O gar㒠de frontier㒠imperială’

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

interesantul

Well-Known Member
Trenulist
24 Ianuarie 2016
1.584
2
53
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Ieri am avut ocazia s㒠fac o că’lă’torie pân㒠la Turnu Roşu, jud. SB.

îmi cer scuze pentru calitatea fotografiilor, dar nu am avut la îndemân㒠decât iPhone-ul. Avantajul, totuşi este localizarea automata GPS.

Surpriz㒠mare pentru mine, când trecând podul peste Olt spre turnu Roşu am vă’zut o clă’dire a gă’rii mare şi frumoas㒠(de departe).

Am aflat c㒠semnalul de intrare dinspre Sibiu aparţinea regionalei Craiova pân㒠nu demult, iar de anul trecut din toamna aparţine regionalei Timişoara,
iar pân㒠la el se întinde regionala Cluj (sursa - impegatul gă’rii)

Am descoperit c㒠seamă’n㒠(clă’direa) foarte bine cu cea din Sibiu, ceea ce m-a dus la concluzia c㒠este vorba de acelaşi proiect/proiectant.

Ce m-a frapat pe mine a fost faptul c㒠gara între semnale este foarte mare, întinsă’. Clă’direa gă’rii ar face cinste cu siguranţ㒠unei gă’ri ale unui oraş mare. Pe urm㒠aceasta gar㒠are toate anexele necesare: magazie de mă’rfuri, depou, plac㒠turnant㒠(se vă’d urmele, şi cu ajutorul lui gogule pă’mânt descoperiţi mai multe), clă’direa de locuinţe pentru personal, remiz㒠de vagoane, urme ale coloanelor de apă’, pe scurt o gar㒠cu toate acareturile.
Localitatea în mod normal nu avea nevoie de aşa o gara, ci de o simpl㒠clă’dire de haltă’.

Dar mergând în timp, gara Turnul Roşu, la începutul secolului trecut şi pân㒠în `44 a fost gar㒠de frontier㒠între Imperiu şi România. Aceasta explica mă’rimea ei şi existenţa clă’dirilor anexe.

Astă’zi, în clă’direa gă’rii în corpul central se afl㒠arhiva gă’rii Turnu Roşu (conform unui afiş lipit pe un ochi de geam)
Pe partea dinspre sat în dou㒠corpuri se locuieşte (cam 10% din toat㒠clă’direa), iar în restul începe s㒠cad㒠tavanul.
Ce am remarcat interesant la magazia de mă’rfuri, este modul de îmbinare a grinzilor şi a cornilor din acoperiş, cu cuie de lemn. Au fost meşteri pricepuţi cei care au construit magazia. O construcţie solid㒠care a rezistat pan㒠acum când ÈťIGANII au descoperit o surs㒠gratis de lemne de foc :(

Zona, la poalele Fă’gă’raşilor este superbă’. Lâng㒠gar㒠se afl㒠un fost castel, actualmente cas㒠de copii.
Impegatul mi-a spus c㒠pân㒠acum 2-3 ani veneau grupuri de turişti din afara ţă’rii, fă’ceau tabă’r㒠la castel de 2-3 să’ptă’mâni şi de acolo drumeţii în Fă’gă’raş.
O viziune, pe care din pă’cate nu cred c㒠o vom gă’si la CFR ar fi transformarea clă’dirii gă’rii într-un hotel (la câte trenuri mai trec pe acolo nu e vorba prea mult de deranj) care s㒠fie o baz㒠serioas㒠de pornire prin munţi.
Altfel în 10-15 ani va fi o ruină’, ca multe alte gă’ri.

Tot de la impegat am aflat c㒠să’ptă’mâna aceasta este înhis㒠circulaţia la Lotrişor din cauza unui podeţ intrat în reparaţii, şi prin V. Oltului se circula doar cu transbordare). Râdea când mi-a povestit asta, aluzie la podul de la Cârţişoara care a fost închis aproape 2 ani.

Avem multe zone frumoase, dar din pacate cap nu avem...

Acum las pozele s㒠vorbească’...

Localizarea fotografiilor:


Clă’direa gă’rii







Born㒠kilometrică’




Sala de aşteptare şi casa de bilete




Copertina de pe peron




Magazia şi detalii de construcţie







Clă’diri anexe


http://s288.photobucket.com/albums/ll192/eporteka/Turnu%20Rosu/?action=view&current=IMG_0053.mp4
http://s288.photobucket.com/albums/ll192/eporteka/Turnu%20Rosu/?action=view&current=IMG_0051.mp4
http://s288.photobucket.com/albums/ll192/eporteka/Turnu%20Rosu/?action=view&current=IMG_0050.mp4
(am pus link la filmuleţ deoarece lumina nu mai permitea fotografie)

Vederi din faţa gă’rii, dinspre sat








Aştept completă’ri şi corecturi.

E.
 
La cladiri anexe : IMG_0054.jpg este o gara tip MAV de rang III ( de importanta locala ). Probabil la inceput aceea era cladirea garii , dupa care s-a extins/reorganizat toata gara cu cladirea noua o data cu cresterea importantei/traficului .
Mai multe despre cladirile standard : http://www.vasutallomasok.hu/tipus.php
 
Pai si tu vrei sa se pastreze ceva cind e construit de unguri? Arhiva de acolo eu stiam ca e arhiva CFR nu a statiei Turnu Rosu.

http://www.turnurosu.ro/cultura.htm
 
dantm a spus:
Pai si tu vrei sa se pastreze ceva cind e construit de unguri?

Dan, sincer, nu cred ca cei care fura lemnul/fierul/caramida din aceste cladiri cauta inainte documentatii cu referire la nationalitatea constructorilor.

In alta ordine de idei. Statia de rang 3 a MAV a fost construita si inaugurata in 1892 cand legatura cu Regatul Romaniei era inca o dorinta si nu o certitudine. Romania a facut legatura cu liniile Mav in 1901, deci aproape 10 ani mai tarziu, cand a fost finalizat segmentul Jiblea-Raul Vadului (acolo unde era de fapt granita intre cele doua administratii feroviare). Ungurii asteptau deja legatura la Raul Vadului din 1897....

Cand unirea celor doua segmente de linii a fost o certitudine, in 1896 MAV a inceput constructia statiei de granita Turnu Rosu care trebuia sa indeplineasca atat functia de statie CF cat si cea de vama (saloane de vamuire marfa/personal, personal de vama, locuintele personalului CF si de vama, personal de tractiune/depou/intretinere pentru ca la granita schimbarea locomotivei era obligatorie). De aici si dimensiunea mare a cladirii raportat la localitatea de langa. Asa se explica de ce gasiti acolo cele doua cladiri, una mica specifica tip 3 MAV, una mult mai impunatoare.


Dar mergând în timp, gara Turnul Roşu, la începutul secolului trecut şi pân㒠în `44 a fost gar㒠de frontier㒠între Imperiu şi România. Aceasta explica mă’rimea ei şi existenţa clă’dirilor anexe

Provincia istorica numita Transilvania a fost parte din Romania dupa 1918. Judetul Sibiu si localitatea Turnu Rosu a ramas la Romania si dupa Dictatul de la Viena. Statia Turnu Rosu si-a pierdut statutul de statie CF de granita in 1918 si nu a mai avut niciodata acest statut.
 
Catalin, ma refeream ironic la faptul ca CFR nu face nimic pentru a pastra in bune conditiuni cladirile si alte instalatii, nu neaparat la distrugerea magaziei.

Lucru care se poate vedea chiar si in modul in care s-a pastrat celalalta statie de frontiera Riul Vadului.

N-ar trebuie trecuta cu vederea nici viziunea celor din Imperiu(daca imi permiteti asemenea afirmatie), au construit un segment de cale cu o statie mica, apoi au asteptat ca Romania sa doreasca si chiat sa realizeze o legatura, moment in care au construit o cladire mare atit pentru a acoperi nevoile de spatiu, dar cred eu si ca mindrie. Cei care intrau in Imperiu erau intimpinati de o cladire impunatoare.

Ca off topic, o alta cladire impunatoare era la Ghimes, la Suceava Nord (Itcani) Virciorova, Predeal.


Pe de alta parte ideea lui eporteka privind un eventual hotel feroviar in incinta nu mi se pare exagerata sau de lepadat insa nu cred ca o sa prindem noi...