Vagoane AVA 200 Astra Arad

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Dragoş, cred c㒠am spus şi eu c㒠s-au fă’cut pentru Iran. întrebarea este: strica şi pentru noi un lot de vagoane la cel mai înalt standard?

Horea, am vă’zut trenuri Simens şi locomotiva EuroRunner pe railfaneurope, dar cuşeta Astra nu-i de gă’sit. Poate n-am că’utat eu unde trebuie şi îmi ară’ţi unde-i nordul.

Florin, ca de obicei pe faz㒠cu date tehnice din care reiese limpede c㒠cine a cumpă’rat acest vagon n-a aruncat banii aiurea.
 
didinul a spus:
Dragoş, cred c㒠am spus şi eu c㒠s-au fă’cut pentru Iran. întrebarea este: strica şi pentru noi un lot de vagoane la cel mai înalt standard?

Horea, am vă’zut trenuri Simens şi locomotiva EuroRunner pe railfaneurope, dar cuşeta Astra nu-i de gă’sit. Poate n-am că’utat eu unde trebuie şi îmi ară’ţi unde-i nordul.

Florin, ca de obicei pe faz㒠cu date tehnice din care reiese limpede c㒠cine a cumpă’rat acest vagon n-a aruncat banii aiurea.
Pana ne arata Horia imaginile de pe railfaneurope.net postez o imagine scanata din revista Indohaz (din luna mai 2009) :
 
Buna,

Pozele cred ca erau puse la... CFR, a dat-o Tobias in bara ca nu prea a inteles el ce se prezinta in Gara de Nord ;-)
 
Buna,

Si eu am vazut acest vagon expus in Gara de Nord din Bucuresti. Parca era legat dupa o locomotiva 060-DA, pe undeva, pe la linia 13 daca nu gresesc.
Daca scormonesc, e posibil sa gasesc si imaginile de atunci.
 
Expozitia a avut loc in data de 29.03.2005.

Cuseta a fost incadrata de un GM si un Desiro.
 
nicu4 a spus:
Buna,

Si eu am vazut acest vagon expus in Gara de Nord din Bucuresti. Parca era legat dupa o locomotiva 060-DA, pe undeva, pe la linia 13 daca nu gresesc.
Daca scormonesc, e posibil sa gasesc si imaginile de atunci.

Aşa este, era legat de DA - 0251 dac㒠îmi aduc bine aminte.
Nicu4 te rog s㒠scormoneşti cu folos, poate îmi (ne) faci o bucurie aproape nesperată’!
 
@didinul

daca vorbim amandoi de expozitia din 29.03.2005 vagonul era legata dupa un GM, nu dupa o locomotiva 060 DA.

Dupa o perioada de timp iata ca vagonul 21-90 007 circula iarasi, saptamana trecuta era pe rapidul 346 "Dacia".
Pe langa 007 mai este cel putin un vagon fara dunga alba orizontala, aviz celor care fac poze la vagoane.
 
din cate stiu eu vor fi in curand vagoane de dormit noi pe platforma AVA 200 muuult modernizate in interior fabricate evident pt CFR , dar si vagoane AVA 200 vopsite albastru in loc de schema de vopsire roshie.
 
Buna Mixule,

Presupun ca te referi la B11 21-90 din care cele mai vechi au acum cam 15 anisori, alte AVA200 rosii nu cunosc ;-)

Mi se pare foarte interesanta afirmatia cu "vagoane de dormit muuuult modernizate"; din cate stiu, vagoanele WLAB(mee) 70-91 existente (001-005) au fost produse incepand cu 2008 pe baza unei comenzi a CFR Calatori pentru 5 vagoane si erau "la cel ma inalt nivel privind amenajarile si dotarile interioare".
Faptul ca la numai trei ani dupa aceea producatorul aduce pe piata "un model muuuult modernizat" pare sa indice ca primele 5 nu erau chiar asa de moderne.

Ciudat de asemenea ca la nici un vagon Astra pentru CFR Calatori nu se respecta cele mai elementare norme UIC (fisa 567-2 editia 2008) privind deschiderea cutiei din exterior de catre fortele de interventie in caz de accident; nu am vazut la nici un AVA, salon, cu compartimente sau WL, "punctul rosu" cu chenar negru la ferestre. Ma intreb ce va face beneficiarul in 2013 cand acestea devin obligatorii la extern.
Pana si producatorii si reparatorii din Rusia echipeaza asa la RG si RP vagoanele RZD pentru extern. Sa fie mai usor de gasit si de citit codexurile UIC la Moscova si St.Petersburg ca la Arad?
 
Vagoanele de dormit 70-91 (AVA 200) de dupa 005 nu sunt modernizate, sunt vagoane noi cu amenajare interioara diferita.
Si primele 5 vagoane sunt destul de moderne, se spune ca peste 70-91 este un vagon rusesc.


70-91 007-2 in Savarsin


foto Mixu



Horia, majoritatea cunosc vagonul 21-90 ca AVA 200, e normal sa zica asa.
Vagoanele ce vor iesi de la Asta dupa RG vor fi vopsite intr-o schema noua, schema de la 21-86 plus dunga alba orizontala care se pastreaza.
 
Gam3 a spus:
@didinul

daca vorbim amandoi de expozitia din 29.03.2005 vagonul era legata dupa un GM, nu dupa o locomotiva 060 DA.

Dupa o perioada de timp iata ca vagonul 21-90 007 circula iarasi, saptamana trecuta era pe rapidul 346 "Dacia".
Pe langa 007 mai este cel putin un vagon fara dunga alba orizontala, aviz celor care fac poze la vagoane.

Ai dreptate, am confundat eu expoziţiile! :D
 
@ marele Horia

sa nu uitam ca Astra a facut vagoane pt o firma privata ce opereaza in europa pe o piatza libera :)) poate nici acelea nu erau perfecte conform normelor stiute de tine "iernf$%@W^c" dar aratau ca un avion in interior , probabil ca au mai studiat putin din 2008 pana azi . Concluzia o veti trage singuri cand ajung in circulatie :D
 
Mixule, nu e nevoie sa raspunzi ca la talcioc,

Vagoanele pentru Arena Ways nu sunt vagoane RIC, nu sunt admise la extern si nu trebuie in consecinta sa respecte integral nici fisa UIC 567-2 si nici altele.
Vagoanele pentru CFR Calatori, cel putin 21-90 si 70-91 sunt vagoane cu RIC (cod numeric 61) asa ca trebuie sa respecte aceste norme. Toate, fara exceptie.

Bafta lor ca nici beneficiarul nu le cunoaste pe toate.

Baietii de ka Astra mai au de invatat; nu ar fi rau sa investeasca macar o infima parte din beneficiile care le fac cu aceste vagoane intr-un codex UIC complet si pus la zi. Nu poti sa produci in 2011 un vagon bazat pe versiunea din 1986 a unui model creeat in 1973, sa-i pui iluminat pe LED-uri, geamuri aplicate prin lipire si Wifi si sa te lauzi la toata lumea ca e cel mai modern cum n-a vazut Parisul,
Orice caner e rege intre soareci, intre lei nu. Pana sa mai ajunga la nivel de SGP/Siemens Transportation Systems sau Bombardier mai e ceva apa de curs pe Mures.
 
Buna,

Daca tot vorbim de vagoanele AVA200 in general si de WLAB(mee) 70-91 in particular si cum vad ca amicul Mixu nu este prea convins, hai sa detaliem putin istoria acestor vagoane. Doresc insa o discutie bazata pe argumente de ordin tehnic si nu pe mitocanii.

Dupa cum s-a mai scris, primele cinci bucati (70-91 001-005) au fost comandate de CFR in 2008 si s-au livrat pana la sfarsitul lui 2009, 005 fiind receptionat si pus in circulatie in ianuarie 2010. Pana la acea data tanara firma aradeana nu mai construise nici un vagon de dormit, cele ale CFR Calatori / Gevaro provenind prin traditie din import (noi din RDG si apoi uzate din RFG).

Cum era de asteptat, Astra a plecat de la singura cutie moderna de vagon de care dispunea, cea a modelului AVA200, de fapt un vagon Corail Vtu11 model 1986 cu usi culisante si boghiuri Y32 (la noi Y32R) fara pivot central. Desi UIC recomanda la vagoanele de dormit inaltimi ale cutiei de cel putin 4230mm deasupra ciupercii sinei (in practica fiind des folosite cotele maxime de 4250 sau 4260mm) Astra a pastrat cutia originala, inalta de numai 4050mm. De ce ? Pentru simplul motiv ca fabrica aradeana nu dispunea de capacitatea tehnica de a produce un alt acoperis decat cel al modelului AVA200 / Corail si pentru o comanda de cinci vagoane nu s-a luat in calcul creearea unei alte linii de fabricatie / rulare pentru cutii de vagoane cu alte cote. Vagonul WLAB(mee) 70-91 pleaca astfel cu un handicap de spatiu interior destul de serios fata de concurentii sai din start.

Cum Astra nu avea nici un fel de experienta cu vagoanele de dormit, s-a « privit » putin in ograda vecinului, adica la cel mai modern vagon de dormit vest-european cu un singur nivel de la acea data, adica modelul WLABmz173 al SGP/Siemens Transportation Systems. Acesta a fost produs in 42 de exemplare in 2003-2004, 30 pentru DB NachtZug si 12 pentru caile ferate cehe CD (asa numitele vagoane WLABmz 72-90 « situri Unesco »). Si acestea au gabaritul exterior ale UIC Z, 26400/19000/2825mm, insa cum era de asteptat cu inaltimea de 4260mm.

Prin urmare, s-a copiat planul amenajarii interioare a WLABmz173, primul WLAB(mee) 70-91 al CFR (001) avand de altfel o dispunere a ferestrelor pe partea compartimentelor similara in mare parte cu originalul germano-austriac, care a fost ulterior modificata la 002-005. Din pacate vagonul aradean nu dispune de acelasi spatiu interior ca « ruda » sa din vest, acei 20 de cm lipsa fiind un mare handicap privind dispunerea celui de-al treilea pat suprapus , aici nefiind posibila respectarea recomandarii UIC privind distanta minima de 475mm intre suprafata patului si coltul cutiei vagonului sub imbracamintea acoperisului ; acest fapt este probabil si ceea-ce a determinat designerii Astra sa renunte la al treilea pat in compartimentele de lux, ceea-ce face ca vagonul 70-91 001 sa aiba numai 26 de locuri (in loc de 30 cum era normal) si 36 la vagonul SGP/STS.

Cu alte cuvinte, este vorba de o « corcitura » intre un vagon modern clasa si o amenajare interioara de vagon de dormit, cu calitati de rulare excelente (insa ruliu mare, tipic pentru boghiul Y32 si toate boghiurile franceze, deci putin adaptate la WL) si un spatiu interior putin adecvat utilizarii sale. Cam acestea sunt concluziile trase si de presa de specialitate in momentul in care primele vagoane au ajuns sa circule peste frontierele Romaniei.

Nu are rost sa detaliez amenajarea interioara a vagoanelor, asa cum spunea si Mixu fiecare isi poate face o imagine proprie. Eu am avut ocazia sa ma urc in 001 si 003 in 2010 si 2011 la München HBf. (in EN « Kalman Imre ») si am ramas destul de neplacut surprins de calitatea finisajelor si imbinarile peretilor interiori si ale diferitelor imbracaminti la vagoane de un an vechime ; sper ca de la 006 incolo sa se fi facut intr-adevar progrese.

Este interesant de constatat ca cealalta « corcitura » Astra pe baza AVA200 si anume vagonul restaurant WRmee 84-90 este mult mai reusita sub aspectul amenajarii interioare, intrucat spatiul interior oferit de cutie corespunde mult mai bine unei asemenea intrebuintari. Din pacate CFR Calatori nu s-a aratat pana acum interesata de o asemenea serie, multumindu-se cu cele cateva WRmz 88-90 care inca mai circula, insa poate ca intr-o zi va veni si vremea unui WR modern de la Astra.
 
@ Horia

ca daca glumesc si spun "marele Horia" sau " Horia stie tot" iar te superi deshi cu drag am scris chestia aia nicidecum nu cred ca e o mitocanie , dar esti asa de tehnic ca nici glumele nu incap in viatza ta

1 nu am raspuns decat cum stiu
2 nu vad mitocania (repet cu stima pt toate datele care le sti tu si nu vreau eu sa le memorez am zis asa )
3 e un forum pt oameni simpli care au o pasiune pt materialul rulant nu pt masteranti si doctori in denumirile normelor si ....daca vrem retinem ce ne spui ,daca avem alte probleme pe cap nu suntem obligati sa stim toate cifrele si denumirile ce se scriu aici .Daca greshesc atunci organizati un examen pt membri forumului si acceptatii doar pe cei care l trec :p
4 sa fiu bine inteles ca Aradean indiferent cat de rai sunt cei de la Astra este singura fabrica ce a mai ramas din peste 30 fabrici cu decizie locala in Arad din perioada interbelica (UTA, Strungu, ...), si numa pt asta merita respect
( da stiu vei zice ca adevarata Astra e cea de vagoane marfa .....in fine hai sa trecem la 5)
5 logic ca daca Aradenii erau mari specialisti faceau si nemtii ICE4 la Arad
6 la nivel de legenda / zvon oameni care au fost trimisi la Simens la specializare au fost ff apreciati si au primit oferte bune la firma respectiva pe vremea cand se incepea productia de Desiro , evident fiecare padure are si uscaturi.
Astra lucreaza cu oamenii care din diverse motive au ramas in tzara ,unii nu au plecat pt ca nu au avut ocazia ,au avut o familie de sustinut aici , altii nu au plecat ca nu au reushit
7 la Astra se fac si Vagoane Noi nu doar se vopsesc altele vechi asa cum stiu ei corcite
8 eu nu cunosc si nu vreau sa cunosc vreo serie de vagon "vlmbacde..." care o fi ea, ca pasionat ma intereseaza ca vagonul real sa semene cat mai mult cu cel in miniatura , nu vreau sa stiu nici un cod ral a vreunui vagon decolorat , vreau ca vagonul sa aibe aceeasi nuantza cu cel pe care l vad eu in gara
vezi vagoanele piko care nu au nimik comun cu realitatea si sunt conform codurilor , nu e asa deranjanta inscriptia desi e incorecta precum nu se potrivesc linga nici o garnitura in vitrina , da asa se-ntampla cand specialisti ca tine stau in frantza in loc sa puna osu la ridicarea tzarii :) ( era o gluma )

Toate bune
 
Buna dimineata Mixule,

Na, ce sa-i faci, data tzara nu a stiut sa-mi dea ce imi trebuia ca sa raman... Am plecat ca alti specialisti sa-mi caut norocul in alta parte ;-)

Ca sa revin la WLAB(mee) 70-91 Astra, o "corcitura" similara sunt vagoanele de dormit poloneze de la Celgiesky, WLABmdnu ale PKP si WABmee ale BC (Bielorusia); si aici s-a plecat de la un vagon clasa UIC Z de 4050mm inaltime si rezultatul e un spatiu interior la fel de "generos" ca la Astra. Se pare insa ca asteptarile la CFR, BC si PKP sunt ceva mai joase ca in alte parti ;-)

Ce m-a socat personal cand l-am vizitat pe WLAB(mee) 001 a fost lumina rece si stridenta a iluminatului intern de pe culoar, mult prea puternica pentru un WL (si tocmai buna pentru un vagon salon) si tiuitul strident al converizoarelor statice - probabil un defect, pentru ca altfel nu s-ar putea dormi in vagon. Cred dealtfel ca in asemenea detalii se vede ca Astra e o firma inca foare tanara si cu o experienta limitata, au facut ceva progrese la capitolul comfort si ergonomie (vezi vagoanele salon clasa I 10-70.1 sau 10-90.1 care sunt mult mai confortabile ca 10-70.0 si 10-90.0 mai vechi cu doar 3-4 ani) insa e loc de mai bine.

Cu WLAB(mee) 70-91, CFR Calatori le-a cerut sa faca un vagon de dormit, au acceptat provocarea si l-au facut cum s-au priceput mai bine; alte fime s-ar fi priceput insa mult mai bine, pentru ca au zeci de ani de experienta in spate.
 
Si ca sa-ti raspund privind "Astra mare" si "Astra mica", nu cred ca una e mai "adevarata" ca cealalta; e drept ca Astra veche are o reputatie internationala care nu mai trebuie castigata (mai deunazi am vazut la Hanau GBf. un tren cu 28 de vagoane cisterna ale GATX, VTG, EVA s.a.m.d. si din ele erau 26 Astra si 2 MEVA, deci 100% "Made in Romania") insa asta nu inseamna nimic. Cred insa ca la "Astra mica" (SC Astra Vagoane Calatori SA) mai multa modestie, concentrarea pe o imagine de marca bazata pe calitatile reale ale propriilor produse, mai putin diletantism in realizarea propriilor plachete publicitare si reclame si, nu in ultimul rand, cunoasterea si aplicarea normelor UIC, nu ar strica deloc; altfel se da imaginea unei firme romanesti cu un management pur romanesc, cu toata imagine negativa asociata acesteia in lumea afacerilor (nu numai feroviare) europene.
 
mixu a spus:
@ Horia

ca daca glumesc si spun "marele Horia" sau " Horia stie tot" iar te superi deshi cu drag am scris chestia aia nicidecum nu cred ca e o mitocanie , dar esti asa de tehnic ca nici glumele nu incap in viatza ta

1 nu am raspuns decat cum stiu
2 nu vad mitocania (repet cu stima pt toate datele care le sti tu si nu vreau eu sa le memorez am zis asa )
...

Horia,

fiecare era un stil de a scrie pe forum, credeam ca il stii pe Mixu.
Nu cred ca a raspuns ca la talcioc. Nu vad unde Mixu a fost mitocan, fiecare convorbire telefonica a mea cu Mixu incepe cu " ce faci directore".

Daca a scris "Marele Horia" nu a fost mitocan sau rauvoitor, chiar esti "mare", cunostintele tare o spun.


In acelasi timp trebuie sa intelegem ca momentan acest forum nu este unul de elitisti (nici nu cred ca o sa fie) asa ca are loc toata lumea. Si cei ca tine si cei care nu pun accentul asa mult pe datele de mai sus. Pur si simplu le plac trenuletele, fara sa ii intereseze de corespondentul real si tot ce tine de el.
mixu a spus:
...
3 e un forum pt oameni simpli care au o pasiune pt materialul rulant nu pt masteranti si doctori in denumirile normelor si ....daca vrem retinem ce ne spui ,daca avem alte probleme pe cap nu suntem obligati sa stim toate cifrele si denumirile ce se scriu aici .Daca greshesc atunci organizati un examen pt membri forumului si acceptatii doar pe cei care l trec :p
...

Nimeni nu va organiza niciun exament, avem loc toti aici, cum am zis mai sus, nu e un forum de elite.


O parere personala, nu poti sa fii pasionat de trenulete fara sa ai un minim de cultura feroviara.