Iar despre CFR 43 "Calugareni"

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

ICRA

Well-Known Member
Trenulist
24 August 2011
811
119
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Cu gandul de a realiza locomotiva "Calugareni" la H0, vin cu urmatoarea intrebare: exista roti H0 care sa se potriveasca modelului locomotivei?
Stiu ca s-a mai discutat subiectul dar nu am gasist nimic despre roti, la scara cu pricina.
 
Hello,

Despre rotile locomotivei Calugareni este o mica poveste cu cantec. Mai precis, rotile motoare ale locomotivei respective au 17 spite. Exista numeroase roti care s-ar potrivi, in special cele folosite de modelistii britanici (cauta pe net Romford wheels si te vei lamuri) insa acestea au de regula 16 sau 18 spite. Eu nu am gasit roti cu 17 spite - ce-i drept, nici nu am cautat in mod expres la scara H0 (sau 00) eu fiind interesat numai de scara N. Deci, pentru a face un model fidel la scara al locomotivei respective va trebui ori sa incerci sa faci inclusiv butucul rotii cu 17 spite (in ziua de azi, cu printerele 3D nu mai e asa o mare filosofie) fie sa accepti ca o derogare sa folosesti o roata cu diametrul potrivit dar cu 18 spite in loc. Bafta, astept cu interes continuarea!
 
victorian a spus:
Hello,

Despre rotile locomotivei Calugareni este o mica poveste cu cantec. Mai precis, rotile motoare ale locomotivei respective au 17 spite. Exista numeroase roti care s-ar potrivi, in special cele folosite de modelistii britanici (cauta pe net Romford wheels si te vei lamuri) insa acestea au de regula 16 sau 18 spite. Eu nu am gasit roti cu 17 spite - ce-i drept, nici nu am cautat in mod expres la scara H0 (sau 00) eu fiind interesat numai de scara N. Deci, pentru a face un model fidel la scara al locomotivei respective va trebui ori sa incerci sa faci inclusiv butucul rotii cu 17 spite (in ziua de azi, cu printerele 3D nu mai e asa o mare filosofie) fie sa accepti ca o derogare sa folosesti o roata cu diametrul potrivit dar cu 18 spite in loc. Bafta, astept cu interes continuarea!


Multumesc Victorian. Ce dametru trebuie sa aibe rotile?
 
Uite aici:
ddllub61sfnblo70c.jpg


Poti calcula impartind dimensiunile din schita la scara la care vrei sa fie modelul, deci diametrul rotii ar fi 1688 : 87 = 19.40 mm
 
Pentru N: http://caiferate.fr.yuku.com/topic/378/Calugareni?page=2#.WBJk0dQrLGh

Roti la H0 se gasesc si la http://www.locoset.com/pagesite/pnouv/nroues.htm#spec

Trebuiesc luate rotile si axele separat.
 
Ia te uita, la H0 ati gasit chiar roti cu 17 spite!

Categoric, din punctul meu de vedere, e mai important ca numarul de spite sa fie corect decat minima diferenta de diametru (20 de mm in loc de 19.40)

Cu atat mai mult cu cat suspectez ca de fapt diametrul rotii motoare de 1688 este masurat cu roata deja un pic uzata. De ce spun asta? fiindca locomotiva este britanica si ar fi trebuit ca diametrul rotii sa fie modulat in inci, dar la Calugareni nu se potriveste... Cea mai apropiata dimensiune in inci a diametrului ar fi 66.5" ceea ce corespunde unui diametru al rotii motoare de 1689,1 mm.

Cum spuneam, astept cu interes continuarea, sa va vad cu o Calugareni functionala pe diorama! Pana acum, singurul model, tot la H0, pe care-l stiu este cel facut de domnul Josef Szeles, actualmente aflat intr-o colectie privata la Budapesta.
 
Multumesc Victorian, Cosmin.
Inca o intrebare, cate spite au celelalte roti inclusiv la tender?
 
Ai asa:

1070:87 =12,30 mm diametru, 10 spite la roata alergatoare
1040:87 = 11,95 mm diametru, 10 spite la rotile tenderului
 
Mulțumesc Victorian.
Mă gândesc dacă pentru acest tip de model merge motorizarea pe tender?
 
Se pot folosi fara prea mari probleme (optice) aceleasi roti pentru tender si alergatoare. Diferenta de 0,35 mm este insesizabila.

Motorizarea se pune acolo unde este mai usor, unde ai spatiu sa desfasori solutia aleasa.
 
La scara N diametrul cazanului este de obicei prea mic pentru a putea ascunde in el un motor, fie el chiar si un motor modern cum a reusit sa produca tehnologia in ultimii 20 de ani, asa ca singura solutie ramane ca motorul sa fie ascuns in tender. De acolo miscarea se poate transmite fie direct la rotile tenderului, fie se transmite la rotile locomotivei prin intermediul unui arbore de antrenare care traverseaza marchiza. In prima varianta de obicei rotile tenderului au si cauciucuri de tractiune fiindca fie si lestat, tenderul este prea mic ca sa aiba greutatea necesara unei tractiuni decente. In varianta a doua, locomotiva fiind un pic mai mare poate fi lestata suficient ca sa nu mai fie nevoie de cauciucuri de tractiune. In aceasta varianta, desigur, se vede arborele de antrenare, insa el poate fi suficient de subtire incat sa nu deranjeze si poate fi si partial ascuns, de exemplu prin amplasarea in marchiza a figurinelor mecanicului si fochistului.

La scara H0 sau 00 lucrurile sunt ceva mai simple, exista motoare moderne cu diametrul suficient de mic ca sa poata fi ascunse in interiorul cazanului, asa ca pana la urma depinde foarte mult de aprovizionarea cu piese (motor, roti dintate, melci, osii) si de indemanarea modelistului ca sa obtina un model reusit. Calugareni este unul dintre cele mai simple locomotive cu abur de modelit fiindca are distributia si bielele motoare pe interior, in exterior se vede doar biela cuploare, asa ca ai mai putin de lucru.

Iar in privinta schemei coloristice a locomotivelor romanesti in epoca I-a, da, se folosea schema britanica tipica a epocii, sasiul, rotile si in general partea de jos a locomotivei erau vopsite in brun roscat ciocolatiu iar partea superioara era vopsita in verde inchis - olive (masliniu). Cutia de fum si cosul erau vopsite in negru mat (in timpul functionarii locomotivei partea aceasta se incalzea foarte tare si se dilata in consecinta, iar vopselele obisnuite, cu un coeficient de dilatatie mai mic decat otelul isi pierdeau aderenta si se cojeau, de aceea se foloseau vopsele speciale pe baza de bitum, care ramaneau aderente). In buna traditie a secolului al XIX-lea, peste culoarea generala maslinie la mica distanta de marginea elementelor rectilinii (marchiza, tender) se trageau niste liniaturi fine de diverse culori contrastante, rosu, galben pal, uneori negru. Nu am idee cum erau la locomotivele liniei Bucuresti-Giurgiu fiindca aceste liniaturi erau prea fine sa se poata vedea in vreo poza. Partea din fata a traversei tampoanelor atat la locomotiva, cat si la tender erau vopsite in rosu aprins, (o reminiscenta a infamului Red Flag Act de la inceputul secolului al XIX-lea, care impunea ca orice masina cu aburi care trecea pe drum sa fie precedata de un om agitand un steag rosu!) iar domul de aburi, elementul conic ce ascundea valvele de presiune si aparatorile rotilor de la locomotiva (splashers) erau din alama lustruita. Atentie mare la felul cum arata locomotiva initial, peste cosul de fum era o piesa de protectie de forma unui burete de baie, realizata din sarma subtire, (actualul cos de fum cu parascantei de tip austriac a fost adaugat mult mai tarziu)

Dupa stiinta mea exista o singura poza in care se vede o locomotiva din seria BG 1B-n2 (din care face parte si Calugaren)i in forma ei originala: este poza infatisand gara Filaret realizata de Carol Popp de Szatmari in jurul anului 1873, pe care o poti vedea in diverse locuri pe net, de exemplu aici: http://www.historia.ro/sites/default/files/Bucuresti_Filaret_-_1873.jpg.

Exista si o imagine cu rezolutie mai mare pe site-ul Cenafer, dar se pare ca intre timp site-ul respectiv a fost inchis si restructurat.
 
Ceva mai de calitate. La Filaret e luată în 1869, la Târgoviştei în 1873.


 
AlexD a spus:
Ceva mai de calitate. La Filaret e luată în 1869, la Târgoviştei în 1873.



Poza a doua este un 0-4-2. Sigur e din România?
În prima se vede foarte clar ce a descris Victorian, domul de sârma peste coșul de fum.
Mulțumesc Alex.
 
Da, e celebra poza din Gara de Nord facuta de Szathmari care apare si pe coperta cartii despre Orient Express
Gara-de-Nord.jpg


Daca ma uit mai bine la prima poza, rotile aveau sant pe mijloc?
 
Nu. E o roata absolut normala, ce vezi tu e buza bandajului.
Planurile locomotivelor B1-n2 Dr Strousberg ( cea care apare in fosta gara Targoviste actuala Gara de Nord) sunt in revista Modelism si sunt disponibile online gratuit de multi ani. Asa ca orice nelamurire despre acest tip de locomotiva, gasesti acolo. Eu nu inteleg cu ati ajuns de la locomotivele 1B B-G la cele ale concesiunii prusace....si...corect e sa folosim clasificarea romaneasca nu cea anglo-saxona.
Noi romanii, cand zicem Pacific zicem 231. Americanii, britanicii, coloniile lor folosesc 4-6-2....
 
Am pus cea de-a doua poza in contextul confuziei cu 1869/1873. Si in al doilea rand si pentru detalii. Eventual se poate muta, daca e cazul.