Marasesti-Panciu 8 martie 2008

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
105
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Am iesit din Focsani pe DN 2. Tineam in geamul din stanga dealurile subcarpatice si undeva in dreapta malul abrupt facut de albia Siretului. Stiam ca acolo sus, pe acel mal, e vechiul targ al Tecuciului. Nu era timp sa ajung acolo astazi.
Cu ochii la drum mi-am rememorat: cele doua aparate de fotografiat, in portbagaj unul, pe bacheta din dreapta al doilea, acumulatori, incarcati, trepiedul, undeva in portbagaj.
Ma uit spre soare. Nu am atat de mult timp... Inca nu e vara...
Incerc sa-mi aduc aminte la ce ora apune, as vrea sa stiu daca am nevoie de trepiedul care sta permanent in masina.
Stiu ca trenul meu nu intarzie niciodata. Nu are de parcurs decat putin peste 17 km.
Drumul te duce repede. In cateva minute intrezaresti in fata ruinele fostei fabrici de ingrasaminte de la Marasesti. Un excavator taie din ziduri. Mi-am adus aminte un articol din presa locala in care se vorbea despre dezafectarea completa a fabricii si redarea terenului catre agricultura...
Care agricultura ? ...imi vine sa injur printre dinti...
Un drum gaunos te duce din sosaua nationala pana in oras, prin fata garii.
Am oprit. Incerc sa-mi adun lucrurile. Telefonul, aparatul de fotografiat. Fac din mers setarile de lumina si urc treptele ce ma duc in gara si de acolo pe peron.
Da, e acolo si asteapta sa plece in cursa. Sta cuminte pe una din linii intr-o gara goala. Un caine ma insoteste in speranta ca ceva din ceea ce am in mana e bun de mancat. Il voi dezamagi.
E 762.
P1070625.jpg

Mecanicul se uita spre mine si apoi ma recunoaste. Ne-am mai vazut. Doar ca astazi nu mai are chef de vorba. Doar aproba ceea ce eu spun. Cu jumatate de gura imi spune ca stie de RK-ul ce il asteapta si pe 762, doar ca s-a saturat de "rabla asta".
Urc in cabina. Cativa oameni, cuminti pe scaune. Inauntru e curat si un usor miros de motorina.
P1070623.jpg

Stiu ca nu am timp prea mult. Oricat de mult mi-as dori sa mai stau, stiu ca soseaua e putin mai departe de calea ferata, si daca vreau sa-l fotografiez pe traseu va trebui sa ma grabesc. Il salut pe mecanic. Imi raspunde cu jumatate de gura, afundat in ziarul pe care il cieste. Oare ii adusese o veste proasta ?
Ies din gara repede si pornesc la drum.
Stiu ca primul loc unde il pot fotografia este la "cota 100", undeva in spatele Mausoleului de la Marasesti in mijlocul campiei.
Ajung acolo cam cand 762 trebuie sa fi plecat din Marasesti. Nu pot vedea decat undeva departe acoperisul rosu al garii. Ochiul meu nu-l poate vedea inca, dar prin aparat ii intrezaresc silueta, urcand terasele ce-l duc spre dealul Panciului.
P1070641.jpg

Azi am ghinion, imi spun. Vantul aproape ca imi rastoarna aparatul pus pe trepied si pornit deja in modul filmare. Celalalt sta in mana mea. Duc trepiedul la adapostul precar al masinii si il orienez spre Magura. "Il voi filma cand va trece de mine..." imi spun.
P1070642.jpg

In asteptare ma uit in jur. O ferma parasita, o poarta care se tranteste din cauza vantului. Aici, in 1917, cronicile spun ca s-au dat cele mai cumplite lupte pe frontul Marasestiului. Din acest loc cuprinzi cu vederea toata zona, de la gara Marasestiului pana sus la culmea Magurii Odobesti. In fata ti-e padurea Razoare si undeva in spate Mausoleul ridicat pe fosta mosie a lui Negroponte.
A trecut....
P1070646.jpg

Ziarul care poate i-a adus vesti proaste mecanicului e acum agatat ca parasolar. Soarele e aproape de apus si bate direct in parbrizul mare al automotorului.
Mecanicul ma vede. Ma saluta scurt cu un semnal de fluier.
P1070649.jpg

Imi arunc in masina lucrurile. Stiu ca pana la Panciu are o singura oprire. La Diocheti, si pana acolo drumul nu e asfaltat...
Pana acum doi ani mai avea o halta, la Crucea de Jos. Comuna in care a murit Slavici e acum un cartier al orasului si halta, desfiintata in 2005, a fost demolata complet. Din liniile de garare si linia de legatura cu una din cele mai mari balastiere ale CFR, se mai vad doar urme in pamant, vreo traversa uitata sau pe care pamantul nu a vrut sa o mai dea inapoi.
Acolo, ar fi trebuit sa fie halta:
P1070652.jpg

Stiu de vara trecuta ca tot ce a mai ramas din cladirea haltei sunt cateva caramizi imprastiate pe camp. Am intrebat ceferistii despre cladirea haltei.
"Cocheta si frumoasa, mica si cu arcade"...
La Diocheti mai exista inca cladirea haltei si depozitul de marfa.
De asta data nu mai urmez drumul proaspat asfaltat in ajun de campanie electorala. Plec direct peste dealuri, pe drumuri stiute doar de cei care lucreaza aceasta mare de vie.
P1070492.jpg

Drumuri ce ma tin aproape de linie:
P1070487.jpg

Din loc in loc, in iarba, ma feresc de cioturile ramase de la vechiul traseu telegrafic. Dupa 2005 si acesta a fost taiat si vandut prin licitatie de catre Regionala Galati. Si imi trec prin cap imaginile facute de mine in 2004...
Imi pare inca o data rau ca atunci am facut putine poze. Lucram inca pe film si pozele costau...
P1070488.jpg

La Diocheti actualului stapan al haltei, cumparata si transformata in locuinta, i se desface limba. Imi povesteste cum a cumparat halta si cat de mult are grija de ea. Ma uit in jur si vad curatenie. Imi spune ce flori va pune pe mica gradina de langa halta.
Il intreb de magazie. Imi spune ca l-au obligat sa o cumpere odata cu halta. I-au facut si un pret special, de 10 milioane dar nu a vrut sa cumpere. Ce sa faca cu ea ?
Omul vorbeste. Sa fie de vina izolarea in care traieste, uitat intre vii si pazit de cativa brazi, sau parfumul de vin din respiratie.....
Aici si pamantul transpira vin...
In mainile unor oameni simpli, aceste cladiri mai au o sansa sa reziste.
P1070459.jpg

magazia doar, suporta tot mai greu parasirea:
P1070467.jpg

Il intreb pe noul proprietar de bancutele ce erau anul trecut pe peron. Doua din ele mi le arata in curte. Imi spune simplu:
"le ard tiganii care vin la munca cu ziua in vie".
Il mai intreb ceva despre configuratia statiei, asa cum era ea pana acum cativa ani. Fug in masina si-mi notez pe agenda tot ceea ce acest om a depanat. Daca toti ar fi ca el...
P1000486.jpg

P1000481.jpg

Trenul meu trebuie sa fi ajuns in Panciu, acolo unde sta vreme de 15 minute. Apoi coboara din nou dealul spre Marasesti. Am putin timp si drumul neasfaltat ma impidica sa merg foarte repede.
Ajung in gara. E aici.
Un batran betiv, tarandu-si picioarele pe peronul garii urla cat il tin plamanii despre refacerea garii, despre continuarea liniei pana in munti. Oare stie acest batran despre proiectul intial al acestei linii care trebuia sa ajunga pana in creierul muntilor, la Soveja ?
Am pornit camera. Ii fac semne disperat sa taca. As fi vrut sa surprind torsul motorului nu tipetele lui. Nu-l pot convinge...
El imi vorbeste despre refacerea orasului, despre refacerea garii. Oare ce stie acest nebun ?
P1070672.jpg

P1070664.jpg

Deja e seara. Las in urma gara si trenul meu. Stiu ca se va intoarce in campie, si maine va urca iar. Maine il voi astepta in Panciu. Voi fi acolo sa masor batrana gara, devastata in ultimii 3 ani de nefolosire. Primaria vrea sa faca aici cantina sociala. Regionala Galati a scos-o la vanzare pe aproape 4 miliarde. Nu s-a gasit nimeni sa o cumpere. Deocamdata are geamurile si usile acoperite cu scanduri, ca in fata unei mari primejdii.

Linia se va inchide probabil. Daca acum 4 ani pe aici treceau 4 trenuri mixte, astazi doar acest automotor mai leaga orasul de campie. Langa rampa garii sunt doua combinate viticole. Dincolo de oras incepe padurea. Poate ca via nu mai face struguri sau padurea nu mai da lemne...
Cine stie....
Raspunsul il aflii tot de la ceferisti, care injura printre dinti: "si-au batut joc de tot, domnule"...
In drumul ce ma duce de la Panciu spre casa ma gandesc la neputinta noastra. Si a mea...Poate voi termina anul asta monografia acestei linii, poate voi gasi vreme sa mai scriu cate ceva, poate ajung si luna viitoare aici sa mai fac niste poze.
 
Da, o surpriza foarte placuta. Mi-au placut atat imaginile cat si comentariile.Dupa modesta mea parere, anexele merg la modelism pentru orice scara, sunt placut de integrat la diorame,atat degradate pentru puristi, sau model standard, chestie de gust si dorintele fiecaruia.Iar ca mesaj de document, este super !
Cu simpatie,Montalbano-Timisoara
 
Iti multumesc din suflet pentru reportaj, Catalin!
Un memento. Un memento venit din partea unei constiinte treze.

Oare ce stie acest nebun? Adu-ti aminte de textul melodiei "The Fool on the Hill" cantata de inegalabilii Beatles! Nu degeaba spune vorba populara romaneasca precum ca dintre toti, copiii si nebunii sunt cei care spun adevarul!

Superbe poze, iar dintre toate "portretele" de automotoare pe care le-am vazut vreodata , penultima poza, cea cu 762, e unul dintre cele mai reusite!

Inca si azi, dupa 70 de ani, dupa fel de fel de modificari mai mult sau mai putin inspirate, dupa ce i-au demontat fustele, i-au schimbat tampoanele, au vopsit-o ca o sorcova, se poate vedea cat de reusit este designul acestei masini!

Multumesc!
Dorin
 
Multumesc celor care au avut rabdarea ai au dat 5 minute din viata lor lecturii textului. E trist, dar ceea ce se intampla pe acesta linie, se intampla pe multe altele. Sunt aproape 200 la numar.
Eu sunt un singur om, prizonier al lucrurilor de "zi cu zi". Am hotarat in 2004 sa "adopt" aceasta linie, si sa incerc sa-i urmaresc evolutia an de an.
In 2004 linia implinea deja un veac de activitate. Din pacate a fost si ultimul an de normalitate. Dupa 2004 linia a fost declarata "neinteroperabila" (ce termen anost !).
Din 2004 si pana astazi am surprins in imagini fiecare moment al degradarii ei.
Ma gandesc ca asa cum unii oameni adopta un copac, altii un rau, poate ca fiecare pasionat din Romania ar trebui sa "adopte" o linie. Poate una care ii e aproape de casa, sau, ca in cazul meu, aproape de suflet. Urmarindu-i evolutia si incercand sa-i afle istoria, am deveni toti putin mai bogati.

1.3.jpg

iesirea din statie spre ruginiul viilor, octombrie 2003.
acelasi loc, aprilie 2007:
P1000688.jpg
 
Buna Catalin,

Sigur este acelasi unghi?

In poza de sus linia este putin in curba la stanga iar pe marginea ei se vede inductorul de cale dincolo de semnal.

Jos, a doua poza, linia este intr-un aliniament perfect pana la semnalul de fluier unde curba este la dreapta.

Ca lipsesc semnalul si stalpii de telegraf poate fi posibil dar ca linia sa isi fi schimbat geometria, sa lipseasca inductorul de cale, semnalizarea de viteza normala, de fluier mai putin probabil.
 
poza e luata din locul unde a fost inductorul.
Semnalul nu stiu ce soarta a avut. In 2005 mai era catargul. In 2007 nu mai era nimic. Implicit nici inductorul.
 
Cristi,
am terminat in acest moment o schita monografica a acestei linii, exact dupa modelul celei din semnatura mea. Contine gama de informatii despre trafic, semnalizare, etc, precum si cateva imagini, destul de multe cu aceasta linie.
In momentul in care o voi posta undeva pe internet o sa dau un mic anunt.

Ca si linia asta mai exista multe altele in tara, unele aproape de tine.
Eu am "adoptat" aceasta linie si i-am urmarit evolutia in timp. Poate asa vor face si altii. Aceste linii din reteaua secundara a Romaniei vor disparea si ce se aduna acum e bun adunat.
 
Este foarte interesanta ideea propusa de tine, Catalin!

Daca fiecare pasionat isi gaseste cate un subiect preferat de istorie sau de tehnica feroviara romaneasca, sa-l "adopte" si sa-l studieze, apoi sa-l prezinte celorlalti aici pe forum, rezultatul va fi o lume mai bogata! Personal voi face asta cu subiectul meu favorit, gara veche din Sinaia, subiect despre care n-ati mai auzit nimic de catva timp, dar care continua, alaturi de alte cateva.

Intre timp, mi-as dori sa continui prezentarea liniei adoptate de tine, cu noi poze care sa prezinte poezia deosebita a acestor plaiuri, pe care eu personal le cunosc numai din poze si dintr-o serie de calatorii facute pe cand eram foarte mic. Iti marturisesc ca m-ai facut sa-mi doresc sa ajung sa le vizitez din nou, si sper ca acest vis al meu se va implini candva...

As propune si un subiect de meditatie. Desigur nepasarea si ticalosia guvernantilor impreuna cu a lipsa de interes a conducerii unora din firmele rupte din fosta CFR, alaturi de concurenta tot mai acerba a transportului rutier, isi au partea lor de vina in faptul ca linii intregi dispar de pe harta Romaniei.

Dar Romania nu este singura tara in care se desfiinteaza cai ferate. In tari precum Germania, Franta si Marea Britanie au fost inchise in ultimele decade mai multe mii de kilometri de linie. Desigur, modalitatea de a face asta difera: In Marea Britanie, care ramane "leaganul" transportului feroviar, unele linii secundare n-au fost inchise, dar au fost transferate in administrarea si intretinerea unor cluburi de pasionati, care le utilizeaza sezonier pentru a rula pe ele material rulant prezervat in scopuri turistice. Citeam in revistele de profil britanice despre problemele deosebite pe care le au aceste cluburi de prezervare a materialului rulant britanice cu intretinerea caii si mai ales cu combaterea vandalismului pe aceste cai ferate.

In Germania, pe unele trasee, liniile au fost scoase, insa traseul in sine a fost prezervat si transformat in pista pentru cicloturism.

Asa ceva ar fi posibil si la noi... DACA ar exista ideea, vointa si dorinta.

Totusi, in final, ma gandesc ca e posibil ca desfiintarea acestor linii sa fie mai degraba un semn al micimii epocii moderne decat un semn al doar micimii romanilor fata de alte natii?

Oricum ar fi, rezultatul e unul singur. Secolul al XIX-lea si al XX-lea au fost secole ale poeziei cailor ferate, insa daca nu luam masuri, s-ar putea ca toata aceasta poezie sa nu mai existe in secolul al XXI-lea! Deci oricum am lua-o, pozele tale sunt foarte bine-venite! Pe post de memento, pe post de strigat de ajutor in pustiu, sau pe post de document...
 
victorian a spus:
Desigur nepasarea si ticalosia guvernantilor impreuna cu a lipsa de interes a conducerii unora din firmele rupte din fosta CFR, alaturi de concurenta tot mai acerba a transportului rutier, isi au partea lor de vina in faptul ca linii intregi dispar de pe harta Romaniei.

Aceasta afirmatie nu este corecta.
Nu are nicio legatura dezvoltarea transportului auto cu CFR cumm nu are legatura indiferenta guvernamentala.

Peste tot pe unde am umblat si am stat de vorba cu oamenii locului si cu cei de la CFR raspunsul la intrebarea

"De ce nu mai este trafic pe calea ferata?"

Este unul si singurul pe care l-am auzit de la toata lumea indiferent ca era angajat al CFR sau nu.

"Daca productie nu este nu poate exista nici trafic."


Asta este cauza si nu alta.
Legat de trenurile pentru calatori aici da poti spune ca transportul auto este un concurent acerb.
Si de ce nu ar fi daca pentru un pret mai mic am aer conditionat, televizor, muzica si mai stiu eu ce facilitati.

Transportul de calatori pe calea ferata care, asa ar fi fost normal, ar fi trebuit sa fie cel mai accesibil din punct de vedere al pretului eu zic ca nu este.

Scuze de off topic dar lucrurile trebuie spuse asa cum sunt si nu asa cum se vad.
 
Transportul auto este mai rentabil decat cel de pe cf doar la noi unde asigurarea e de 10 ori mai mica iar transportatorii taie 10 bilete si inghesuie 30 de oameni, ca sa nu mai amintim de lipsa de interes a Cfr Calatori pentru trenurile regionale.
Insa, in tarile civilizate nu vedeti dube, ci automotoare.
 
Imi pare rau ca din pacate comentariul postat de mine v-a prilejuit "devierea" de la subiect.

Haideti sa lasam comentariile de genul acesta pentru alte topicuri, si aici sa urmarim cu interes continuarea prezentarii pozelor facute de Catalin pe linia Marasesti-Panciu!

Multumesc,
Dorin
 
Deosebit reportajul si de bun gust. pot spune ca sunt unul dintre norocosii care au calatorit pe aceasta linie in ultimii ani ai ei adevarati de viata. prin 2000 am fost pina la Panciu cu un tren personal. Parca in Focsani am schimbat trenul venind dinspre Bucuresti. Imi aduc aminte cu nostalgie si cu mare placere de acea calatorie.
O linie asemanatoare - daca imi este ingaduita paralela - ar fi Veresti - Botosani .... doar ca acolo garile sunt mai bine intretinute.....
 
In imagine este cladirea garii Panciu asa cum a existat intre 1921 si 1940. Gara (si linia) a fost construita de o concesiune privata. La mijlocul anilor '30 statul roman a rascumparat linia si statiile de pe traseu.
Cladirea din imagine avea sa mai dainuie pana in noaptea de 10 noiembrie 1940 cand a fost complet distrusa.