Vagoane seria 26-17

CatalinGhita
Mesaje: 112
Membru din: Lun Dec 15, 2008 12:00 am
Contact:

Vagoane seria 26-17

Mesaj de CatalinGhita » Joi Feb 12, 2009 3:53 pm

Vagon de calatori seria 26-17.
Vagon clasa 2, intra in compunerea tuturor Trenurilor Etajate - TE, impreuna cu vagoane de clasa 1, seria 16-17.

O garnitura TE - Tren Etajat este un cuplu format din 4 vagoane etajate (uneori unul este de clasa 1), cu boghiuri pe 2 osii la extremitati si boghiuri cu 3 osii sub articulatii.

Fiecare rama are o codificare de forma TExxxa, unde xxx = nr. de 2-3 cifre, iar a= o litera de la a la d, in functie de pozitia vagonului in rama. Astfel:
a = vagon de capat clasa 1 sau cls a 2a
b= vagon de capat clasa a 2a
c, d= vagoane intermediare de clasa a 2a.
Dispunerea vagoanelor este a - c - d - b.
Fabricat la DWA Gorlitz - RDG
- Caracteristici tehnice:
- Viteza maximă de circulaĂžie: 120 km/h
- Lungimea trenului peste tampoane: 73,000 m
- Ampatament boghiu pe doua osii: 3,000 m
- Ampatament boghiu pe trei osii: 3,600 m
- Tara (tren): 132 t
- Număr de locuri: 346 de locuri
- Tip boghiu: GĂśrlitz pe două/trei osii.
- Tip frană: KE-2C-ALP (franare progresiva cu sarcina, datorita diferentelor majore de greutate intre trenul gol si trenul plin)
- Instalatie de incalzire: Electrica/Abur
- Instalatie electrica: Generator de 7 kW
- Iluminat - incandescent
- Nr vagoane din parc: cel putin 388
Atentie! Nu va luati strict dupa numarul de inmatriculare, caci numerele vagoanelor clasa 1 si a 2-a sunt date consecutiv, in ordinea numarotarii TE-urilor, astfel ca putem avea, de exemplu, 16-17 001, 26-17 002, 26-17 003, 26-17 004, 16-17 005 s.a.m.d. Si tinand cont ca unele TE nu au vagoane 16-17, mi-e greu sa spun care sunt numerele vagoanelor seria 16-17.
- Ani fabricatie: 1962 - 1977 (? Datele erau scrise pentru 16-17, e posibil sa fie ani diferiti, avand in vedere ca s-au facut si TE exclusiv clasa a 2-a)

Ferestrele sunt culisante la etaj, in sensul ca se coboara in interiorul peretelui lateral, iar geamurile de la parter si nivelul intermediar din capete sunt rabatabile.
TE-urile nu permit intercomunicatia intre ele, ci numai in cadrul unui TE.
Usile de acces sunt culisante, conjugate cate doua, cu actionare manuala.
Peroanele de acces sunt la nivel ridicat, astfel incat accesul este destul de greoi, practic podeaua peroanelor de acces este deasupra nivelului boghiurilor.
Sunt cel putin 2 variante constructive, unul cu capetele TE-ului rotunjite si unul cu capetele drepte.
De asemenea usile de acces sunt in 2 variante, o varianta cu geamurile late aproape cat intreaga usa si una cu geamurile mai inguste.
De la parter spre etaj accesul se face prin cate doua culoare de acces laterale

In stadiu avansat de coroziune, ferestre neetanse, amenajari interioare si sanitare deteriorate;
Unul dintre ele a fost modernizat, experimental, rezultand trenul "Acvila".
Avatar utilizator
Dr2005
Mesaje: 1369
Membru din: Dum Mai 04, 2008 12:00 am
Localitate: Bucuresti, Sect.6, Drumul Taberei
Contact:

Mesaj de Dr2005 » Mar Ian 11, 2011 4:58 am

Avatar utilizator
Gam3
Site Admin
Mesaje: 4818
Membru din: Sâm Iun 18, 2016 8:06 pm
Localitate: Iași
Contact:

Re: Vagoane seria 26-17

Mesaj de Gam3 » Vin Oct 13, 2017 9:54 am

In anul 1962 o prima rama (inmatriculata TE 1A; 1B; 1C; 1D ) a fost produsa la VEB Waggonbau Görlitz pentru CFR. Ea era identica cu cele de tip DB 13 ale DR (Ost) si a fost testata o perioada indelungata de vreme, atat inainte de aducerea sa in tara cat si pe reteaua CFR. Decizia pentru comanda unei serii mari de trenuri etajate in R.D.G. a fost luata abia in 1969 si livrarile s-au efectuat in perioada 1970-1977 intr-un ritm de aproximativ zece rame pe an.

Primele rame livrate catre CFR (prototipul TE-1 din 1962 si ramele TE-2 – 11 precum si TE 012 – 074 aveau o forma a acoperisului vagoanelor terminale („a” si „b”) mai rotunjita, identica cu cea a vagoanelor livrate in epoca pentru DR, PKP si CSD.
Folosite la inceputul lungii lor cariere cu predominanta in trenuri accelerate si personale de lung parcurs pe magistrale, cu tractiune cu abur (de exemplu, rama TE-1 a fost intrebuintata cu locomotive Pacific 231.0xx) sau Diesel.

Rama TE-1 din 1962 era inscriptionata pe lateral cu inscrisul„CAILE FERATE ROMÎNE” (dupa ortografierea din acei ani, in mod simiar cu primele rame livrate la DR (Ost) si PKP la inceputul anilor 1960).
ImagineDSC_3039 by Florin, on Flickr

La CFR nu a existat niciodata versiunea cu compartiment de conducere. Unitatile de capat ("a" si "b") ale TE au fost echipate doar cu o toaleta cu spalator si compartiment de serviciu, cel din urma fie cu doua ferestre (una pe fata laterala, dubla, una sau doua dupa caz pe fata frontala). Din cele doua ferestre de pe fata frontala, pe care le-au avut mai toate TE ale CFR de la inceput, cea din mijloc de pe axa mediana a vagonului a fost astupata ulterior.
Nu am cunostinta de nici o rama TE a CFR cu versiunea fereastra mare / fereastra mica pe peretele frontal asa cum afirma PDI si nici nu am intalnit intre cele aproximativ 150 de fotografii pe care le detin cu TE-uri pre-1995 vreo imagine cu aceasta dispozitie.
Singurele TE cunoscute de mine cu ferestre mari pe fata frontala este cea cu post de conducere, ca DBv (pentru "vierteilig") sau DB13 ale DR (Ost).

Rama TE-01 a fost produsa in 1962 si era identica 100% cu cele pentru DR (Ost), avand scaune asa cum am spus mai sus in formula 2+3 in dispozitia din acest plan sumar:

Imagine

Rama TE-01 a fost testata ani in sir si comanda seriei nu a fost decat la sfarsitul deceniului.Toate celelalte TE ale CFRm adica TE-2 pana la TE-11 si dupa 1970 cu inmatricularea noua UIC de la TE 012 in sus au avut scaune in formula 2+2, precum in acest plan din cartea tehnica originala a trenurilor:

Imagine

iata si o fotografie de fabrica a unei rame TE a CFR cu trei ferestre pe fata frontala, de asemenea din manualul tehnic al ramei:

Imagine

Se remarca schema de vopsire de la inceputul anilor 1970 cu doua "roti inaripate" CFR simetrice pe fiecare cutie si inscrisul "CFR" cu numarul UIC la mijloc, careia i-a urmat mai tarziu cea cu o singura "roata inaripata" centrala si numarul UIC dedesubt.

Inca ceva: vagoanele de clasa I originale au fost unitatile "a" din TE 111 pana la TE 130, adica vagoanele A 16-17 441, 445, 449, 453, 457, 461, 465, 469, 473, 477, 481, 485, 489, 493, 497, 501, 505, 509, 513 si 517, toate bineinteles cu acoperis drept.
Ce s-a facut dupa RP-uri la CFR este alta treaba.
Vopsirea.
La inceput au fost livrate in verde inchis, dupa aceeasi schema ca vagoanele livrate la DR, PKP si CSD.
In anii 1980-1990 vagoanele au fost revopsite in verde inchis complet sau verde-negru („verde de Pascani”).
Dupa 1990 ele sunt revopsite in albastru-indigo si dupa 1996-1998 odata cu schimbarea logoului CFR au fost vopsite in albastru deschis, odata cu generalizarea acestei scheme.
(text extras din lucrarea "Vagoane de calatori ale cailor ferate romane" vol.1 de Horia Radulescu si Florin Vornicu actualmente in curs de publicare)


Diferente intre rame.
TE 6 cu capetele tesite cu geamurile mari la usile de acces:
Imagine

TE 6 cu capetele tesite cu geamurile mici la ultima usa de acces:
Imagine

TE 20 cu capetele tesite cu geamurile mici la usile de acces:
Imagine

Numar necunoscut
Imagine

TE 47 cu capetele drepte cu geamurile mari la usile de acces si vagonul "a" cl 2:
Imagine

TE 82 cu capetele drepte cu geamurile mici la usile de acces si vagonul "a" cl 1:
Imagine
Avatar utilizator
Gam3
Site Admin
Mesaje: 4818
Membru din: Sâm Iun 18, 2016 8:06 pm
Localitate: Iași
Contact:

Re: Vagoane seria 26-17

Mesaj de Gam3 » Vin Oct 13, 2017 9:55 am

Un inventar foto:
Numar necunoscut
Imagine

TE 6
Imagine

TE 20
Imagine

TE 28
Imagine
Imagine

TE 41
Imagine

TE 44
Imagine

TE 45
Imagine

TE 46
Imagine

TE 47
Imagine

TE 64
Imagine

TE 67
Imagine

TE 69
Imagine

TE 77
Imagine

TE 82
Imagine

TE 89
Imagine

TE 98
Imagine

TE 111
Imagine

TE 115
Imagine

TE 120
Imagine

TE 130
Imagine
Avatar utilizator
cosmin78
Mesaje: 5699
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Vin Oct 13, 2017 9:53 pm

Cate bucati au fost in total , 130?

Daca au fost livrate cu capete tesite pana la TE 74, inseamna ca ramele cu capete drepte TE 28, 47 etc. au fost modificate ulterior?
Avatar utilizator
Frank_L
Mesaje: 79
Membru din: Mie Oct 23, 2013 12:00 am
Localitate: Uelzen, Germania
Contact:

Re: Vagoane seria 26-17

Mesaj de Frank_L » Vin Oct 13, 2017 11:10 pm

TE 46 - Ghimbav aprilie 2010
Imagine

TE 56 - Ghimbav iulie 2009
Imagine

TE 130 - Ghimbav martie 2009
ImagineImagine
Avatar utilizator
cornelTT
Mesaje: 564
Membru din: Lun Iun 21, 2010 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Vagoane seria 26-17

Mesaj de cornelTT » Sâm Oct 14, 2017 7:40 pm

Doresc să-mi fac proiectul pentru o asemenea ramă, ca să o printez, dar nu găsesc pe nicăieri dimensiunile de la geamuri și dintre geamuri.

mă poate ajuta careva?

mulțumesc
Avatar utilizator
Gam3
Site Admin
Mesaje: 4818
Membru din: Sâm Iun 18, 2016 8:06 pm
Localitate: Iași
Contact:

Re: Vagoane seria 26-17

Mesaj de Gam3 » Lun Oct 16, 2017 3:19 pm

la etajul superior: 700 x 1000 mm
la etajul inferior: 800 x 1000 mm
dintre geamuri: 600 mm
Avatar utilizator
cornelTT
Mesaje: 564
Membru din: Lun Iun 21, 2010 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Vagoane seria 26-17

Mesaj de cornelTT » Lun Oct 16, 2017 4:36 pm

Mulțumesc frumos
Avatar utilizator
Horia_Radulescu
Mesaje: 5294
Membru din: Joi Feb 14, 2008 12:00 am
Localitate: Mulhouse, Alsacia
Contact:

Re: Vagoane seria 26-17

Mesaj de Horia_Radulescu » Mar Oct 17, 2017 2:11 pm

Salut,

Nu este usor sa spui azi pana la ce numar s-au livrat TE-uri cu acoperisuri cu capetele tesite.

Din Germania (Arhiva Görlitz prin dl. Theurich) exista doua informatii contradictorii: una ca incepand cu 1974 s-au livrat TE-uri cu acoperisuri drepte la unitatile "a" si "b" (de la numere din intervalul 042-051 in sus), iar alta ca primele ar fi venit deja in 1972. Pana in 1972 se livrasera TE-1 A-D (1962), TE-2 A-D pana la TE-11 A-D (1970) si TE 012 a-d pana la TE 021 a-d (1971). TE 020 fotografiat mai sus are acoperisurile cu capetele tesite.

Din Romania in documente CFR din epoca se mentioneaza ca TE 074 a fost ultimul din fabrica cu acoperisuri tesite. TE 074 s-a livrat in 1975.

Pe de alta parte fotografiile mai recente arata ca si numere 02x aveau acoperisuri drepte. Insa cum la CFR s-au facut schimburi de unitati intre diferite TE-uri totul este posibil.
toate cele bune,
HR
Avatar utilizator
cosmin78
Mesaje: 5699
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Re: Vagoane seria 26-17

Mesaj de cosmin78 » Mar Oct 17, 2017 9:35 pm

Multumesc Horia!

Care era intervalul de timp de la livrarea catre CFR si prima reparatie unde (probabil) se producea aceasta schimbare a capetelor?
Avatar utilizator
Horia_Radulescu
Mesaje: 5294
Membru din: Joi Feb 14, 2008 12:00 am
Localitate: Mulhouse, Alsacia
Contact:

Re: Vagoane seria 26-17

Mesaj de Horia_Radulescu » Mar Oct 17, 2017 9:45 pm

Depinde de multi factori. Schimbarea unitatilor de capat intre ele a intervenit tarziu, dupa 1980. In mod normal prima reparatie importanta se facea la 7-8 ani de la punerea in circulatie.
toate cele bune,
HR
Scrie răspuns

  • Advertisement

Înapoi la “Fise CFR - vagoane de calatori”

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat