Direct din preistorie- vagon LCJE

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Ce intelegi prin "vagoanele Calugareniului"? Cele ale liniei Bucuresti-Giurgiu?

Seamana, insa nu rasar. Cum spuneam, multe vagoane din epoca sunt optic similare, toate insa diferite.

Mai degraba poti gasi similitudini intre cele ale liniei Constanta-Cernavoda cu cele ale liniei Bucuresti-Giurgiu. Au avut amandoua acelasi concesionar.
 
Horia_Radulescu a spus:
Ce intelegi prin "vagoanele Calugareniului"? Cele ale liniei Bucuresti-Giurgiu?

Seamana, insa nu rasar. Cum spuneam, multe vagoane din epoca sunt optic similare, toate insa diferite.

Mai degraba poti gasi similitudini intre cele ale liniei Constanta-Cernavoda cu cele ale liniei Bucuresti-Giurgiu. Au avut amandoua acelasi concesionar.
Da cele făcute de Ashberry. Unde găsesc date despre cele de la Constanța-Cernavoda?
 
Daca imi amintesc bine intr-un Modelism de prin 1985-86 erau profile color ale materialului rulant, o locomotiva cu trei osii cuplate si tender separat, fara marchiza acoperita si cateva vagoane. Nu stiu nici cat de corecta era reconstituirea si nici pe ce documente originale se baza. Trebuie sa caut prin arhiva.
 
Salut,

Exista doar doua feluri de poze cu vagoanele de calatori ale liniei Cernavoda-Constanta: un grup de imagini din jurul anului 1900 arata asa numitul "tren de la vii"care facea drumul intre gara veche din Constanta (situata unde actualmente este cladirea baroului Constanta) si zona de la vii, care era aproximativ incepand din dreptul spitalului CFR catre Mangalia. Pozele sunt o serie de carti postale ilustrate din perioada respectiva, colorizate sau nu, care arata vechile vagoane DBSR:

dfqm132ccd1t26cfw.jpg


Primul din dreapta e alta gasca in alta traista, vagonul salon al sultanului, devenit din cal de curse gloaba, dar fara prea multe modificari si fara indoiala un subiect interesant, care ar merita un studiu aprofundat. Ne referim insa acum la vagoanele care se vad inaintea acestuia.

dfqm7fg9knhh3l6d8.jpg


Aici se vad mai clar vagoanele englezesti - gabaritul lor este mai mic, se observa diferenta de gabarit dintre primele doua din stanga si al treilea, care intamplator este exact un vagon din seria despre care spuneam ca seamana bine cu vagonul pe care l-ai facut LCJE!

dfqm9v6rqcda6x94s.jpg


Alt cliseu facut in acelasi loc, la alta data (se observa pozitia diferita a vagonului prusac fata de casa din fundal)
Ca o nota aparte, casa din fundal este posibil sa fie bufetul capitanului Creanga, fiul celebrului povestitor Ion Creanga, unde se gasea bere si se serveau cele mai grozave placinte din oras!

dfqmakwzqv0zhyu7w.jpg


dfqmb200w84frktq4.jpg


Cam asta este tot ce avem cu privire la vagoanele DBSR (dar in legatura cu subiectul asta mai am o surpriza, totusi!)
 
Superbe pozele, mai ales ca sunt din ograda proprie. Referitor la vagoanele de bae, de care sunt puțin obsedat, am câteva nelămuriri. Știi cumva ce sunt acele țepușe între stâlpii de susținere? Cum erau dispuse compartimentele? Erau acoperite cumva cu țesătură de pânză, de ce se vede textura aceea pe corpul vagonului? Victorian, trebuie sa ne vedem neapărat la un mic. Cu melon, desigur :)
 
Ce îmi faceți voi mie mai băieți.... Cam asta a ieșit. Planul de la Catalin -Mulțumesc încă odată. Vagon tip C, 43 de locuri, 3 compartimente. Timp de lucru circa 8 ore. Ce as modifica : curbura prea accentuata a acoperisului. Am păstrat pereții laterali, ramele geamurilor și acoperișul, și am făcut pereții transversali. Deocamdată atât. Mă întorc la batrana mea 230. Cu respect.
 

Atașamente

  • 20170111_210525.jpg
    20170111_210525.jpg
    100,4 KB · Vizualizări: 443
  • 20170111_210517.jpg
    20170111_210517.jpg
    108,5 KB · Vizualizări: 445
  • 20170111_210532.jpg
    20170111_210532.jpg
    94 KB · Vizualizări: 446
Salut Lucian,

Ma bucur sa vad ca planurile trimise de Catalin te-au inspirat sa modifici vagonul - acum in loc de un LCJE fantasmagoric ai un vagon CFR real!
De asemenea, am uitat sa-ti spun, apreciez in mod deosebit locomotiva ta Handyside, este o prezenta binevenita in peisajul modelistic romanesc. Apreciez de asemenea foarte mult faptul ca esti interesat de epoca I-a romaneasca. Mie mi se pare o epoca deosebit de pitoreasca!

In legatura cu vagonul salon al sultanului - tepusa aia face parte pur si simplu din decoratia vagonului. Trebuie sa intelegem bine rostul acestuia:

Vagonul era unul ceremonial, in care sultanul ar fi urmat sa se deplaseze cu viteza redusa, salutandu-si supusii, la fel cum se face azi in cadrul vizitelor oficiale. Un fel de limuzina deschisa care merge cu viteza redusa prin Dallas-ul anului 1963, inainte de impuscaturile fatale...

Problema securitatii persoanelor importante era desigur cunoscuta inca de pe vremea imparatilor romani (ca sa nu mai vorbim de doi regi ai Frantei morti sub cutitul asasinilor) dar la fel ca si azi se face o mediere intre nevoia de securitate si confort a persoanei respective si nevoia de vizibilitate. Cel mai probabil, alaturi de vagonul salon deschis ar mai fi fost inca unul inchis in care calatorea de fapt sultanul, iar intr-o vizita oficiala vagonul respectiv ar fi fost insotit in fata si in spate de vagoane ale suitei, inclusiv garda de corp inarmata pana-n dinti, care statea cu ochii pe extrem de iubitorul public...

Dar din cate stim, sultanul Abdul Medgid nu a folosit niciodata acest vagon.

In schimb exact in aceeasi perioada, papa Pius al IX-lea se arata publicului pe noile cai ferate ale Statului Pontifical in vagonul sau papal denumit "La Balconata" care avea exact aceeasi structura, un vagon deschis cu partea de la parapet in sus sus protejata doar cu niste perdele grele din catifea. Tot prin perdele de catifea spatiul vagonului se putea imparti in trei "compartimente" cel central fiind destinat personalitatii VIP respective, capetele vagonului fiind destinate suitei si/sau garzii de corp.

Ca sa inchei intr-o nota personala mai umoristica, la capitolul personaje importante pe calea ferata mi-l amintesc pe Nikita Hrusciov iesit pe jumatate pe fereastra vagonului sau oficial, imbracat intr-o rubasca alba ruseasca traditionala si salutand oamenii muncii cu amandoua mainile in drum intre Budapesta si Bucuresti, cel mai probabil in primavara anului 1963.

Un vagon ceremonial foarte asemanator vagonului DBSR se poate vedea la Atena, in muzeul cailor ferate. Grecii, mai intelepti decat noi, l-au pastrat! Cu mare placere, cand se va putea, ne intalnim in Constanta la un mic si un pahar de vorba!
 
sa nu uit, poate importa sau nu si in cazul unei alte discutii.
La Istanbul exista pastrate desene ale vagonului sultanului Abdul Aziz, construit în anul 1866, de firma britanică „M.R.C. & W.Co, SaltleyBirmingham”, pentru linia Smyrna-Cassaba. Avea lungimea peste tampoane de 9.550 mm, ampatamentul de 4.250 mm, lăţimea vagonului de 2.800 mm peste toate accesoriile, înălţimea maximă a vagonului de la ciuperca şinei de 4.900 mm şi greutatea de 10.500 kgf. Latimea e interesanta....e mai mica fata de vagoanele europene de mai tarziu, asa cum sublinia si Victorian si cum se vede clar si in pozele de mai sus. Ca si locomotivele....
 
Latimea e interesanta....e mai mica fata de vagoanele europene de mai tarziu

Nu numai "de mai tarziu" ci si de atunci. Gabarit britanic.

Diferenta cu gabaritul continental nu este foarte mare, insa exista. Spre comparatie vagoanele de calatori de azi sunt cam la fel de inguste, din cauza lungimii lor mari (altfel nu s-ar incadra in gabarit in curbe). La lungimi maxime de 26400 sau 27500mm avem latimi definite de standardele UIC-X si Z de 2820 pana la 2840mm. Vagoanele europeene din anii 1930 ajungeau la 2950mm.
 
Si tu unde erai cand ne dadeam de ceadul mortii sa aflam standardul britanic dupa care se construiau liniile concesionate ? :))))

Pe scurt, daca ai latimea locomotivelor britanice de pe cele doua linii, Bucuresti-Giurgiu si Cernavoda-Constanta, pls, dezambiguizeaza-ne.

Vezi ca discutaram la subiectul Calugareni si suntem inzapeziti. Asteptam o masuratoare.
 
Mai frate, exista fise UIC pentru asta. De la creearea UIC incoace, iar inainte existau fise ale VDEV cu toate gabaritele. Datele de la vagoane actuale le am in cap ca doar scriu lunar despre temele astea.

Nu am acces la documentatie in masina (adica unde sunt acum), insa vezi ca exista enciclopediile de referinta ale lui von Röll (Enzyklopädie des Eisenbahnwesens) cel putin in versiunea din 1911 ca PDF complet pe internet. Cauta cu "Lichtraumprofil England" si vei gasi diagramele cerute. Din cate stiu latimea era pe undeva pe la 2400-2600mm, ulterior mai larg pana la 2810mm daca imi amintesc bine (adica cat are un Eurostar sau o Classs 66/77 si in ziua de azi). Vorbesc de ecartament normal, nu de liniile GWR ale lui Brunel, Gooch si compania.
 
Ce sa fac, pusei si eu o intrebare. De unde sa stiu ca esti in masina si musai raspuns nu asteptam acum, pe loc. Ca noi ne opintiram de vreo luna la subiect, deci, cand poti tu sa ne scrii ceva, apreciem.
Noi apreciem parerea ta, chiar daca e transmisa de la volan si stiu ca si din memorie daca ne dai informatii tot valoroase sunt ca nu-ti sta in fire sa ne duci pe campii narative.

Si despre enciclopediile mentionate, eu chiar nu stiam de existenta lor pe net deci nu pot decat sa-mi multumesc ca am de studiu :)