Daca apar probleme de vizualizare a forumului, un simplu clear la cache-ul browserului rezolva problema.

Cum s-a stabilit

Prezentarea standardului romanesc de module ce trebuie aplicat de cei care doresc sa participe cu module de diorama la expozitii de modelism organizate in Romania.
Închis
Avatar utilizator
IonutTrif
Mesaje: 1040
Membru din: Vin Ian 22, 2016 8:06 pm
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de IonutTrif » Lun Dec 21, 2009 11:33 am

Salutare,
daca tot suntem la propuneri, o alta propunere rezultata in urma expozitiilor: fiecare participant la expozitie sa aiba obligativitatea sa aiba o panza de culoarea inchisa (preferabil maro sau negru) care sa mascheze modulele modulele, obligatoriu pe o partea (cea cu publicul), preferabil pe ambele.
Ionut - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca (telefon: 0742 080 666; yahoo id: trifrazvan1977)
Avatar utilizator
grandpagscout
Mesaje: 363
Membru din: Mar Sep 06, 2016 8:06 pm
Localitate: Arad
Contact:

Mesaj de grandpagscout » Lun Dec 21, 2009 11:42 am

Florinn,

Nu cred ca esti in masura sa spui cine are dreptul la vot si cine nu. Pana la urma standardul este aplicat la nivel national, si la nivel de Cluj, Oradea, Iasi si Brasov. dEci cred ca fiecare oras are dreptul sa isi exprime opinia, nu numai cei care au facut module. Si daca e pana acolo singurii care au facut module ( cf. Dex Modul= unitate de lungime conventionala, parte componenta a unui ansamblu cu functionalitate proprie)sunt cei in Oradea, deci arfi singurii cu drept de vot.
Toate cele bune!
Nagy Gabriel
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Florinn
Site Admin
Mesaje: 5545
Membru din: Mar Ian 17, 2006 10:06 pm
Localitate: Cluj Napoca / Bucuresti
Contact:

Mesaj de Florinn » Lun Dec 21, 2009 12:15 pm

Astazi lucrez la forma standardului,
voi lua tot ce cred ca e bun de la standardul maghiar, voi adauga apoi propunerile discutate aici urmand ca la finalul zilei sa stabilim daca mai e de modificat ceva, daca mai e de discutat ceva, etc. Nu fac asta de capul meu, am discutat cu V.Coste, cu baietii din club, cu Bogdan si Florin,
voi asterne "pe hartie" ce s-a discutat pana acum si apoi putem discuta pe ceva concret.

Gaby hai sa nu ne mai balacarim si sa despicam firu in 4 ca nu are rost.

Daca ai citi mai atent ai observa ca am zis ca nu sunt de accord cu un sitem de vot ci cu intelegerea de comun acord asupra a ceea ce se adopta.

Repet, hai sa nu mai batem campii, hai sa discutam concret cu standardul in fata, asta e bine, asta e rau, etc etc.

Iti garantez ca nimeni nu o sa iti interzica sa iti exprimi opinia.
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
Avatar utilizator
sogard_2003
Mesaje: 3589
Membru din: Mar Ian 19, 2016 8:07 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de sogard_2003 » Mar Dec 22, 2009 2:21 pm

Eu astept rezultatele Florin. Sunt foarte curios ce o sa iasa. Sa vezi atunci cum o sa se inmulteasca discutiile :grin: . Acuma pe bune o zic, chiar astept un document pe care sa discutam si sa sa se stabilim viitoarele norme. Spor.
""Acum, pe de laturi incep sa ramana<br>
Semnale, macazuri, vagoane si fum.<br>
Trec umbre de oameni cu steaguri in mana<br>
Si trenul, navalnic, se-asterne la drum.""    Colibri<br><br><br>
Avatar utilizator
dimitrov
Mesaje: 580
Membru din: Dum Aug 26, 2007 12:00 am
Contact:

Mesaj de dimitrov » Mie Dec 23, 2009 12:11 am

"Graba strica treaba" si......multe altele....Cautati sa intrati pe adresa MOROP-ului si sa cititi (incluzind chinul traducerii din franceza/germana/engleza (la varianta in engleza se specifica faptul ca reperele originale in text sint cele de franceza/germana)...puricati totul si cautati sa intelegeti ce se spune..............se dau explicatii si desene destule!
Nu va grabiti! Intr-un fel sau altul unii au facut primii pasi spre standardizare....pina acum s-a lucrat "dupa ureche" si s-a facut adaptarea "din mers" la minimum de standard si asta la nivel local............................................
Avatar utilizator
Florinn
Site Admin
Mesaje: 5545
Membru din: Mar Ian 17, 2006 10:06 pm
Localitate: Cluj Napoca / Bucuresti
Contact:

Mesaj de Florinn » Mie Dec 23, 2009 9:47 am

Salut,

Dan nu ne grabim, dupa cum vezi am si incalcat termenul,
timpul asta...

deci cum spuneam nu ne grabim, insa suntem deja o mana de oameni care de 3 ani tot participam la expozitii, cred ca suntem capabili sa stabilim impreuna niste norme care sa se potriveasca nevoilor de la noi, bineinteles inspirate de la MOROP si de la vecinii cu mai multa experienta.

Cer doar putina rabdare, normele se tehnoredacteaza de vreo 2 zile incoace,
apoi vom avea in fata ceva concret pe baza caruia sa discutam.
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
Avatar utilizator
Florinn
Site Admin
Mesaje: 5545
Membru din: Mar Ian 17, 2006 10:06 pm
Localitate: Cluj Napoca / Bucuresti
Contact:

Mesaj de Florinn » Mar Ian 05, 2010 10:23 am

Salut,

au fost stabilite urmatoarele norme pentru standardul romanesc de module:

[Local Link Removed for Guests]

Lipsesc specificatiile legate de modul in care se vor lega mufele RCA, acestea vor fi completate curand.

Daca sunt obiectii/sugestii astept sa le discutam aici.
Acestea pot veni pana maine la ora 14:00 dupa care se va elabora varianta finala si definitiva.

Normele au fost inspirate in mare parte din standardul maghiar, la elaborarea lor au participat reprezentanti ai cluburilor din Cluj, Oradea, Arad si Bucuresti si organizatorii expozitiilor de la Brasov, Bogdan si Florin.
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
Avatar utilizator
d0ru_b
Mesaje: 364
Membru din: Dum Noi 09, 2008 12:00 am
Localitate: Cluj-N / Lugoj
Contact:

Mesaj de d0ru_b » Mar Ian 05, 2010 1:15 pm

GOOD WORK, arata bine ! Cat priveste partea de alimentare si semnalizare, parca ar trebui 2 mici precizari :
STANDARD scrie: 3.2 Partea electrica

- Sina se alimenteaza cu 12-16V in analog

- Actionarea macazelor, semafoarelor sau altor accesorii se face separate, alimentarea acestora se va face de la o sursa de alimentare separata iar conexiunile se vor face dupa cum doreste proprietarul.th_th_

- La capetele modulului se folosesc mufe de tipul RCA, cate o pereche mama / tata pentru fiecare fir de circulatie, la fiecare capat al modulului (pentru modul de legare a mufelor vezi fig. ((... )) )

- Pentru alimentare in gari si linii curente se foloseste cablu cu sectiunea de 0,75 mmp (mm patrati).th_th_th_

Daca mi se permit 2 mici obiectii :
th_th_ daca cumva avem de/a face cu un modul prea "scurt" si garnitura se opreste la semnal jumate pe un modul si jumatate pe alt modul , nu cred ca o sa fie bine, fiecare doreste sa realizeze un modul cat mai spectaculos, ar fi pacat sa ne prindem urechile in automatizari care mai de care mai fanteziste. ar trebui sa se standardizeze si felul actionarii, distanta semnal, metoda de control. daca lasam la latitudinea fiecaruia sa faca o oprire la semnal sau o detectie de bloc vor fi surprize foarte neplacute la conducerea trenului pe diorama.
th_th_th_ ar fi bine sa se specifice conductor multifilar cod FYY... etc (cod produs ca la magazin). e mai usor cand stii ce sa ceri. problema de sectiune e reala : pot aparea curenti mari pe linie, nu ma tem de consum cat de scurt circuit si cel care are firul cel mai subtire va avea necazuri.

Referitor la DIGITAL: mari diferente nu sunt doar trebuie avut grija la cablu (rs485 din sine e cu cablu torsadat) si in plus trebuie gandita calea inversa pt detectie de bloc : RS sau S88 sau ambele (mai costisitor)... SARMELE pt fiecare modul ar trebui sa plece din booster si nu cascadate cu conectori.
Sa vedem cum o scoatem la cap si cu chestia asta.

spor la treaba in continuare
<a href="%E2%80%9Dhttp://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8370%E2%80%9D"></a>Imagine
Avatar utilizator
dac
Mesaje: 1298
Membru din: Sâm Sep 15, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de dac » Mar Ian 05, 2010 2:00 pm

Din cate inteleg, digitalul iese deocamdata din discutie, si odata cu el si problemele ridicate de aparitia (si detectia) scurt-circuitelor - daca in digital avem centrale care furnizeaza 3-4A, variatoarele in analog nu depasesc 1A.

Pt. analog, o sectiune de 0,75 mm² a conductorului este suficienta, daca insa vreodata se va pune problema trecerii la digital, atunci este mai bine sa fie folosite de la bun inceput conductoare multifilare cu sectiunea cat mai mare (dar nu mai mare de 2mm² - la frecventele semnalului DCC apare un "efect de suprafata" care limiteaza patrunderea electronilor pe o anumita adancime in sectiunea conductorului)

In ceea ce priveste mufele RCA, avand in vedere ca modulul nu este reversibil si Sudul este intotdeauna spre public, se poate folosi numai cate o mufa la fiecare capat de linie cu o conventie de genul Est - RCA tata, Vest - RCA mama.
Avatar utilizator
Florinn
Site Admin
Mesaje: 5545
Membru din: Mar Ian 17, 2006 10:06 pm
Localitate: Cluj Napoca / Bucuresti
Contact:

Mesaj de Florinn » Mar Ian 05, 2010 2:07 pm

@Dac, este o mica scapare acolo,
in general doar modulele de gara nu sunt reversibile in sensul ca panoul de comanda si personalul stau de obicei in spatele garii, restul de module care nu au panou de comanda pot fi reversibile, mai ales cele curba.

Deci trebuie sa corectam si aici cu specificatia ca N / S sunt obligatorii doar la modulele nereversibile.

Eu as opta pentru mufe duble, costurile sunt nesemnificative si iti permit ca ulterior sa formezi orice combinatii de module

@d0ru_b nu se pune deloc problema de blocuri, detectie garnitura, etc..
In general la astfel de expozitii fiecare tren are propriul lui "mecanic" pe tot parcursul sau, fiecare gara are un impegat de miscare care se ocupa cu dirijarea traficului.
Ultima oară modificat Mar Ian 05, 2010 2:26 pm de către Florinn, modificat 1 dată în total.
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
Avatar utilizator
IonutTrif
Mesaje: 1040
Membru din: Vin Ian 22, 2016 8:06 pm
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de IonutTrif » Mar Ian 05, 2010 2:24 pm

Oricum , intr-adevar daca aveti dreptate cu dimensiunea sectiuni cablului analog/digital trebuie sa prindem de la inceput varianta care e valabila pentru altele.
Nu ma pricep , dar daca voi spuneti ca trebuie in jur de 2mm patrati pt digital sa facem direct asa. Ma gandesc in special la modulele doar cu linie simpla care vor merge independent de analog/digital.

Doru are dreptate sa specificam exact codul produsului atat la sarme cat si la mufe RCA (in special la mufe unde sunt de dimensiuni diferite, eu recomand sa punem poze si o schita cu dimensiunile mufei)

Problema mufelor duble , pentru mine e o problema falsa, in sensul ca e cel mai bine sa prindem de la inceput cazul general (mufe mama + tata la fiecare capat) mai ales ca costurile materiale si de timp sunt neglizabile. Nu vorbim de investitii de sute de lei sa discutam daca e oportun cu una sau cu doua.

Legat de analog si digital , sa zicem ca deocamdata la nivelul la care suntem problema se poate amana, oricum era important de stabilit standardul de interconectare module (dimensiuni + mufe) , problema de control e oarecum independenta.
Ionut - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca (telefon: 0742 080 666; yahoo id: trifrazvan1977)
Avatar utilizator
sogard_2003
Mesaje: 3589
Membru din: Mar Ian 19, 2016 8:07 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de sogard_2003 » Mar Ian 05, 2010 2:29 pm

Hop si eu :-D , Dac, eu cred ca faza cu mufele de doua tipuri la capat nu se adreseaza obligatoriu pentru expozitie, poate cei care vor veni cu modulele, la ei acasa sau la cluburile lor le vor folosi si invers.

Referitor la controlul digital, parerea mea este ca trebuie facut ceva combinat, sper ca ma intelegeti, adica pe partea de control locomotive sa fie digitalul la comanda iar pe partea de control macaze si blocuri de cale sa se adopte un control analogic.
""Acum, pe de laturi incep sa ramana<br>
Semnale, macazuri, vagoane si fum.<br>
Trec umbre de oameni cu steaguri in mana<br>
Si trenul, navalnic, se-asterne la drum.""    Colibri<br><br><br>
Avatar utilizator
Florinn
Site Admin
Mesaje: 5545
Membru din: Mar Ian 17, 2006 10:06 pm
Localitate: Cluj Napoca / Bucuresti
Contact:

Mesaj de Florinn » Mar Ian 05, 2010 2:31 pm

@Dac te rog formuleaza exact asa cum trebuie sa apara specificatia legata de grosimea si tipul firului in norme, ca sa modificam :).
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
Avatar utilizator
Florinn
Site Admin
Mesaje: 5545
Membru din: Mar Ian 17, 2006 10:06 pm
Localitate: Cluj Napoca / Bucuresti
Contact:

Mesaj de Florinn » Mar Ian 05, 2010 2:33 pm

@sogard_2003 din capul locului, de controlul macazelor, accesoriilor, etc, se ocupa fiecare proprietar de gara in parte, dupa cum doreste el. Obligatia lui este doar sa le poata controla in momentul participarii la o expozitie, cum o face, e la alegerea lui.
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
Avatar utilizator
sogard_2003
Mesaje: 3589
Membru din: Mar Ian 19, 2016 8:07 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de sogard_2003 » Mar Ian 05, 2010 2:40 pm

Ah, am scris toti in acelasi timp.
Ionut, mufele RCA sunt deja standardizate, se gasesc la fel peste tot, faptul ca diferente de calitate exista asta e altceva.... :grin:

E o idee buna sa porniti de la inceput cu sarma pregatita pentru alimentarea in digital, insa nu recomand chiar 2mm tocmai din motivul mai sus spus de catre Dac. chiar si 1mm este suficient maxin 1.5 obligaroriu cablu multifilar.
""Acum, pe de laturi incep sa ramana<br>
Semnale, macazuri, vagoane si fum.<br>
Trec umbre de oameni cu steaguri in mana<br>
Si trenul, navalnic, se-asterne la drum.""    Colibri<br><br><br>
Închis

Înapoi la “Normele standardului romanesc de module”