CFR 7311 din Liliput BR91

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

pres_mihai

Active Member
Trenulist
16 Iunie 2010
149
3
46
Craiova
LOCATION
Craiova
Salutari!
Acum cateva luni am cumparat de pe Ebay o locomotiva BR91 produsa de Liliput la un pret foarte bun, stiind ca acest model de locomotiva se preteaza usor la transformarea ei in CFR 7311 (o ceferizare destul de usoara, dupa cum am citit pe forumuri).
Despre CFR 7311 si seria sa, nu o sa spun prea multe lucruri o sa dau doar un link catre o documentatie mai mult decat folositoare:
Istoria unei locomotive CFR/CFF 7311

Pun aici o fotografie cu locomotiva cu pricina, pentru a fi mai specific:
6755857559_90da81aca7_b.jpg

Sursa: Flickr, foto: M. Kissler

Aleg pentru aceasta ceferizare a locomotivei o incadrare in epoca a II-a, undeva in anii 20, pentru care sunt necesare vopsirea placilorde inmatriculare in culoare neagra, lispa placilor cu depoul, indepartarea clopotului, pastrarea supapelor Ramsbottom, iluminat cu petrol, deci dispare si generatorul electric, nu o sa ii adaug plug, deoarece locomotiva a fost folosita in regim de manevra si de obicei am inteles ca li se scotea plugul cand faceau acest serviciu.

Modelul pe care l-am cumparat prezinta mai multe probleme tehnice , este o locomotiva uzata, se vede ca a fost folosita intens, in plus au fost cateva incercari de reparatie a unor defecte, reparatii mai mult sau mai putin reusite. Partea frumoasa este ca mi se pare un model bine realizat, cu multe detalii, din metal, locomotiva este f grea, in plus are tampoane functionale, ma incanta foarte mult modelul. Sa prezint cateva fotografii cu locomotiva in starea in care a ajuns la mine:
DSC_9868.jpg

DSC_9869.jpg


Dupa cum se vede, locomotiva are pompa de aer distrusa si lipita oarecum neindemanatic, deci necesita schimbare, are cateva din barile de mana curenta rupte, are lipsa si o teava de abur:

DSC_9870.jpg

DSC_9871.jpg

DSC_9873.jpg

DSC_9874.jpg


Locomotiva mai are si un capac de la unul din rezervoarele de apa lipsa, in plus pe partea de jos se vad urmele unor reparatii facute iarasi neindemanatic. Toate aceste defecte trebuiesc remediate.

Prima data am desfacut locomotiva din toate oscioarele pentru a vedea ce mai gasesc defect:
DSC_9920.jpg

Aici am constatat ca are si una din lamelele de culegere a curentului pe roata alergatoare rupta, deci trebuieste refacuta si asta.

DSC_9923.jpg


In poza de mai sus am gasit probabil cel mai delicat defect, unul din pistoane are tija rupta, si va trebui sa gasesc o solutie ca sa il lipesc cat mai temeinic. Voi vedea la momentul respectiv cum voi reusi asta! Am constatat ca locomotiva are sistem de iluminat, cu piese lipsa, ce-i dreot, mefunctional, dar ma incanta ghidurile d elumina folosite, si voi face tot posibilul sa salvez aceste felinare originale ale sale, desi ma batea gandul sa le schimb cu unele CFR.
Si aici o imagine de ansamblu:
DSC_9925.jpg



Am tecut la treaba, prima chestie care am facut-o a fost sa elimin clopotul de pe cazan:
DSC_9927.jpg


Locomotiva a primit si o pompa de aer noua:
DSC_9928.jpg


Apoi am trecut la confectionarea capacului de la rezervoru de apa; l-am confectionat din tabla subtire de cupru:

DSC_9930.jpg


Capacul montat la locul sau:
DSC_9931.jpg


Am inlocuit si conducta de abur lipsa, am folosit sarma de cupru argintat:
DSC_9937.jpg


Am mai facut cateva reconditionari la barile de mana curenta, alte mici defecte observate pe carcasa, si am adus locomotiva la stadiu de a primi primul strat de vopsea:
DSC_9942.jpg


Azi am vopsit doar fremul si spitele rotilor in culoarea brun roscat specifica epocii interbelice; urmeaza sa continui la vopsire cu marchiza si cazanul, desigur dupa ce termin cu remedierea defectelor si uzurilor evidente.

Va urma...
 
In imaginile existente cu 7311(a), capacele de la rezervoarele de apa sunt rotunde. Posibil (sau nu) sa fi fost dreptunghiulare candva, insa nu se stie cu exactitate data inlocuirii. O alta locomotiva cu capacele rotunde este 7326, intr-o imagine din 1968 , pe care nu pot sa o pun aici, (imaginea a fost la vanzare pe ebay si nu imi apartine). De asemenea , la topicul lui Catalin amintit de tine, ai acolo o 73xx, la Ramnicul Sarat, unde se vede capacul rotund. Posibil ca unele locomotive sa fi avut capacele rotunde din fabrica...

Spor in continuare!
 
Pff, de treaba asta nu mi-am dat seama. Am vazut in unele poze locomotive cu caoace rotunde. Erau chiar deschise. Dar nu m-am gandit la asta ptr 7311. Si doar ce le lipii temeinic azi. Sa vad daca dezlipirea presuoune distrugere parca mi-e mila sa fac asta. Am lipit si o teava de abur in zona aia. Sa vad ce fac. Imi bagasi sarpele dilemei in san!
 
Mult succes! 8)
Cât despre osia alergătoare, eu văd că pe axul metalic se află o roată izolată cu bucșă de plastic și una neizolată, deci culegerea tensiunii se face prin lamela care atinge marginea roții izolate și prin lamela care atinge axa metalică. Astfel... se pare că nu mai ai de construit altă lamelă de contact ;-). Cam în același fel văd eu că se face culegerea tensiunii și la celelalte roți.
Acum vin niște întrebări cu privire la biele (ce altceva :D): bielele sertarelor pot fi ridicate sau coborâte față de punctele fixe ale culiselor? Tijele sertarelor sunt mobile, respectiv capetele de cruce ale acestora se pot deplasa pe glisiere? Poți să mai faci niște poze mai detaliate?
Sunt foarte încântat să observ că osia motoare principală este angrenată la motor, deci ea este cea care transmite mișcarea prin bielele de cuplare către celelalte două osii, exact ca în realitate :aplauze:
 
Ai doua variante... o lasi asa cum este si mergi mai departe sau dezlipesti si strici ...si daca tot strici, atunci ai putea cufunda carcasa in lichid de frana (dot 4) sa te scapi de vopseaua aia veche care poate sa iti aduca probleme. Asta presupune sa demontezi tot ce este demontabil de pe locomotiva si apoi o baie in lichid , de pe o zi pe alta, in functie de cum rezista vopseaua. Ca sa iti dai seama cum reactioneaza vopseaua cu lichidul de frana, faci un test pe un colt ascuns...sunt anumite vopseluri care nici o baie de 3 zile nu le vine de hac...
 
Cosmin, o sa vad daca pot inlocui capacele cu unele rotunde fara prea multe batai de cap. Am apucat de am lipit cu CA tot ce misca pe carcasa asa ca e greu sa le dau jos fara avarii majore la robineti conducte nituri si ce o mai fi. Degresez bine, dau un strat de primer fin apoi vad cum se commporta. Vopseaua veche e sarita putin pe la colturi, in rest e impecabila.

Mircea, ai dreptate o lamela culege de pe roata alergatoarei, iar alta de pe osie. DAR acest sistem este numai pentru iluminatul din fata. Avea un bec acolo legat de aceste lamele care lumineaza in ghidurile de lumina catre felinarele frontale. Era nefunctional. O sa desfiintez sistemul asta si o sa pun un led alimentat de la motor. Motorul este alimentat prin lamele doar d cele 3 osii mari. O polaritate este data la sasiu. O sa explic cu poze la momentul respectiv. Biela sertarului este functionala, aluneca pe culisa proprie. Locomotiva respecta intocmai realitatea osia din mijloc fiind actionata de motor, cele cuplare fiind actionate prin biele. Ca la modelul 1/1 :p o sa pun poze mai in detaliu. N am desfacut mai mult din ambielaj ca mi-e frica ca nu il mai nimeresc la loc. O sa repar tija rupta la piston, spitele sunt vopsite sper sa il pun ca mai repede inapoi pe frem.
 
In cazul asta e mai bine sa le lasi asa, mai ales ca nu se stie daca asa au fost de la inceput sau nu. Dupa primer, e indicat sa astepti ceva timp (zile, saptamani) in eventualitatea unei reactii negative intre vopsea si primer.
Decodor nu-i instalezi?
 
Locomotiva se apropie de final cu RK-ul, mai am de rezolvat problema cuplelor. In rest, am mai facut mici greseli la vopsire, din care unele sunt evidente in fotografii.
Mi-am realizat dorinta de a avea in mica mea colectie si aceasta locomotiva istorica a CFR:


DSC_0023.jpg

DSC_0025.jpg

DSC_0027.jpg

DSC_0035.jpg
 
Nu e rau deloc. Ma gandesc ca in viitor, cand o sa ai timp si rabdare sa te intorci la aceasta batrana doamna, sa faci un fel de masti pentru a acoperi gaurile alea hidoase din rezervoarele de aer. Evident, pentru sesiunile foto sau expunerea in vitrina, pentru ca rolul lor practic imi este cunoscut chiar si mie.

Si poate as face ceva si la marchiza sa nu se mai vada cablurile si intestinele electrice. Habar n-am ce acum, poate as inchide geamul, as pune o echipa in locomotiva, dar nu omuletii aia standard cu uniforme germane ca strici tot parfumul. Ceva. Altceva...
 
De acord cu tine, Catalin. Cred ca cea mai buna chestiune ar fi sa gasesc omuletii potriviti pentru asa ceva. Si gaurile o sa le astup cu cuplele.
 
Poate candva o sa am timpul sa fac un subiect si despre uniformele CFR care sa ajute modelistii sa aproximeze/transforme niste figurine in ceva autohton pentru modele. Fie echipa de locomotiva, fie personal de tren...cumva sa continuam calea asta frumoasa a modelelor autohtone.

Nu promit nimic acum dar imi trec in agenda. Sunt atatea subiecte care mi le doresc abordate candva....

Informatia cam exista stransa, timpul sa aibe rabdare cu mine.
 
Mihai scuze pentru offtopic dar cred că postul meu își are loc aici.
Cătalin eu sper să ai / faci timp, pentru că ce ai zis mi se pare foarte folositor, să fiu sincer, pentru viitorul modelismului românesc cât și pentru documentarea istorică. Poți să îmi zici te rog cam din ce an ar începe cronologia uniformelor?
 
Andrei, eu mi-as dori sa fac ceva care sa cuprinda perioada 1869-1960. Asta pentru ca este perioada cea mai draga mie dar si pentru ca dupa 1960 informatii se mai gasesc si se pot culege de la fostii ceferisti.

Acum, uniforme mai exista. Spre exemplu la Muzeul CFR. Dar ce ma inteteseaza pe mine este ce se intampla in viata reala pentru ca in muzee sunt pastrate uniformele de gala. E stupid sa credem ca echipa de pe locomotiva purta veston cu fir de aur, manta si sabie in timpul serviciului (conform instructiei din 1892)...

Mai mult, pentru mecanici si fochist, in timpul serviciului, uniforma nu era obligatorie. Doar chipiul. Si asta se vede in toate imaginile de epoca. Avem in anii '30 mecanici care s-au pozat mandrii in fata locomotivelor purtand pantaloni drepti de stofa, camasa, veston, sacou de lana si obligatoriul ceas de buzunar cu care CFR si-a dotat tot personalul. Unii purtau chiar manusi albe... mai mult sau mai putin o eleganta tinuta de strada.
Acesti domni, in special mecanicii de la calatori, dupa terminarea serviciului si o toaleta minimala puteau porni la pas spre casa doar lantul ceasului tradandu-le meseria....

Am facut aceasta discutie poate putin off-topic pentru a ma lega de 7311. Aceasta locomotiva si suratele ei au facut manevra in triajele Bucurestiului. Munca grea si personalul de locomotiva trebuie sa se fi adaptat. Nu era o meserie cu multe mofturi.

Vedem in pozele din epoca personalul imbracat simplu, pantaloni drepti, veston simplu gros la un rand de nasturi (argintii la uniformele de lucru, aurii la cele de parada) cu 4 buzunare, sube iarna, camasa ...de acasa. Personalul primea incaltari din piele neagra insa camasa nu apare ca fiind oferita de administratie. Vestonul are epoleti subele nu. Culoarea a fost albastru inchis dar si gri ! Amestecul provine din faptul ca initial uniforma de parada era albastra, cea de serviciu gri. Asta la 1890...evident ca ani mai tarziu s-au amestecat. Pe cap chipiu drept frantuzesc in perioada precarlista cu dunga neagra (tractiune), roata inaripata si efigia regelui Carol I, apoi Ferdinand. Chipiul era identic cu cel al armatei cu diferenta ca roata inaripata, evident, lipsea la armata. Carol al II lea a schimbat uniformele si a inlocuit chipiul drept cu modelul britanic cel pe care il stim si azi. Fochistii purtau uneori basca in locul chipiului, mecanicii chipie. Repet, capela dreapta in anii '20 prima jumatate a anilor '30, chipiu britanic la sfarsitul anilor '30. Iarna, ii surprindem pe ceferisti purtant si celebrele "turcane" practice si fara mofturi provenite probabil si din stocurile armatei pentru ca, nu-i asa, uniforma ceferista a fost mereu aproape de cea militara.
 
Crezi că putem să facem un subiect separat dedicat uniformelor? Putem sa plecam de la un draft in care sa incercam categorisirea lor pe ere. Mă gândesc la un topic care sa fie situat în "Standardul romanesc de module". Cred că pot ajuta cu imagini adaptări la cele spuse de tine și alți istorici CFR.
 
Eu sunt un simplu user, nu stiu si nu pot sa mut subiecte. Nu deschid unul nou pentru ca acum nu am timpul sa-l sustin singur. Ori il fac cum trebuie ori nu-l mai fac deloc, asa doar sa-l deschid....