Direct din preistorie- vagon LCJE

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

lucian29

Active Member
Trenulist
29 Iunie 2016
233
87
43
Constanta
LOCATION
Constanta
Vă salut cu respect. Va prezint un vagon realizabil ușor, în câteva ore relaxante, cu minim de investiții, cu un impact vizual destul de mare. Atenție, nu se vrea decât un exercițiu, o joaca, nu o replică. Vagonul este marca Marklin, generic epoca 1-4. Tot ce mai îmi trebuie este o locomotiva 1b. Epoca 1 rulz!
 

Atașamente

  • 20170105_050725.jpg
    20170105_050725.jpg
    129,4 KB · Vizualizări: 580
  • 20170105_050735.jpg
    20170105_050735.jpg
    125 KB · Vizualizări: 581
  • Img_8140.jpg
    Img_8140.jpg
    123,2 KB · Vizualizări: 574
Salut,

In masura in care se spune de la inceput ca realizarea nu are nici un fel de pretentii de respectare a adevarului istoric, demersul mi se pare interesant. Ca modelist "serios" acesta a avut un efect secundar neprevazut asupra mea: i-am scos din raft pe Rabl, Stockklausner si alti Heless sau Slezak ca sa vad care este de fapt acest adevar istoric.

Din pacate si anumite lucrari romanesti (de exemplu "Istoricul tractiunii feroviare..." vol.1) au publicat aici date partial gresite.

Tipurile de material rulant remorcat:
L.C.E. si L.C.J.E. nu foloseau vagoane-salon cu platforme de capat ci asa numite "Coupéwagen", pe romaneste vagoane cu cupeuri sau compartimente separate fara circulatie interioara. Cele de la inceputul circulatiei (1.9.1866) erau toate pe trei osii si unele din ele aveau cabina de franar suprainaltata dupa model francez. LCE era singura companie austriaca care folosea majoritar vagoane cu trei osii. Doar putine vagoane de la inceput, folosite mai ales pe liniile romane, erau cu 2 osii. Vagoanele aveau forma clasica din epoca, cu peretii laterali usor curbati in partea de jos si cu acoperisul cu curbura slaba, aproape plat. Dupa forma sa, vagonul utilizat de tine (pe langa diferentele de mai sus) este cam cu 30 de ani prea tanar.

Abia in 1892 s-a interzis la nivelul intregii monarhii constructia de vagoane cu compartimente cu acces numai prin exterior. L.C.E. respectiv L.C.J.E. nu mai exista la acea data.

O fotografie frumoasa a unui tren de calatori in statia Lemberg (azi Lvov), remorcat de locomotiva LCE 1'B no. 20 "Strzala" (StEG 733/1866, ulterior kkStB 1803) in anii de inceput ai liniei se gaseste in partea grafica din lucrarea de referinta a d-lor Rabl si Stockklausner. A fost reprodusa si in alte lucrari editate de Slezak.

Coloritul si inscriptionarea vagoanelor:
La inceputul activitatii sale L.C.E. / L.C.J.E. avea pentru toate vagoanele sale o culoare de fond inchisa, diferentierea claselor I, II, III si IV facandu-se prin marcaje pe usile compartimentelor. Integralitatea parcului rulant din 1866 era probabil verde-oliv, dupa cum o arata fotografiile de epoca.

Incepand cu 1875 pentru liniile austriece se preconizeaza urmatoarele culori:
Clasa I : galben-crom cu nervurile si benzile de acoperire negre.
Clasa a II-a: verde-oliv cu nervurile si benzile de acoperire negre.
Clasa a II-a: rosu-brun cu nervurile si benzile de acoperire negre.
Clasa a IV-a, vagoane de posta, bagaje, ambulante: verde-oliv cu nervurile si benzile de acoperire negre.

Inscriptionarea se facea in culori de contrast, negru pe fond deschis si alb-crem sau galben pe fond inchis.

Pentru liniile maghiare singura diferenta este ca la clasa I se preconiza "Lichtchamois" adica un galben spre roz.
Toate companiile private au respectat aceasta regula, singura exceptie fiind C.L.B. din Galitia, vecina cu L.C.E., care in loc de verde-oliv preconiza verde inchis.

In Foaia 21 din 1885 se preconizeaza din nou la nivelul intregii parti austriece a monarhiei - deci si Galitia si Bucovina - culoarea verde pentru intreaga cutie a vagoanelor, indiferent de clasa. Nuantele variaza de la caz la caz, de la verde-oliv la verde-smaragd. Hermann Heless, dupa ce a cercetat mostre de vopsea din epoca a ajuns la concluzia ca era vorba - teoretic - de o culoare vecina cu RAL 6005. Cifrele de clasa se scriu acum alb-crem, insa cu umbre si linii de acompaniere in culori diferite - galben pentru clasa I, verde deschis pentru clasa a II-a si rosu pentru clasa a III-a.

Urmatoarea schimbare are loc in 1892 insa nu ne mai intereseaza intrucat L.C.E. respectiv L.C.J.E. fusese deja nationalizata si integrata in sistemul feroviar austriac / roman in 1889.

Inscriptionarea vagoanelor se facea in limbile germana si rutena pentru liniile austriece si germana si romana pentru liniile romane. Nu este dovedita de fotografii nici existenta unor logo-uri de mari dimensiuni scrise pe lateralul vagoanelor si nici al numelui companiei scris cuvant cu cuvant ca bandou deasupra ferestrelor, ci doar initialele intr-un colt al cutiei si numarul vagonului in celalalt. In rest mai erau inscriptionate clasele pe usile compartimentelor respective si bineinteles inscriptiile tehnice pe lonjeron, cu culoare alb-crem. De asemenea contrar afirmatiei din "Istoricul Tractiunii"... nu am gasit pe nici o fotografie de epoca (de exemplu faimoasele clisee de Carol Popp de Szathmari din gara Roman din 1873) inscriptia "Liniile Romane" pe vreo portiera de vagon. Diferenta intre liniile romane si austriece se facea prin initialele L.C.E. sau L.C.J.E.

Nu sunt sigur ca L.C.J.E. a avut la inceput vagoane complete numai clasa I ci doar mixte I/II deci "baltate" galben/verde-oliv, insa nu am listele la indemana ca sa pot verifica. Eventual poate aduce vreun coleg de forum informatia.
 
Colorit la vagoane primite de la linia Lemberg-Cernauti-Iasi. Situatia in 1899:

Vagon Ministerial Nr 61
oliv - fabricat la Fabrica de vagoane Hernals din Viena


Coloritul la vagoanele A
Vagon cu usi laterale fara intercomunicatie.
oliv la vagoanele 1048, 1049; 1050; 1051 - fabricate la Chevalier Cheilus Jun et Comp Paris


Coloritul la vagoanele B
Vagon cu usi laterale fara intercomunicatie.
verde la vagoanele 2011-2022 - fabricate la Chevalier Cheilus Paris
vagoanele 2011-2019 cu ghereta


Cu intercomunicatie interioara
verde la vagoanele 2091-2098 - fabricate la Societatea actionarilor din Berlin
verde la vagoanele 2099-2108 - fabricate la Fabrica de vagoane din Simmering


Coloritul la vagoanele AB
Vagon cu usi laterale fara intercomunicatie.
oliv/verde la AB vagoanele 6003-6010 - fabricate la Chevalier Cheilus Paris
verde/oliv la vagoanele AB 6049-6060 (transformate din vagoanele A 1048; A 1049; A 1050; A 1051;B 2014; B 2016-2021
vagoanele 6007-6010 cu ghereta

Coloritul la vagoanele Bc clasa II/III (vagoane deschise pentru bae)
Vagon cu usi laterale fara intercomunicatie.
verde/rosu la vagoanele 7502-7503 - fabricate la Chevalier Cheilus Paris

Coloritul la vagoanele C . Cu cupeu de corespondenta.
Cu intercomunicatie interioara.
rosu la vagoanele C 8020-8035 - fabricate la Chevalier Cheilus Paris
rosu la vagoanele C 8110-8111 - fabricate la Fabrica de vagoane din Simmering; cu ghereta si cu cupeu de corespondenta mare

Vagoane pentru posta ambulanta, Dp
Maro la vagoanele 31020; 31021 fabricate la F. Ringhoffer
Maro la vagoanele 31022; 31023 fabricate la Chevalier Cheilus Paris
Maro la vagoanele 31557- 31563 fabricate la Chevalier Cheilus Paris ( cu peron)

Vagoane pentru bagaje D
Maro la vagoanele 32529-32533 fabricate la Chevalier Cheilus Paris ( cu peron)

Vagoane pentru manipulatie Gb
Cenusie la vagoanele 35048-35054 fabricate la Chevalier Cheilus Paris

Daca vrei ceva serios sa stii ca am si cateva informatii despre lungime, locuri.
 
Multumesc Florin.

Linia L.C.J.E. romaneasca a fost nationalizata in 1889, la fel ca cea austriaca. Intrucat in epoca materialul rulant remorcat de calatori se revizuia complet si se revopsea cam la 7-8 ani, lista din 1899, deci la zece ani dupa aceea, contine coloritul vagoanelor dupa normele CFR in vigoare la acea data. Culoarea galben (asa cum a vopsit modelul sau colegul nostru de forum) nu a mai fost aplicata pe vagoane L.C.E. dupa 1885 si, in masura in care vagoanele L.C.J.E. erau vopsite identic, nici pe acestea.
Daca vrei ceva serios sa stii ca am si cateva informatii despre lungime, locuri.

In functie de interesul care se arata acestui topic putem dezvolta subiectul.
 
Domnule Rădulescu,
Interes există, eu unul as fi bucuros dacă ați continua subiectul până spre epuizare.
 
Sau poate merita convertit intr-un vagon clasa a 3-a, sa zicem C 8083....

Sau, mai mare nebunie, un automotor seria 86/87 Malaxa dar asa iesim din epoca 1...
 
Domnilor, jos pălăria. Dacă aveți poze, planuri, dimensiuni, schițe, rog postati-le în limita timpului dvs. disponibil. Promit o garnitura epoca 1, în limita timpului meu disponibil pe anul acesta. Am preferat culoarea galbena deoarece puteam sa realizez decaluri cu negru în timp rapid. Rog nu uitați ca lucrez pe un tanc petrolier 6 luni din an/ birou mobil cum zice Catalin. Va salut cu mult respect
 
Eu, cand am realizat ca omul nostru lucreaza tot ce ne prezinta pe o nava am ramas mut. Si eu ma plang ca nu am acces la biblioteca personala :)

Lucian, tu hotaraste ce vrei sa faci. O sa primesti tot suportul.

Eu m-as gandi la asa ceva, poate cu ceva compromisuri pe care tu ca modelist le poti considera acceptabile.

vag.%20cal.%20%208184-8201%20Dietrich%20Luneville%201889-mic_zpsyfxtctzb.jpg


o sa primesti documentatia completa in privat, dupa ce termin de prelucrat planul ca e cat cearceaful.
 
Si pana iti trimite Catalin planurile complete, iata si o cutie a unui vagon din tipul respectiv, folosita drept cladire a haltei Holboca in 1940:

dfnw1872d5v58lev0.jpg
 
Salut,
Rog nu uitați ca lucrez pe un tanc petrolier 6 luni din an/ birou mobil cum zice Catalin.

Stai linistit ca nu da nimeni cu parul.

Acum depinde cat de "serios" vrei sa faci treaba, adica cat de multe compromisuri esti gata sa accepti. Asta nu o poti hotara decat tu, noi nu aducem decat informatiile de care dispunem asupra subiectului.

Poate ar trebui sa te hotarasti asupra epocii: primii ani ai L.C.E./L.C.J.E. (1866-1875), perioada sa-i spunem "baltata" (1875-1885), perioada la care s-a revenit la culorile sobre (1885-1889) sau perioada in care parcul fusese deja preluat de CFR (dupa 1889). Culorile le gasesti in mesajele noastre de mai sus. Vagonul tau galben, care asa cum spun Catalin si Dorin s-ar potrivi mai bine unui C cu intercirculatie si nu unui A cu 4 compartimente cu usi individuale (dupa cum vezi din lista lui Florin, L.C.J.E. nu a avut vagoane clasa I cu intercomunicatie), ar corespunde cu perioada 1875-1885. Numai ca nu este tipul de vagon potrivit, acesta arata mai degraba cam asa ca dispunere a compartimentelor:

voitureplm_02.jpg


Iar un vagon cu cabina de franar tip francez arata cam asa:

voitureplm_03.jpg


Fa abstractie de colorit si de forma compartimentelor de clasa I la vagonul mixt. Vagoanele pe trei osii ale L.C.E. folosite pe liniile austriece de care vorbeam la inceput aratau optic cam la fel, insa erau evident mai lungi.
 
Ma intreb daca vagoanele despre care iti povesteste Horia arata nu in principiu cam asa?

dfo2nfv6jpdwmtvgc.jpg


Detaliile difera, dar principiul cam asta ar fi... In imagine, un vagon similar produs de Raab / Viena in 1855 pentru StEG

In privinta intrebarii tale... ambele vagoane postate de Horia sunt PLM... inainte sa te gandesti la prostii, incearca Paris-Lyon-Mediteranee :D
 
Ambele sunt intr-adevar vagoane ale P.L.M. La aceasta companie vagoanele de clasa I din epoca aveau doar trei compartimente, iar cele de clasa a II-a (similare optic si tehnic cu cele livrate L.C.E./L.C.J.E. incepand cu 1866 ca vagoane de clasa I) aveau patru compartimente. De aceea am dat ca exemplu vagonul francez de clasa a II-a pentru unul austriac de clasa I. Cabina de franar (care nu era prezenta pe toate vagoanele) avea o forma tipica, care se regaseste si in fotografiile de epoca ale vagoanelor L.C.E. si L.C.J.E. Semana optic cu locul carutasului de pe un camion de marfuri din secolul XIX cu tractiune animala.
 
Mulțumesc Horia, Victorian.
M-am lovit o asemănare cu cele făcute de Ashberry in Manchester pentru Călugăreni. Dar poate zic o prostie.
 
Salut,
Ma intreb daca vagoanele despre care iti povesteste Horia arata nu in principiu cam asa?

Ca forma generala, da, insa sunt cu aproape 20 de ani mai vechi si au "cotetul" pentru franar pe acoperis in forma din fotografia cu vagoanele P.L.M.
M-am lovit o asemănare cu cele făcute de Ashberry in Manchester pentru Călugăreni. Dar poate zic o prostie.

Cam toate vagoanele cu compartimente si portiere laterale din epoca seamana unele cu celelalte.
 
Domnilor, nu am cuvinte. Va dura ceva pana sa diger toate informațiile. Oricum construcția vagonului / vagoanelor va începe la primăvară, după finalizarea câtorva proiecte începute. Dar e o promisiune. Deocamdată vagonul e în drum spre atelier :)
 

Atașamente

  • 20170108_200434.jpg
    20170108_200434.jpg
    112 KB · Vizualizări: 530
Salut Horia, Lucian:

Am transcris gresit anul, vagonul StEG era din 1855, nu din 1885, deci este cu cinci ani mai tanar decat vagoanele LCJE!
 
Îmi pare rău că sabotez topic din nou dar ma roade o întrebare, se pot reconstituii vagoanele Călugăreniului plecând de la aceste vagoane? :?: