins într-un mod plă’cut, iar trenurile s-au unduit interesant în contracurba de dinainte de staţia Dolhasca.

0:00 - Intro
0:18 - InterRegio Train 1832, Cluj-Napoca - Iaşi
1:06 - InterRegio/International Train 383, Moscow - Bucureşti - Sofia
1:49 - Regio Train 5602, Suceava Nord - Iaşi
2:59 - InterRegio Train 12765, Iaşi - Timişoara Nord
3:26 - InterCity 554, Sucaeva - Bucureşti Nord

http://www.youtube.com/watch?v=RGOqkiPRW3Q
 
Trenuri la trecerile de nivel în Vatra Dornei<i></i>, [Decembrie, 2013]<i></i>

14829943388_8ed088473a_o.jpg


Unele dintre cele mai frumoase că’lă’torii sunt cele din Ajunul Cră’ciunului: luminiţe prin oraşe, ză’pad㒠pe case, peisaj de poveste. La sfârşitul lui 2013 treceam prin Vatra Dornei şi de fiecare dat㒠când tranzitam oraşul, prindeam bariera, prilej cu care am filmat trenurile gră’bite. Dimineaţa am prins prins Trenul Regio 5702, Ilva Mic㒠- Suceava, iar spre sear㒠am asistat la trecerea trenului suplimentat cu vagoane, InterRegio 1831, Iaşi - Cluj-Napoca.

http://www.youtube.com/watch?v=BK1kcvwwAY4

http://www.youtube.com/watch?v=Ddrgy7Ss3ko
 
Că’lă’torie cu Mocă’niţa 762.209 la Moldoviţa<i></i>, [Decembrie, 2013]<i></i>

14846929037_5d2e9c2599_z.jpg


Teatrul turistic care se întâmpl㒠la Moldoviţa, de câţiva ani încoace, are ca personaje sute de turişti cu Nikoane şi Canoane la gât, cu zeci de copii fă’când valuri cu mâinile că’tre localnicii curioşi ieşiţi pe la porţile învecinate cu calea ferat㒠îngustă’. Spun teatru pentru c㒠organizatorul acestei piese desf㒺urat㒠în câte 2-3 acte pe zi reuşeşte s㒠zâmbeasc㒠şi s㒠arate c㒠”se poate, bre!” dac㒠se vrea!

Costernat de deciziile Ministerului de Transporturi, de Consiliului Judeţean Suceava sau de cine ştie care celule birocratice cu rol decizional (din pă’cate) de a închide linia Vama – Moldoviţa, de a nu permite pasionatului de locomotive, Georg Hocevar, s㒠pun㒠(pe banii societă’ţii Calea Ferat㒠îngust㒠S.R.L.) o linie în plus între Mă’nă’stirea Moldoviţa, monument UNESCO şi localitatea Moldoviţa ca s㒠aduc㒠turiştii de la Mă’nă’stirea Moldoviţa spre Argel şi poate mai departe în Obcina Curmă’turii spre izvoarele râului Moldova.

http://www.youtube.com/watch?v=8P9suzStiEU
 
Trenuri diesel şi trenuri electrice la Fă’lticeni, Suceava şi Gura Humorului<i></i>, [Iarna 2013-2014]<i></i>

14906826420_716cebbca1_o.jpg


Iarna lui 2013-2014 am petrecut-o în apropiere de Fă’lticeni prin staţiunile din Nordul Moldovei şi Bucovina. Astfel c㒠m-am perindat fie pe la Suceava, fie pe la Gura-Humorului, la Vatra Dornei sau Câmpulung-Moldovenesc. Cu aceast㒠ocazie am filmat câteva trenuri care tranzitau linia 502, Suceava - Ilva Mică’.

într-o zi eram pe pârtia Șoimul şi Trenul InterRegio 1832 trecea cu ecouri prin municipiul staţiune Gura Humorului, în alt㒠zi îmi îngheţau degetele lâng㒠Gara Fă’lticeni în aşteptarea Trenului Regio Dolhasca - Fă’lticeni, ori m㒠încă’lzeam la soare la fel cum se încă’lzea şi că’ră’mida Gă’rii Burdujeni care era martor㒠la goarnele atâtor locomotive şi automotoare care tractau trenuri de la Bucureşti, de la Cluj-Napoca, de la Botoşani, Dorneşti sau Cacica.

Vizionare plă’cută’!

http://www.youtube.com/watch?v=0PbyIQfyRqw

http://www.youtube.com/watch?v=D0e1t6XGWYs
 
Trenul Internaţional 383, Moscova - Sofia, la intrare în România<i></i>, [Ianuarie, 2014]<i></i>

14951604759_1e0e064443_o.jpg


Cele 30 de secunde din filmul de mai jos mi-au ră’pit vreo 4 ore dintr-o zi de concediu şi aproape 200 de kilometri de plimbare cu maşina. Eram la doar 1 km de graniţa dintre Ucraina şi România, aşteptam pe un pod sosirea vreunui tren, speram la unul ucrainean. Da, între Vadu Siret şi Dorneşti, calea ferat㒠este încă’lecat㒠şi pot circula trenuri pe ecartament de 1524 mm, cât şi pe 1435 mm.

Și tot aşteptând aşa, deodat㒠se auzi o goarn㒠de locomotiv㒠Sulzer. Aparatul era pregă’tit, ”spectacolul” pentru care am plă’tit un sfert de rezervor s-a consumat în nici 20 de secunde. Trenul Internaţional Moscova - Sofia se îndrepta spre Dorneşti...

https://www.youtube.com/watch?v=gAwv6WE3jS4
 
Cea mai enervant㒠trecere la nivel cu calea ferat㒠din România<i></i>, [Ianuarie, 2014]<i></i>

14966951128_60810399a0_o.jpg


Una dintre cele mai enervante şi, în acelaşi timp, bine semnalizate treceri la nivel de cale ferat㒠din Moldova şi... poate chiar din România se afl㒠pe drumul de legă’tur㒠dintre localită’ţile Heci / Lespezi şi Probota, între staţiile Probota şi Lespezi de pe Magistrala 500

Trecând de acest aspect stânjenitor, mai puteţi admira şi urmă’toarele trenuri:
0:34 - Inter Regio 1752, Suceava - Bucureşti Nord;
1:17 - Inter Regio 1831, Iaşi - Cluj-Napoca (pe lapoviţă’);
1:36 - International 382, Sofia - Moscova;
2:10 - Regio 5444, Iaşi - Suceava Nord;
2:47 - Regio 5606, Suceava Nord - Iaşi;

http://www.youtube.com/watch?v=1V6N6kh4oOQ
 
Mulţumesc! Da, ar fi bun un nou trepied pentru filmă’ri, cel vechi şi-a tră’it viaţa. Toate cele bune!

Trenul Regio Ilva Mic㒠- Suceava intrând în Vatra Dornei Bă’i<i></i>, [February, 2014]<i></i>

15169387482_64db7edf5e_o.jpg


Serbă’rile Ză’pezii de la Vatra Dornei ne-a oferit un motiv în plus de a realiza o incursiune în oraşul de pe râul Dorna. înnoptând la Hotel Intus, am avut ocazia şi deosebita satisfacţie de a urmă’ri trenurile care intrau şi ieşeau din staţia Vatra Dornei Bă’i - una dintre cele mai frumoase gă’ri din România.

în cazul de faţ㒠a fost vorba de Trenul Regio Ilva Mic㒠- Suceava Nord. Curgerea rapidă’, dar calmă’, a râului care dup㒠câteva sute de metri de acest loc - podul pietonal peste Dorna - se vars㒠în Bistriţa creeaz㒠un peisaj aparte, care ală’turi de ecourile goarnelor de locomotiv㒠reuşesc s㒠închid㒠o atmosfer㒠”feroviară’” excepţională’. Vizionare plă’cută’!

http://www.youtube.com/watch?v=9be2jW0CQFk
 
Ră’mânem tot în zona Vatra Dornei:

Trenuri la Vatra Dornei şi Mestecă’niş [altitudine 1000 metri]<i></i>, [Februarie, 2014]<i></i>

15233835635_830ab0b33d_o.jpg


Câteva... ore dintr-un week-end le-am petrecut la Vatra Dornei Bă’i cu ocazia Zilelor Ză’pezii 2014. Dar numai ză’pad㒠n-a fost, cu excepţia sloiurilor groase de gheaţ㒠de pe râul Dorna sau ză’pada în dou㒠cu ap㒠de pe pârtia Veveriţa. Totuşi, am avut parte de o foarte frumoas㒠panoram㒠din Hotelul Intus, de unde am filmat câteva trenuri care tranzitau gara din oraş, una dintre cele mai frumoase gă’ri din Moldova (şi poate şi din România)!

Dup㒠filmarea Trenurilor Regio de la şi că’tre Ilva Mică’, vă’zute de-a lungul Râului Dorna, am coborât la nivelul ”superior al şinei” şi am înregistrat trenurile de Bistriţa sau celebrele Accelerate Timişoara Nord - Iaşi. Ba mai mult, am fost martor la un moment pe care doream s㒠fiu de mai demult: manevra prin împingere a Trenului Accelerat 1653, Bucureşti Nord - Vatra Dornei Bă’i. în drum spre Fă’lticeni am aşteptat şi Trenul InterRegio 1833, Iaşi - Timişoara Nord, pe care l-am filmat oprind şi apoi coborând din staţia Mestecă’niş spre Vatra Dornei. Sper s㒠v㒠placă’, vizionare plă’cută’! :)

https://www.youtube.com/watch?v=SOyYLF0CY0c
 
Locomotive diesel-hidraulice de 450 de cai putere la Suceava Burdujeni<i></i>, [Martie, 2014]<i></i>

15093258350_d5e29c290e_o.jpg


15279972615_2a5048633b_o.jpg


Fă’r㒠s㒠m㒠laud, am avut deosebita inspiraţie s㒠filmez ultimele momente de manevr㒠feroviar㒠ale tată’lui meu şi ale companiei Electrocomp Iaşi cu locomotiva LDH45-389 pe raza gă’rii Suceava Burdujeni. în timp, tată’l meu s-a angajat la alt operator, în timp ce compania care punea la front vagoane la diverşi operatori economici din Suceava şi-a restrâns activitatea şi a renunţat la manevra cu locomotiva LDH45-389 de la Suceava.

în cele dou㒠filme a câte 5 minute fiecare puteţi observa cum exist㒠persoane care muncesc chiar şi duminica cu scopul de a asigura un flux eficient şi cu timpi scurţi de indisponibilitate a materialului rulant tractat. în videoclipul propus puteţi urmă’ri o locomotiv㒠diesel-hidraulic㒠de 450 cai putere manevrând 17 vagoane pe o linie cu raza curbei de 180 metri.

Și tot cu permisiunea dumneavoastră’, v㒠mai invit la un scurt videoclip de prezentarea a performanţei de tracţiune a locomotivei diesel-hidraulice de 450 CP construit㒠la Uzinele Faur "23 August" Bucureşti. V㒠doresc audiţie plă’cut㒠la ”muzica” motorului de mayBACH!

https://www.youtube.com/watch?v=Z-YY4JBIZDw

https://www.youtube.com/watch?v=-2j-qn8lxkY
 
Tren de marf㒠încă’rcat cu rumeguş plecând din Fă’lticeni<i></i>, [Martie, 2014]<i></i>

15374017081_b1351a16e5_o.jpg


Plimbându-m㒠cu treburi prin Fă’lticeni, am ajuns şi pe strada gă’rii unde am ză’rit un tren gata de plecare spre Dolhasca. Am renunţat la ce aveam programat şi m-am deplasat rapid spre ieşirea din Fă’lticeni că’tre Preuteşti, acolo de unde am aşteptat, ră’bdă’tor, sosirea trenului de marfă’.

39 de vagoane încă’rcate cu rumeguş de la depozitul local KronoSpan din Fă’lticeni au plecat tractate de locomotiva DA-1029 spre Dolhasca. Locaţia de filmare a fost pe un deal din zona trecerii la nivel cu calea ferat㒠a Drumului Judeţean Fă’lticeni - Dolhasca, astfel c㒠”S”-ul format de acest tren de marf㒠a ră’mas puternic întipă’rit în mintea mea. De altfel, mişcarea continu㒠a vagoanelor, zgomotele produse de roţile şi şinele liniei 510 a creat un foarte frumos peisaj de sear㒠pe care vi-l redau, mai jos, în secundele din videoclipul ataşat.

https://www.youtube.com/watch?v=Pij2fz3HjFA
 
Trenul Regiotrans Dolhasca - Fă’lticeni urcând dealul Șoldă’neştilor<i></i>, [Martie, 2014]<i></i>

15234412798_9c5a8d069f_o.jpg


O dimineaţ㒠senin㒠de martie a reprezentat cadrul natural pentru filmarea Trenului Regio - de la Regiotrans - Dolhasca - Fă’lticeni. Automotorul ex-SNCF urca cu o vitez㒠atent stabilit㒠de specialiştii din tracţiunea feroviar㒠românească’. Vopseaua roşie cuprinde foarte bine automotorul pe 8 osii care ruleaz㒠zi de zi aproape 300 de kilometri.

La finalul filmă’rii se poate observa depozitul de mas㒠lemnoas㒠de la KronoSpan, la fel ca şi un semafor mecanic de intrare în staţia Fă’lticeni, pă’ră’sit / scos din funcţie de aproape 6 ani de zile.

https://www.youtube.com/watch?v=2LkZ6IJhxn4
 
Mă’rfarul de noapte de la Fă’lticeni<i></i>, [Aprilie, 2014]<i></i>

15444580155_e6c508528b_o.jpg


Primă’vara lui 2014 a adus multe trenuri de marf㒠la Fă’lticeni, prilej cu care le-am filmat - fie ziua, fie noaptea. Vântul şi ploaia specifice acestui anotimp mi-au dat bă’tă’i de cap, dar nu m-am lă’sat bă’tut şi am fost prezent într-o seară’, dup㒠ora 22, la pasajul de la ”Ciorsaci”. ”Triunghiul luminos” emitea semnale acustice de tonalitate ascuţit㒠ca nu cumva vreun nemernic s㒠se avânte în faţa lui. Motorul diesel abia se auzea printre palele de vânt.

Am înaintat înc㒠vreo câţiva kilometri spre Dolhasca şi, între timp, cerul devenise din albastru închis - negru. Am stat şi am ascultat joantele că’lcate cu brutalitate de că’tre sutele de tone care plecau cu marf㒠spre Sebeş. A fost o urmă’rire cam ”nebună’”, iar obiectivul f4.0/5.6 nu m-a ajutat deloc s㒠redau... ”un tren în noapte”. Dar am ră’mas cu videoclipul de mai jos.

https://www.youtube.com/watch?v=zOTxDlOSX_I
 
Trenul de sear㒠urca spre Fă’lticeni<i></i>, [Aprilie, 2014]<i></i>

15316177690_955b78a7dc_o.jpg


Iazul liniştit de la Fă’lticeni era martor la sosirea şi plecarea trenului Regio de la firma privat㒠RegioTrans. Mai mulţi tineri vâsleau o barc㒠pe iaz, în timp ce trenul verde să’geta peisajul atât de colorat de suflul proaspă’t al primă’verii.

Automotorul diesel urca dealul Chimiei de-a lungul unor copaci abia înverziţi, reuşind s㒠animeze într-o oarecare mă’sur㒠atmosfera trist㒠creat㒠de fostele fabrici care acum au ajuns fier vechi. Trenul înainteaz㒠prudent şi sigur spre gara Fă’lticeni. 10 minute mai târziu, automotorul şuier㒠din nou şi pleac㒠spre Dolhasca.

https://www.youtube.com/watch?v=yDHuVXQ38Ds
 
Plimbare cu trenul de la Suceava la Bucureşti <i></i>, [Mai, 2014]<i></i>

15374763329_f772fc4817_o.jpg


Cu ocazia mini-vacanţei de 1 Mai, mi-am luat soţia şi am plecat spre Bucureşti pentru a petrece un week-end în capitala României. Am pă’ră’sit judeţul din Gara Burdujeni cu Trenul InterRegio Suceava - Bucureşti. Drumul de 447 de km v㒠este prezentat în câteva zeci de secunde, marcând cele mai importante puncte de pe traseu.

Conţinutul videoclipului are ca tem㒠diversele atracţii turistice din Bucureşti, precum Parcul Heră’stră’u, Parcul ”Lumea Copiilor”, dar şi câteva clipe din concertul Holograf din Parcul ”Alexandru Ioan Cuza” din Bucureşti. La finalul reportajului apare şi locomotiva Bombardier TRAXX care era dis-de-dimineaţ㒠la tracţiunea unui tren că’tre Budapesta. V㒠mulţumesc pentru vizionare!

https://www.youtube.com/watch?v=8n043GwBOCw
 
Locomotiva Bombardier 480 009 cu Trenul InterRegio / Internaţional 72, Bucureşti - Budapesta<i></i>, [Iulie, 2014]<i></i>

15571902421_be0fddb30c_o.jpg


O dovad㒠a evoluţiei şi orientă’rii CFR-ului că’tre operativitate şi eficientizarea timpului şi costurilor agregate în transportul că’lă’torilor este prezenţa acestor locomotive Bombardier TRAXX în Gara de Nord. Trenurile care fac obiectul acestui test sunt Internaţionalele 71 şi 72, cele care ajung cu vagoane româneşti pân㒠în capitala Ungariei - Budapesta. în acea frumoas㒠dimineaţ㒠de iulie era la cârm㒠locomotiva MÁV-TRAKCIÓ Bombardier 480 009. La final, locomotivele trenului Regio de Târgovişte îmbă’iau gara într-o arom㒠de ”gaze arse” a la Sulzer şi a la ElectroMotive Diesel.

https://www.youtube.com/watch?v=LQc1mxtpm8M
 
Rama electric㒠Hyperion construit㒠de Softronic în serviciu zilnic între Craiova şi Constanţa<i></i>, [August, 2014]<i></i>

15434712728_bf035f50a7_o.jpg


1 august 2014 a fost prima zi în care rama electric㒠Hyperion a circulat peste podurile dună’rene. Trenul privat a atins 176 km/h pe circuitul de testare de la Fă’urei, îns㒠viteza maxim㒠de circulaţie comercial㒠este de 160 km/h. Cele patru motoare electrice asincrone de la ABB dezvolt㒠o putere de 1720 kW. Rama electric㒠poate rula atât sub tensiune de 3kV DC, dar şi sub 25 kV 50 Hz AC. Dup㒠terminarea testelor de omologare, trenul a fost închiriat pe gratis că’tre CFR Că’lă’tori pe ruta Craiova - Bucureşti între 1 iunie şi 31 iulie.

Trenul a fost construitIt la Softronic şi este aparţinut de compania privat㒠de transport că’lă’tori Softrans. Costurile de producţie au fost de 1.1 milioane Euro, îns㒠costurile dedicate cercetă’rii au fost de 2,3 milioane Euro. Primul tren construit în România de 20 de ani ofer㒠că’lă’torilor confort, siguranţă’, prize, aer conditionat, design interior modern, Wi-Fi, aparate de cafea şi ră’coritoare. Mai mult, biletele sunt mai ieftine faţ㒠de tarifele practicate de CFR Că’lă’tori pentru trenurile InterRegio.

în prezent (octombrie 2014), rama electric㒠face serviciu pe ruta Craiova - Bucureşti - Braşov.

https://www.youtube.com/watch?v=PwSw2df4aW4
 
Trenuri rapide peste Podul Heră’stră’u<i></i>, [August, 2014]<i></i>

15539688518_ce56f521f6_o.jpg


Oaza de verdeaţ㒠din Parcul Heră’stră’u este stră’bă’tut㒠de Magistrala 800, Bucureşti - Constanţa. Fiind în concediu la Bucureşti, m㒠plimbam cu iubita mea cu bicicleta prin acest frumos parc, când, pe la ora 14 şi ceva, se auzeau goarne de locomotivă’. Ne-am aşezat, ră’bdă’tori, pe malul lacului şi am aşteptat. Avea s㒠treac㒠Trenul InterRegio Bucureşti Nord - Constanţa. Dup㒠nici 5 minute, un alt semnal acustic de locomotiv㒠se auzi din direcţia Bă’neasa - avea s㒠treac㒠un mă’rfar încă’rcat cu cereale şi tractat de CTV - Cargo Trans Vagon.

http://www.youtube.com/watch?v=Nn7fqG0y5HY