Elevator carbuni

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Azi am avut sesiune (dubla :p) de vopsit. I-am tras 2 maini fine de primer ...



Am confectionat si tamburul cu reductor si manivela , pentru actionarea jgheabului



si lipit la locul lui (aproximativ).



Iarasi, culoarea...sigur la Calafat a fost galben? Pentru ca ma uit pe imaginile marite la maxim si nu vad nici un indiciu de culoare galbena. De obicei, chiar daca se exfoliaza, pe uneva tot ramane un strop de culoare. Alte elevatoare asemanatoare si-au pastrat culoarea in mare parte, unele chiar foarte bine. In eventuala ipoteza ca intre timp ar fi fost vopsit cu gri peste galben, cu trecerea timpului, exfolierea straturilor de vopsea s-ar fi facut succesiv, de sub stratul gri ar fi aparut stratul galben, de sub stratul galben ar fi iesit rugina fierului.Pe elevator , sub stratul de vopsea gri, apare direct rugina metalului, indicand lipsa unui alt strat de vopsea diferita.
A facut elevatorul de la Calafat exceptie de la regula "galbena"?
 
Ma gandeam sa arunc o replica comico-demineralizanta dar ma abtin, sunteti cam tensionati (la mine de regula asta e semn de oboseala acuta) si nu vreu sa va aprindeti mai tare (pe sistemul roses are red, violets are red, bushes are red, trees are red, I set your garden in fire)

Totusi, remarc ca cineva vrea sa aplice pentru a fi mandru tovaras si concetatean al Marii Republici Populare Chineze, tot trece proba dupa proba...

Bravo!
 
Cosmin,

regula era urmatoarea: elementele de tipul macarale, platforme de vizitare, elevatoare etc... se vopseau galben. Am gasit si varianta galben cu cateva dungi negre (adu-ti aminte de crucea Sf. Andrei) in partea inferioara, la nivelul ochilor. Acestea erau culorile de semnalizare pentru aceste obstacole aflate in imediata apropiere e caii de rulare.

Sunt absolut convins ca toate elevatoarele in anii '60 au fost galbene. Erau ani in care "litera legii" era respectata, chiar si in mediul nostru balcanic. Ele au ramas ca si constructii in "conservare" cum am spune astazi, pana in anii de gratie pe care ii traim. Cand tractiunea cu abur a devenit istorie aceste constructii nu au fost demolate/daramate/date la fier vechi. Erau parte din .... solutia de rezerva.

In anii '80 insa, asa cum poti sa citesti in ITF, tractiunea cu abur a fost temporar reactivata. Multe lucruri s-au facut atunci la repezeala. Au retiparit carti de intretinere a LA, au reactivat instalatii de tipul elevatoare/canale de curatare etc. Tinand cont de repezeala cu care s-au facut aceste lucruri sunt convins ca au mai existat, in tiparul romanesc, derogari de la regula. Spre diferenta de anii '60 acum erau si anii economiei maxime. Daca nu au avut vopsea galbena au vopsit cu ce aveau. Lucrurile trebuiau sa merga....asta conta. Asa a ajuns bratul vertical al coloanei de la Calafat, verde, desi regula era sa fie vopsit gri, pastrand insa regula: bratul si jgheabul rosu (ai observat ca nu-mi plac licentele de genul "pantalon" pentru ca in instructiile de semnalizare vechi apare cu numele de jgheab sau rigola).

Este lucrarea ta, tu poti sa vopsesti constructia cum vrei. Poti sa o faci si roz pana la urma, cu buline negre.

Daca ai argumente solide cand o sa vopsesti elevatorul roz si o sa ni le prezinti, eu sincer te cred si o sa recomand si altora vopsirea roz cu picatele negre. Ba sincer, am puterea sa-mi cer scuze daca m-am inselat. Dar hai sa avem argumente si ceva citire in spate cand afirmam ceva.
 
Suspiciunile mele in privinta culorii se bazau strict pe comportamentul acesteia in timp. Mi s-a parut ciudat sa nu existe urma de galben pe elevator, insa nu am luat in calcul ca existat o perioada de repaos, unde elevatorul nu a mai fost intretinut, unde vopseaua s-a degradat, iar cand a fost revopsit, probabil rugina era stapana peste tot. De aceea, cu riscul sa par prea insistent cateodata, consider necesar "despicarea firului in 4", pentru a clarifica anumite aspecte, tocmai ca sa nu o vopsesc in roz-bombon cu picatele sau eu stiu ce alta culoare.

Cat despre pantalon si jgheab/rigola, prima data cand am vazut prelungirea gurii de alimentare, i-am zis burlan, pentru ca asta si este de fapt, o bucata de teava din tabla roluita. Jgheab inseamna tot un fel de burlan sau conducta, insa deschisa la partea superioara, folosita pentru canalizare, directionare de materiale ( de exemplu ,cel utilizat la betoniere). Insa cuvantul fiind "legalizat" de instructii, atunci asa o sa ii zicem. :)
 
Si l-am vopsit...2 maini de galben :D

Un montaj rapid, de proba, mai am de trebaluit la placa de beton, ghereta si elevatorul fixate pe fundatie, montate cablurile de actionare, scafa, imbatranita toata haragaia....o suma de treaba. :p

 
Acum, daca ai intrat in hora, poate joci pana la capat....
Ca acest elevator fara liniile si carucioarele de aprovizionare, nu prea avea ce sa faca. Si daca suntem in anii '60-'70 sigur avea si liniile de ecartament ingust si vagonetii de rigoare.

Referitor la weathering, trebuie din plin. Praful de carbune...facea victime. Rolele erau unse din plin cu vasilina, cablurile la fel. Nu te obosi sa faci nu stiu ce depozite speciale de carbune. La noi acesta se depozita direct pe pamant, cel mult ingradit de 2 scanduri.

PS: ma bucur ca macar tu ai inteles cum functiona masinaria si cat de importata este ea in "economia" unei diorame CFR.
 
Uadering? Cu mare placere! :D





Elevatorul l-am fixat de fundatie, l-am murdarit cum se cuvine si i-am fixat scafa, jos, in degajarea din ciment.Am s-o umplu cu carbuni. :)

Vagonetii si liniile sunt in plan, am gasit prin cutii un set Auhagen luat mai demult si uitasem de el, despre care vorbea PDI, cu 6 vagoneti, ceva bucati de linie, insa sasiul si sistemul de basculare nu este ce trebuie:

http://www.eurotrainhobby.com/auhagen-mining-accessories-set/p1433

Cred ca am sa iau alt set , numai vagoneti:

http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Auhagen/46-4-0-188033-025003-0-0-0-0-0-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html
 
Varianta aleasa de tine este mult mai potrivita. Am ceva poze cu vagonetii de la Calafat insa, din pacate, se disting putine accesorii. La data pozarii erau plini de buruieni...
 
De fapt nu erau prea multe detalii , constructia vagonetilor fiind una destul de simpla.

Un sasiu/cadru din profl U, pentru rigiditate, cutiile cu rulmenti ale osiilor prinse pe cadru, suportii la capete, cuva asezata pe acestia.
Ieri am incercat sa iau niste imagini de la muzeul unde invartim trenuletele, insa nu am reusit mai mult de o fotografie. :-x Data viitoare imi fac mai mult timp pentru vagonet, chiar daca este de ecartament 750 mm.



Singura diferenta fata de vagonetii de la Calafat, este traversa aplicata pe interiorul cadrului, deoarece la capatul respectiv este un pic mai lung. In rest, este identic. Cuva are 1300 x 1500 mm, rotile au aprox 300 mm.

Am incercat sa realizez sasiul, cu profil U, insa nu este suficient de rigid sa isi autosustina forma , dupa indoire si lipire, are tendinta de a se deforma , cadrul luand forma unui ou! Caut profil metalic de 1,5 mm si aici ma pot lansa in modificari.
Insa pana la vagoneti, am sa incerc sa reproduc motorul Deutz.
 
Cabluri, carbuni...

Cablurile sunt din sarma de 0,2 mm trase dintr-un cablu multifilar. Antracit stralucitor (de la o locomotiva cu abur) , maruntit la scara si rasturnat in scafa ( si pe jos)...

 
A iesit excelent!

Rezultatul demonstreaza ca folosind materie prima foarte ieftina (plasticard) si nu neaparat alama sau nickel-silver fotodecupate (care nu sunt totusi cu mult mai scumpe daca se realizeaza mai multe kituri) se pot construi modele de exceptie care aduc un plus de autenticitate pe orice diorama.

Aviz celor care spuneau pe la un alt topic ca nu se poate face o comparatie onesta intre modelismul romanesc si cel din vest din cauza banilor.
 
Multumesc Vali!

Costurile nu sunt mari, nu pot sa calculez exact, pentru ca baghetele de 0,75 x 1 mm le-am luat mai demult, m-am servit din ele la vagonul pentru carbuni, iar pentru elevator am cumparat baghete de 0,4 x 0,5 mm, (4 euro) si care imi vor fi de folos si la alte lucrari.
Ideea este ca, astfel de materiale, baghete de plasitc, de lemn, profile, placi etc., se amortizeaza de-a lungul mai multor lucrari.

Kit-urile fotodecupate ar fi ideale pentru astfel de constructii, desi isi au si ele partea lor de dificultate, tehnici, etc., insa aici sta tot farmecul. Pentru fotodecupate este nevoie de un proiect, de o investitie, de timp...
 
Ghereta este gata la exterior, mai este de fixat cablul care actioneaza scafa si sa aplic o "tabla" pe acoeprisul gheretei acolo unde intra cablul. La interior mai este ceva de lucru.


 
Cosmin, am o nelamurire cu "antenele" de la elevator.
Eu nu am vazut asa ceva decat la cel de la Calafat si ma gandesc ca au sustinut un traseu de curent sau o lampa de iluminat insa ceva sigur in acest sens nu am.

La restul elevatoarelor de acest tip, nu exista. Tu ai info la ce au folosit ?

PS: prin antene inteleg cele doua prelungiri din partea superioara a elevatorului care, in aceasta forma, nu isi gasesc rostul...