Cum s-a stabilit

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Stare
Nu este deschis pentru răspunsuri viitoare.
Oricum , intr-adevar daca aveti dreptate cu dimensiunea sectiuni cablului analog/digital trebuie sa prindem de la inceput varianta care e valabila pentru altele.
Nu ma pricep , dar daca voi spuneti ca trebuie in jur de 2mm patrati pt digital sa facem direct asa. Ma gandesc in special la modulele doar cu linie simpla care vor merge independent de analog/digital.

Doru are dreptate sa specificam exact codul produsului atat la sarme cat si la mufe RCA (in special la mufe unde sunt de dimensiuni diferite, eu recomand sa punem poze si o schita cu dimensiunile mufei)

Problema mufelor duble , pentru mine e o problema falsa, in sensul ca e cel mai bine sa prindem de la inceput cazul general (mufe mama + tata la fiecare capat) mai ales ca costurile materiale si de timp sunt neglizabile. Nu vorbim de investitii de sute de lei sa discutam daca e oportun cu una sau cu doua.

Legat de analog si digital , sa zicem ca deocamdata la nivelul la care suntem problema se poate amana, oricum era important de stabilit standardul de interconectare module (dimensiuni + mufe) , problema de control e oarecum independenta.
 
Hop si eu :D , Dac, eu cred ca faza cu mufele de doua tipuri la capat nu se adreseaza obligatoriu pentru expozitie, poate cei care vor veni cu modulele, la ei acasa sau la cluburile lor le vor folosi si invers.

Referitor la controlul digital, parerea mea este ca trebuie facut ceva combinat, sper ca ma intelegeti, adica pe partea de control locomotive sa fie digitalul la comanda iar pe partea de control macaze si blocuri de cale sa se adopte un control analogic.
 
@sogard_2003 din capul locului, de controlul macazelor, accesoriilor, etc, se ocupa fiecare proprietar de gara in parte, dupa cum doreste el. Obligatia lui este doar sa le poata controla in momentul participarii la o expozitie, cum o face, e la alegerea lui.
 
Ah, am scris toti in acelasi timp.
Ionut, mufele RCA sunt deja standardizate, se gasesc la fel peste tot, faptul ca diferente de calitate exista asta e altceva.... :D

E o idee buna sa porniti de la inceput cu sarma pregatita pentru alimentarea in digital, insa nu recomand chiar 2mm tocmai din motivul mai sus spus de catre Dac. chiar si 1mm este suficient maxin 1.5 obligaroriu cablu multifilar.
 
sogard_2003 a spus:
Ionut, mufele RCA sunt deja standardizate, se gasesc la fel peste tot, faptul ca diferente de calitate exista asta e altceva.... :D

Sunt standardizate intr-adevar dar exista de 3mm de 4.5 mm. Trebui aleasa o dimensiune unica.
 
Florinn a spus:
@d0ru_b nu se pune deloc problema de blocuri, detectie garnitura, etc..
In general la astfel de expozitii fiecare tren are propriul lui "mecanic" pe tot parcursul sau, fiecare gara are un impegat de miscare care se ocupa cu dirijarea traficului.

parerea mea e ca in 2010 nu mai are ce cauta analogicul la o expozitie. automatizarea trebuie sa existe de la inceput pe modul, altfel e munca de chinez sa o faci. daca vrei discutam azi la club.
 
Doru discutam azi,

dar ideea de baza e ca la o expozitie nu exista automatizari pentru ca in general nu e nevoie de ele.

E mult prea complex sa planifici totul, 15 oameni cu module diferite sa faca ceva automat ce va functiona perfect ca un intreg.
E mai simplu si mai placut sa ai mecanici care se ocupa de trenuri si impegati in gari. Nu stiu daca se face undeva expozitie cu module si totul sa fie automatizat.

Nu zic ca nu mi-ar placea sa se poata ci ca e o problema foarte complexa care ne depaseste cu siguranta.
 
parerea mea e ca in 2010 nu mai are ce cauta analogicul la o expozitie. automatizarea trebuie sa existe de la inceput pe modul, altfel e munca de chinez sa o faci. daca vrei discutam azi la club.
Parerea noastra ca si club este ca inainte de toate sa mergem pe analog.
Din experienta acumulata prin vizitele la expozitii 80% din cluburi merg pe analog, si vor ramane asa mult timp.
Va recomand sa participati la expozitii afara, sa intelegeti varianta digitala(FREMO).
Cand vom avea suficienta experienta, vom face pasul spre digital( si mijloace financiare necesare).cu 3-4 statii Roco sau alte tipuri nu se pot comanda zeci de metri de module.
Sectiunea de 0.75 mmp este suficienta.
daca cumva avem de/a face cu un modul prea "scurt" si garnitura se opreste la semnal jumate pe un modul si jumatate pe alt modul , nu cred ca o sa fie bine, fiecare doreste sa realizeze un modul cat mai spectaculos, ar fi pacat sa ne prindem urechile in automatizari care mai de care mai fanteziste. ar trebui sa se standardizeze si felul actionarii, distanta semnal, metoda de control.
Sectorul izolat din fata semnalului este standardizat la 350mm vad insa ca s-a omis la redactare :!:
 
Nici o problema, se adauga.
Va recomand sa participati la expozitii afara, sa intelegeti varianta digitala(FREMO).

Poate ca niste explicatii in mare despre ce este vorba nu ar strica, prea curand nu o sa ajungem multi la expozitii pe afara, astfel niste idei de baza pe intelesul tuturor ar fi bine venite de la cei care au fost si pe afara. :D
 
In mare,
-este nevoie de o centrala digitala de mare putere( construita artizanal sau data tema la o firma de profil)
-cate locomotive sunt pe module, atatia oameni, fiecare cu "mouse"-le lui si locomotiva lui.
Garile sunt comandate separat de locomotive (macaze, semnale, bariere) si atentie! in analog.
-fiecare modul trebuie sa aiba 2 prize de conectare a "mouse"-lui.
-de regula traseul modulelor nu contin bucle de intoarcere, in gari se rebruseaza,
-garniturile circula dupa grafice stabilite in fiecare zi, inainte de deschidere.
Revedeti la rubrica expozitii, subiectele postate de noi, in special pozele cu modulele digitale.
daca sunt doritori va dam cateva link-uri cu expozitii digitale(FREMO)
Nu in ultimul rand cheltuielile cu realizarea modulelor in digital sunt mult mai mari, decat in analog.
 
060-EA a spus:
...
-de regula traseul modulelor nu contin bucle de intoarcere, in gari se rebruseaza,
...

sau se realizeaza un cicuit inchis din module,cele in curba fiind indispensabile.

standardul din link-ul dat de Florinn ar trebui accesat direct de pe pagina principala a forumului,printr-un buton...
 
La cei 8kHz ai DCC-ului, adancimea "skin effect" este de 0,75 mm adica 1,8 mm². Din pacate nu exista conductor multifilar de 2mm² ci doar de 1,5 si 2,5. Pentru maxima rigurozitate se poate folosi cel de 2,5 chiar daca centrul conductorului este neutilizat. Totusi, cablul de 1,5 mm² este mult mai flexibil si usor de lipit (de mufe de ex.) prin urmare este cea mai buna alegere. Cod MYF 1x1,5mm² sau H07V-K http://www.romstalshop.ro/conductor-flexibil-myf/conductor-flexibil-h07v-k-myf-1x-15-mmp-negru-p8120

Un cablu rosu si unul negru conecteaza direct mufele din Vest cu cele din Est si da ramuri de 0,5 mm² la fiecare 1 metru de sina. Practic, cate o pereche de ramuri de fiecare linie, la jumatatea modulului este suficient. Cablurile principale (bus-ul) sunt rasucite intre ele de 3 - 5 ori pe lungimea modulului.

In modul, toate legaturile dintre sinele conectate intre ele se cositoresc.

Pt. digital, o centrala Roco de 3A, duce fara probleme 3-4 garnituri simultan. Daca se folosesc conductorii de mai sus, iar centrala se leaga la mijlocul bus-ului, acesta poate avea o lungime de 25 m pe fiecare brat.
La capetele bus-ului este bine sa fie montate "terminatoare": o rezistenta de 150 ohmi/1W in serie cu un condensator de 0,1 uF/50V conectate intre firul rosu si cel negru.
Daca traseul este circular, cele 2 capete ale busului NU se leaga intre ele.
 
dac a spus:
Pt. digital, o centrala Roco de 3A, duce fara probleme 3-4 garnituri simultan. Daca se folosesc conductorii de mai sus, iar centrala se leaga la mijlocul bus-ului, acesta poate avea o lungime de 25 m pe fiecare brat.
La capetele bus-ului este bine sa fie montate "terminatoare": o rezistenta de 150 ohmi/1W in serie cu un condensator de 0,1 uF/50V conectate intre firul rosu si cel negru.
Daca traseul este circular, cele 2 capete ale busului NU se leaga intre ele.
25 m o data....de doua ori......de trei ori....... :wink:


Duce 3,4 garnituri...putin, locomotivele au si sunet? Le duce si de la ora 9:00 pana la 18:00 si vara la 35 de grade C ?
 
Sunt de acord cu cei de la Oradea. Ce spuneti voi aici costa enorm de mult si trebuie luat in calcul functionarea in conditii drastice timp de 8-10 ore pe zi, cam 4-5 zile. Pe module circula simultam aproximativ 10 gaarnituri pe o diorama modulara de aproximativ 50-70 metri.
Despre automatizare nici nu putem discuta. O diorama de genul acesta, pentru a fi automata necesita echipament mult mai scump decat am putea visa noi. Pe deasupra, va garantez ca va va face placere sa fiti impiegat, mecanic, manevrant in propria voastra gara. Daca e pana acolo si la Miniathur Wunderland sunt oameni care supravegheaza traficul, si nu uitam ac acolo sunt zeci de computere care se ocupa de automatizare. Aici nimeni nu va veni cu laptopul sa faca parcurs pe 3 abatuta sau 2 directa.
@ doru: In 2010 este foarte binevenit analogul, deoarece daca e sa comparam un microcontroler cu un releu, garantat releul are fiabilitate mai mare in exploatare decat un microcip care la functionare de 8 ore in 35-40 grd Celsius, timp de 4-5 zile are sanse mult mai mari sa cedeze.
Mai am o specificare: pe module nu se merge pe BLA (bloc de linie automat) eci nu avem probleme de blocuri izolate, sisteme de urmarire etc pe module. Este linie simpla sau dubla circula un tren pe fir si in statie se merge pe principiul un tren primit din directia x, un tren expediat in aceeasi directie; astfel se mentine o circulatie constanta intre statii.

P.S. Scuze ca va raspund in masa acum dar de ieri nu am mai avut internet.
 
ok, ,in 2 vorbe niste precizari pt ca vad ca nu m/am facut inteles: am propus control digital pt ca suntem in 2010, avem decodoare digitale cu sunet pe locomotive, avem semnale cu decodoare digitale, avem macaze cu decodoare digitale ( uneori actioanarea analogica e mai scumpa decat cea digitala )... ce facem cu ele ???

solutiile de firma costa mult, de acord dar aici e vorba de un CLUB, fiecare se pricepe la ceva, unul stie sa lipeasca cladiri, unul sa teraformeze, in fine, unul se pricepe la lipit piese electronice. nu trebuie sa cumperi chiar totul de la esu si lenz. (si fie vb intre noi , un controller e mai ieftin decat un releu latch)
grandpagscout a spus:
@ doru: In 2010 este foarte binevenit analogul, deoarece daca e sa comparam un microcontroler cu un releu, garantat releul are fiabilitate mai mare in exploatare decat un microcip care la functionare de 8 ore in 35-40 grd Celsius, timp de 4-5 zile are sanse mult mai mari sa cedeze.

ai centrala termica? dar telefon mobil? dar pc? sunt cumva analogice?

cu stima.
 
Poate ar fi util sa aflam de la cei care au organizat pana acum expozitiile la noi, cam care este lungimea in metri-module a traseeleor formate (deci fara a tine cont de linia dubla sau nr. de derivatii dintr-o gara); precum si de nr. de garnituri care ruleaza simultan in astfel de evenimente; avand in vedere si disponibilitatea spatiilor expozitionale.

Se poate gandi apoi un sistem, fie analog, fie digital, care sa raspunda exigentelor, si care sa aiba si fiabilitatea / redundanta necesara...

Pt. expozitii mari, folosirea cate unui booster la 50m de module nu cred ca este o problema; scheme de genul celei propuse de mine (dacrail booster) sunt relativ usor de realizat.

Eu sunt pentru utilizarea digitalului intr-o maniera "manuala" de "mimare a analogului", nicidecum automatizarea completa, gen miniatur wunderland.
 
@Doru,
cred ca tu nu ai inteles, decodoare, semnale cu decodoare digitale, macaze cu decodoare digitale nu se preteaza pentru o diorama modulara care fuctioneaza in cu totul alte conditii decat cea de acasa sau dintr-o expozitie permanenta. Aici este cu totul altceva decat ce avem fiecare in sufragerie unde dam un clic si toate trenurile ruleaza in siguranta conform unul program pe PC.
 
Doru,

Una e sa ai ceva produs in serii de milioane de bucati industrial si foarte bine proiectat si alta e sa programezi ceva acasa si fara experienta. Nu vreau sa intru in polemici asa ca propun sa incetam si ce vom hotari cu standardul asa se va proceda. Cui nu ii convine, asta e.
 
Deja se povestesc discutii... cred ca ar trebui filtrate unele dintre ele si trecute intr-un alt subiect. De ex. discutii contradictorii
Unii zic bine ce zic, digital = ideal (chiar si eu doream asta)
Altii zic bine ce zic, digital = complexitate si sincornizari perfecte (cu regret, greu de atins...)
Eu zic, vrem sa functioneze toate si sa se lege cat mai usor ? => analog
Anexe (analog+digital?) ? fiecare isi poate face in gara lui sector separat unde manevreaza locomotive in digital (pt spectacol).
Concluzie ? sa lasam povestile pescaresti, sa nu ne mai tot intepam, sa nu ne mai tot taiem unu pe altu si sa fim care mai de care mai destepti, sa acceptam odata un model si cu asta basta. Imbunatatirile pot interveni oricand ulterior. Deocamdata NU am facut nimic, dar la vorbe sintem profesori. Ia sa ne apucam macar sa facem o expo. in modelul propus, la care sa si participam si apoi sa ne tot dam cu parerile; macar asa sa avem pe ce ne da cu parerile.

NOTA: NU am exemplicat pe nimeni aici, NU se ataca nimeni in urma acestui mesaj, a fost doar o constatare cu o oarecare concluzie.

Voie buna,
 
Stare
Nu este deschis pentru răspunsuri viitoare.