Ce vagoane sunt?

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Fotografia cu aceste vagoane etajate prezentata de homer este a doua mare revelatie pe ziua de azi!
Mai avusesem cateva discutii cu doi prieteni referitor la aceste vagoane, din care au rezultat doua lucruri: primul ca o vreme au facut serviciu in vestul tarii (Timisoara, Arad) iar al doilea ca Fabrica de tevi de la Roman are o garnitura din astfel de vagoane pentru transportul personalului.
Am doua fotografii vechi de exterior cu aceste vagoane intr-o brosura de la Mecano Exportimport de prin 1988. Erau albastre cu o banda alba lata ce incadra geamurile de jos si urca apoi oblic peste usa. Din capatul celalalt pornea o alta banda alba care cobora inainte de intalnirea cu prima. Lungimea este data la 26400 mm (si nu 26800 cum au cele nemtesti). Fotografiile de interior arata o copie a celor nemtesti.
Se pare ca nu au fost reusite, din moment ce la CFR au fost retrase. Din pacate eu personal nu am vazut nici unul live.
Din cele prezentate in monografia uzinei Faur, cei de la Roman mai au si un LDH de 1500 CP construit pornind de la LDH 125, deci merita facut un drum la Roman. Cum poate fi gasita garnitura? Unde si pe la ce ore? Ce locomotiva o trage?
 
buna,

vagoanele 26-47 au fost in numar de 25, produse la IVA Arad intre 1985-1989 si au fost un esec total; practic s-a incercat producerea unei copii a vagonului etajat de Goerlitz (26-26) pe o platforma de 47/57 UVA/IVA cu gabarit de Z2.

CFR le-a utilizat numai in Partium, in jurul Aradului. Au fost retrase dupa 2002 si cel putin 3 au ajuns la Arcelor Mittal.

fotografii cu ele in perioada productiei si prezentarii vor fi publicate ulterior in lucrarea noastra despre vagoanele de calatori romanesti.
 


Pana la publicarea mult prea faimoasei carti, care a generat deja o groaza de discutii, pentru a mai potoli putin din curiozitatea celor interesati, aveti ceva date despre vagoanele etajate. Sunt convins ca in carte vor fi mult mai multe detalii, schite amanuntite, domiciliu, rute preferentiale, defecte frecvente, precum si multe fotografii inedite. Cel putin asa suna promisiunea.

Si va mai pun la dispozitie 3 imagini din aceeasi brosurica:
 
Cele germane ajungeau la Timisoara in compunerea faimoaselor P1001/1002, 1005/1006.
Astea de Arad formau anumite trenuri locale, inclusiv cele spre Resita Sud.
Ca elevi tin minte ca le deosebeam de cele de la Bucuresti in primul rind prin faptul ca aveau generatorul actionat cu cardan.

Cit de departe e fabrica de tevi din Roman de oras incit are nevoie de tren propriu si cine executa tractiunea?
 
Nu stiu exact la ce distanta e de orasul Roman fabrica, undeva pe la 10Km de gara Roman. Tractiune este asigurata de o locomotiva LDH70. Maine ma duc la pozat in zona, am aflat ca la Pascani au mai terminat o rama de TE-uri modernizata.
 
Din cate am auzit, esecul s-a datorat deformarilor cutiei vagonului, deformari ce ar fi cauzat inclusiv intepeniri ale usilor (dar astea sunt lucruri pe care nu le-am putut verifica). Probabil ca nici proiectantii nu se asteptau la cine stie ce realizare, din moment ce s-au folosit undeva in apropierea fabricii (fapt confirmat si de Horia Radulescu care a pomenit undeva mai sus de "partile din jurul Aradului" sau "partial in jurul Aradului").
 
WeepingEye a spus:
Din cate am auzit, esecul s-a datorat deformarilor cutiei vagonului, deformari ce ar fi cauzat inclusiv intepeniri ale usilor (dar astea sunt lucruri pe care nu le-am putut verifica). Probabil ca nici proiectantii nu se asteptau la cine stie ce realizare, din moment ce s-au folosit undeva in apropierea fabricii (fapt confirmat si de Horia Radulescu care a pomenit undeva mai sus de "partile din jurul Aradului" sau "partial in jurul Aradului").

Au fost si vagoane cu statia de domiciliu Galati (si Timisoara ?). Erau utilizate in compunerea trenurilor personale pe ruta Galati - Bucuresti (Basarab) si erau echipate cu frana cu disc. Instalatia de frana nu a fost dintre cele mai reusite si crea probleme destul de des, in special cu blocarea rotilor (se produceau "locuri plane" ). Despre cutie nu am auzit sa fie ceva in neregula, dar ar fi un motiv plauzibil pentru casarea subita. In total, intre anii 1985-1986 au fost construite la IVA 90 de vagoane din seria 2647. Intr-adevar, ultimile exemplare se afla acum la fosta "Uzina de Tevi" Roman, pentru transportul personalului din gara CFR in gara CFU. In trecut se foloseau aici niste vagoane de calatori pe 4 osii de constructie veche (diferite de cele ASTRA din anii 30), vopsite la exterior in galben, iar tractiunea trenurilor se efectua cu locomotive cu abur din seria 40.000 si industriale tip "R" (Resita, Ct-n2). Este posibil sa fi fost si alte serii de locomotive despre care insa nu am cunostinta.
De regula, garnitura stationeaza in timpul zilei in statia Roman, pe liniile uzinale din partea opusa statiei.
 
@Weeping Eye: Vali, daca nu ne-am fi intalnit cu atatia oameni cu rea vointa sau cu atatia oameni pe care faptul ca cineva "din afara" face o asemenea lucrare fara a fi consultat "somitatile locale" lucrarea deja ar fi fost acum sub presa... in fine... noi sa fim sanatosi, este important sa avem o lucrare completa si corecta si nu sa apara cat mai repede.

este de asemenea interesant de constatat ca cele mai precise date le avem despre vagoanele de extern, de la oameni din strainatate... de ce oare? :roll:

asa cum am mai spus, oricine este liber si binevenit sa colaboreze cu noi la aceasta lucrare insa sa nu se astepte sa se imbogateasca din asta!

@Serban, esti sigur de cele 90 de vagoane? din datele mele de la IVA, au fost doar 25, produse intre 1985 si 1989, toate propuse pentru casare in 2002...
 
As avea si eu o intrebare referitoare la boghiurile acestor vagoane: s-a folosit modelul de MD folosit de IVA si la celelalte vagoane sau s-au facut modificari?
 
Salut Vali !

Eu din cate cunosc si din cate am apucat sa vad demult cu ochii mei, aceste vagoane apar pe Minden clasic, identic cu cel de la vagoanele clasice compartimentate seriile 47 si 57.

Analizand ulterior intr-o super tembela carte in care se trata succint acest vagon se scria ca sunt dotate cu Minden modificat in ceea ce priveste nivelul 1 al suspensiei. Totusi cam greu de crezut, intrucatla anii aia si la destinatia acelor vagoane, n-ai fi avut ce si de ce sa modifici la ele.

Raman la concluzia ca boghiul este acelasi Minden Deutz ca si la vagoanele obisnuite.
 
buna baieti,

daca aveau frana pe disc cum spunea Serban, nu aratau chiar ca un MD (33) normal asa cum cumparasera baietii din RO licenta de la Westwaggon!

din sursele mele (IVA, prospecte) se vorbeste de MD modificat fara a da alte detalii...

de ce "carte super tembela" este vorba? :D

@George, bine ai venit pe forum ;)
 
Pă’i tocmai de aia nu se dau detalii, dac㒠modificarea boghiului a avut rezultatele pe care le-a avut :)) şi o mai fi fost fă’cut㒠şi fă’r㒠licenţă’, pentru a fi privit㒠ca o mare realizare tehnic㒠în numele Tovar㒺ului Prim...

Sunt curios dac㒠toate vagoanele de la Mittal Steel Roman sunt modernizate... în 1.05.2008 când am trecut ultima dat㒠pe acolo am vă’zut 2 vagoane (de la distanţ㒠prea mare pentru poză’, din pă’cate şi prin geamul încuiat al unui IC) aflate la marginea gă’rii Roman, cu LDHul de rigoare... îns㒠vagoanele nu erau modernizate, fiind vopsite într-o nuanţ㒠jegoas㒠de albastru întâlnit㒠şi pe unele vagoane CFR.
 
Albastru indigo nu mai e pe vagoanele CFR de vreo 10 ani.... eu vorbesc de albastrul tipic majoritatii vagoanelor ,,vechi" (adica TE, 21-47, 20-47/57 si altele de genu' asta) CFR Calatori. E vorba de vopseaua din prezent, nu de aia de acum 10 ani.

Vagoanele vazute erau cam ca acest TE, poate putin mai inchisa nuanta:
p3335_ploiesti_targoviste_002_151.jpg
 
Vagoanele erau echipate cu boghiuri MD, modificate, cu frana cu disc.
Intr-adevar, motivul principal al retragerii din circulatie si casarii l-a constituit calitatea slaba a materialelor folosite la constructia cutiei vagonului (conform uzantelor vremii se folosea tabla cu continut foarte redus de cupru si oteluri slab aliate - "moarte" cum le spuneam, pentru a se raporta economii la materii prime. Rezultatul: deformari, coroziuni, defecte, etc.)
 
Am prins si Te-urile verzi si Te-urile albastru-indigo. Cele cu indigo puteau fi vazute garate pe o linie la 1 km de statia Pl.Sud pana acum vreo 6-7 ani. Erau vreo 4-5 Garnituri Te , aveau capetele drepte , nu rotunde cum are Te-ul din poza lui Dr2005.