Vagoane 19-80/21-80

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

nelutu

Well-Known Member
28 Decembrie 2008
273
9
Bucuresti/Fogia
LOCATION
Bucuresti/Fogia
Vagonele 19-80/21-80 sau seria 80 000 cum mai sunt cunoscute produse de DWA la inceputul anilor '90, incet incet dispar.

Amee
http://www.railfaneurope.net/pix/ro/car/express/red/Alee-Amee/20040404_039_Bucuresti_CFR_A.jpg

Bmee
http://www.railfaneurope.net/pix/ro/car/express/red/Blee-Bmee/80-000.jpg

Aceste vagoane au ajuns noi sau second-hand din Germania? As zice ca mai degraba a doua varianta.
In Germania circula o surata dea lor si anume Amz210, diferenta fiind ca au o fereastra in plus fata de clasa itai,si o fereastra in minus fata de clasa a doua(in compratie cu cele CFR)

http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC%2BIR/Amz-ABomz/Amz210_DH.jpg

Din cate stiu aceste vagoane circula momentan pe Pannonia Express, dar se pare ca au circulat si pe alte trenuri internationale.

As avea mai multe nelamuriri legate de aceste vagoane si sper sa reusim sa facem o mica bibliografie a cestei serii.
 
Salut,

toate vagoanele din seriile 19-80; 21-80 si 71-80 au fost produse de DWA Bautzen si au fost cumparate de CFR noi. Au inceput sa circule la CFR dupa 1990.

Mai are rude si la CD (CSD) , o fisa a vagoanelor:

http://www.parostroj.net/katalog/ov/formular.php3?ind=143&ktere=&razeni=0&odkud=0

http://www.parostroj.net/katalog/ov/formular.php3?ind=64&ktere=0&razeni=0&odkud=40

http://www.parostroj.net/katalog/ov/clanky/vozy_A_Bmee/vozy_A_Bmee.php3


Au fost folosite la inceput pe trenuri internationale si apoi si pe trenuri de rang IC.

19-80 in Budapest-Keleti-1999, inca nu capatase noua sigla:

http://www.railfaneurope.net/pix/ro/car/express/red/Alee-Amee/ro-3-99.jpg

21-80 inainte:
http://www.railfaneurope.net/pix/ro/car/express/red/Blee-Bmee/20040404_038_Bucuresti_CFR_B.jpg

dupa modernizare, 21-70
http://www.railfaneurope.net/pix/ro/car/intercity/Bmee/61_53_21-70_008-5-03.jpg
 
Salut Gam3,

Deosebit de interesante link-urile "rudelor". Si daca tot vorbeam de rude iata unul

PKP

http://www.railfaneurope.net/pix/pl/car/EC-IC/red-cream/PKP_Bdmnu_WienSO.jpg
 
Nu dispare nimic... e trec prin RK si se modernizează... rezultatul arată mult mai bine (e Âşi mult mai confortabil, s-a renunĂžat la acele scaune mici Âşi incomode pentru compartimente cu 6 locuri), dar are finisaje mult, MULT mai proaste. Partea tehnică rămâne la fel.
 
Au fost aduse 30 vagoane 19-80, 60 de 21-80 si 10 de 71-80.

Dupa parerea mea, vagoanele 19-80 au fost cele mai confortabile vagoane de clasa I, la o lungime de 26,4 metri sunt doar 9 compartimente a cate 6 locuri, cu fotolii elegante si comode.

La clasa a 2-a insa era crima, erau 11 compatimente a cate 8 locuri si avusesera ideea neinspirata sa puna cotiere individuale pentru fiecare loc, astfel incat spatiul efectiv pentru calator era meschin, stateai inghesuit. Daca aveai "sansa" ca langa tine sa stea un gras, se "revarsa" ala peste tine... :pig:

Vagoanele 21-80 au fost mult timp in compunerea trenurilor internationale si, in stilul tiganesco-romanesc, erau folosite pe post de "bisnit-vagon", in apropierea Craciunului sau a Pastelui aveai "bucuria" sa nu ai loc pe scaune din cauza ca multe compartimente erau ocupate cu baloti de carne inghetata, care se dezghetau si sangele se prelingea pe tapiteria vagonului...

Fireste, "nasii" nu ziceau nimic, iar la Brasov bisnitatii erau asteptati de acele multicare cu 3-4 remorci care sa care "marfa", iar alde garcea se faceau ca nu vad nimic...

Tara de mafioti...
Dr2005 a spus:
. . . s-a renunĂžat la acele scaune mici Âşi incomode pentru compartimente cu 6 locuri), dar are finisaje mult, MULT mai proaste. Partea tehnică rămâne la fel.
Erau 8 locuri in compartiment..
 
Catalin, esti sigur cu cele 10 WLABmee DWA? eu stiam de 30 de bucati...

este ciudat ca 19-80 respectau fisa UIC 567-2, corespundeau perfect cu Z2 (neclimatizat) cu 54 de locuri, la 21-80 se facuse insa o magarie si bietul vaon de 66 de locuri ajunsese sa aiba la CFR 88...

dupa cunostinta mea, a fost singurul UIC Z2 din lume capabil sa transporte atat popor.. :D
 
Horia_Radulescu a spus:
Catalin, esti sigur cu cele 10 WLABmee DWA? eu stiam de 30 de bucati...
Consider ca este o informatie "sigura", desi nu am un document scris doveditor.

Ca o paranteza, din informatii scrise, cica deja in decembrie 2001 nu mai erau functionale decat 29 de vagoane 19-80, dintre care 24 fabricate in 1993 si 5 fabricate in 1994; de asemenea cica in decembrie 2001 nu mai erau functionale decat 58 de vagoane 21-80, dintre care 17 fabricate in 1992 si 41 fabricate in 1993.

Dupa alte surse, tot scrise, cica mai erau functionale 59 de 21-80...
E, pentru ceva serios, in lipsa unor informatii credibile, ar trebui pozate toate vagoanele de care dam si apoi scormonit printre ele, ca sa putem trage diverse concluzii...

Despre vagoanele "disparute" au circulat tot felul de "legende" :| , ba ca au fost implicate intr-un accident, cazand in Dunare, undeva in Ungaria si ca nu s-au mai repatriat decat boghiurile, ba ca au fost implicate intr-un incendiu etc.

Cert e ca in curtea Reviziei Grivita zaceau niste boghiuri GP200, cred ca vreo 4, probabil provenind de la unele din aceste vagoane lipsa, ca CFR-ul nu mai avea alte vagoane cu boghiuri GP200 la vremea aia.

Un alt vagon seria 80-000, o carcasa, pare sa fie printre ruinele a ceea ce a fost Bucuresti Triaj, se vede o carcasa degradata, dar pare sa fie de la un vagon seria 80-000, dupa forma si schema de vopsire, poate faceti careva o poza cu un zoom mai bun...

Am mai intrebat pe ici, pe colo, despre ele, dar fie nu se stie (e destul dezinteres...), fie se feresc sa spuna mai multe...

Acuma, ideea e ca astept cu nerabdare sa apara acele galerii foto si fise de prezentare a vagoanelor, ca sa apuc sa scormonesc mai adanc, asa nu ma prea incanta sa povestesc pur si simplu si sa se piarda discutiile printre alte zeci de pagini de povesti...
 
tocmai de aceea intrebam cu mirare ;)

adevarul e ca nu am intalnit niciodata un 71-80 011 sau 71-70 011 :D

se pare ca, in stilul caracteristic, s-au comandat 30 de bucati si s-au platit doar 10... si de aceea s-au primit doar 10!

cand DWA a dat faliment, o parte din comenzile ucraineene si romanesti inca nu erau integral achitate... si asta era dupa mai bine de 10 ani! :roll:

si cand ma gandesc ca numai 10 vagoane au circulat pe Dacia (vara chiar 2), Kalman Imre, Venezia, Orient Ex, s.a.m.d...
 
CatalinGhita a spus:
vagoane de clasa I, la o lungime de 26,4 metri sunt doar 9 compartimente a cate 6 locuri, cu fotolii elegante si comode.
..

Atunci inseamna ca schita care am gasito eu nu este de la acelasi vagon pentru ca lungimea totala este de 24,5m ???
 
CatalinGhita a spus:
Dr2005 a spus:
. . . s-a renunĂžat la acele scaune mici Âşi incomode pentru compartimente cu 6 locuri), dar are finisaje mult, MULT mai proaste. Partea tehnică rămâne la fel.
Erau 8 locuri in compartiment..

M-am exprimat eu greÂşit :( Am vrut să spun că s-a renunĂžat la scaunele mici Âşi incomode (cele 8) în favoarea compartimentelor cu 6 locuri.

Mi se pare destul de aiurea casarea unor DWAuri în condiĂžiile în care încă circulă 20-47-uri produse în 1969 Âşi Dimitroave din 1951.
 
nelutu a spus:
Atunci inseamna ca schita care am gasito eu nu este de la acelasi vagon pentru ca lungimea totala este de 24,5m ???
Evident ca nu este schita vagoanelor seria 80-000... sigur 80.000-urile au 26,4 metri
Dr2005 a spus:
Mi se pare destul de aiurea casarea unor DWAuri în condiĂžiile în care încă circulă 20-47-uri produse în 1969 Âşi Dimitroave din 1951.
Nu s-au "casat" de buna-voie, ci probabil au fost vagoane distruse iremediabil si n-au avut ce mai face cu ele...
 
oameni buni, ca sa clarificam ceva:

seria 80 sunt vagoane dupa UIC Z2, dupa reconstructie devin UIC Z1, LĂźP 26,4m
seriile 47, 57 (fosta 40), 50, usw. sunt OSShD/UIC B/Y, LĂźP 24,5m
 
CatalinGhita a spus:
Dupa parerea mea, vagoanele 19-80 au fost cele mai confortabile vagoane de clasa I, la o lungime de 26,4 metri sunt doar 9 compartimente a cate 6 locuri, cu fotolii elegante si comode.

La clasa a 2-a insa era crima, erau 11 compatimente a cate 8 locuri si avusesera ideea neinspirata sa puna cotiere individuale pentru fiecare loc, astfel incat spatiul efectiv pentru calator era meschin, stateai inghesuit. Daca aveai "sansa" ca langa tine sa stea un gras, se "revarsa" ala peste tine... :pig:

Vagoanele 21-80 au fost mult timp in compunerea trenurilor internationale si, in stilul tiganesco-romanesc, erau folosite pe post de "bisnit-vagon", in apropierea Craciunului sau a Pastelui aveai "bucuria" sa nu ai loc pe scaune din cauza ca multe compartimente erau ocupate cu baloti de carne inghetata, care se dezghetau si sangele se prelingea pe tapiteria vagonului...
Ai dreptate Catalin. La cl. a 2-a, cu 8 locuri in compartiment, era groaznic sa calatoresti cand compartimentul era complet ocupat chiar si de oameni normal dezvoltati ! In privinta balotilor de carne inghetata trebuie sa te contrazic insa (din experienta proprie, am circulat si eu in acea perioada pe ruta Timisoara - Bucuresti de vreo 2-3 ori cu cateva pachete, dar erau si multi cu baloti !!!). Traficul de carne congelata nu provenea din trafic international ci de la magazinul COMTIM din Timisoara !!!! Dupa 1990 se pleca din Bucuresti spre Timisoara pe la orele pranzului, cu R 15 TRAIAN parca, apoi toata noaptea pana pe la ora 5 dimineata se statea la coada pana se deschidea magazinul, bagai in sacosa pentru familie sau prieteni carne de porc congelata, mezeluri (salam de Sibiu ieftin, etc.) si fuga la gara unde cu primul tren rapid pe la 6 si ceva plecai spre Bucuresti. Bineinteles ca pe drum, pachetele se dezghetau si zeama se mai prelingea pe canapelele cu plus german al vagoanelor 2080, 1980, 1950. :lol:
Adevarat revolutie in materie de confort s-a produs insa, dupa parerea mea, in anul 1983 cand au sosit vagoanele 2050 urmate de 1950. In acei ani (1983-1984 faceam "naveta" la Brasov, adica plecam duminica seara pe la ora 20 din Bucuresti si ma intorceam sambata urmatoare dupa ora 18.00), cand incalzirea si chiar iluminatul trenurilor de calatori lasa foarte mult de dorit din pricina pieselor de schimb la instalatia electrica si in special a bateriilor de acumulatori, introducerea in serviciu a vagoanelor mentionate a insemnat o adevarata revolutie: caldura, lumina, ambianta placuta, un miros de "curat" ca in reclama cu detergenti, lampi individuale pentru citit la vag. 1950, ce sa mai spun, o adevarata placere. Doresc sa precizez ca vagoanele 1950, 2050 si 3750 au fost livrate doar in culoare bleu (albastru deschis) cu acoperis gri si nu au fost niciodata verzi. Mai tarziu, culoarea a variat in functie de ce au avut la dispozitie cei de la IMMR Grivita Rosie. Cu dunga verticala alba este de asemenea o poveste, aplicata cu ocazia RP din initiativa unui sef pasionat de trenuri de la CFR. Poate, cu sprijinul vostru, vom scrie odata si un istoric al vagoanelor CFR ... :wink:
 
Incet incet ceva date se aduna de la cei priceputi in ale CFR-ului, si trebue sa multumim cu totii nu doar pentru dezvoltarea acest topic dar si pentru celelalte topicuri cu caracter istoric care au fost deschise in ultimele zile.

Momentan lipseste un "instrument" de informare si "educare" in ale istoriei CFR-iste
si nu pot sa spun decat, cat sunt invidios pe pasionatii cehi sau pe pasionatii unguri ca au astfel de site-uri ca cel prezentat de Gam3.

Intorcandu-ne la vagoanele noastre: stie cineva dece la aceste vagoane sa aplicat schema de vopsire caracteristica cusetelor si vagoanelor de dormit?

Sau probabil este unul din acele lucruri unde nu sa mai urmarit nici logica si nici
uniformitatea?

Multumiri!!!
 
nelutu a spus:
Intorcandu-ne la vagoanele noastre: stie cineva dece la aceste vagoane sa aplicat schema de vopsire caracteristica cusetelor si vagoanelor de dormit?
Nu stiu care a fost motivul, dar in varianta originala vagoanele erau vopsite visiniu cu acoperisul alb.
Pe laterale erau trasate 2 dungi, una mai lata si una mai ingusta, similar sau foarte asemanator cu schema de la vagoanele Gevaro.
Nu stiu daca schema asta a fost comandata sau pur si simplu asa au venit vagoaanele, am auzit niste povesti pentru care nu bag mana in foc ca vagoanele erau la super-oferta, pe stoc, si ca le-au dat CFR-ului la un pret destul de bun.

Pacat ca si-au batut joc de ele, continui sa cred ca 19-80 a fost cel mai bun vagon al CFR Calatori...
 
buna Serban,

nu stiu daca baietii ti-au spus insa o monografie a vagoanelor CFR este deja in lucru si destul de evoluata, avem peste 100 de pagini ;)

cu vagoanele din seria 50, precizez ca au fost livrat toate in albastru azur (fisele TGL vor aparea in lucrare) cu acoperis gri; in 1987-88 in Orient Express circula un 20-50 complet albastru indigo, inca cu pictograme mici... in 1992 in Dacia amicul meu vienez Michael Siess nota 5 (!!!) 20-50 si un singur 59-50, din care inca trei erau albastru deschis (culorile originale) si restul verzi...

ca sa restabilim lucrurile, vagoanele seria 80 s-au livrat in culorile precizate INAINTE ca sa existe la Romvared/Gevaro aceasta schema, care a fost ulterior adaptata pe 59-50, Bcm 50-30, WLABmee de diferite tipuri, mai ales AB33 foste WLABmh174/175 s.a.m.d... numai ca, spre deosebire de nuanta TGL Bordeaux, care nu a fost inclusa dupa 1992 in catalogul RAL, cele vopsite in Grivita sunt ceva mai deschise, RAL 3004 sau RAL 3011...

se mai gasesc poze din 1994-95 cu Bc 59-50 in rosu mai deschis (Grivita) si WLABmee DWA 71-80 cu roata inaripata si culori originale, dupa TGL...
 
pentru Catalin, DWA (care a reunit fostele VEB din Goerlitz, Ammendorf si Bautzen) NU a produs niciodata vagoane "pe stoc", aceasta practica nu exista nici in fosta DDR... schema a fost aleasa de client (CFR/Romvared) la comanda, inca inainte de 1989!
 
inca ceva... s-a scris ca din vagoanele WLABmee 71-80 ar fi 10 exemplare, eu am sustinut ca s-au comandat 30...

dupa DWA, s-au livrat 25 de bucati, inmatirculate 001 - 025... mai mult, in decursul anilor amicul vienez Siess a notat in "Dacia" (doar in "Dacia") pe urmatoarele numere peste 010:
51 53 71-80 011, 012, 013, 015, 018, 020, 022, 024, 025

deci au fost mai mult de 10 ;)
 
Horia_Radulescu a spus:
nu stiu daca baietii ti-au spus insa o monografie a vagoanelor CFR este deja in lucru si destul de evoluata, avem peste 100 de pagini ;)

Am auzit eu ceva ... :wink:
Dupa cum evolueaza discutiile va fi cu siguranta o lucrare de calitate.
Cam ce perioada aveti in vedere ? Si eu am crezut la inceput ca "Istoricul ..." va fi de 2-300 pagini, pentru ca in final sa fie cam 1800 !!! Asa ca, spor la munca !
:aplauze: