Elevator carbuni

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
6.293
988
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
O lucrare complicata, pe care am inceput-o cu cateva zile in urma, pana gasesc o solutie pentru felinarul coloanei.

Actor principal este elevatorul Kaiser, cel de la Calafat.

074_IMG_0689.jpg


sursa: http://modelism-feroviar.blogspot.pt/2008/03/calafat-si-nu-numai.html

Si ceva date despre elevator si numai: http://liniavinului.uv.ro/html/remiza.html


Multumiri lui LDH pentru disponibilizarea documentatiei, fara de care nu m-as fi legat la cap.
De asemenea, imi exprim recunostinta fata de cei care au facut posibila existenta in mediul informatic a datelor, schitelor , imaginilor etc. referitoare la aceste instalatii si numai.

Completari, corectii, pareri, critici, sunt binevenite. Adica am blindaj contra rosii, oua, bolovani, pietroiaie , bazuci si rachete. :p


Intentia mea este de-a reproduce aceasta instalatie, cat mai aproape de realitate (o realitate situata pe undeva in anii ´60-´70) , in limita posibilitatilor.
Pornind de la imginile elevatorului , si presupunand ca starea originala nu era prea departe de cea actuala, am trecut la masurat , taiat si lipit.

Materialul folosit, acelasi styren, folosit si la alte lucrari, taiat in "taietei" profil patrat de 1 x 1 mm si 0,5 x 0,5 mm. Ar fi trebui sa folosesc profile U si L de 1 mm si respecticv 0,5 mm, insa cele mai mici , in styren, sunt de 1, 5 mm, adica prea mari.

Baza de lucru metalica , prevenind lipirea pieselor la eventuale surplusuri de adeziv.



Si dupa o seara buna de lucru:

 
Felicitari pentru subiect!

Din pacate singurul lucru pe care nu-l stiu este culoarea.
Tind sa cred ca era negru datorita mediului in care lucra.
Adevarul este ca nu ar arata rau nici in starea in care era cand l-am fotografiat.

Poate adaugi si celelalte elemnte: linia/liniile pentru vagoneti, gospodaria/padocurile pentru carbuni, linia de descarcare (poate la un nivel mai sus decat instalatia), casa motorului si motorul desi asta doar stii ca este acolos si nu prea se vede.

Spoor!
 
Salut Cosmin,


Mai rar am vazut astfel de structuri construite din styrene. Asa cum spui si tu, este complicat.

In schimb, cred ca ai putea folosi cu mai mult succes si cu un rezultat mai apropiat de realitate, alama fotodecupata (sau Nickel-Silver).

Uite mai jos doua exemple, e adevarat, pentru o lucrare mult mai complicata decat acel elevator dar asemanatoare - "macaraua" (altfel nu stiu cum sa traduc "headgear") unei mine.

Retine ca acestea sunt realizate la scara 1:152, nu la 1:87:

Lambton 'D' Pit Headgear Etch

si

Highbury Colliery

Succes!

Voi urmari cu interes evolutia subiectului.
 
LDH a spus:
Felicitari pentru subiect!

Din pacate singurul lucru pe care nu-l stiu este culoarea.
Tind sa cred ca era negru datorita mediului in care lucra.
[...]
Poate adaugi si celelalte elemnte: linia/liniile pentru vagoneti, gospodaria/padocurile pentru carbuni, linia de descarcare (poate la un nivel mai sus decat instalatia) [...]

Galben. Descarcarea se facea in incinta de carbune de pe o linie desemnata in acest scop si care nu era la alt nivel (nu avea de ce sa fie).
 
Vali, multumesc!

Sa stii ca nu am ignorat posibilitatea construiri elvatorului cu fotodecupaje. Insa, costurile sunt mult mai elevate decat in cazul styrene-ului si in plus, ar fi trebuit sa fac proiectul pentru fotodecupaje, ceea ce nu imi este foarte la indemana.
Decamdata ma distrez cu styrene-ul, insa , ca orice material , are limitarile lui.

Cateva aspecte din timpul constructiei.

Surplusul de adeziv (petele acelea galbene pe interiorul structurii) a fost curatat inainte de a monta tirantii si contravanturile interioare.

 
catalin a spus:
Descarcarea se facea in incinta de carbune de pe o linie desemnata in acest scop si care nu era la alt nivel (nu avea de ce sa fie).

Presupunerea ca linia de garare era la alt nivel este cu trimitere la Calafat.
Din poza pusa de Cosmin, linia din dreapta este actuala linie directa Craiova – Calafat, amplasata mai sus decat liniile ce duc la placa turnanta si remiza, si este corespondenta liniei II.
Modificare aparuta mai devreme sau mai tarziu decat momentului constructiei depozitelor de pe drepta sensului Craiova - Calafat ce sunt amplasate cam in dreptul depoului sau a primului, poate, celui de-al doilea pasaj auto.
Linia directa Craiova-Calafat pleca din linia I si se afla in drepta actualei linii, a ceea ce se vede in poza.
Actuala linie este fosta linie de garare pentru descarcarea vagoanelor cu carbune chiar daca pare prea apropiata de elvator si liniile vagonetilor.
De ce este mai sus?
Presupun ca pentru o descarcare mai usoara si directa in padocuri.
Se observa, in pozele de mai jos, ca si semnalul mecanic este amplasat, putin, fortat iar cabina este cam aproape de linie.
Tot din poze se observa ca, cel putin, linia I si linia III, ce se desprind din linia directa (II) sunt la acelasi nivel si doar liniile depoului si ale depozitului sunt la o cota mai joasa.
Nu este o interventie ulterioara de inaltare deoarece nu are sens.
Inaltarea ar fi implicat o cota mai inalta a intradosului celor doua pasaje.
Diferenta de nivel este de aproape 1 m intre linia curenta si liniile depoului.
De ce a devenit linia II directa?
Presupun ca pentru marirea razei de curbura spre Craiova


 


Eu zic ca nu are nici o legatura cu prezenta elevatorului ci cu suprainaltarea liniilor, actiune normala ce apare atunci cand schimbi patul de balast si montezi o sina mai grea. Cota rampei magaziei si sina de langa rampa iti arata ca inaltarea a survenit ulterior, ca urmare a refactiilor succesive, fenomen pe care o sa-l vezi in toate garile. Se si vede santul si scaderea inaltimii langa rampa, ceea ce iti arata ca initial magazia a fost gandita la cota inferioara la care se afla si elevatorul.

In Romania nimeni nu suprainalta liniile de descarcare pentru ca aceasta descarcare se facea cu lopata si roaba nu din vagoane autodescarcatoare. Doar in depourile mari au existat rampe de descarcare mari si le numeri pe degetele de la o mana (Ex Brasov, Timisoara).
 
Nu doresc sa intru intr-o polemica de dragul discutiilor.
In statia Calafat liniile principale sunt cu sine tip 40 ce dateaza, unele, din secolul XIX.

Cat priveste vagoanele autodescarcatoare eu nu am pomenit nimic de ele.
Nu este nevoie de ele. Descarcarea se poate face, la lopata, pe usile laterale.
Am spus ca intre linia directa si linia de la elevator este o diferenta de 1 m.
Cata refactie ai face la o linie nu poti mari prisma de balast fara a adauga pamant si al compacta si chiar daca as monta sina tip 65 nu am nevoie de o diferenta de nivel de 1 m.
Poate m-am inselat dar spre 1 m tinde.
Intre linia de garare de la depozit si linia de la elevator exista diferenta de nivel.
Se observa in poza de mai jos



O diferenta ata de mare este greu de crezut ca s-a facut la refactie mai ales ca nu s-a schimbat tipul de sina.
Au fost inlocuite, in unele locuri, traversele.

Daca ma uit la poza de mai jos am impresia ca singura linie care urca este directa.
Linia I si III si IV precum si linia de garare de la depozit sunt la acelasi nivel.
Se vede cum linia I urca la fel ca liniile III si IV pentru a intra in linia II.
La fel de bine se observa diferenta de nivel intre linia curenta si linia din dreptul elevatorului.
Eu am apreciat-o la 1 m.



Inca o dovada a diferentei de nivel intre linia directa si celelalte linii



Este o supozitie ce spun in continuare.
Statia Calafat avea, initial, liniile principale de stationare mai scurte si, probabil, "strangerea" liniilor in linia I se facea mult mai devreme.

Fostul pasaj auto a fost desfintat deoarece au fost construite linii, spre malul Dunarii, ce duc la triajul nou al statiei.
 
Culoarea galbena era impusa de vreo reglementare ceva, sau era in functie de depou/remiza?
 
LDH & Cosmin78:

Eu am scris ce stiu despre elevatoarele K. Si in general scriu ce stiu mai bine, fara sa vreau sa stric munca cuiva. Stau mult, gandesc si caut prin hartii si poze (pozele mele nu salvate de pe "net") inainte de a scrie ceva. Atat cat stiu eu si cat ma duce pe mine mintea. E lucrarea voastra, decizia de finalizare va apartine.
 
Intrebarea mea despre culoare se datoreaza faptului ca, in mediul industrial, agregatele ce se afla in miscare sunt vopsite in culori sau combinatii de culori care sa atraga atentia asupra lor. Macaralele, podurile rulante, elevatoare de orice tip, utilaje, masini ( si ma refer la toata gama de autoutilaje) etc, toate au o culoare sau combinatie de culori specificie. Unele sunt simple, galbene sau portocalii, altele sunt galbene cu dungi negre, sau portocalii cu dungi negre.
De aici si intrebarea mea, fara nicio intentie de a creea suparari inutile.

Eu am un dusman ce greu poate fi batut, si anume, distanta. Cu siguranta pana acum deja as fi stiut ce straturi-culori de vopsea se afla (au fost) pe elevatorul de la Calafat, chiar daca asta presupunea sa zgarii suprafata structurii. Asta daca eram la 100 km de Calafat , insa la cateva mii, imi este imposibil. :(
 
Salut felippe,mi se pare mie sau asa este ,acea mica locomotiva cu abur de manevra din filmuletul pe care ni l-ai prezentat este home made?Unde as putea gasi planuri pentru asa ceva?
 
Marea majoritate a midelelor (locomotive, vagoane, vehicule) sunt construite din kit sau de la zero.

Unele dintre ele sunt conversii; de obicei se pastreaza corpul locomotivei, cutia vagonului, si se construieste un alt sasiu (de la zero sau din kit).

La aceasta scara nu gasesti nimic RTR (Ready-to-Run).

Pentru scratch building, in multe cazuri, sunt accesibile, in muzee si arhive, planurile originale, vechi de zeci de ani, uneori peste o suta de ani. Dar sunt cazuri in care acestea se pot achizitiona prin zecile de asociatii de pasionati.

========================================
@Cosmin: in cazul in care ideea pornita de Pantiru evolueaza, o sa mut discutiile care nu au legatura cu subiectul initial in alt topic.
 
Nu-i bai! :)


Structura este gata. Mai raman de facut partile mobile, jgheabul, scafa, tamburii pentru cabluri, axele...



Jgheabul...



...care a fost adus la forma corecta.

 
Preducele si styrene de 0,5 si 1 mm



Lagare



Axa cu rolele pentru scafa



si rolele pentru jgheab



Vedere de ansamblu

 
Continuare...

Pana sa fac (termin) scafa o sa mai curga ceva apa pe Jii :p ...casa sau ghereta motorului.

Styrene de 0,5 mm.

 
Mai departe...

Ferestrele sunt facute din fasii lipite pe dosul "peretelui". Usa este facuta prin acelasi procedeu, peste bucata de styrene lipita pe dos, am lipit dreptunghiurile din styrene de 0,25 mm.




Caramizile , pervazele si ferestrele (izolate pentru vopsire, altfel se vad prin perete caramizile lipite pe spate).