vagoane BMX

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
105
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Profit de prezenta pe forum a unor pasionati de vagoane pentru a lansa un nou subiect de discutie.



In general pasionatii de cale ferata recunosc usor silueta unui BMX, vagon considerat reprezentativ pentru ultimele serii de vagoane pe 2 osii in traficul de calatori din Romania. Ce se stie insa despre ele ?
In general putin spre foarte putin.
Cine le-a construit, cand, cat de standard este constructia, cand au fost retrase ?

Multe intrebari, putine raspunsuri.
Forma lor actuala este rezultatul ultimului RK, relizat la mijlocul anilor '70.
Cum aratau ele inainte ?

Voci avizate sustin ca acesta este tipul de vagon care a fost la baza:





Din seria prezentata mai sus, dupa 1918, un numar mare de vagoane a ajuns din parcul MAV in cel CFR, si tocmai aceast lot de vagoane, prin inchiderea platformelor a devenit vagonul CFR BMX. Dimensiunile principale corespund, ca si cateva detalii tehnice. Asta inseamna ca aceste vagoane vor ajunge curand la venerabila varsta de 100 de ani !!!

Ar fi interesant daca cei care ati fotografiat aceste vagoane ati participa cu ceva poze, in special ale inscriptiilor din zona centrala sau a detaliilor constructive, din care reies dimensiunile principale. De fapt, orice poza ar fi bine-venita, pentru a afla impreuna ceva mai multe despre aceste vagoane, pe care, nu am indoieli, multi le cunosc.
 
Catalin de pozat se pot poza.chiar ar fi o placere.Intrebarea este insa urmatoarea: Unde crezi ca mai pot fi gasite ? Mie inca nu mi-au aparut in fata.
 
Buna,

pai prin Bucuresti, sunt doua in compunerea trenului istoric Bucuresti care zacea acum ceva vreme prin gara Obor...
Nu stiu daca mai este acolo.
In rest, sunt imprastiate prin tara. M-am lovit de ele cand nu ma asteptam. Sunt multe prin trenurile de lucru. Vagonul din prima poza de sus era in Deva, mai erau 3 prin Alba Iulia....
 
Buna Dan,

Ma bucur ca mi-ai reamintit de aceasta discutie de acum 2 ani. Interesant e ca George semnala atunci, intr-una din pozele lui Tiberiu din Iasi, un astfel de vagon in forma originala ! (cu capete descoperite).

http://www.railwayfan.ro/images/usr/blood13/Vechi/DSC05470.jpg

Tinand cont ca e asezat la 90 grade fata de fasciculul de linii, inclin sa cred ca e pus pe pamant direct, si poate folosit ca magazie !

Oare se poate ajunge cumva la el ? Are cineva poze cu acest vagon ?
 
catalin a spus:
Buna,

pai prin Bucuresti, sunt doua in compunerea trenului istoric Bucuresti care zacea acum ceva vreme prin gara Obor...
Nu stiu daca mai este acolo.
In rest, sunt imprastiate prin tara. M-am lovit de ele cand nu ma asteptam. Sunt multe prin trenurile de lucru. Vagonul din prima poza de sus era in Deva, mai erau 3 prin Alba Iulia....

Da sunt vreo 4 vagoane cuplate in gara obor,eu le-am vazut duminica cand am facut o vizita pe acolo :mrgreen:
 
In compunerea trenului "istoric" al regionalei Bucuresti sunt 2 vagoane B pe 2 osii, un vagon AB pe 4 osii, un vagon A pe 4 osii si un vagon restaurant (oribil ...) modificat/executat la Atelierul de Zona Titu, nu se stie exact din ce ...!!!
Cele doua vagoane pe 2 osii sunt:
1) Bfmxd 50 53 24-26 321-7 construit de Janos Weitzer Arad in anul 1916, "metalizat" cu ocazia RK la IMMR Pascani in anul 1974. A avut numerele AMD 64068 si apoi AMD 50 53 14-26 272-4.
2) Bfmxd 50 53 24-26 327-4, construit de Janos Weitzer Arad in anul 1913
"metalizat cu ocazia RK la IMMR Pascani in anul 1974. A avut numerele Amd 64075 si apoi Amd 50 53 14-26 276-5.
Aceste vagoane au facut parte din garnitura de 4 Bmx remorcata de 131.045 care la 29.04.1985 a constituit trenul aniversar al liniei Titu - Targoviste.
Celelalte doua vagoane ale trenului regionalei Bucuresti sunt ABafld 3723 003-9 (Gorlitz 1924, fost original seria ABC !!!) si 50 53 1722 091-9 (OM Grondona 1928, fost original seria BC). Toate cele 4 vagoane au fost selectate de subsemnatul in anul 1992 pentru a compune trenul istoric al regionalei Bucuresti datorita raritatii lor la acea data in parcul CFR si a starii tehnice foarte bune, chiar daca in trecutul lor nu au circulat la Paris cu Orient Express-ul, familia regala nu a avut aventuri sau a luat masa in ele si nici nu au fost folosite la transportul de trupe impotriva nazistilor, etc. ! (scuze pentru off topic...)
Ca remarca generala: Toate vagoanele Bmx (X inseamna cutie metalica) au provenit din "metalizarea" (expresie folosita si in cazul RK la automotoarele seria 86000, 87000 devenite ulterior 9xx) vagoanelor seria Am si Bm, majoritatea construite de Ganz si Weitzer inainte de anul 1918. Cu ocazia RK, vagoanele s-au echipat cu osii montate tip OR 1 si cutii de osie cu rulmenti (in loc de cuzineti, ca pana atunci), iluminat fluorecent, suporti de bagaje din aluminiu, perdele, dinam, etc.
Dupa anul 1980 multe au fost amenajate ca "vagon corp garda" seria UWMAN, pentru insotirea trenurilor de marfa de catre garda militara. Amenajarea consta in rastel de arme, paturi pentru odihna, compartiment pentru personalul de garda, soba, WC.
 
Chiar ma intrebam ieri cand am citit primul post a lui Catalin daca nu cumva vagonul de mai jos nu provine din BMX. In acesta seara citind ce a raspuns domnul Serban am vazut ca am intuit bine.



Garnitura era sub paza militara, am folosit zoom-ul la maxim.
 
Toate cele 4 vagoane au fost selectate de subsemnatul in anul 1992 pentru a compune trenul istoric al regionalei Bucuresti datorita raritatii lor la acea data in parcul CFR si a starii tehnice foarte bune, chiar daca in trecutul lor nu au circulat la Paris cu Orient Express-ul, familia regala nu a avut aventuri sau a luat masa in ele si nici nu au fost folosite la transportul de trupe impotriva nazistilor, etc. ! (scuze pentru off topic...)

Nu e off topic deloc Serban.

Lumea cauta senzational, cauta vagonul regelui Carol, chiar daca in respectivul vagon regele nu a calcat niciodata in viata lui, de parca nu ar putea savura un tren istoric decat daca cineva le spune ca in cutia de tabla un rege a avut nopti fierbinti cu o metresa. Si astfel trenul istoric are alte calitati !!!!!

Eu caut in disperare multe din vagoanele de clasa a 3-a, astazi uitate, cu care strabunicul meu, posibil in itari si camasa, cu cobilita in spate, plecat de la via lui la oras, sa faca un aranjament pentru fiul lui, ca acesta sa faca macar 8 clase, si sa nu ramana un analfabet ca el. Si probabil ca acest strabun fictiv din imaginatia mea a calatorit pe vagon, sau pe scara....

Recunosc ca vagoanele de clasa pe doua osii din epoca 1 CFR ma fascineaza demult, si tocmai pentru ca ele mai sunt printre noi sub forma acestor vagoane, am pornit pe urma lor acum ceva vreme....

Multumesc Florin. Ca de obicei, faci poze super !
 
Chiar acum nu am poze la indemina, dar 2 vagoane UWMAN au fost pe ultima linie spre gard din gara de scurt parcurs din Cluj Napoca si acum cred ca sint la Apahida.
Mai sint si aici in Gara de Nord unele, o sa dau o raita, pentru ca nu mai stiu pe unde am pus pozele.
Informatii colaterale despre BMX se accepta?
cautind sa pozez cremaliera in teren, am ajuns intr-o magazie care devenise orice inclusiv WC, insa am recuperat 3 livrete de mers.Din vremea cind trenurile erau compuse din BMX-uri.
Daca nu ,,se pun" postarea poate fi stearsa.Pozele sint facute la serviciu si nu am stat prea mult pe setari.









Desigur sint si alte trenuri interesante in livret dar ar fi off topic.
 
buna baieti,

imi permit sa fac o mica mentiune, partial off topic...

multi pasionati, inclusiv useri de pe forum (Dorin, Serban) folosesc numele de "Janos Weitzer, Arad" pentru a defini fabrica aradeana...

Fabrica din Arad a fost creeata ca filiala a celei din Graz, construita din 1848-54 de catre JOHANN WEITZER, care a devenit mai apoi Simmering Graz Pauker (SGP) si in zilele noastre Siemens TS (Standort Graz).

dupa 1867 in Ungaria s-a impus prin lege de catre parlament "maghiarizarea" tuturor numelor, in principal a celor cu consonanta germana... de aceea pana si placile de pe vagoane indicau "Janos Weitzer" in loc de "Johann Weitzer", cum fusese botezat proprietarul!

noi, in ziua de azi, spunem insa Franz Strauss (si nu Ferenc), Franz Josef von Habsburg (si nu Ferenc Jozsef) si Matei Corvinul (si nu Matyas Corvin); de ce sa nu-i spunem si bietului pionier al vagoanelor austriece pe numele adevarat?

rog sa nu se vada urme de sovinism in acest mesaj, care nu-si au locul, ci doar dorinta de a se respecta un adevar istoric! ;)
 
Am gasit un BMX in revizie, prin balarii, dar ghinion, o echipa repara linia depoului chiar in ,,proxenetatea" reviziei.
Sper sa gasesc o fereastra pentru poze.
 
Nu reusesc sa ma prind care ar fi elementele dupa care identificati fara echivoc un astfel de vagon BMX, ca asa am pozat vreo cateva vagoane aratand asemanator in compunerea unor trenuri de lucru :roll:

Daca se puteau insera poze, le atasam aici, sa vedeti daca despre alea e vorba.
Cu ImageShack mi-am prins urechile si nu mai vreau sa pierd timpul...
 
Ieri am fost in zona Garii de Nord sa pozez citeva vagoane care sper ca sint BMX, insa ghinionul m-a urmarit iarasi, cind nu sint ceferisti prin zona, sint ciinii boschetari hraniti si crescuti de acestia.
 
Un asemenea vagon mai este si in Dolhasca,alaturi de multe altele,de la Ganz es Tarsa Budapesta la ex-MAV.
 
Multumesc i29

La Dolhasca e o intreaga colectie de vagoane vechi, absolut interesante, majoritatea foste MAV (produse Ganz es Tarsa).

Da, este un BMX. Daca ai drum prin zona, vezi daca nu distingi ceva plaxi pe sasiu, ceva care sa-i tradeze istorioara.
 
O sa am drum pe la Pasti cel mai devreme,daca nu pot nici atunci,la vara sunt sigur pe acolo.Mai am o poza cu spatele lui,dar e cam nereusita,nu stiu daca te-ar putea ajuta cu ceva :roll:

Apropo,pe unele(daca nu chiar toate) Ganz es Tarsa-urile scrie pe o placuta Grivita Rosie,o fi vreun RG/RK sau ceva :-|
 
Da. Vagoanele sunt cam toate de pe la inceputul sec XX. In anii 60-70 au avut loc RK-uri masive (schimbari de instalatii, accesorii interioare etc)
Cand nu s-a indepartat cu dalta placa originala de uzina, s-a mai adaugat una cu "reconstruit la..." .