Vagon CFR seria I.T., epoca 2 pana la 3, scara H0

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.033
2.534
Iași
LOCATION
Iași
Alt vagon facut de Andreas. Va prezint ce am primit de la el.

Azi am inceput constructia unui nou vagon CFR. Cred ca amatorii modelisti din Romania deja stiu ca ma intereseaza foarte mult vechile vagoane CFR si MAV, mai ales din epoca 3. Si cum eu studiez, chiar fara a cunoaste limba romana, forumurile romanesti, am gasit pe lokomotiv.ro o fotografie a unui vagon CFR I.T. cu o incarcatura de lemne. Imediat m-am hotarat, vagonul asta trebuie sa-mi intre in parc! Deci, m-am pus la treaba. Multumita uinui prieten care cunoaste limba romana, am reusit sa aflu mai multe amanunte despre acest vagon si tot prin intermediul lui am gasit o schita a vagonului propus.

In priviinta inscriptionarilor, voi incerca sa preiau datele din fotografia cea veche, chiar daca ea provine din epoca interbelica. Dar, pentru epoca 3 timpurie la CFR, mijlocul anilor 1950, banuiesc ca, se pot prelua aceste inscriptionari mai vechi.



Am inceput construirea vagonului din placi de plastic Evergreen cu grosimea de 0,5 mm si care simuleaza peretii din scanduri. Distanta intre doua santuri, simuland scandura, este de 1,5 mm. Dat fiind ca, eu renunt la detalii suplimentare in interiorul cutiei vagonului, am lipit doua astfel de placi spate in spate, adica, fetele netede, fara imitatia de scanduri.

Mi-am desenat deci pe placile Evergreen toate subansamblurile vahonului precum si locurile unde voi pozitiona diferite intarituri sau noduri de fixare a intariturilor. Ca sasiu am luat un model de la Fleischmann, pe care l-am cumparat nou, direct de la firma, ca piesa de schimb. M-a costat 22 de euro, cam mult. Dar de ce Fleischmann? Fiindca, acolo am gasit un vagon de dimensiuni aproape identice cu vagonul I.T. si apoi, la Fleischmann exista un vagon in care suporturile laterale oblice a ghigajelor cutiilor de unsoare sunt sub un unghi mare, asa cum se practica in trecut la MAV.



Intariturile de metal, alama, de pe peretii exteriori sunt din profil U de 1 x 0,6 mm. Intariturile de pe partea dorsala sunt din benzi de 1 x 0,25 mm. Ramele care incadreaza clapele de deschidere (usile) precum si intariturile oblice le-am facut din banda plata de 0,75 x 0,5 mm. La capetele intariturilor oblice, acolo unde ele se intalnesc, am taiat o folie stravezie de 0,13 mm de la Evergreen in forma de triunghi. Pe fotografii sunt greu de identificat, tocmai fiindca sunt stravezii!



Se observa ca, peretii laterali au cate doua grupuri de adancituri sau decupari la partea superioara in portiunea clapelor laterale, a usilor. Acestea sunt destinate barelor de mana, care vor veni mai tarziu inchizand deschiderea. Profilele care captusesc aceste decupari ca si profilele interioare de la usi sunt din plastic de 0,5 x 0,25 mm. Barele de mana au fost facute din profil rotund de 0,4 mm de la Plastruct, care, dupa ce a fost taiat la lungimea necesara, 4,5 mm, au fost strivite cu clestele cu falci plate la capete, pentru a imita originalul. Am renuntat insa, sa mai simulez si suruburile care fixau aceste bare in scandurile clapelor de descarcare....
Idea am preluat-o din publicatia americana Railroad Model Crafftsman, intr-un articol care recomanda o detaliere mai ridicata a barelor de mana si a treptelor de scari de la vagoanele Athearn Bluebox si Roundhouse, etc. Atasez spre exemplificare o poza a unui vagon hopper de fabricatie Roundhouse, unde am aplicat deja mai de mult aceasta tehnologie.




Acele blocuri mici de plastic, de la capetele intariturilor verticale sunt din profile de 0,75 x 0,5 mm cu o lungime de 2 mm. Profilele unghiulare in forma de L de la capetele cutiei vagonului sunt de la Plastruct la cotele de 1,2 x 1,2 mm. Buzunarele care sustin tijele de la extrerior, cand se transporta busteni, sunt facute din profile Evergreen de 0,8 x 1,5 mm. Barele de mana de pe clapele de descarcare sunt din sarma de alama de 0,3 mm, fixate prin lipire in gauri de 0,4 mm.



Treptele cabinei franarului sunt din platbanda de 3 x 0,5 mm si au o lungime de 3 mm. Suporturile de dedesubt sunt din profil L de 1,2 x 1,2 mm.





Va urma, cu descrierea cabinei franarului, pe care o prezint deja astazi.
 
Ca de obicei, inca o lucrare de scos palaria! Felicitari!

Ce vagon a fost folosit pentru sasiu? Cumva un G?

 
Continui acum cu descrierea vagonului I.T. si revin la marchiza franarului. Peretii marchizei sunt ca si peretii vagonului din material Evergreen de 0,5 mm grosime si distanta intre santuri de 1,5 mm. La redarea peretiilor in interiorul marchizei am renuntat, din motive de stabilitate. Mai ales ca, la scara asta mica nu se vede. Scandura de asezat am facut-o din acelasi material. Acoperisul l-am indoit o data cu fabricarea peretilor laterali. Din pacate nu stiu ce fel de acoperis avea marchiza, poate carton asfaltat? Din fotografii de pe saituri maghiare ca si din pozele de pe forumul lokomotiv.ro nu reiese felul acoperisului acestui vagon. Intaritarile le-am facut din benzi Evergreen 0,75 x 0,25 mm iar rama ferestrelor sunt din resturi de polistiren de 0,25 mm.



Manivela franarului am facut-o din sarma de alama de 0,5 mm iar filetul surubului l-am facut din 0,2 mm sarma de alama. Am infasurat sarma de 0,2 mm pe tija de 0,5 mm dar nu am lipit-o cu cositor din cauza ca, tija nu este supusa la tensiuni. Este de ajuns sa intind un strop de UHU pe tija numai pentru a fixa filetul, ca sa nu cada. Barele balustradei sunt la fel din sarma de alama de 0,5 mm peste care am lipit o fasie de plastic de 0,5 x 1 mm. Tijele cele lungi sunt facute din sarma de 0,4 mm. Treapta cea mare din dreptul manivelei am facut-o din placa care imita scandurile de fabricatie Slaters, iar suporturile curbate de desubt le-am indoit cu clestele plat din material Evergreen de 0,5 x 0,25 mm. Celelalte trepte au dimensiunile de 3 x 3 mm iar pentru fixarea lor pe cutia vagonului am am taiat bucati cu o grosime de 0,75 mm dintr-un proil L de 1,2 x 1,2 mm de la Plastruct.



Buzunarele care tin tepusii laterali sunt late de 1 mm si facute din profil U de 1,5 x 0,8 mm de la Evergreen. Intariturile incrucisate de la interior le-am facut din profil 0,75 x 0,25 mm. Nu stiu in ce masura aceste piese sunt la scara, dat fiind ca, nu am desenele vagonului de la 1900. Baza de sustinere a tepuselor le-am facut din profil de 1,5 x 1 mm.
Treptele pentru manevra de la capetele vagonului, din tabla de alama de 0,2 mm si dimensiunea 3 x 3 mm le-am cositorit pe o bucata de srama de 0,5 mm. Treapta cea mai de jos am am fixat-o cu cositor pe o bucata de sarma pe care am cotit-o cu clestele la dimensiunile 3-4-2 mm. TReapta cea mai de sus este lipita doar pe o bucatica de sarma si introdusa in sasiul vagonului. Treapta insasi este facuta din foaie de lemn de 0,4 mm grosime.



Sabotii de frana ii am de la firma MJT din Marea Britanie. Tringhiurile care sustin sabotii le-am facut din sarma de alama de 0,5 mm ir tija de sustinere a sabotilor, cea opusa unghiului obtuz este din sarma de 0,5 mm. Dimensiunile unghiurilor, cu micile prelungiri de la capete sunt 1,5-6,5-6,5-1,5 mm iar tija principala are lungimea de 20 mm.




Asta este starea vagonului deocamdata, inainte de a fi vopsit.
 
Continui azi cu vagonul CFR IT si incep cu un raspuns.
Pentru sasiu am folosit unul del a vagonul de tip G02 de la Fleischmann, precum acesta.
http://ekmpowershop4.com/ekmps/shops/morrismodels/woodsheddesigns.net/ekmps/shops/morrismodels/fleischmann-ho-5757-dr-box-wagon-type-g02-era-3-2132-p.asp
Dat fiind ca, am cumparat sasiul de la Fleischmann fara roti, am utilizat roti de la firma Luck, cu lungimea de 24 mm intre varfuri si cu buza badajului de RP 25.

Acum prezint vagonul in atelierul de vopsire, asa cum tocmai a fost terminat.




Si aici inca doua poze cu vagonul tocmai scos din atelierul de vopsire.
Podeaua am dat-o cu o vopsea speciala de la firma Mig si care imita lemnul deja mai invechit respectiv, uzat. Am terminat si marcajele vagonului si sper sa le fi nimerit. Din pacate nu am avut exemple de marcaj asa cum erau ele la CFR prin 1955 asa ca, a trebuit sa inventez putin, din pozele altor vagoane romanesti. Nu am avut deci date despre greutatea vagonului, nici prescurtarile pe romaneste nu le cunosc. Deci, daca cineva va descoperi niste greseli, imi cer scuze si voi accepta orice sugestie de imbunatatire! Confectionbarea marcajelor am facut-o cu programul Paint dupa care le-am introdus ca grafice in Word.





Cu aceste doua poze inchei descrierea constructiei vagonului CFR din seria I.T., din care reies si marcajele. Astept sugestii si critica constructiva.

Acest vagon CFR nu va ultimul, mai am inca o mica lista cu vagoane CFR din epoca 3 care ma fascineaza foarte mult. Ma bate gandul sa fac si un vagon cisterna pe doua osii, asa ca acel vagon cisterna prezentat pe forumul lokomotiv.ro si care a fost salvat de la taiere, devenind piesa de muzeu. As fi bucuros daca cineva m-ar putea ajuta cu niste poze suplimentare, mai ales detalii de bare de mana, tije, imbinari, vedere din fata, spate, parti, etc. La fel si niste cote, ampatament, lungime peste tampoane, etc.

Si fiindca am descoperit si un vagon de calatori MAV din epoca 3, anii 1950, as vrea sa adresez modelistilor romani o intrebare, poate ma poate ajuta cineva: ce verde se folosea in acei ani la MAV, poate cu mentiunea codului international RAL?
Multumesc.