Automotor 77 aerodinamic

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

LDH

Well-Known Member
Trenulist
3 Septembrie 2016
6.938
5
Bucuresti
modelism-feroviar.blogspot.com
WEBSITE
http://modelism-feroviar.blogspot.com/
LOCATION
Bucuresti
Buna seara,


Am sa incep cu inceputul care nu este istoria acestui automotor ce inca incerc sa o deslusesc.

Inceputul este o ideee prinsa din zbor, lansata de Minimodel TEH srl, adica, in traducere fara interpretare, www.trennet.ro , in speta Doru Miu.

Ideea a prins si ne-am adunat mai multi sa ne batem capul si sa facem macheta 1/87 ca, cine stie, poate trebuie.

Este adevarat ca nu am plecat chiar de la zero dar asta nu ne-a usurat de loc munca.
Sarcinile au fost impartite asa ca fiecare stie sau crede ca stie ce are de facut.

Eu inca nu am aflat ce trebuie sa fac dar, printre multe altele, mi-a revenit onoarea sa va scriu despre acest model ca proiect poate este prea mult spus desi nu am scapat de schite, desene si multe altele.

Pana revenim la macheta sa vedem ce este cu automotorul real.

Pana la aceasta data, din cauza timpului scurt de la demararea lucrarilor de santier, adica punera pe cala, moneda de rigoare pe prima bucata de chila …, pardon, asta este la nave, nu am adunat prea multe date.

Probabil ca daca era un proiect, na ca-mi scapa proiect, de lunga durata, intins pe un an sau doi, aveam timp sa fac o documentare beton, aveam timp sa scriu un articol sa stea mata in coada astfel incat nu mai conta daca automotorul ar fi aparut sau nu dar asa trebuie sa ma multumesc, pentru moment, cu mai putin si poate, cine stie, apare modelul 1/87.

Sigur nu ati inteles nimic pana acuma dar nu conteaza.
Important este sa mergem mai departe.

Asa, revenind la masina.
Ce stiu pana acuma, din surse mai mult sau mai putin oficiale, communicate de presa, etc., etc., stiu mai putin sau poate exact la fel ca atunci cand ne-am apucat de model.
Sun convins ca pe masura ce subiectul se va dezvolta o sa para mai multe date despre acest automotor.

Exista cinci astfel de automotoare:

77-0141-0 Iasi


FOTO: Gam3 - http://forum.lokomotiv.ro/index.php


78-0927-0 Palas - asta chiar nu stiu de ce este 78 si nu 77.
Presupunerea este ca ar fi trebuit sa fie 77-097-2.


FOTO: Radu Dumitrescu


77-0938-9 Dej


FOTO: sulzerul1175 - http://pisti91.myfreeforum.org/index.php


FOTO:sulzerul1175 - http://pisti91.myfreeforum.org/index.php



77-0982-7 actualmente la MARUB
- pentru moment sau totdeauna fara poza

77-0955-3 actualmente la MARUB
-pentru moment sau totdeauna fara poza


Dupa cum bine se observa sunt pe doua osii si sasiul provine de la automotorul 77/900.
Nu este o gresala ca usile nu cad exact pe roti, automotorul nu este simetric in vedere laterala fata de axa verticala.
Cand i-am aratat primul desen inginerului sef de proiect mi-a dat peste maini pana am renuntat sa ma mai contrazic cu el si i-am dat dreptate, fara sa vreau, evident, spunandu-i dimensiunile de plin si gol.

Cele cinci automotoare, desi aparent identice, se diferentiaza prin unele detalii exterioare si nu ma refer la cozorogul farului, la vopsire sau, cum ar fi incantati unii mai sugubeti sa-mi atraga atentia, perdelele de la ferestre, la roata inaripata a CFR in relief sau doar pictata etc., etc.
Deoarece nu am poze pentru comparatie va las voua placerea sa descoperiti eventualele diferente.

La interior, probabil, toate au aceiasi compartimentare: posturile de conducere, un salon, compartimentul motor, trei cusete cu paturi, un WC si compartimentul sobei de incalzire.

Nu stiu ce sa va spun despre starea lor actuala.
Din fotografii, toate cele trei par a fi in stare buna de functionare.
Despre cele de la MARUB nu stiu decat ca sunt pe o linie de garare, se pare, langa alte automotoare ce isi asteapta randul la reparatii.

Inchei prima parte cu desenul refacut dar mai decolorat ca, deh, mai trecu oarece timp peste el.
Daca 3D nu estem merge si 2D.



(v-a urma)

:cafea:
 
Cum fotografia cu 77-0982-7 este pe drum, pana vine, sa trecem la urmatoarea etapa.
Nu vreau sa va incarc memoria cu lucruri neimportante legate de discutii tehnice si pe langa subiect, mai ales, si alte alea asa ca am sa trec direct la modelul 1/87 H0.

Automotorul 1/87 H0 va fi integral din rasina, motorizat, speram noi, tractiune pe o singura osie ca la cel original, fara cauciucuri de aderenta, cu cat mai multe detalii pe dedesupt ca oricum nu se vad de fustele laterale, fara cuple – poate o cupla optionala gen V180 din anii ’70, lumini pe capete, poate se schimba in functie de directia de mers, lumini interioare – noroc ca nu sunt multe deoarece are doar 3 cusete si putem considera ca lumea doarme, si, nu se putea altfel, biele corecte.

In demersul nostru, retineti ca nu am folosit pomposul proiect, incercam sa folosim cat mai multe piese ce se gasesc in productie la cei ce fabrica modele CF care pot fi aduse pe masa de montaj cat mai repede cu putinta.

Sasiul, partea din mijloc, dupa cum se poate observa are aproape toate detaliile: motor, cutie de viteze, cutia ventilatorului, cutiile pentru acumulatori, unul dintre cardane, ranforsarile din profile U, un rezervor de aer si ce o mai fi pe acolo




Sigurat nu ati observat ca s-a strecurat o gresala asa cum nu am observat nici noi, bucurosi nevoie mare, ca a iesit din prima bine.

Ei?
Nimic?

Va spun eu.
Amplasarea cilindrului de frana este gresita deoarece tijele de actionare ale mecanismului de franare, cele ce duc la sabotii de la roti trec prin motor.
Nu cred ca cei de la Ganz au lasat o gaura prin blocul motor ca sa treaca tija de comanda.
Bai mare nu ar fi.
Asa cum a fost facut masterul se poate reface ca este facut din piese disparate din plastic confectionate de la zero.
Sunt sigur ca inginerul sef al lucrarii o sa-l faca asa cum trebuie si la fel de repede ca pe primul.

Pentru completarea capetelor de sasiu am cautat un vagon Bi33 – productie PIKO ’70 care sa aibe arcurile cat mai lungi si cat mai frumoase.
Combinatia arata foarte frumos mai ales ca se mai completeaza detaliile cu oarece bare de rigidizare (profile U la scara 1/87), capetele sasiului cu buteliile de aer, inca un cardan, teava de la wc si ce o mai fi sub automotor.




In concluzie: sasiu cu arcuri lungi si frumoase am gasit, sabotii arata bine dar arcul nu este la scara 1/87, este mai lung, prea lung, asa ca, se pare, vom reveni la un sasiu din productie mai noua PIKO.




Lungimea arcurilor este corecta, cutiile de unsoare seamana destul de mult cu cele de la CFR, mai ramane problema sabotilor.
De pozitionat sunt pozitionati bine dar au un desen care seamana cu orice vreti voi numai cu saboti de frana nu.
Daca da norocul peste noi si gasim, eu m-am apucat deja sa ma uit pe jos pe unde calc, o pereche de saboti pentru vagoane cu osii, model care se aplica din pungulita, nu basorelief, am rezolvat-o si pe asta.


Si uite asa, incet, incet, ajungem la cutia automotorului.
Am fi vrut noi dar nu a fost sa fie sa iasa perfect din prima.
Important este ca stim ce nu s-a potrivit si ce mai trebuie facut sa iasa bine.
Nu o sa ma apuc sa insir defectele vazute si nevazute dar recunosc ca este un semiesec.
Pana la urma am extras cutia din matrita si, la prima vedere – fara poze macro, arata bine chiar daca are toate bavurile, cam prea multe pentru gustul nostru, iar alaturi de celelalte piese parca ar fi la santier




O debavurare grosiera ca sa mai avansam un pic




Da, cam stiu ce vreti sa intrebati asa ca o iau eu inainte cu raspunsul.
In fotografii se vad fustele separat iar cutia fara fuste.
Nu este niciun mister in asta.
Asa cum spuneam pe la inceput sunt cinici automotoare de acest fel cu inmatriculari diferite si cu mici detalii constructive ce difera de la unul la celalalt.
Cu fustele separate, prin permutarea panourilor, se poate obtine modelul dorit.
Acuma sa nu va inchipuiti ca o sa dam navala sa le facem pe toate.
Nu l-am terminat nici pe asta deci nu ne gandim la celelalte sau … cine stie …

O cutie ceva mai curata




Fuste montate provizoriu cu dubluadeziv




Ceva detalii, fixate tot provizoriu, pe acoperis – cosul sobei este gresit amplasat




O ultima poza cu partea de mijloc a sasiului in pozitia in care se vede ca daca-l punem pe roti (care roti?) nu se vede nimic dar stim ca este acolo si arata bine




Ce este peste poate este destul asa ca ma opresc aici si revin cu noutati de indata ce le am.

Spoor la modelit
 
Daca va poate ajuta cu ceva am si eu cateva poze cu acest tip de automotor. Sunt facute in Depoul BcT. Este varianta modernizata pentru VIP-uri de la SNCFR.






Spor la treaba!
 
Buna
As dori sa va intreb ce tip de rasina folositi pentru turnarea carcasei si de unde o cumparati? Turnarea o faceti in mulaj de cauciuc RTV?
Multumesc pentru amabilitate
Cu stima
 
Salut LDH, am vazut caroseria in lucru pe viu insa nu am pozat-o ca nu aveam aparatul si nici acordul...
Din ce am observat, este plina de mici gaurele care par a fi provenite de la bule de aer. De ce au aparut acestea ? Din cauza rasinei ? Din cauza metodei utilizate pentru turnare?
 
Vacuumare, dupa turnarea in forma se pune sub un clopot de vid. Dar trebuie facut repede daca timpul de intarire al rasinii e scurt. Nu trebuie un vid deosebit, a mers si cu un compresor de frigider la care am legat tubul de aspiratie la o butelie, care era conectat la un platan cu un tub cu robinet. Dupa turnare am pus imediat matrita pe platan, am acoperit-o cu un clopot de plastic si am deschis robinetul. Vidul deja era facut dinainte in butelie.
 
Intre timp am pregatit noul sasiu



...si o carcasa.



La ora cand scriu aceste randuri, cele doua piese se afla in ....avion in drum spre Atlanta/Georgia! :confused:

Cum toate incercarile noastre de copiere in rasina au fost cam ratate, am apelat la prietenii de peste ocean.

Sasiul are acum si cilindrii de frana, modelul avand timonerii distincte pe cele doua osii, dar n'am avut timp de poze...pleca avionul! :D
Restul pieselor ce vor completa sasiul (jugul ce sustine motorul si cutia de viteze, timoneria franei, grupul ce cupleza motorul cu ventilatorul si electromotorul, etc.) sunt in curs de "elaborare" si , fiind piese mici, le vom realiza in tara. Va urma muuulta manopera pentru ca sasiul sa fie complet, asa ca speram prin toamna sa fie "pe piata"!
 
@PDI - Sa inteleg ca in acest fel vreti sa aduceti la viata defuncta RomTrenModel S.R.L.? Felicitari pt. realizare si spor la modelit in continuare, cum s-ar spune!
 
teo_magdici a spus:
@PDI - Sa inteleg ca in acest fel vreti sa aduceti la viata defuncta RomTrenModel S.R.L.?
Nu cred ca asta este scopul
teo_magdici a spus:
Felicitari pt. realizare si spor la modelit in continuare, cum s-ar spune!

Da, de asta are nevoie. Incurajarile sunt cu folos