Iar despre CFR 43 "Calugareni"

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Nu a fost pe 19 octombrie vechi (cu prima calatorie oficiala pe 26 august)?
Ba da, evident !

Exploatarea comerciala a inceput in octombrie dar cu prima cursa oficiala pe 26 august/7 septembrie, celebrul drum al MS Regele Carol I de la Filaret la Giurgiu, o ambitie si un pariu castigat de tanarul rege.
Reformulez, se implinesc zilele acestea 150 de ani de la.....

Cumva articolul asta e din perioada rosie ? Lipseste orice mentiune referitoare la drumul regelui pana la Giurgiu inainte de deschiderea oficiala catre public. Primul castel de apa din Romania la Comana ? Extrem de discutabil….
Linia Bucuresti-Giurgiu nu a fost linie de interes local. Acest concept a aparut dupa darea in exploatare a magistralei Varciorova-Bucuresti-Roman si apare in planurile de dezvoltare post 1881. La vremea ei era chiar o linie extrem de importanta care lega capitala de un port la Dunare, singura cale de a ajunge in Europa de Vest la mijlocul sec 19, in afara de cal si trasura…. Ca de aia au si facut-o....
 
Si s-au implinit 150 de ani de la inaugurarea liniei Filaret-Giurgiu...150 de ani de la inceputul exploatarii comerciale pe prima linie din Regat, 150 de ani de cand "Calugareniul" si-a inceput serviciul. M-am gandit ca merita sa mentionam acest eveniment pe forum.
Sper să am și eu timp și chef să continui cu vagoanele. Am pus ochii pe un desen de vagon clasa a 3a care cred că e foarte asemănător cu ce aveam noi.
Oricum forumul m-a motivat, și acum dacă văd că ai postat mă gândesc că poate ușor ușor o să începem iar discuțiile interesante.
 
Articole din Gazeta Transilvaniei
 

Atașamente

  • Carol1.jpg
    Carol1.jpg
    516,2 KB · Vizualizări: 9
  • Carol2.jpg
    Carol2.jpg
    613,5 KB · Vizualizări: 10
  • Carol3.jpg
    Carol3.jpg
    1,4 MB · Vizualizări: 10
  • Like
Reacții: ICRA
Par a fi vagoanele acelea simpatice despre care vorbim...
Da, sunt de la ceferiadă 1939.

Cred că acest clasă I este de fapt un clasă II, Iar ce se vede în plan îndepărtat este un clasă III, sau nu știu că nu mai înțeleg nimic.:rolleyes:
 
Ultima editare:
Eu zic ca e din '69. Si vagoanele sunt copiile alea care defileaza si azi sub numele de Calugareni desi au inca pe lonjeroane placile fabricilor originale din Imperiu.....
Cu siguranță sunt Ashbury. Ești de acord cu ce am zis referitor la clasă?

PS: Am eu impresia sau postase Florin V? Cred că tu îi răspundeai lui.
 
De ce esti sigur ca sunt Asbury ?
E o bănuială. Seamănă cu poza vagonului de clasa a I-a postat de Dorin la începutul topicului. Ăsta are 4 uși deci e un clasa a doua convertit. Are 2 osii deci "four wheeler" în regat nu s-au mai făcut de pe la 1880. Are două trepte, medalion, am postat și eu în pagina 2 un 2D cu un "compozit" și seamănă mult.

IMG_20200508_131643.jpg

Plus se vede în spate un vagon clasa a III-a vechi posibil in '39 transformat în clasa a II-a, ăla cu geamul în dreptul radului de scaune. Astea sunt alea folosite și de Jean Mihail ptr filmul lui, sper să îți demonstrez anu' asta;).
 
Ultima editare:
Vagoanele originale erau din lemn si doar pe acoperis aveau tabla. Astea sunt metalice 100%.

Si nu pot sa nu ma intreb, ce este original pe aceste vagoane plecand de la premisa ca sunt.

Originalele erau niste trasuri, nici mai mult nici mai putin, in care exceptand aparatul de legare ( niste lanturi ), furcile de osii, osiile si ceva elemente metalice totul fusese canda un copac cu frunze. Inclusiv lonjeroanele erau din lemn de stejar.

Si iar ma intreb: astea de acum au totul metalic. Tot, ca un vagon obisnuit, doar izolarea interioara e din lambriu de lemn.
Ce e original in ele ?

De vopsire nu mai zic, ca intram in detalii....
 
  • Like
Reacții: Radu161 și ICRA
@catalin asta înseamnă că nici filmul lui Mihail nu conține imagini cu vagoanele construite de Ashbury?
 
In memoriile lui, Jean Mihail abia daca zice doua vorbe despre filmul CFR - O simfonie a muncii: "prin 1939, pe un scenariu de Ionel Teodoreanu, am facut pentru CFR un film care evoca inceputurile si evolutia cailor ferate la noi, in care cred ca partea documentara a prezentarii era mai valoroasa decat unele facile elemente de inscenare ale primelor calatorii cu trenul la noi".

Daca a filmat, intr-adevar, garnitura prezenta la ceferiada din 1939, conform Catalogului General al expozitiei, aceasta era compusa din:

"Primul tren care a circulat pe pamant romanesc, dela Bucuresti la Giurgiu, in 1869 si in care a calatorit Regele Carol I.
Trenul este compus din:
Locomotiva 43 "Calugareni"
1 vagon de bagaje cu 2 osii
1 vagon clasa I cu 2 osii
1 vagon salon cu 2 osii
1 vagon cl. I cu 2 osii"

Iar in Revista CFR se scrie ca la ceferiada au participat: "Locomotiva 43 "Calugareni" (1869) care, pusa in stare de functionare, a defilat cu trei vagoane de calatori din aceeasi epoca, reconstruite dupa desene".
Sa priceapa fiecare ce poate :D
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: ICRA
Eu nu trag nicio concluzie, scriu ce stiu eu si imi asum aruncatul cu pietre de la specialisti. Vagoanele originale erau din lemn asa cum.am scris ieri. Tabla aveau pe acoperis, sa nu intre ploaia. Erau vagoane britanice cum vedem azi prin muzeele lor si cum sunt descrise de Ilie Popescu in cateva lucrari ale dansului. Acestea au suferite ceva transformari inca pre 1881 inainte de a intra in parcul CFR. Pe la 1903 CFR vinde cateva din ele, devenite niste gioarse, cum zice romanul, unui afacerist putnean care le foloseste pana la razboi pe linia Marasesti Panciu. Apoi liniste...... vreo 2 decenii. In pregatirea ceferiadei din 1939, intr-o perioada de cautare a unor radacini nationale ( poveste lunga, de spus la multe beri negre) perioada pastorita de Carolita rege al doilea dar si de miscarile nationaliste, apare acest tren pe care il vedem in filmarile din 1939, 1969 si ....acu vreo cativa ani prin Gara de Nord. Tot atunci este restaurata locomotiva Calugareni, ori, din studiile voastre aici pe forum ( meritul vostru exclusiv) e o restaurare aproximativa.... vagoanele astea au stat la Muzeul CFR ca si locomotiva apoi au fost scoase in a inii 90 si repuse in circuit pentru o aniversare a liniei. Eu judec niste fapte, vi lespun cum stiu eu, nu ma hazardez in concluzii. In mai multe lucrari aceste vagoane apar ca reconstructii din anul 1939. Eu am cautat pe ele la milimetru si nu am gasit natie de placa de constructor. In afara de niste placi mizerabile cu "construit in 1869, reconstruit Grivita 2004" . Ca nah, adevaratii barbati ai tarii isi marcheaza teritoriul :). Daca in 100 de ani lemnul de stejar a devenit metal, printr-o tehnica nestiuta de mine se poate ca aceste vagoane sa fie originale. Daca nu, am indoielile mele.
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: AlexD și ICRA
Sursele din 1939 nu ne spun clar decat ca vagoanele au fost "reconstruite dupa desene". Desenele a ce? Din ce epoca? Facute de cine? Cat de exacte? etc. De aia am spus: pricepe fiecare ce poate:
a) reconstituite fidel dupa vagoanele din 1869 (sunt in dubiu)
b) reconstituite dupa o varianta ulterioara transformarilor la care au fost supuse
c) reconstituite dupa desene ale altor vagoane contemporane, similare

Cine stie ce a avut CFR la dispozitie? La bombardament s-au distrus multe si, din cate stiu eu, n-a mai fost recuperata decat locomotiva Calugareni, ca vai de ea si aceea. Vagoanele postbelice ar fi fost re-reconstituite pentru evenimentul din 1969 si reparate/reconstruite in 1994 (daca nu ma insel). Evident, sunt povesti pe care le stiu si eu de la altii, nu de la prima mana, si s-ar putea sa fie gresite.

Pana la noi surse primare care sa lamureasca problema, ramane sa ne (re)incordam privirile asupra catorva poze...

PS: Comparati imaginile din filmul lui Jean Mihail cu ceea ce avem astazi...
 
  • Like
Reacții: ICRA
Eu nu am vazut filmul lui Jean Mihail dar am o imagine cu vagonul A 986 ce apare in "Serviciul de ateliere si tractiune - 1906". Faceti comparatie cu vagonul de astazi.
Apropo, vagonul original avea culoarea "lemn natur" si era incadrat in seria A 101-110. In 1899 vagoanele erau incadrate in seria A 981-990. In 1905 in parcul CFR mai erau 6 vagoane clasa 1. In parcul din 1915 vagoanele din aceasta serie nu se mai regasesc.

A 986.jpgDSC_7594 copy.jpga.jpg
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: felippe