Originea vagoanelor 19-57 si 20-57 ; 19-47 si 20-47

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

kltrainlover

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
329
1
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Nu stiu daca noi romanii ne putem mandri cu prea multe inventii in domeniul feroviar si auto. Cateva exemple care ne arata ca mai tot ce circula ( si inca mai circula) pe soselele si caile noastre ferate sunt fie fabricate la noi dupa licente, fie importate:
feroviare:
DA-ul : dupa licenta elvetiana (Sulzer)
EA-ul : dupa licenta suedeza (ASEA)
Y-urile tip Bautzen, cele mai bune vagoane ale CFR inainte de 1989, importate din RDG, etc

auto:
Dacia + Oltcit-ul :dupa licenta franceza
Roman Diesel : dupa licenta Man, etc

Astfel stand lucrurile mi-am pus intrebarea daca vagoanele 19-57 si 20-57 sau 19-47 si 20-57 nu sunt si ele facute dupa un model existent in strainatate pe baza unei licente. Sau reprezinta ele un proiect romanesc? Care este asadar originea vagoanelor 19-57 si 20-57 ; 19-47 si 20-57 fabricate la Arad sau Drobeta Turnu Severin ?
Au existat si tipuri AB din aceste game de Y-uri fabricate la noi: adica seriile 39-47 si 39-57?
20-47



19-47


20-57
 
Salut kltrainlover

Cred ca fac parte dintr-un proiect international.

http://www.railfaneurope.net/pix/sp/car/express/Bl-JZ--Beograd.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/sp/car/express/Bl-JZ--Beograd3.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/sp/car/express/51_72_20-70_503-5.jpg

Iar despre AB-uri si eu sunt interesat daca au fost pe la noi
 
buna,

47-urile si 57-urile sunt construite incepand in anii 1960 dupa Osshd Y/B si UIC Y, fiind similare ca gabarit cu Y/B-62, Y/B-70 si Y/B-78 din DDR de la Bautzen, ultimele fiind cunoscute in Ro ca seria 50...

diferentele majore constau in ferestrele mai mici, boghiurile licenta MD, acoperisurile mai joase decat cele ogivale de la Bautzen, insa diferite de cele rotunde de la MAV de productie germana si multe alte detalii... la inceput aveau toate ferestre ghilotina, seriile ulterioare au primit ferestre cu rame de cauciuc si clape...

JZ a avut si are si azi Y-uri aproape identice, produse insa in fosta Jugoslavie; este vorba de "e"-uri (Be, Ae, ABe, usw.) din anii 1970 pana azi, tot Y-uri de 24,5m...

de AB-uri 47 sau 57 am cunostinta in anii 1970 si 1980, de exemplu pe D262/263 circula un AB CFR Bucuresti N - Paris Est, singurul vagon care batea tot traseul; el apare in unele poze din anii 1970 ca Y scund, verde inchis, cu ferestre ghilotina, de productie autohtona (MEVA si IVA), AB-urile Y/B-78 venind abia in 1982...
 
Multumesc de raspunsuri.
Am deschis acest topic din doua motive:
1) eram foarte doritor sa aflu cat mai multe despre originea acestor vagoane;
2) doresc sa vad daca nu s-a produs ceva similar cu 19-57 si 20-57 sau 19-47 si 20-57 la scara H0 care sa poata fi transformat si CFR-izat.
Horia, ce parere ai despre acest vagon al DSB produs de Roco? S-ar putea obtine un 20-57 pe H0?
 
Câteva mici rectificări si completări:

Primele vagoane 19-57(în jur de 180) si 20-57(cam 690) plus seria 39-57 au avut geamuri ghilotină. În anii 80, seria s-a reluat, dar au fost fabricate cu geamuri rabatabile. Unele vagane 20-57 au primit, totusi, la RK si geamuri rabatabile(de ex: 19-57 104 de la Bucuresti Basarab, 20-57 328 de la Piatra Olt sau 20-57 533 de la Bucuresti Obor).
Vagoanele 19-47(toate) au fost făcute la Drobeta Turnu Severin dimpreună cu primele 400 vagoane 20-47. Restul s-au fabricat la Arad în anii 80. Această serie nu a avut AB-uri.
 
buna,

remarcile lui Marius sunt absolut corecte. Si eu am vazut 19-57 cu clape.

vagonul DSB este si el o struto-camila; DSB a comandat numai vagoane UIC Y (deci pe 24,5m LuP) pana relativ recent si modele exista, atat pe H0 cat si pe N; pana si vagoanele de trafic interurban DSB sunt pe 24,5, foarte similare ca aspect cu faimoasele "PKP-uri" de la CFR

modelul Roco este insa, din cate stiu, un fost vagon cu lungimea 1:100 la H0 care a ajuns acum pe post de UIC Y; ma voi documenta mai precis, daca la aspect general seamana, sigur agregatele de pe sasiu nu corespund deloc...
 
la CFR, cum se stie, totul e posibil...

de ce sa nu fi ajuns geamuri mai vechi de la 57 la 47?

acum mai am ceva... Marius spune ca nici in 47 si nici in 57 nu au fost AB-uri, insa pe D262/263 Orient Express circula in anii 1968-1982 un AB al CFR pe 24,5m de constructie noua; in cele cateva poze pe care le am se vede ca este un Oshhd Y/B cu acoperis scund, geamuri ghilotina inclusiv la usi (cum au avut la inceput 57-urile), boghiuri MD si de culoare verde inchis...

se pare deci ca au existat si AB-uri in acea serie, pesemne mai tarziu convertite in B-uri... sau poate ca A-urile 19-47 cu geamuri ghilotina sunt foste 39-57 refacute... :roll:
 
@ Horia_Radulescu
putem vedea si noi pozele?
pe tot netu nu gasesti o poza cu vagoane cfr in verde inchis
 
Sunt poze cu AB-uri din seria 57.000, am gasit asa ceva pe la Timisora.
Trebuie precizat ca nu am vazut 39-57 decat in varianta cu geamuri ghilotina, vagoane cunoscute sub denumirea uzuala de "RK-uri".

Daca va prinde contur acel portal cu fise de prezentare a vagoanelor, voi cauta prin pozele mele si voi scoate tot ce gasesc.

Ma intereseaza sa prinda contur niste fise si discutii cat mai tehnice, pentru ca nu vreau sa ma implic in simple palavrageli, ca din alea sunt destule pe multe forumuri, dar nu merita sa ma deranjez pentru ele.

La voi pare sa existe intentia si capacitatea de a face ceva bun, asa ca astept o prima varianta ca sa ma pot gandi cu ce pot ajuta.
 
  • Like
Reacții: MariusMIonescu
O poza cu strutocamila pietreana 20-57 328.
dsc00011_382.jpg


Despre acel 19-47 "ghilotinat" nu ma pronunt pana nu vad o proba.
Trei AB-uri 57.000 ex-Craiova se afla si azi in depoul Pitesti, partial descompletate(001, 005, 006), inca un 39-57 cu nr. 007(ex-Sibiu) se afla la Sirv Titu.
 
MariusM a spus:
O poza cu strutocamila pietreana 20-57 328.
Dupa parerea mea e vorba de o "renumerotare", nu vad ce cauta un vagon cu geamuri rabatabile la 328. eu stiu ca dupa 20-57 700 au inceput IVE peste RK-uri...
Sau poate i-au inlocuit ferestrele, desi la cat de mancate de rugina sunt nu putea fi o operatie usoara :mask:
 
  • Like
Reacții: MariusMIonescu
Cam asa ar mai fi si la alte vagoane notate de mine in registru:

20-57 527 - Suceava
20-57 530 - Basarab
20-57 533 - Obor
20-57 586 - Suceava
20-57 592 - Suceava
20-57 594 - Suceava
20-57 662 - Dej

Toate acestea sunt numerotate ca 20-57(RK, dupa numar) si au corp de IVA
 







Iată 2 vagoane într-o ipostază dezolantă deocamdată, pregătite pentru modernizare. Rămâne să vedem cum vor fi transformate Âşi, mai ales, când le vom revedea mândre Âşi frumoase, gonind cu 140 kmh peste infrastructura noastră de excepĂžie.
20-57 996-2
20-57 997-0
 
Acestea au fost primele vagoane din parcul CFR cu incalzire electrica si boghiuri "Minden-deutz", produse in Romania incepand din 1964-1969, care au marcat inlocuirea "dimitroavelor" pe liniile principale?