"Caravelle" pe liniile din Romania

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
105
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Nu incercati sa intelegeti designul industrial francez, si nu incercati sa-l judecati. Temerari in multe proiecte, complicate uneori inutil, masinariile franceze au purtat mereu caracteristica unei scoli de design originale si revolutionare. E ca si cum ati incerca sa intelegeti liniile fabuloase ale unui Citroen DX sau ale unui Renault Caravelle...
Anumite articole mentioneaza ca numele automotorelor franceze Caravalle este copiat dupa legendarul avion din aceiasi tara.
Poate e asa, poate nu...
Cert este ca daca avionul a ramas in mintea multor contemporani prin desenul extrem de elegant si cateva accidente teribile, automotoarele Caravelle (sau se la numim mai putin plastic, clasa X 4300/ X 4500) au devenit sinonime cu traficul regional si cu pitorescul peisaj rural francez din mijlocul anilor '60 si pana astazi.

Pentru ochiul pasionatului roman, obisnuit cu un parc feroviar extrem de sarac in modele, automotoarele franceze Caravelle, sunt o aparitie cel putin...interesanta.

Anul 2005 este primul in care aceste masini au ajuns si pe liniile romanesti, primele trei exemplare intrand in serviciu in parcul unui operator privat roman in jurul Brasovului. Astazi, asa cum in Franta anilor '70 aceste generatii de automotoare deveneau parte a peisajului feroviar pe liniile secundare franceze SNCF dupa 3 ani de exploatare in Romania incep sa devina sinonime cu o noua sansa acordata traficului de pasageri pe sectii care altfel, ar fi poate doar o amintire...

Dar cate se stiu astazi in Romania despre automotoarele X 4300 si x 4500, exploatate la noi de doi operatori privati ?
Cautand pe forumurile romanesti e simplu de constatat ca ... nu prea multe.

Deci de undeva trebuie sa incepem !

X 4300/X4500 fac parte din categoria unitatilor automotoare destinate traficului regional de calatori. Fiecare vehicul este formata dintr-o unitate motoare si o remorca, ambele cu un aspect exterior aproape identic. Pot circula pana la 3 asememea unitati duble cuplate.



Scriam anterior ca fiecare unitate dubla - sau sa-i zicem automotorul- este format (a) din doua sasie permanent legate, o unitate motoare si o remorca. Dimensiunile exterioare ale cutiilor sunt identice, insa prezenta motorului si a restului de subansamble destinate tractiunii face ca cele doua unitati sa difere din punct de vedere al compartimentarii interioare.

Cutia are o latime maxima de 2.888 mm, o inaltime maxima de 3.740 mm, inaltimea podelei deasupra ciupercii sinei 1.065 mm. Lungimea unui unitati este de 21.240 mm (peste tampoane).


schita unui X4500 asa cum apare intr-o revista franceza de profil (La vie du Rail, nr. 79)


O simpla privire asupra compartimentarii ne arata un loc incapator si usor accesibil pentru diverse bagaje si nu mai putin de 3 grupuri sanitare. Automotorul nu este dotat cu instalatie de climatizare. Usile pivotante sunt cu actionare manuala.
Ascuns privirii este motorul diesel supralimentat, care cantareste 2460 kg la X 4300 si 2900 kg la X 4500, capabil de 450 (respectiv 475) CP ce isi ia energia dintr-un rezevor de 800 de litri. Datorita lui aceste rame pot rula cu 120 km/h.
Diferenta de capacitate a motorului da o parte din diferenta de masa dintre cele doua rame aparent identice, 59.4 t la X 4300 si 60.6 t la X 4500.

Daca am vorbit de motor, trebuie mentionat ca transmisia acestor automotoare este una mecanica, ambreiaj hidraulic si cutie manuala in 8 trepte.

Forta motorului este transmisa prin ax cardanic, doar unul din cele 4 boghie ale ramei fiind motor. Boghiul motor este de tip Y204 (cele nemotoare de tip Y205) toate cu apatamentul de 2500 mm si osia de 860 mm diametru. Suspensia are doua trepte, o treapta primara asigurata de arcuri elicoidale si o treapta secundara, prin arcuri elicoidale si balansiere latelale.



Lasand deoparte anostul cifrelor tehnice, trebuie mentionat ca ramele X 4300 au fost produse din octombrie 1963 si pana in decembrie 1970 in 121 exemplare, si X 4500 din februarie 1963 pana in iunie 1970 ajungand la un numar total de 98 de exemplare.



In Romania primele 3 automotoare X 4500 au ajuns la inceputul lui 2005 si primul drum l-au facut la marub Brasov acolo unde au fost executate pentru beneficiarul Regiotrans modificari ale instalatiilor de siguranta si vigilenta, a profilului de rulare si a statiilor radio, pentru a fi compatibile cu reteaua CFR. Odata aceste modificari operate, automotoarele au fost omolage de AFER si au putut incepe serviciul pe linia Brasov-Zarnesti.



In 2008, XDB 4501 (numarul original francez XDB 4325) a ajuns la operatorul privat Servtrans Invest, la data redactarii prezentului text aflandu-se in serviciu pe linia Rosiori-Pitesti. A fost reinmatriculat cu numarul 57-0401-0. 4501 si-a pastrat in toata cariera lui de 40 de ani aceiasi schema de vopsire, doar logo-ul initial SNCF devenind ulterior Regiotrans si acum Servtrans. Ultimul depou francez de care a apartinut a fost Metz in Alsacia. destul de departe de Costesti, acolo unde au fost realizate imaginile...

Nu in ultimul rand, automotoarele X 4500 au fost machetate in scara HO de LSMODELS, exact in schema de vopsire in care au circulat 4 decenii in Franta si apoi din 2005 In Romania. Fata de modelul intalnit astazi in tara noastra, machetei trebuie sa i se aplice doar sigla operatorului privat...
 
Catalin, felicitari pentru efortul tau de a sintetiza atatea informatii intr-un reportaj (articol) cat se poate de concis. Mi-a facut placere sa-l citesc.
 
Buna Florin,

Multumesc, inseamna mult aceste cuvinte. In lipsa unui dialog pe tema e greu sa-ti dai seama daca informatia asta chiar foloseste cuiva...
Automotoarele private sunt un alt model ce poate fi extrem de usor ...era sa zic ceferizat.... :) . Mai mult, cu cat CFR se dovedeste mai neputincios sa scoata din faliment o serie de linii secundare, si cu cat acestea sunt concesionate unor operatori privati, aceste automotoare fac trafic pe un numar de linii din tara, ajungand de curand si in Muntenia, pe linia Rosiori-Pitesti, Predeal-Bucuresti-Constanta.
Desi au 3 ani pe "piata romaneasca" despre ele nu au aparut decat imagini si un articol in Tren Magazin nr .31 din 2005 (care din pacate are si cateva greseli). In rest, extrem de putina informatie despre ele si acesta informatie se limiteaza la considerente de ordin estetic... :?
 
Catalin,

Iti multumesc la randul meu pentru efortul de a sintetiza aceste date si a ni le oferi aici sub forma acestui articol interesant. Am remarcat in mai multe randuri prezenta acestor interesante automotoare frantuzesti pe liniile romanesti, am mai auzit cateva vorbe pe ici-colo, insa nimeni n-a stiut pana acum sa-mi ofere informatii pertinente despre ele. Iti multumesc deci pentru lamuriri!

Cu atat mai interesant este deci sa aflu ca este in Romania chiar capul de serie al acestor masini, care probabil ca si-ar fi avut locul potrivit mai degraba in muzeul SNCF din Mulhouse. Dar nu e cazul sa comentam noi ce face SNCF. Acesta are totusi la Mulhouse un muzeu autentic, prin comparatie cu el muzeul CFR din Bucuresti fiind o biata caricatura. Cu toate ca, in ciuda delasarii, si cel din Bucuresti contine piese extrem de interesante, cu conditia evidenta ca privitorul sa fie in stare sa inteleaga ce vede acolo, fiindca informatii despre exponate nu sunt!

Catalin, fiindca tot mentionai existenta unor modele la scara H0, exista cumva si modele la scara N ale aceluiasi vehicul? ;-)

Inchei adaugand aici o fotografie realizata de mine la sfarsitul verii anului 2007 intr-o diminteata cetoasa in gara Alba Iulia. Datorita cetii fotografia este mai degraba "de atmosfera" decat una documentara, totusi se poate observa bine felul in care se integreaza aceste masini intr-o gara romaneasca mai mult decat centenara.

Pentru cine nu stie, gara Alba Iulia face parte dintre cele mai vechi gari din Ardeal, traseul Alba-Iulia - Arad fiind inaugurat in 22 decembrie 1868!

Automotorul din imagine asigura in momentul acela cursa firmei Regiotrans intre Alba Iulia si Zlatna.

b19i0bihonk97nw8m.jpg
 
Buna Dorin,

referitor la capul de serie mai trebuie cercetat. Unul din primele 3 Regiotrans, la venirea in tara avea in cabina si in acte trecuta seria XDB 4501, ceea ce il face primul din serie. Ulterior, am aflat ca ar fi de fapt XDB 4325...

Cum in Romania inca nu exista (exceptand acesta incercare de cercetare) un articol documentat despre aceste automotoare, subiectul trebuie rascolit...

PS: da, a existat si la N undeva pe la mijlocul anilor 80, insa de slaba calitate.
 
Pai oamenii mai tineri si pasionati de automotoare (Pisti si Dr2005) le-au fotografiat pe toate partile si au prezentat pe larg activitatile operatorilor privati. Daca le-ar fi fost accesibila La Vie du Rail si un bagaj de cunostinte atat de bogat ca al tau, atunci sigur ca ne-ar fi dat mai multe detalii.

Cel putin un asemenea automotor a fost vopsit verde-alb iar instalatia de aerisire a fost modificata (o fi aer conditionat?) pentru circulatia in garnitura Acc Brasov - Constanta:


De asemenea, Regio a mai achizitionat cel putin 2 automotoare (probabil model mai nou), acestea sunt vopsite tot verde-alb si circula pe aceaasi garnitura Brasov - Constanta. Ai putea Catalin sa ne dai detalii si despre acestea?


In concordanta cu proverbul despre vulpe si struguri, angajatii Cfr Calatori deja au poreclit aceste vehicule junghiul, junghiutul, junghiuletul etc. Ca sa nu mai amintesc ca angajatii Cfr Calatori si Infra, ale caror contra-performante sunt bine cunoscute, se dau peste cap sa faulteze pe la toate colturile operatorii privati de transport al calatorilor, fara sa se gandeasca ca au scos din faliment / demontare niste tronsoane de cf.
 
Pai oameni mai tineri si pasionati de automotoare (Pisti si Dr2005) le-au fotografiat pe toate partile si au prezentat pe larg activitatile operatorilor privati. Daca le-ar fi fost accesibila La Vie du Rail si un bagaj de cunostinte atat de bogat ca al tau, atunci sigur ca ne-ar fi dat mai multe detalii.

Shoppy, sunt convins ca nu am inventat eu roata, asa cum sunt convins ca nu exista inca pe netul romanesc macar un articol documentat despre aceste automotoare private, ci doar fotografii insotite de texte laconice de genul : "automotor x 4503 in gara Zarnesti", si asta e unul din motivele pentru care am demarat aceasta discutie.

Revenind la pozele tale, cele doua automotoare cuplate, si cu care mai am sansa sa ma iau la intrecere dimineata cand merg spre birou, sunt doua variante de x 4500.

Motoarele X4300/X4500 au cunoscut doua variante imbunatatite. Prima dintre ele, numita varianta semimodificata (sau imbunatatita lejer), pastreaza forma exterioara a cutiei dar cu suprimarea unui set de usi si modificari de compartimentare.
Este cel din prima poza.

Cel din al doilea poza, planul apropiat, este automotorul X4500 varianta complet modernizata ( TER ), care a presupus deasemeni suprimarea unui set de usi, montarea de usi tip Corail actionate pneumatic dintr-un singur element (nu 2 ca la varianta de baza respectiv semimodificata) si refacarea postului de conducere si redesenarea lui.
In zona postului de conducere au fost montate si elemente absorbante pentru o mai buna protejare a mecanicului.

Varianta TER presupus urmatoarele modificari aduse variantei de baza:
-reamenajare interioara cu banchete de 2 locuri pentru clasa a doua (nu cu trei ca la varianta de baza)
-suprimarea a 2 usi pentru a mari spatiul interior util, pierdut prin montarea de banchete mai confortabile
-disparitia unui grup sanitar din remorca (in loc de 2) si redesenarea celui din tractor
-usi de acces tip Corail
-ranforsarea cabinei de conducere
-postul de conducere este unul unificat tip SNCF si scaunul este unul reglabil pe mai multe directii
-frana de siguranta pneumatica nu manuala

Acest TER provine de la administratiile regionale (nu de la SNCF , vezi usile pentru cunoscatori) insa in lipsa numarului nu-ti pot spune de la care dintre administratii provine.
Toate modificarile de mai sus sunt facute in Franta nu la Marub asa cum s-a mai scris pe forumurile romanesti !

Si da, au primit instalatii de aer conditionat in Romania, pentru ca nu am idee sa fi avut asa ceva in tara de origine (trebuie verificat si dintr-o alta sursa).

PS: Pai oameni mai tineri si pasionati de automotoare
Shoppy, nu sunt chiar asa de batran :(
 
Catalin, multumesc mult pentru datele tehnice ale acestor automotoare, chiar daca ele pot parea anoste pentru unii.

Automotorul modernizat din poza lui Shoppy este ori XBD434, ori XBD4535. Doar acestea sunt vopsite asa. Mai exista 2, XBD4519 si XBD4520, fara aer conditionat si vopsite in crem cu rosu, dar pe care nu le-am mai vazut de ceva timp. Automotorul ,,semimodificat" este, probabil, XBD4536, care acum 2 zile era cuplat cu XBD4534 (am calatorit cu 4534 de la Fetesti - unde a fost depasit intarziatul Acc. Constanta-Bv-Sibiu - la Bucuresti Nord).

Am observat si automotoare notate XBD46xx, XBD47xx... care este diferenta fata de X4500?

Despre numere de parc... RegioTrans a redenumit cam tot ce a luat in XBD45xx (ulterior le-ai incadrat in clasele 97 sau 57)... numerele originale mai pot fi observate in cabinele de conducere.

XBD4571... la momentul fotografierii nu fusese redenumit (nu stiu daca acum mai este asa):
xbd4571_brasov_001_169.jpg


XBD4735... la fel
xbd4735_brasov_001_812.jpg


XBD4523.... numar original XBD4359
xbd4523_brasov_001_107.jpg
 
Buna Dragos,

Eu am sintetizat datele tehnice adunate, pentru ca textul sa nu para un "meniu" de restaurant scris in franceza pentru cineva vorbitor doar de romana :)
Evident, daca ai intrebari si detin raspunsuri, o sa ti le ofer.
Am vazut pozele tale (unul din putinii care isi perfectioneaza tehnica de fotografiere feroviara) si pentru ca ele sa fie insotite si de putin substrat "tehnic" am considerat utila o astfel de discutie.

Acum raspunsul: diferentele intre X 4300/X 4500/X 4630 si X 4750 sunt motoarele si o parte din auxiliarele acestora.

X 4630 are un motor de 349 kw (475 cp) dar limitat la 330 kw.
X 4750 au motoare de 598 cp.
Diferenta este si la transmisie, pentru ca 4630 si 4750 au transmisie hidraulica nu mecanica si cutie electropneumatica.

Acestea sunt tipurile de automotoare Caravelle, 4300/4500/4630 si 4750, cu variantele mentionate: semimodernizata si TER (modernizata complet).

La seriile nemodernizate nu exista diferente de cutie ci doar de motorizare/transmisie. Doar la seriile modernizate apar acele diferente de care am scris anterior. Din exterior sunt usor de recunoscut dupa usi si acea parte frontala modificata la TER.
 
Salut
catalin a spus:
Am vazut pozele tale (unul din putinii care isi perfectioneaza tehnica de fotografiere feroviara) si pentru ca ele sa fie insotite si de putin substrat "tehnic" am considerat utila o astfel de discutie.
Multumesc pentru raspunsuri si pentru aprecieri.

XBD4511 la Arad


XBD4520 la Bucuresti Nord

xbd4520_a14777_bucn_002_536.jpg


XBD4529 langa un Desiro in Brasov:



XBD4534 in Bucuresti Nord:


XBD4535 in Bucuresti Nord:


XBD4536... primul automotor ,,Caravelle" pozat cu noul meu aparat foto, cuplat cu XBD4534 (cu care am si calatorit). In prima poza este la Fetesti, unde depasea bine-mersi acceleratul CFR Constanta - Bucuresti - Brasov - Sibiu. A 2a poza este facuta la Bucuresti Nord, dupa sosire. Calatorii care se observa pe peron aveau, in mare parte, bilete la acceleratul CFR... sa vedeti ce scandal a inceput, ca ei vroiau sa urce in tren cu biletul CFR. Desigur, daca CFR ar fi fost o companie europeana, si-ar fi cerut scuze calatorilor si le-ar fi decontat calatoria cu Regiotrans, nu i-ar mai fi tinut 70 de minute in plus in gara.

 
Scriam anterior ca fiecare unitate dubla - sau sa-i zicem automotorul- este format (a) din doua sasie permanent legate, o unitate motoare si o remorca.

Trebuie mentionat si faptul ca atunci cand este necesar pot fi detasate , exact ca automotoarele seria 1000.

Aici gasiti o imagine cu un vagon remorca , vagonul motor fiind dus la reparatii.

http://pisti91.myfreeforum.org/about463.html
 
ramele X 4300 au fost produse din octombrie 1963 si pana in decembrie 1970 in 121 exemplare, si X 4500 din februarie 1963 pana in iunie 1970 ajungand la un numar total de 98 de exemplare.

Sa inteleg ca cifrele de mai sus includ si variantele semimodificate si modificate "total"?
Ar fi interesant un articol "made by Catalin" si despre Z-urile aduse de SNTFC, nu de alta dar e multa confuzie in jurul lor.
 
Alte fotografii gasiti aici :
Via Terra Spedition - http://mersul-trenurilor-sectii-secundare.uv.ro/Galerie-VTS.htm
Regiotrans - http://mersul-trenurilor-sectii-secundare.uv.ro/Galerie-RT.htm

Cine doreste sa contribuie poate trimite pozele la adresa : [email protected]
Date necesare : Numele dumneavoastră, optional insotit de adresa de email Âşi coordonatele fotografiei , ex: data , locatie , tren , numar inmatriculare etc. ,va apărea langa fiecare poza facuta de dumneavoastră.
Se acceptă imagini doar de la autorii lor.
 
O prezenta deja obisnuita:
Caravelle Servtrans Invest in gara Costesti (Arges), astazi, pe o ploaie cumplita :

natura uda cu Caravelle si caine plouat :

60473493mb1.jpg


natura uda cu Caravelle si spinare de caine plouat:

31068326zp8.jpg


Caravelle, adapost de ploaie (motorul era pornit din cand in cand pentru incalzirea celor care asteptau plecarea in cursa si inauntru era chiar bine):

54586972iv4.jpg