Coloana de apa CFR

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
6.293
988
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
Despre coloanele de apa CFR, s-au vorbit mai multe la subiectul cu pricina,la sectiunea Planuri:

http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8004

Desi a trecut ceva vreme de atunci, am reluat tema, de data aceasta m-am oprit asupra unei instalatii ce cuprinde si coloana de apa, de tip austriac, fotografiata in 2008 de LDH, la Calafat.



de pe http://modelism-feroviar.blogspot.pt/2008/03/calafat-si-nu-numai.html


Contrar titlului subiectului, am inceput cu...inceputul. Inceputul fiind canalul de curatare. :)
Experimentand diverse materiale in incercarile de a reproduce acest canal, am ales styrene-ul in locul lemnului, care se prelucreaza mai greu in cazul detaliilor si necesita ceva mai multa atentie/munca.

Styrene de 1 mm, adeziv Revell Contacta, cutter/bisturiu, rigla metalica, creion, cateva spirale (maxim 2,5 mm), pile fine, smirghel, subler...cam astea sunt sculele si materialele.

Fasii de styrene, gaurite si prelucrate nisele din peretii canalului

 
Instalatia ce cuprinde SI coloana de apa de fapt nu e nici o instalatie.
Avem un canal de vizitare/curatare si o coloana de apa, dispuse in acelasi loc in remiza.
Doua obiective separate, care nu au legatura functionala unul cu celalalt.
De fapt singura legatura intre ele este intretinerea unei LA :)

Nu uita sa faci si priza de scurgere a apei (un fel de cada de dus) care nu se vede foarte bine in poza ta si care este sub gura de scurgere a coloanei.
 
Da, ai dreptate, sunt 2 obiective separate, insa nu am vrut sa deschid subiect separat pentru fiecare, m-am gandit ca este mai bine sa fie impreuna.

Pentru scurgere, ma gandeam sa folosesc baza coloanei de la Auhagen.

 
Acum ma intreb de ce nu folosesti exact toata coloana....pentru ca ce ai tu este o coloana germana pe care o gasesti si la noi, exat in forma asta. Daca nu ma insel, unele identice, inlcusiv cu inscriptiile in germana sunt la Videle (sau Rosiori ???, nu mai stiu, dar sigur pe linia Bucuresti-Craiova). Mda, ma lasa memoria....
Cand liniile magistrale au fost modernizate rapid in ultimul deceniu inainte de razboi si dupa 1940 cu ajutorul armatei germane, statiile principale au fost dotate cu acest tip de coloana. Tu trebuie sa-i mai adaugi jgheabul si cred ca trebuie mutata pozitia felinarului (ale noastre au felinarul sus pe capac). A, si scara de acces...

Acum daca tu vrei sa faci modelul austriac, nimeni nu se poate opune vointei tale.
 
Exista astfel de coloane germane in diverse locatii, insa, asa cum spuneam la subiectul de la Planuri, coloana este execrabil lucrata. Inchipuie-ti doua jumatati de mar, deplasate una fata de alta. :( . Am incercat sa remediez neajunsurile, insa nu cred ca pot scoate ceva de acolo. Imaginea de mai sus arata partea frumoasa, nu si defectele.

Pe mine ma atrag mai mult coloanele pe care le stii si tu, cele de tip austriac si cele asemanatoare coloanei germane. Insa nu este exclus sa folosesc si o astfel de coloana...
 
Cosmin,

Nu stiu daca este exact ce cauti tu dar



iar pentru o poza mai mare, foarte mare

http://www.hekttor.biz/images/galerie/346/20090502215124-40889-full.jpg

de pe http://vytopna.hekttor.biz/view.php?cisloclanku=2009070001

La Calafat apa era pompata cu

073_IMG_0694.jpg



Spoor!
 
Interesanta pompa si motorul pe abur. Erau adapostite in remiza sau in vreo cladire anume?
 
Banuiesc ca intrebarea ta se refera la pozitionarea lor cand erau functionale nu la momentul pozei....

pompa si motorul cand functionau erau in anexa de langa castelul de apa sau sub rezervorul de apa (vezi si schita de mai jos).
Ele pompau apa de la conducta principala de apa sau put in rezervorul castelului. De acolo se folosea principiul vaselor cumunicante cu coloanele de apa sau daca era nevoie se pornea si pompa ....

 
In schita se vede clar cum pompa era folosita atat la umplerea bazinului, cat si la presurizarea conductei coloanei, precum si modul de alimentare a acesteia, din bazin sau din conducta principala.

La Calafat a existat castel de apa? Sau apa era pompata direct din Dunare ? In caz afirmativ, pompa si motorul nu cumva erau adapostite de o cladire speciala sau in remiza ?Instalatiile de dedurizare a apei din remiza sunt pentru coloanele din statie?

O gramada de intrebari la care sunt sigur ca exista raspuns. :)

Mai departe, lipiturile de rigoare si canalul incepe sa prinda forma. Treptele sunt de la Faller, dintr-un kit numai cu scari.

 
Canalul l-am vopsit cu un gri deschis, nu prea este ce voiam, insa ramane asa.



Traversele le-am reutilizat pe cele de la Peco (linia folosita este cod 75 Peco), le-am vopsit cu negru mat si le-am pus la uscat. Pana la urma am , le-am aplicat in culoarea lor de fabrica, nu a fost chip sa se prinda vopseaua de ele, nici enamel, nici acrilica. Pe langa traverse, canalul si-a primit si o prima mana de weathering. A doua mana trebuie data cu aerograful...



Si daca tot i-am pus traversele, i-am pus si liniile, cam fara tragere de inima, partea nasoala fiind la prinderile sinei. Prinderile originale, de la traversele Peco, sunt prea late ca sa incapa pe latimea traversei. Am sa incerc sa le scurtez un pic, nu mi-ar placea sa las liniile fara prinderi.

 
din cite ma uit la prima poza care deschide acest topic, oare nu te ajuta daca taiai traversele imediat linga buloane? (cam ceva in genul ce am facut eu la podul metalic).
 
Asta inseamna sa nu mai pun traversele pe lungime. Prefer sa am traversele asezate corect si fara prinderi...
 
Un mic avans la coloana.

Asa arata acum cateva zile, materiale diverse, culee de pe la kit-uri, flansele albe sunt din styrene, piesele gri sunt de la coloana Auhagen.



Intre timp am mai confectionat un brat, mai lung.Cel scurt este conform schitelor postate de catalin, insa mi s-a parut prea scurt.



O alta piesa importanta si pe care am vrut s-o reproduc in plastic ( ca sa am acelasi tip de lipitura) este cotul superior, care are 180º. Nasol de facut, unghiul si raza curburii nu sunt tocmai favorabile. Culeele au cedat cu tot tratament termic si mecanic aplicat. De fapt, ma asteptam de la inceput sa fie dificil, pentru ca exista o zona de compresie si o zona de intindere. Probabil mi-ar fi iesit din prima cu sarma de 3 mm ,asta este diametrul coloanei, cam gros, insa cu material de 2 mm, cat ar fi trebuit, nu prea da bine, aspectul este prea subtire si cam sare din proportii.

Am facut o piesa de proba prin suprapunerea a 3 fasii de styrene.Dupa lipire, am rotunjit tija obtinuta si am avut grija sa indoi in sensul fasiilor. Una din piese s-a rupt, a doua mi-a iesti mai bine, fasiile de styrene, incomplet lipite, s-au deplasat conform miscarii de indoire.



O proba la rece cu bratul scurt si lung.

 
Am mai lucrat cate ceva.



Bratul scurt este cam la limita, in imagine nu se observa prea bine, insa, cu pantalonul aplicat, apa "curge" in gura de alimentare a tenderului....si probabil cativa stropi sanatosi pe langa. Asta daca las coloana langa canal, langa o linie obisnuita lucrurile stau mai bine.

 
Nenea,

Chestia cu pantalonul uit-o.
Ala era mobil si daca voiai iti turna apa in pantaloni fara sa alimenteze tenderul.
Vorbiram si vorbiram de geaba.
Parca ai cita ceva din ce nu exista.
Am impreisa ca vrei sa calci pe urmele altora si nu este bine.
Ai desne, ai planuri, ai poze si tu o tii pe a ta.
Vorba lui PDI: bad boy, bad boy
Hai, lasa zaibarul si gandeste constructiv.
Daca este prea din pripa ia si o cafea sa iti revii.

In alta ordine de ideii sau de recomandare, depinde de autor si documentatiunea pe care o are la dispozitie, de imprumut sau personala, cu specificarea sursei sau subimpresiune cu numele colectiunii, nu de lumina, ca nu se poate altufel, de ce nu te ghidonezi dupa fapte si imagini reale si te iei dupa discutiuni?

Vorbiram si vorbiram de geaba.
Daca era de pomana poate ma alegeam si je cu ceva.

Intrebarea, obsedanta pentru tine, revine, fara numar, fara numar, vrei sa faci o coloana de apa/hidraulica licenta Cosmin sau una care chiar a exista si, culmea, exista?

Gluma, gluma dar s-o stim si noi.
Am pierdut ore si ore discutand, pe langa subiect si fara nicio legatura cu coloana hidraulica "ando" Calafat ca astazi, acuma, mai devreme, cand ai scris, sa incepi sa ai intrebari, pentru tine, dubii si alte alea, dupe ce muncis oarece?

Ai intrat in categoria suspectilor de banuiala.

Nenea!

Vorbim si pierdem timpul ca sa ne aflam in treaba?
Vorbim ca sa lamurim oarece treburi?

Am impresia ca pierdem timpul si nu mai scriu la subiect ca scriu de trei ori si nimic nu se prinde de parca ai fi ca gastele, ratele este jignitor, de nu se prinde apa de tine.

Ce sa iti mai spun?
Aaaa ... sa nu ma abordezi, in particoler, cu a coloana ca pentru je estem subiect inchis.

Spoor!
 
Cum sa uit pantalonul, doamne fereste!...ramane coloana dezbracata! :p



Nenea, am planuri, am poz(n)e, da´ poza de sus e de capatai. Adica daca te uiti cu atentie , ce facui eu pana acum, este coloana de mai sus. Restul de poze sunt variante constructive ale coloanei.

Ia spune-mi, arata-mi ca la aia mici, ce am din ce nu exista? Ca eu nu adaugai ce nu exista in poza. Poate scara, insa aia sigur a fost pe coloana...

Singura licenta Cosmin la coloana este felinarul asezat un pic mai in fata, pe axul cotului, astfel incat sa se roteasca cu tot cu brat.
 
Cosmin, important e sa respecti dimensiunile coloanei, asa cum erau ele in plan.
Teava nu trebuie sa pice fix pe priza de alimentare cu apa. De aia coloana are acel jgheab (intr-un final am inteles la ce ii ziceti voi pantalon) si de aia tenderul avea cel putin 3 guri de alimentare, laterale si o priza mare centrala. Din 3, cu ajutorul jgheabului, se nimerea macar una.

Si da, se facea o risipa mare de apa. Vedeti macar "Steam in Roumania" facut 1969 unde o sa vedeti cadre filmate la alimentarea cu apa si o sa vedeti cata apa se pierdea.
 
Desenul l-am respectat intocmai, mai putin inaltimea coloanei, care este mai inalta , la 1:87, cu 5 mm, tocmai pentru a avea loc acel ghidaj, jgheab, pantalon, teva etc... intre gura de alimentare a tenderului si bratul coloanei. Stiu ca in realitate este mobil, insa la scara nu va fi, de aici si modificarea facuta la inaltimea coloanei.
 
Modificat baza de la Auhagen...ca sa pastrez tabla striata . :wink:




I-am facut si manivela robinetului, cu prinderea aferenta pe coloana.