Garile standard ale MAV

Discutii generale si prezentari, despre garile din Romania
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2727
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Mie Feb 10, 2010 2:16 pm

Parasirea si degradarea e boala veche pe la noi...
Majoritatea acestor gari mici, de rang 3, sunt aflate pe linii secundare (neinteroperabile) sau sunt in curs de desfiintare pe liniile principale. Unele au avut soarta de a ajunge locuinte. Tocmai de aceia este important sa fie cercetate si fotografiate, pana sa "sufere" transformari radicale, determinate de noile destinatii (recompartimentari, schimbari usi/geamuri, noi adaugiri, etc..). Eu am facut o cercetare asupra lor, destul de sumara recunosc, mai ales asupra cladirilor mici, de rang inferior si cu placere voi incerca sa mai adaug cate ceva la discutia de aici.

later edit:

sa nu uit, aici este realizarea unei statii de rang 3 (sunt sigur ca recunoasteti cladirea):

http://erojr.home.cern.ch/erojr/Content ... a_main.htm

si aici sunt planurile cladirii (cele doua PDF-uri din dreapta sus):

http://www.vasutallomasok.hu/tphev-o.php?osz=3

Daca plimbati prin site gasiti planurile (inclusiv interioarele) la toate garile standardizate ale MAV. Spre exemplu, modelul dupa care s-a construit gara din Buzias este aici:

http://www.vasutallomasok.hu/tphev-o.php?osz=1

evident, acesta este desenul original, astazi gara suferind modificari prin adaugarea unui corp nou.
All aboard !
Avatar utilizator
dantm
Mesaje: 1789
Membru din: Mie Mar 05, 2008 12:00 am
Contact:

Mesaj de dantm » Vin Iun 29, 2012 10:26 am

Ahaaa, stiam ca e pe undeva o discutie despre chioscul garei Hateg.

Iata ca am gasit o poza facuta pe film pe care am scanat-o, poza garii Caransebes Tiglarie care inca mai avea acel chiosc la trecerea mea pe acolo. In asteptare este un drum pe linia in speta, prilej de a vedea daca mai exista.

Imagine
Avatar utilizator
tozlovanuvlad
Mesaje: 35
Membru din: Lun Oct 26, 2009 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de tozlovanuvlad » Lun Iul 28, 2014 11:11 pm

Ce parere aveti, aceasta cladire are vreo legatura cu MAV?

Imagine

Este situata chiar pe M800, intre Dirste si Timisul de Jos.

Imagine

Fusese asigurata de Generali:

Imagine

Doamna care locuieste acolo mi-a spus ca tigla este facuta la Lugoj in anii 1800 (nu isi amintea daca inainte sau dupa 1881). Are si pivnita, foarte solida.
Am toata increderea ca sint oameni educati si nu vor face modificari neinspirate; e unul din rarele cazuri in care nu aud vorbe bune despre termopane :)
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2727
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Mar Iul 29, 2014 9:32 am

Buna,

cladirea nu corespunde niciunui desen standardizat de MAV pentru cladiri de calatori. In egala masura dispunerea usilor de acces (in acest caz doar una) sugereaza ca nu este vorba de o cladire de calatori.

Asta nu exclude sa fie vorba de una din multele anexe administrative, cantoane sau cladiri cu statut de locuinta pentru personalul CF pe care administratiile feroviare (inlcusiv MAV) le-a avut in patrimoniu.

Cine are acces la Mersul Trenurilor pre 1918 poate sa verifice daca a existat un punct de oprire in locatia indicata de tine.

PS: ma bucur sa citesc ca sunt oameni care inteleg prin renovare si altceva decat termopane, placare cu polistiren, o vopsea magenta si musai piticii de plastic aferenti in fata.
Avatar utilizator
victorian
Consilier Istoric
Mesaje: 2210
Membru din: Dum Oct 21, 2007 12:00 am
Localitate: Constanta
Contact:

Mesaj de victorian » Mar Iul 29, 2014 9:59 am

Salut Vlad,

Multumim frumos pentru poze, foarte interesant! Totusi, cladirea ta este un pic mai veche! Nu putem vorbi despre "cladire tip MÁV" pentru simplul motiv ca MÁV ca entitate nu exista la data respectiva. La momentul respectiv existau inca societati comerciale care primeau in concesiune de la stat diverse trasee.

Cladirea a fost construita de catre MKV care a obtinut in 6 Decembrie 1868 concesiunea liniei magistrale Oradea – Cluj – Razboieni –Teius – Blaj – Copsa Mica – Sighisoara –Brasov (484 km) si a ramificatiilor Razboieni –Târgu Mures (59,3 km), Teius – Alba Iulia (19,1 km) si Copsa Mica – Sibiu (44,6 km).

Lucrarile au fost executate de firma Warring Brothers & Eckersley, iar traseele au fost date in folosinta dupa cum urmeaza:

Teius – Medias, 62 Km, 6 mai 1872
Medias – Sighisoara, 39 Km, 12 iulie 1872
Sighisoara – Brasov, 129 Km, 1 iunie 1873

Legatura spre Predeal (frontiera) a fost facuta ceva mai tarziu, in parte si datorita intarzierii cu care s-au perfectat intelegerile cu partea romana si realizarea practica a caii ferate Ploesti-Predeal. In orice caz, vechea gara din Predeal a fost data în folosinta pe data de 10 iunie 1879 deci cladirea ta trebuie sa fie cel putin din 1879, moment in care dupa parerea mea inca exista MKV.

MÁV (Liniile Maghiare de Stat) au fost infiintate odata cu marea nationalizare a cailor ferate in perioada 1881-1894 cand toate caile ferate din Ungaria, cu mici exceptii, au fost incorporate treptat intr-o noua entitate unitara.

In privinta modului in care este pastrata cladirea, asa cum spune Catalin mai sus, e bine cand cineva intelege ca uneori e mai bine sa nu slutesti o cladire veche cu adaugiri neinspirate, chiar daca asta inseamna sa pastrezi o tamplarie deteriorata pe care nu o va mai face nimeni la fel, fiindca nu mai exista azi asemenea tamplari care sa stie sa refaca identic asemenea ferestre si usi.

Din cate observ, chiar daca nu o fi fost o gara in locul respectiv cladirea are o alura de constructie feroviara si e destul de asemanatoare unor cladiri din Banat pentru care prietenul nostru Dan TM a pus niste poze mai demult. E posibil sa fi fost un canton sau o locuinta pentru lucratori feroviari. Oricum, e bine cand locuitorii unor case vechi se intereseaza de istoria cladirilor in care locuiesc, e o atitudine culturala diametral opusa actiunilor de care vorbea Catalin mai sus, cu pitici de plastic si geamuri oglinda.
Dorin

"Dezvoltarea unui stat se masoara si prin starea retelei sale feroviare". Camillo Benso, Conte di Cavour
Avatar utilizator
tozlovanuvlad
Mesaje: 35
Membru din: Lun Oct 26, 2009 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de tozlovanuvlad » Mar Iul 29, 2014 7:56 pm

Am mai facut intre timp "cercetari" si am gasit-o reprezentata pe o harta (pare-se din 1945). Pe aceasta harta sint trecute si cantoanele "cu acte in regula", active in momentul acela (C295, C296, C297), cantoane care exista si astazi. C297 e chiar actuala cladire din statia Timisu de Jos. E posibil deci ca pina in acel moment cladirea sa isi fi pierdut destinatia initiala.

Imagine

Doamna cu care am discutat spunea ca tot terenul dintre casa si actualul canton C296 ar fi apartinul fratilor Czell; iar harta pare sa confirme existenta unui teren cu livada exact pe locul indicat. Toate astea sint argumente impotriva originii feroviare a casei, singurul contra-argument fiind aspectul ei.

Sursa imaginii: http://www.oldmapsonline.org/bbox=25.50 ... ateto=2010

Pentru mine a fost o bucurie nespusa si nesperata sa intilnesc oameni carora le pasa de istoria casei in care locuiesc. Se intimpla atit de rar...
Avatar utilizator
cosmin78
Mesaje: 5704
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Mar Iul 29, 2014 11:01 pm

Termopanele pot foarte bine sa copieze ferestrele originale. Din pacate nu am la indemana nicio imagine de pe aici cu ferestrele termopan, imitand la perfectie originalele. Desigur, o astfel de fereastra costa ceva mai mult, per total se aduna ceva creitari...insa efectul este garantat.

Scuze de off-topic. :)
Avatar utilizator
tozlovanuvlad
Mesaje: 35
Membru din: Lun Oct 26, 2009 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de tozlovanuvlad » Mar Iul 29, 2014 11:50 pm

Cea mai buna imitatie am vazut-o la un liceu din Tg. Secuiesc:

Imagine

Originalul nu mai exista dar era probabil foarte asemanator cu asta:

Imagine
Avatar utilizator
dantm
Mesaje: 1789
Membru din: Mie Mar 05, 2008 12:00 am
Contact:

Re: Garile standard ale MAV

Mesaj de dantm » Mar Noi 22, 2016 1:02 pm

Ca sa nu deschid alt topic, o sa postez aici.
Incer c sa aduc in atentie o gara uitata, ba chiar eu pot sa spun ca nu stiam de ea desi e in ,,zona mea de influenta". In plan am o deplasare in zona in incercarea de a poza.

Statia Jimbolia Noua, in prezent locuinta. Partea interesanta e ca liniile au rezista multa vreme.S-a aflat pe linia Jimbolia-Pardani-Iasa Tomici(Modos)

Dupa stabilirea granitelor si schimbul de teritorii linia a fost taiata de granita in multe zone, asa incit gara nu a amai avut nici o folosinta.

Ne aflam in Jimbolia unde vedem 2 linii de tren, este posibil sa fi fost folosite in anii socialismului ca linii de descarcare, nu sriu

https://www.google.com/maps/embed?pb=!1 ... rder:0"%20

O luam spre sud paralel cu o cale ferata

https://goo.gl/maps/1RQAuWZ4frD2

si ajungem la drumul national care vine de la Timisoara

https://goo.gl/maps/Zph43aLEust

La orizont vedem 2 cladiri

https://goo.gl/maps/ES8beAqt2S12

ne mutam in alta pozitie google si vedem cladirile mai de aproape

https://goo.gl/maps/aZ7JqPiKi5N2

Apoi ajungem in fata garii. Ma rog in fata de catre oras a garii Jimbolia Noua

https://goo.gl/maps/fmNirsH2uMB2

cu putina imaginatie putem vedea si cealalata cladire feroviara

https://goo.gl/maps/b3QCofBZgtw

apoi ne mutam la capatul spre Radoievo si spre Checea a liniei

https://goo.gl/maps/cUE5GDGcbbB2

Pina o sa ajung eu in zona pentru poze, vedem citeva poze ale garii pe un site maghiar.

http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=uzom

o poza a garii mai gasim si intr-o vedere maghiara, ba chiar si un vagon in gara

http://helytortenet.com/zsombolya-1908- ... i-kepeslap

Gara a deservit si linia ingusta Jimbolia- Zrenjanin(Nagy Becsikerek adica Becicherecul Mare)

schita liniilor se vede tot aici pe un site maghiar

http://www.museum-digital.de/hu/portal/ ... genr=35903

Aici o poza din Zrenjanin Cheiul Begheiului, pun poza pentru ca e un vagon care seamana cu astea despre care se discuta la locomotiva Calugareni(off topic privind Jimbolia Noua)Totusi se pare ca la cheiul Begheului era gara sau gari si de ingusta si de normala dupa pozele de aici http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=nbeg

Imagine
O alta gara MAV care nu mai are trafic este Lipova.
Avatar utilizator
dantm
Mesaje: 1789
Membru din: Mie Mar 05, 2008 12:00 am
Contact:

Re: Garile standard ale MAV

Mesaj de dantm » Vin Dec 01, 2017 1:17 pm

Anul asta am reusit sa ajung cu un tovaras cu masina la Jimbolia sa cautam cealalta gara a orasului.
fosta linie din gara actuala la cealalta se mai ghiceste in teren.

Imagine
Imagine

Cind am ajuns in zona cladirilor, am patit ca in poezie ,,capraru vechi ii iese-n prag". Ma rog nu chiar asa, au iesit o gramada de locatari de acolo sa ne intrebe de sanatate si pe cine cautam.Nu s-a mai pus problema pozatului.
Am motivat ca noi cautam moara care e linga gara si GPS-ul ne-a adus pe acolo( in zona fiind si strada Garii).
Asadar am pozat pe furis din mersul masinii. O expeditie nereusita.

Imagine Imagine Imagine
Alexandru 2004
Mesaje: 2
Membru din: Mar Noi 14, 2017 9:45 am
Contact:

Re: Garile standard ale MAV

Mesaj de Alexandru 2004 » Vin Dec 01, 2017 2:17 pm

Salut! Îmi cer scuze ca nu va scriu ceva legat strict de subiect. As vrea sa întreb pe cei cunoscători următorul lucru. Ce vagon ar fi cel mai Bun în următoarea garnitura la h0: am doua vagoane de clasa 2 ava 200 albastre. Întrebarea e un vagon MU albastru cu gri/ un vagon de dormit ava 200 versiunea albastra sau un t2s roșu sau albastru cu gri ? Mersi anticipat de răspuns! Apropo: fain subiect :aplauze:
Scrie răspuns

  • Advertisement

Înapoi la “Garile din Romania”

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat