Vagoane cl. a II-a, seria Bafld 71000 (29-20) Dimitrov

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

LDH

Well-Known Member
Trenulist
3 Septembrie 2016
6.938
5
Bucuresti
modelism-feroviar.blogspot.com
WEBSITE
http://modelism-feroviar.blogspot.com/
LOCATION
Bucuresti
Un vagon romanesc, construit de romani pentru romani si dupa parerea celor care sau implicat in cercetarea istoriei CFR un vagon de referinta, un vagon frumos si elegant, adaug eu chiar daca pot parea subiectiv.
Ca multe lucruri despre el si nu numai sunt inca necunoscute din vari motive este altceva.

Sper sa vedem modelistii romani incercand sa faca material rulant romanesc sau ce a circulat in Romania.


Multumesc si lui danielmoisa care mi-a pus la dispozitie atat fotografiile cu modelul la TT cat si o serie de schite ale vagonului real.

Cine doreste sa completeze cu fotografii, schite si alte date legate de vagoane nu pot decat sa-i urez bun venit si sa adresez multumiri pentru contributie.

Datele care urmeaza sunt transcrise, inclusiv punctuatia.

Caracteristici tehnice:

Dimensiuni exterioare:

-Ecartamentul.................................................................1435 mm
-Gabarit.........................................................................U.I.C.
-Lungimea vagonului intre fetele tampoanelor...................20784 mm
-Lungimea cutiei.............................................................19484 mm
-Distanta intre pivoti.......................................................13780 mm
-Latimea exterioara a cutiei...............................................2967 mm
-Inaltimea maxima a vagonului..........................................3948 mm
-Ampatamentul boghiului...................................................3000 mm
-Tara vagonului.................................................................33 t
-Sarcina utila.....................................................................14 t
-Viteza maxima.................................................................100 km/h
-Raza minima de inscriere in curba:
pe linie curenta............150 m
pe linie de garaj............80 m


Dimensiuni interioare:

-Latimea interioara a cutiei....................................2794 mm
-Latimea coridorului lateral......................................762 mm
-Inaltimea podelei de nivelul sinei...........................1238 mm
-Dimensiunile ferestrei..........................................940x1000 mm
-Amplasarea locurilor in compartimente(pe banca)......4+4
-Latimea compartimentelor.....................................2012 mm
-Lungimea compartimentelor...................................1650 mm
-Numarul compartimentelor.....................................9
-Numarul locurilor pe banci......................................72
-Numarul cabinelor WC............................................2
 
Continuare:

Generalitati
Corespunde partial prescriptiilor RIC. Este destinat traficului de calatori pe linii interne.
Constructie:
Constructie complet metalica, sudata, material OL38.
Carcasa autoportanta, formata din: sasiu, pereti laterali, frontali si acoperis, constitue structura de rezistenta.
Prin modificarea partilor frontale, sasiul permite montarea ulterioara a cuplei automate.
Imbracamintea exterioara a cutiei din tabla renurata groasa de 2 mm la pereti si 1,5 mm la acoperis.
Scheletul cutiei din profile laminate, fier cornier cu grosimea de 4 mm.
Imbracamintea interioara din placaj de 5 mm grosime.
Peretii despartitori dintre compartimente din placaj de 18 mm grosime.
Izolatia cutiei dintr-un strat izolant fonic "spray" aplicat pe carcasa metalica, un strat izolant termic de grosime 25 mm "Alfol" aplicat pe imbracamintea interioara, un strat de are la mijloc. Grosimea peretilor laterali 64 mm, a peretilor frontali 80 mm.
Planseul din tabla ondulata umpluta cu mortar de pluta si bitumen, izolatie de pluta de 10 mm grosime, placaj de 10 mm grosime, linoleum de 3 mm grosime. Grosimea totala a planseului 48 mm.
Ferestre mobile, glisante, dintr-o singura bucata, cu geam securit simplu si rama de alama la compartimente si ferestre din 2 bucati, cu partea inferioara fixa si partea superioara rabatabila la cabinele WC.
Patru usi de urcare la capetele vagonului cu deschidere spre interior. Latimea libera 705 mm. Usi glisante la compartimente si peronul frontal. Usi batante la culoar si cabina WC.
Burdufuri de cauciu pe schelet prelungitor si punti de intercomunicatie unificate.
Aparat de tractiune cu arc volut.
Tampoane cilindrice cu arcuri volute.
Aparat de rulare:
Boghiuri "Gorlitz" tip usor, constructie sudata, material OL38.
Osii montate cu diametrul cercurilor de rulare 1000 mm.
Cutii de unsoare cu rulmenti 120x240x80 cu role cilindrice, sau role butoi, sau pe cuzineti.
Suspensie primara si secundara cu arcuri in foi si arcuri elicoidale cu tragatori. Roata pentru curea de transmisie si suport pentru dinam la unul din boghiuri.


Frina:
Frina automata cu are comprimat, tip HIKPI, cilindru de frina de 14", regulator SAB DA2-600, schimbator de regim marfa-persoane.
Frina de mina cu roti dintate, manevrabila de pe peronul frontal al vagonului.

Incalzirea:
Instalatia de incalzire cu abur de joasa presiune sistem Fiedmann, corpuri de incalzire amplasate sub banci. Conducta de trecere electrica de 1500 si 3000 V.

Iluminatul electric:
Instalatie de iluminat electrica de 24 V, corpuri de iluminat incandescent.
Generator de curent tip Dick de 2,1 kw, transmisie prin curea.
Baterie de acumulatori tip Pantzer capacitate de 220 Ah.

Livrare:
Uzina executanta Uzina de vagoane Arad.
Livrare incepind cu anul 1943. (Anul se pare ca este gresit)

Cu ocazia reparatiilor capitale vagoanele vor fi modificate pentru a primi cupla automata, se va reamenaja interiorul cutiei cu 3 compartimente a 24 locuri fiecare, cu culoar central.
Se va introduce instalatie de incalzire cu abur de inalta presiune.
Izolatia cutiei se va face cu polistiren expandat ignifugat. Interiorul cutiei se va captusi cu melamina. Se vor introduce aparate de ciocnire cu inele de frictiune si aparat de tractiune discontinuu, unificate U.I.C. Port bagagajele se vor executa in 2 variante: longitudinal sau transversal.

Nr.de inregistrare in parc: de la 00-53-2920001-7 pana la 00-53-2920822-6

Dupa reamenajare nr. de inregistrare in parc se va modifica in consecinta.


Iata o schita primita de la dimitrov (danielmoisa) cu o vedere frontala cotata a cutiei vagonului

 
catalin a spus:
In evolutia Dimitroavelor sunt (in afara de cea actuala) 2 etape de vopsire.
Prima, cea a perioadei burdufurilor de panza, pana in 1970, este de fapt vechea schema de vopsire a vagoanelor CFR, elaborata in perioada interbelica si pe care aceste vagoane au avut-o pana la RK-ul din anii '70.
Este de fapt si schema de vopsire a vagonului TT prezentat mai sus. Ea nu are legatura cu schema de inmatriculare actuala. Uitati-va cu atentie ca se vede clar pozitionarea inscriptiei CFR, a seriei vagonului (Bafld) etc.

Dupa 1970 au primit inmatricularea din acea vreme a vagoanelor Y (vezi mutarea inscriptiilor pe centrul vagonului). Si ulterior au primit o alta culoare a caroseriei...

Multumim Catalin,

Noi facem referire la schema veche de inmatriculare a vagoanelor.
Stiam ca este pe galben atat inmatricularea cat si celelalte informatii.
Cand am spus inscriptionari ca cele de astazi m-am referit la tara, sarcina utila, distanta intre tampoane si celelalte date.
Acestea se pot lua din fisa tehnica si intrebarea este daca si inainte, cand erau scrise cu galben, aveau aceiasi pozitie?

Daca ai, te rog, pune o poza cu vagonul.
 
O noua mana de ajutor de la Daniel.
Multumim pentru schite
Legat de acopris puteai sa rezolvi problema din schita asta





O schita cu structura de rezistenta a acoperisului



Ultimele necunoscute: scara si dimensiuni ferestre, compartimente etc, nu mai sunt necunoscute tot datorita documentatiei furnizate de catre Danile, o mina de aur pe tema "Dimitroavelor"

 
2 poze din 1978.

http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/176825/kategorie/Rum%E4nien~Wagen~Personenwagen.html

http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/176824/kategorie/Rum%E4nien~Wagen~Personenwagen.html

Bine ca sunt straini care mai pun poze cu material romanesc.
 
Buna LDH,

Eu nu am niciun merit, am copiat 2 link-uri.

off topic, merita o parcurgere pe la toate rubricile cu Romania. Pozele cu aburoasele sunt tare faine.
 
LDH,

Discutia apropo de anul de inceput al "Dimitroavelor" este interesanta si merita o continuare si o aprofundare. Din pacate noi facem doar speculatii, fiindca o incursiune serioasa a unui istoric in arhivele Astra sau CFR este mai degraba de domeniul stiintifico-fantastic. :(

E foarte posibil ca pana la urma anul 1943 sa nu fie gresit asa cum ar fi parut initial.

Urmare a discutiilor noastre anterioare am mai facut si eu ceva sapaturi si m-am convins. Primele vagoane de genul acesta, cu o caroserie autoportanta din tabla cutata au aparut tot cam asa, pe la sfarsitul razboiului in Germania. In aceeasi perioada existau niste vagoane asamanatoare in Suedia, iar tehnologia corpurilor din tabla cutata e binecunoscuta inca din aceeasi perioada si in Statele Unite.

In Germania, daca iti aduci aminte, tehnica corpului exterior din tabla cutata a fost aplicata la binecunoscutul avion "Tante Ju" produs de Junkers. Nu e prima data cand o tehnologie din aviatie e "imprumutata" in alta parte!

Deci e posibil ca vagoanele respective sa fi fost dezvoltate in timpul razboiului la Astra, care nu era catusi de putin o "novice" in materie de constructii de material rulant. Nu uita ca tot ei construisera locomotive cu aburi, vagoane si automotoare foarte avansate pentru vremea respectiva. De ce n-ar fi dezvoltat si o serie de vagoane de clasa a II-a, care insa in timpul razboiului n-au putut fi facute decat in putine exemplare, si au inceput sa fie produse masiv abia dupa razboi, motiv pentru care au ajuns sa fie denumite "dimitroave".

Deci, pana la urma, 1943 s-ar putea sa NU fie gresit!

Salutari din Constanta,
Dorin
 
Doua poze excelente ale unui vagon care e pastrat aproape de forma initiala inclusiv coloritul. Extrem de utile pentru documentarea modelistului datorita unghiului in care este luata fotografia, probabil de pe pasarela.

Sunt modificate doar capetele, unde s-a "inchis" burduful. Si bineinteles acea fereastra din stanga. Multumesc frumos de poza! Daca poza e de acum doua luni jumatate, putem spera ca inca mai exista...
 
buna baieti,

o singura observatie, ma cam deranjeaza acea mentiune de la inceputul topicului "Un vagon romanesc, construit de romani pentru romani" cu iz de nationalism ieftin si care nu-si are deloc sensul cand vorbim de un vagon cu structura de rezistenta, dimensiunile generale si amenajarea identica cu primul vagon german de tren rapid sudat, faimosul C4ü-38 fabricat incepand cu 1937 si care a ajuns si in Romania in timpul razboilui...

as spune mai degraba "o clonare specific romaneasca", insa pesemne ca as starni polemici inutile, asa ca trecem peste... mai ales e ca vorba de un vagon cat se poate de interesant! ;)
 
OT @Horia,

De acord cu tine, este un vagon cat se poate de interesant, chiar daca afirmatia din inceputul topicului nu e foarte reusita si suna a nationalism ieftin. Insa nationalismul ieftin se poate "demonta" si altfel, de exemplu prin reducere la absurd.

Spre exemplu, am putea sa adaugam la inceputul topicului despre excelentul model Bachmann ND2: "Un model chinezesc, construit de chinezi pentru romani, pe baza unei locomotive romanesti construita de romani pentru chinezi!"

Asa ca, hai sa le lasam asa cum sunt si mai bine arata-ne cum se fac nervurile alea de "Dimitrov" la scara N!
:D
 
Dragi prieteni,

sper sa avem intelepciunea sa ne detasam de o discutie despre originea acestor vagoane. In lipsa unor date concrete, si bazandu-ne doar pe ce am descoperit noi insine, si anume faptul ca vagoanele sunt un proiect din anii '40 (puternic influentati de tehnologia germana), discutia e pura speculatie.

Am indraznit sa-l intreb pe maestrul Szeles cum a realizat nervurile la Dimitrovul TT. Raspunsul a fost pe cat de simplu pe atat de ingenios:

Gauri in carcasa in locul unde nervurile se termina, intinsa intre aceste gauri guta de pescuit de diametrul dorit (corespondent la scara), tensionata aceasta guta si aplicat un adeziv pentru stabilizare.
 
catalin a spus:
...guta de pescuit de diametrul dorit...
merge si cu sarma de cupru
a053411qx3.jpg