Daca apar probleme de vizualizare a forumului, un simplu clear la cache-ul browserului rezolva problema.

Iar despre CFR 43 "Calugareni"

Scrie răspuns
Avatar utilizator
victorian
Consilier Istoric
Mesaje: 2222
Membru din: Dum Oct 21, 2007 12:00 am
Localitate: Constanta
Contact:

Re: Iar despre CFR 43 "Calugareni"

Mesaj de victorian » Dum Mar 11, 2018 10:42 am

Pai eu zic ca avem raspunsuri la ambele intrebari, Cosmin!

Am revazut intre timp textul cartii fundamentale pentru noi, respectiv "Istoria tractiunii feroviare" autori Serban Lacriteanu, Ilie Popescu.

Acolo se spune absolut clar ca locomotivele trenurilor de persoane de pe linia Bucuresti-Giurgiu, in numar de sase, aveau tendere cu doua osii, in timp ce locomotivele trenurilor de marfa, in numar de trei, aveau tendere cu trei osii. In poza unica in care se vede locomotiva numarul 42 "Resboieni" cu un tender pe trei osii purtand acelasi numar imi este absolut clar ca tenderul este de fabricatie englezeasca. Este un tender tipic cu arcurile lamelare scoase deasupra fremului si cutia un pic mai ingusta, cat sa incapa intre arcuri. Sunt tendere tipice pentru locomotivele britanice si foarte asemanatoare cu tenderele locomotivelor de pe Cernavoda-Constanta sau Ruse-Varna. Va postez alaturat o poza superba, luata de pe site-ul Lost Bulgaria, cu una dintre locomotivele de pe traseul Ruse-Varna. Dupa cum vedeti, la locomotivele de pe traseul Ruse-Varna exista un oarecare conflict vizual intre scaritele locomotivei, care sunt curbate spre inapoi, si scaritele tenderului, care sunt curbate spre inainte. Dar din fericire un exemplar original al acestor locomotive mai exista si putem verifica, intr-adevar asa erau.

Imagine

Uitati-va acum in ce fel se potrivesc scarita de acces de la locomotiva si cea de la tender, la locomotivele noastre. Scarita de la locomotiva 43 din acea poza unica nu este pe doua bare cum o are Calugareniul in prezent, ci este o placa cu trepte pe ea dupa sistemul britanic. Uitati-va cum se potriveste curbura placii scaritei locomotivei cu curbura placii tenderului: e clar ca au fost gandite sa se potriveasca impreuna si sunt doua curburi paralele. Deci, fara indoiala, tenderul respectiv este unul dintre tenderele originale cu care au venit locomotivele de pe Bucuresti-Giurgiu. In cartea sus-numita apare si aceasta poza pe care o comentez acum (aceeasi pusa de prietenul nostru mai devreme, si care provine de fapt dintr-o alta carte mai veche, Istoricul serviciului de ateliere si tractiune, Bucuresti, imprimeria regala, 1906) si se spune in mod lamurit ca la data respectiva locomotiva numarul 42 era cuplata cu tenderul uneia dintre masinile de marfa (respectiv cele trei locomotive cu trei osii dintre care nu s-a mai pastrat nici un exemplar).

Pe cale de consecinta, tenderul locomotivelor cu doua osii cuplate, dintre care face parte si locomotiva numarul 43 Calugareni trebuie sa fi avut un tender asemanator cu cel din imagine, cu aceleasi detalii, dar numai cu doua osii.

Cat despre a doua intrebare, eu cred ca am fost destul de lamurit in penultima mea postare, cand am spus ca fara indoiala, tenderul care acum este agatat dupa locomotiva noastra Calugareni a fost la origine agatat dupa una dintre cele sase locomotive elvetiene construite de Emil Kessler, Esslingen, in 1873. Locomotivele respective au fost trimise in Rusia in 1877 si au functionat in timpul razboiului ruso-turc in care ne-am castigat si noi independenta. Dupa razboi, cele sase locomotive au ramas in tara si au fost integrate in parcul locomotivelor CFR ca numerele 134-139 (din 1894, 523-528). Prietenul nostru a postat fotografia locomotivei numarul 78 Rizlihorn a Schwerisschen Centralbahn, care va deveni dupa 1878 locomotiva CFR cu numarul 139 (din 1894) 528 Slanicul, dar nu putem fi siguri ca tenderul din fotografie este chiar cel care acum e atasat dupa Calugareni sau poate era un alt tender identic, din aceeasi serie. Oricum, Slanicul a fost radiat in 1922-24 impreuna cu celelalte surori ale sale, dupa o viata glorioasa in care a strabatut mii de kilometri in Elvetia, Rusia si Romania, dar in mod miraculos, unul dintre tendere supravietuieste inca, agatat dupa Calugareni.
Dorin

"Dezvoltarea unui stat se masoara si prin starea retelei sale feroviare". Camillo Benso, Conte di Cavour
Avatar utilizator
Gam3
Site Admin
Mesaje: 4982
Membru din: Sâm Iun 18, 2016 8:06 pm
Localitate: Iași
Contact:

Re: Iar despre CFR 43 "Calugareni"

Mesaj de Gam3 » Dum Mar 11, 2018 11:56 am

Din lucrarea "Serviciul de ateliere si tractiune - 1906"

Imagine
Imagine
Avatar utilizator
ICRA
Mesaje: 540
Membru din: Mie Aug 24, 2011 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Iar despre CFR 43 "Calugareni"

Mesaj de ICRA » Dum Mar 11, 2018 11:20 pm

Bravo :aplauze: superb :aplauze:
Dorin, locomotivă bulgară este o veche cunoscută, mie, pe care am exclus-o din calcul...Acum următoarea vizită o să fie Ruse :-D .
Imagine
cosmin78
Mesaje: 5817
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Re: Iar despre CFR 43 "Calugareni"

Mesaj de cosmin78 » Lun Mar 12, 2018 12:00 am

M-am lamurit. Poate gasim si o imagine cu tenderul original sau vreun fratior. Poate...
Cosmin
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
ICRA
Mesaje: 540
Membru din: Mie Aug 24, 2011 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Iar despre CFR 43 "Calugareni"

Mesaj de ICRA » Lun Mar 12, 2018 12:29 am

Legat de tenderul cu 3 osii dacă nu la Ruse atunci poate în Mar del Plata, Argentina.
Imagine

Cât despre tenderul trenului București Giurgiu cu două osii recitiți [Local Link Removed for Guests].
Scrie răspuns

Înapoi la “Locomotive cu abur”