Vagoane clasa CFR epoca I-II

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.033
2.534
Iași
LOCATION
Iași
Salut,

sa nu va ganditi ca vedeti un model CFR epoca I, (inca :p )

Datorita unui subiect cald de pe forum am zis sa imi incerc norocul cu un vagon CFR epoca I.

Cei care cunosc bine epoca I, stiti cumva daca exista vagon la H0 ca in poza de mai jos?


Gorlitz , 1898


Multumesc
 
Salutare Florine,

Nu stiu cum sta situatia la H0, dar sigur la N nu exista asa ceva.
Cel putin, nu INCA!

Insa, cu un pic de perseverenta, poate remediem problema asta...
;-)

Vagoanele Goerlitz au fost la CFR in mai multe variante diferite, respectiv cele de clasa I-a precum cel prezentat in poza, vagoane combinate de clasa I-a si a II-a, vagoane de clasa a II-a (care mai aveau o "jumatate de compartiment" in plus fata de cele clasa I-a prin restrangerea spatiului disponibil -pasagerii de clasa a II-a aveau nevoie de mai putin spatiu!), precum si vagoane de clasa a II-a prevazute cu o cabina de franar, dupa cum poti vedea in poza alaturata:

bjhle6tbo3v25jwp3.jpg


Si fiindca tot ai adus vorba, ce culoare crezi ca erau vagoanele astea? :roll:
 
Salut Dorin.Fiindca citeam niste topicuri cu aceeasi tema am dat peste poza lui Catalin,care este varianta color a pozei postate de tine mai sus:

http://www.railwayfan.ro/images/usr/catalin/MANGALIA%20CU%20VAGOANE.jpg
 
A921, parte din lotul 921-930 livrat de Gorlitz la CFR in 1899, a venit in tara vopsit albastru regal.

Cele cu cabina de franar, sunt acelasi desen dar, in urma consultarii unor documente care au ajuns la mine relativ recent mentionez ca uzina constructoare este Grandona Milano.
 
Va multumesc pentru interesul vostru fata de acest subiect.
Culoarea se stie, inscriptiile sunt, mai lipseste vagonul...
 
@ Tudor: merci frumos, stiam ca am vazut pe undeva o poza de-a lui Catalin mai buna decat cea postata de mine, dar nu-mi aduceam aminte unde...

@ Catalin: multumesc mult ca vii ca de obicei cu adaugiri documentate, la obiect si, in cazul de fata, informatii inedite!

Deci, ca sa inteleg bine inmatricularea si numerotarea acestor vagoane, incerc sa sintetizez aici in felul acesta.

Comanda CFR din 1898 de la la firma Göerlitz:

30 de vagoane de clasa I-a inmatriculate seria A numerele 900-930.
40 de vagoane de clasa II-a inmatriculate seria B numerele 2200-2240?
10 de vagoane clasa I-II combinat, inmatriculate seria AB numerele 6040-6050?

Catalin, te rog sa-mi confirmi daca poti numerotarile, in special pentru vagoanele seria B si AB.

Spuneai intr-o discutie purtata mai demult pe acest subiect ca au fost mai multe serii de asemenea vagoane si probabil si producatori diferiti. In acest context, informatia de ultima ora referitoare la vagoanele prevazute si cu cabina de franar ca fiind produse de Grandona Milano dupa acelasi proiect mi se pare extrem de interesanta si confirma banuielile tale mai vechi.

Dupa cum bine stii, mai exista o imagine de epoca in "Albumul ostirii romane" din 1902, unde apare un vagon de clasa I-a inmatriculat A.124.

Acest numar in mod cert nu ar fi cuprins intre cele 30 de vagoane produse de Göerlitz in 1898 (decat daca s-ar fi intamplat candva o re-numerotare, ceea ce in 3 ani e putin probabil) dar este la fel de evident produs dupa acelasi proiect. Deci, ar putea sa fie o serie diferita, cu alt producator, dupa acelasi proiect.

Cu catva timp in urma a mai pus si Prognosis aici pe forum o poza extrem de interesanta sepia unde se vede un vagon clasa I-a de acelasi tip (Foto Splendid Axinte: tren curier de front) din pacate numarul vagonului nu este vizibil.

Oare acest tip de vagon este specific CFR sau este un mai degraba un vagon tipic prusac, "naturalizat" CFR, care a mai fost folosit in forma identica sau macar asemanatoare si de alte cai ferate?

Culoarea albastru regal a vagonului de clasa I-a il face o prezenta cu totul remarcabila, dar fiindca veni vorba, vagoanele combinate I-II si cele de clasa a II-a erau tot albastru regal sau erau de alta culoare, spre exemplu un verde inchis?

Iar inmatricularile cum or fi fost facute? Cu alb, cu galben, cu ocru-galben sau cu auriu? Din pacate pozele astea alb-negru ne lasa multe necunoscute...

P.S. O scurta completare, Catalin: http://www.trenidicarta.it/pdf/11/11672.pdf

"Stabilimento GRONDONA per la fabbrica di carozze e veicoli ferroviari".
 
Buna Dorin,

eu, stiu cu certitudine de aceste serii:

800-900, livrate Grandona , 1893, clasa 1 (cabina de franar si iluminat lampi gaz)
2194-2208, livrate Grandona, 1893, clasa a 2-a, ( cabina franar si iluminat gaz).
901-930, livrate Gorlitz, 1899, clasa 1 (iluminat acomulator)
2209-2220, livrate de Gorlitz, 1899, clasa a 2-a (iluminat acumulator)
6040-6048, livrate de Gorlitz, 1899, clasa 1 si 2 (iluminat acumulator)

Au fost mai multe ? Nu stiu. Stim cu certitudine ca acestea erau seriile asa cum apar in parcul din 1923. Dar intre 1893 si 1923 trecuse peste un ele un razboi...

Desenul general este acelasi, existand diferente de dimensiuni (5 m intre osii la cele din 1893 si 5,3 la cele din 1899). Personal cred ca sunt primele vagoane comandate de CFR plecand de la conceptul de standardizare. Ca au fost vagoane foarte bune sta marturie faptul ca apar in imagini si filme la 80 de ani de la intrarea in serviciu.
In Titanic Vals vedeti un asemenea vagon care apare de vreo 3 ori in film. Inclusiv doua scene mari de interior sunt filmate in acelasi vagon.


numarul vagonului in 1960, 81047. Cel mai probabil e un fost italian din 1893, evident refacut in anii 50. Asta nu inseamna ca si-a pierdut foarte mult din eleganta interioara:



Detalii referitoare la vopsire nu sunt foarte multe. Se pare ca cele italiene au venit intr-un verde masliniu, inscriptii aurii, timonerie, cutii unsoare, etc...negre.

Cele germane au venit albastre (albastru de prusia apare in ceva documente sumare) si posibil inscriptiile de pe cutie, aurii. Inscriptiile de pe lonjeron erau albe.

La cele de clasa 2 si mai ales la cele mixte exista semne de intrebare. Mai ales ca primele vagoane pe boghiuri livrate la CFR de Ringhoffer, au venit bicolore, cu o nuanta pentru clasa 1 si o alta pentru clasa a 2-a !
Si asta se intampla la 1902, deci in aceiasi perioada cu seriile de mai sus.

Probabil ca si la aceste intrebari se poate gasi raspuns printr-un efort comun de cercetare. Probabil.

Am mai postat aici si alte imagini cu aceste vagoane:

soldati%20+%20vagoane.jpg


14.11.2007%2022;11;40.jpg


SCAN002.jpg


Singura relicva a unui astfel de vagon am descoperit-o impreuna in Brasov. Nu stiu daca mai exista, nu am habar daca se poate avea acces la ea.
 
Buna dimineata Catalin,

Citind seriile enumerate de tine mai sus devine evident faptul ca vagonul respectiv NU este in nici un caz un proiect standard al firmei Göerlitz asa cum credeam, ci eventual un proiect standard Grondona naturalizat CFR, care a fost ulterior impus firmei Göerlitz.

Asa cum spuneai deci, rezulta ca a fost mai degraba un vagon de pasageri tipic CFR, care intamplator ar putea semana sau nu cu vagoanele altor cai ferate din aceeasi perioada. Totusi, vagoanele pe care am invatat sa le deosebesc eu (cele din Bavaria si din Austria aceleiasi perioade) erau suficient de diferite ca sa nu putem face confuzii.

Deci as putea aproape cu certitudine raspunde acum intrebarii puse de Florin in deschiderea subiectului: NU exista vagoane similare si nici modele pe care sa le putem transforma intr-un fel sau altul in vagoane CFR, deci daca vrem asemenea modele pe dioramele noastre trebuie sa ni le facem singuri!

In privinta epavei de la Brasov, ea este situata pe un teren proprietate privata si din cate imi aduc aminte, o expeditie ulterioara a pasionatilor din Bucuresti (LDH + Lok & Comp.) au regasit vagonul in aceeasi pozitie insa n-au putut face poze din cauza prezentei proprietarului. Pe Google Earth el apare in aceeasi pozitie. Ar fi minunat daca cineva din zona ar putea sa-l documenteze printr-o serie de poze. E bine si atata timp cat nu se gaseste nimeni sa-l faca surcele pentru foc. In rest e iluzoriu sa cred ca s-ar gasi cineva sa-l salveze si sa faca ceva cu el. Asta se intampla rar chiar si in UK, tara cu traditie in privinta pastrarii patrimoniului feroviar.

Inchei cu o idee referitoare la nuanta de culoare in care trebuie sa fi fost vagoanele germane: http://en.wikipedia.org/wiki/File:prussian_blue.jpg

"Albastrul de Prusia" este prima culoare albastra de sinteza ieftina, stabila in timp si a fost descoperita in jurul anului 1700. Desigur, aceasta nuanta este data pe o tesatura de culoare alba, deci pe vagoane nuanta trebuie sa fi fost mai inchisa, asa cum se si vede in pozele alb-negru. Acoperisul vagoanelor trebuie sa fi fost alb, asa cum era practica vremii si in alte parti, spre exemplu in Austria. Desigur, albul se pata repede sub actiunea fumului de la locomotiva, dar probabil ca in perioada respectiva vagoanele erau spalate mult mai ingrijit decat azi.
 
Pacat, chiar speram sa am ceva epoca I. Asta e, am sa merg de la Brede si Hecht-uri in sus.
 
Florine, eu zic sa nu-ti abandonezi sperantele si sa mai ai un pic de rabdare... cum iti spuneam ceva mai devreme, e un subiect pe care-l aprofundez de mai multa vreme si poate ca-ti rezerv ceva surprize... ;-)
 
Urmare a fotografiei postate de Gam3, dar si a interesului propriu pentru vagoanele respective, am inceput sa cotrobaim prin subiectul respectiv, incepand sa descoperim, datorita prietenului Catalin, ca nu avem de-a face de fapt cu un vagon de origine prusaca amenajat pentru CFR, ci de o intreaga serie de vagoane tipice CFR, produse in doua transe (1893 si 1898) de doi producatori diferiti. Vagoanele sunt principial identice, insa exista diferente semnificative de detaliu intre cele doua serii.

Au existat vagoane de clasa I-a cu 18 locuri, vagoane de clasa a II-a cu 28 de locuri si vagoane combinate de clasa I-a si a II-a cu, probabil, 16 locuri de clasa a II-a si 6 locuri de clasa I-a. Vagoanele de clasa I-a si cele "combinate" erau impartite in trei compartimente cu 6 sau 8 locuri. Vagoanele de clasa a II-a erau impartite in 3 compartimente si, in mod interesant, jumatate de compartiment, dupa cum demonstreaza pozele de epoca si planurile reconstituite pe care le veti vedea in continuare.

Seria produsa de Stabilimento Grondona Torino, Italia, in 1893 avea o distanta intre osii de 5.00 metri si iluminat cu gaz. Nu stiu foarte multe detalii despre aceasta serie. Catalin spune ca aceste vagoane erau de culoare verde oliv si unele dintre ele erau prevazute cu o cabina de franar pe acoperis. Intr-adevar, apare un asemenea vagon intr-o poza de la Mamaia. Sub carcasa se observa o intaritura in forma de V care sustine si o cutie rotunda. Nu stiu ce sunt, ar putea sa fie un schimbator de caldura pentru sistemul de incalzire, care era cu abur, o baterie de butelii de aer comprimat sau poate niste butelii de gaz.

Seria produsa de Görlitz, Prusia, in 1986 era realizata pornind tot de la planurile vagoanelor din 1893, dar cu o serie de mici modificari. Astfel, inainte de toate, distanta intre osii a fost marita la 5.30 m.

Aceste vagoane aveau sistemul de iluminat prevazut cu acumulatori. Sub carcasa vagonului se poate vedea cutia acumulatorilor. Totusi, judecand dupa lampile ce apar pe acoperis, pe langa becurile electrice, vagoanele trebuie sa fi fost prevazute si cu lampi clasice cu gaz. Probabil ca la vremea aceea tehnologia electrica era inca o noutate nesigura de aceea specialistii CFR au considerat ca e necesara o iluminare "dublu sistem". De asemenea, spre deosebire de prima serie, nu aveau prevazuta acea "cusca" a franarului pe acoperis si toate seriile erau vopsite in culoare albastru de Prusia.

Din punctul meu de vedere, vagoanele sunt o prezenta de-a dreptul exceptionala, in special cele Görlitz in culoare albastru de Prusia. Nu va ascund faptul ca ar fi niste modele dificil de executat, avand in vedere liniaturile aurii si multitudinea de detalii. Uitati-va doar la scarita de acces pe acoperis si mana ei curenta, la lampile si ventilatoarele de pe acoperis. Nici n-am mai complicat desenul cu placile de intercomunicatie care acopereau tampoanele dintre vagoane si peretele din bare tip "pantograf" care forma parapetul lateral al acestor coridoare de comunicatie sau suportii luminilor de fine de tren. De asemenea, la mijlocul vagonului exista un suport la nivelul pervazului ferestrei, pentru placa de parcurs a vagonului. Nici pe asta n-am mai desenat-o, la fel dupa cum nu m-am mai incurcat cu toate detaliile timoneriei de frana de sub vagon, care nici nu s-ar vedea cum trebuie pe model.

Iata si desenele.

Enjoy!

Görlitz seria A vedere:


Görlitz seria A plan:


Görlitz seria B vedere:


Görlitz seria B plan:


Grondona seria A vedere:


Aku sa va vad... cine se incumeta sa faca un model? ;-)
 
In primul rand Dorin, schitele sunt minunate !

Ca sa raspund la nedumerirea ta, da, seria produsa de Gorlitz a avut iluminat dual , electric si gaz. De fapt, aceasta dualitate a fost pastrate in caietele de sarcini ale CFR pana tarziu, astfel ca si Hecht-urile, ajunse dupa 1920, fusesera comandate cu aceiasi caracteristica.
Motivele sunt legate de inexistenta statiilor de incarcare acumulatori in Romania (erau doar foarte putine).

Ca si nota, in planurile din 1923, vagoanele italiene nu aveau (exceptand timoneria de frana) nici un fel de alt accesoriu atarnand intre osii.

Mai jos, un crop dintr-o ilustrata intitulata : sosirea trenului la Caineni, in care se vad doua astfel de vagoane, in spatele personalului trenului si statiei:

http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/caineni.jpg
 
Sal
Catalin si Dorin, eu va multumesc pt. efortul vostru de documentare si postare de informati referitor la epoca I. Personal, as fi foarte bucuros daca as putea avea in colectie o garnitura CFR de Ep I.
Respect
 
Multumesc tuturor pentru comentarii.

@ Catalin, inca o data merci petru postarea pozei de la Caineni! O cautam de cateva zile, stiind ca este singura unde apar detalii clare ale cabinei franarului de pe acoperis. Din poza rezulta ca si curbura acoperisului era diferita la seria Grondona fara de cea Goerlitz, si mai apar acolo niste ventilatoare inalte care nu exista la seria prusaca. Concluzia este ca seria italiana, desi extrem de spectaculoasa datorita cabinei franarului, inca nu este suficient documentata. Daca mai ai alte detalii referitoare la ea ti-as ramane indatorat!

@ Gam3: Multumesc de incercare. Asa se scrie istoria in Romania! Mandra corabia, mester carmaciul! :twisted:
 
E un montant de balustrada in forma de carja de care se tinea ceferistul care se urca pe vagon sa aprinda luminile. Acolo nu am respectat prototipul si, cu gandul la model, am coborat si a doua latura a carjei pana jos transformand-o intr-un "U" intors. Altfel modelul ar fi predispus sa "agate" orice trece prin raza de actiune a carligului respectiv. Mai devreme sau mai tarziu s-ar rupe. Desigur, la prototipul real nu se punea o asemenea problema, carja respectiva era inscrisa perfect in gabarit.

Acum pare incredibil, insa atunci era firesc ca in momentul in care se lasa seara, trenul sa opreasca intr-o statie unde un angajat CFR se urca pe fiecare vagon, scotea fiecare lampa, ii aprindea fitilul, apoi o cobora la loc in locasul ei de sticla ca sa existe lumina in fiecare compartiment.

Ce ma nedumereste este distanta destul de mare dintre vagoane. 75 de cm de sarit ca sa nimeresti pe o scandurica de 30 de cm latime mi se pare mult. Nu cred ca angajatul respectiv avea voie sa sara de pe un vagon pe altul; consecintele unei cazaturi de la 4 metri inaltime intre tampoane trebuie sa fi fost tragice. Dar fara indoiala asemenea accidente trebuie sa se fi intamplat, totusi.
 
Inspectia lampilor se facea in timpul stationarii trenului in statie si in puncte determinate pe traseul trenului. Aprinderea felinarelor in statie si in vagoane se facea la o ora anume, reglementata prin regulamente interioare CFR.

Nu, nu se sarea de pe un vagon pe celalalt, vagoanele avand la ambele capete scari de acces pe acoperis. Nu era o munca usoara, dar, te rog, ia in consideratie ca numarul de vagoane intr-o garnitura era mult mai mic decat astazi.

Am mai postat aceasta imagine, luata in Gara de Nord in jurul lui 1890 care surprinde pregatirea trenului de plecare, cu personalul de locomotiva asigurand punctele de ungere si, in planul doi, un angajat inspectand lampile vagoanelor.

http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/Pict0016.jpg

Ca sa identificati spatial imaginea, coltul de cladire din stanga este astazi McDonalds -ul din gara.