Vagoane pentru incalzit trenurile - WIT

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.033
2.534
Iași
LOCATION
Iași
Am facut un subiect separat pentru aceste vagoane.

Sa vedem un vagon WIT pe boghiuri care a avut la baza un vagon de bagaje.



Abia astazi am realizat ca am scanul de ani buni.
 
Interesanta mentiunea : vagoane WIT pe 2 osii cu caroserie de lemn... de cercetat.

Acum, ca avem dimensiunile, hai sa vedem cu ce serie de vagoane construita in Romania se inrudesc WIT-urile astea. Am o banuiala pe niste foste TF-uri, acum sa vedem care. Cele lungi cu usi de acces la ambele capete, construite de Astra sau cele mai scurte, tot pe boghie, dar cu acces doar la un capat (vezi trenul PSI de la Siculeni)...

Later Edit: e cu 3 m mai scurt decat TF-urile Astra de 19.5. Inclin sa cred spre seria scurta, precum de la Siculeni. Parca mai era unul si pe la Craiova...
 
Radu, nu la acesta am facut referire, sper sa ii dau de capat si la cel din cartea lui Serba si a lui G.Marginenu.

Am primit un crop cu un capat de WIT:


foto album CFR.

Am identificat nr. 765 langa scara.
 
Gam3 a spus:
Vagon de incalzit trenurile.
Pun acest vagon la calatori ca sa nu mai deschid alt subiect. Inainte de vagoanele WIT construite incepand cu anul 1972 la Astra Arad au fost vagoane WIT vechi construite in anii 1940. Un model bun de conversie este acesta de la Heris:

http://gallery.modelldepo.ru/showfull.php?photo=6533

Stiam de la Serban
Serban a spus:
catalin a spus:
WIT pe 4 osii cu cazan de locomotiva cu abur ?
Ne poti spune mai multe ?
Ce tip de vagon a stat la baza, cazanul carei locomotive l-au folosit ?

Am gasit notitele cu serii de vagoane WIT vechi:
WIT 00401 constructie 1933 st. dom. Craiova, casat 1975
WIT 00402 constructie 1946 st. dom. Craiova devenit 60 53 9920-402-9
WIT 00403 constructie 1946 st. dom. Iasi devenit 60 53 9920-403-7
WIT 00404 constructie 1946 st. dom. Bc devenit 60 53 9920-404-5 (cel pe care l-am vazut eu in Buc. Nord)
WIT 00405 lipsa in 1975
WIT 00406 constructie 1942 st. dom. Craiova devenit 60 53 9920-406-x
Cu exceptia lui 401 (nu stiu ce boghiuri avea), celelalte aveau boghiuri ORE.
de la 407 in sus erau vagoane tip Gags constructie noua UVA incepand cu anul 1965 cu boghiu ORE, Minden-Deutz ulterior si Y 25 Cs II !!!!!.

O poza cu un WIT-ul 403 apare in lucrarea Tractiunea feroviara pe Regionala Cai Ferate Iasi, din pacate poza confirma vizual existenta vagonului in anul 1978. De unde naiba luam inscriptii pentru vagon?

catalin a spus:
Florin, daca nu ma inseala memoria si ochii, WIT-urile 40X nu sunt construite in caroserii de TF-uri Astra interbelice ?

Sa nu uit si doar FYI: cel mai vechi WIT -uri identificate de mine sunt cele construite pentru CFR de Klett Nurnberg (nu am identificat exact anul, cel mai probabil 1895) seria Gi nr de parc 230202-230207 (vagon de incalzire si proba frana). Cel mai probabil erau folosite pentru incalzirea garniturilor si proba franei W in statiile mari , precum Gara de Nord, pana la cuplarea LA.
 
buna,

inclin sa cred ca vagonul construit la Nürnberg (era practic un G echipat cu un mic cazan) e mai vechi de 1895, intrucat ca firma constructoare apare Klett & Co.

in 1895 dupa cunostintele mele firma se numea deja M.A.N.
 
Dragi pasionaţi ai machetelor feroviare!


Am o rugă’minte, cine deţine planuri sau documentaţie sau poze despre un vagon WIT fabricat în anii 1933 să’-m㒠ajute, că’ci vreau s㒠construiesc una sau s㒠modific dintr-un vagon de poştă’, cel mai bine ar fi una CFR dar dac㒠nu e bun㒠orice care seamă’n㒠pe acesta.


Mulţumiri şi stimă’!
 
WIT MAV

poza de pe forum.index.hu

Si aici in imaginea 34 vagonul Sarbesc:
http://www.vestic.ro/articol_17734/la-140-de-ani-de-la-primul-drum-cu-trenul-arad-timioara-nu-mai-e-nicio-locomotiva-de-epoca-in-depoul-aradean.html

Aceste vagoane de incalzit au fost construite la Weitzer-Arad in anul 1898 pentru Caile Ferate Sarbe de Stat si pentru MAV. Aveau lungimea peste tampoane de 10.250 mm, lungimea cutiei de 7.570 mm si ampatamentul de 5.400 mm.
Nu stiu cum si in ce an au ajuns aceste vagoane in parcul CFR, cert e ca in anii 1970 un astfel de vagon stationa in Bucuresti Basarab, e vagonul pe 2 osii de care pomeneste Serban.
 
In 1919 am "imprumutat" definitiv vagoanele :

93807, 812, 814, 818, 821, 823, 827, 828, 834



In contextul ww2 exista posibilitatea ca si alte vagoane de acest tip sa fi intrat/disparut din parcul CFR.
 
Exista vreo alta solutie tehnica pentru incalzit vagoanele trase de locomotive cu aburi?

Sau mai bine zis, cum aratau instalatiile de incalzire din vagoane, ca niste calorifere? Am gasit intr-un articol: "vagoanele avand instalatie de calorifer, acestea sa fie puse in functiune cat mai grabnic, pentruca frigul a inceput sa se simta". Banuiesc ca la automotoare existau aeroterme?
 
AlexD a spus:
Exista vreo alta solutie tehnica pentru incalzit vagoanele trase de locomotive cu aburi?

Sau mai bine zis, cum aratau instalatiile de incalzire din vagoane, ca niste calorifere? Am gasit intr-un articol: "vagoanele avand instalatie de calorifer, acestea sa fie puse in functiune cat mai grabnic, pentruca frigul a inceput sa se simta". Banuiesc ca la automotoare existau aeroterme?

Alta solutie raportat la ...... care ?
Instalatiile de incalzire functionau pe acelasi principiu ca si cele de astazi.
Cea mai populara instalatie de incalzire era cea cu aer cald sistem Vidor sau Friedmann (joasa presiune). Ca si principiu exista un WIT care producea aer cald transportat in lungul trenului printr-o conducta principala din otel de 2'' diamtru (presiune in conducta 5kgf/cm2) si o serie de radiatoare aflate in fiecare compartiment care se "alimentau" cu abur de presiune joasa de maxim 1kgf/cm2. Radiatoarele erau in lungul bachetelor, sub fiecare bancheta dar si pe culoar si comunicau cu conducta principala prin racorduri. Fiecare radiator avea o supapa care bloca admisia aerului cand temperatura in elementele radiatorului ajungea la 100 grade. Evident exista un robinet de inchidere general la vagon, scurgeri pentru apa de condens din instalatie, etc...

Eu ti-am descris doar principiul de baza.

Vagoanele de dormit si restaurant aveau si sistemul de incalzire cu apa calda.
 
Daca azi am inceput cu diverse vagoane goale DVG hai ca am gasit si ceva WIT -uri. Nu am insa din Gags.

 
Salutari, stie cineva vreo inmatriculare de vagon WIT serie 99-52 care sa aiba statie de domiciliu Craiova? Multumesc!
 
Cateva WIT-uri cu statia de domiciliu Craiova (in anul fabricatiei)
61 53 9952 003-5 (1972), primul alocat la Craiova
025-8 (1971)
121-5 (1977)
153-8 (1977) ultimul alocat la Craiova
 
catalin a spus:
Sa nu uit si doar FYI: cel mai vechi WIT -uri identificate de mine sunt cele construite pentru CFR de Klett Nurnberg (nu am identificat exact anul, cel mai probabil 1895) seria Gi nr de parc 230202-230207 (vagon de incalzire si proba frana). Cel mai probabil erau folosite pentru incalzirea garniturilor si proba franei W in statiile mari , precum Gara de Nord, pana la cuplarea LA.

Buna Catalin, iata si datele mele.
Vagon cu caldare pentru incalzitul trenurilor, seria Gi 230201-230207.
Gi 230201 fabricat in 1888 la Ringhoffer - Praga, culoare rosie, statie de domiciliu Bucuresti, lungime 8.06 m
Gi 230202-230207 fabricate in 1893 la Nurnberg, lungime 7.61 m.
Gi 230202 - cenusiu, st. domiciliu - Galati
Gi 230203 - cenusiu, st. domiciliu - Iasi
Gi 230204 - cenusiu, st. domiciliu - Bucuresti
Gi 230205 - cenusiu, st. domiciliu - Bucuresti
Gi 230206 - cenusiu, st. domiciliu - Varciorova
Gi 230207 - cenusiu, st. domiciliu - Predeal

Gi 230201 nu mai apare dupa 1920.

Dupa 1912 in parcul CFR intra 12 vagoane cu caldare pentru incalzitul vagoanelor la trenuri.
Gii 230501-230512

Fabricate in 1912 la Haine St Pierre Belgia, vagoane pe 3 osii, lungime 11.40m, de culoare albastra. Fara statie de domiciliu.


Astazi, WIT-ul cu abur 99 52 148-8 de la Iasi asteapta flacara autogenului in Bacau.
 
Am uitat sa scriu ca in 1906 existau 304 vagoane de calatori incalzite cu aer cald, 248 cu abur, 21 cu apa calda si restul cu sobe interioare.

Vagoanele CIWL erau incalzite cu apa calda. Vagoanele regale erau incalzite cu apa calda, cu sobe interioare sau cu aer cald (May-Pappe).