Tramvaiul istoric - Istanbul

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
105
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Povestea e simpla:

ai o istorie de valorificat, ai magia Orientului care incanta cohorte de turisti vest-europeni, ai o idee deloc originala si vointa.
Rezulta: una linie istorica de tramvaie de 1.6 km lungime, deschisa in 1990, care functioneaza de la 7 dimineata la 8 seara la interval de 10...hai 20 minute trecute fix caci suntem in Orient si aici lucrurile nu au precizia nemteasca si ai placerea unei calatorii ca in sec. 19, intr-un vehicul mic si mereu plin dar care poate usor sa-si schimbe numele din tramvai in Turnul Babel.

De ce ?

Pentru ca statiile Tunel si Taksim sunt mereu pline de oameni din toate colturile lumii, veniti aici pentru savoarea orientala. Daca nu ajung aici singuri sunt indrumati de pliantele turistice, acolo unde tramvaiul de epoca nu e niciodata uitat. E la fel de important ca Turnul Galata, cel care ne inspaimanta pe noi valahii cititori de Legende Istorice, sau pastrator de speranta ca Hagia Sophia.

Unde mai auzi turceste ?

Auzi copii care se agata in mers de tampoane (si creierul face imediat asocierea cu vremuri dambovitene, poate astazi uitate) auzi vanzatorul de castane coapte sau porumb pregatit la jar in plina strada, la vanzatorul de peste care te imbie cu hamsii prajie pe taraba.



Mergi la picior, cale de o mila un bulevard care aduce mai mult a capitala europeana si ai crede ca esti la Lipsca daca peste acoperisuri nu s-ar auzii la ceas de amiaza cantarea muezinului.









Cand o sa vad si eu, in centrul Bucurestiului, un Thomson circuland la pas, prin multimea de turisti straini veniti sa viziteze centrul istoric proaspat restaurat ?
Eu, inca mai sper si daca e nevoie ma duc la Sublima Poarta sa cer voie sa ne facem si noi, un umil tramvai istoric in capitala noastra valaha.

Sau poate sperantele mele sunt baloane de sapun....

 
frumoase imagini,pline de atmosfera...iar tramvaiul pare foarte curat si intretinut.
in Porto au reabilitat linia de tramvai si acum circula unul asemanator,pe timp de vara este un deliciu o astfel de plimbare :)

http://img.geocaching.com/cache/59b7f632-531e-473f-9972-a0a64f57e583.jpg

iar Bucurestiul are mult potential pe care,din pacate,multi edili il ignora... :(
 
Excelente poze, Catalin!

In privinta edililor si a ce s-ar putea face in Bucuresti, ca si in multe alte orase ale tarii...(in Constanta tocmai au scos de tot tramvaiul) cand ii vad ce minte de "beton" au onor domnii guvernanti de tot soiul, cred ca sunt un optimist cand sper sa nu ne ducem dracului de tot!
 
Been there, done that... :)


Stranie senzatie iti lasa amestecul vechi-nou: 3G, Burger King, Pizza Hut... in timp ce esti coplesit olfactiv de arome orientale...
 
E pacat ca in planurile de renovare ale centrului vechi nimeni nu a prevazut si o linie de tramvai istoric. Mai mult, odata cu "renovarea" zonei au disparut si stalpii originali care candva sustineau catenara de tramvai langa sediul Bancii Nationale.
Parc istoric exista, original sau imprumutat mai de la vest si cred ca pe fondul cladirilor din centrul vechi, un tramvai de epoca -chiar daca ar functiona numai in weekend- ar fi o aparitie interesanta.
 
Sigur ca avem un parc de vehicule pe care sa putem conta, in schimb nu avem, din pacate, conceptia autoritatilor locale potrivit careia existenta unui tramvai functional in zona istorica ar putea sa fie extrem de interesanta. Mult mai interesanta decat utilizarea vehiculelor respective pe post de simplu mobilier urban:

bosyjwjjbsidui9ie.jpg

Aici, un exemplu vazut de mine recent la Ploiesti.

Discutam cu un prieten britanic care imi spunea ca prin anii '60 era la moda ideea ca tramvaiele nu sunt "bune" si au fost desfiintate in majoritatea oraselor din Marea Britanie.

La inceputul anilor '90 insa specialistii au descoperit ca infrastructura acestora era mult mai putin costisitoare decat un drum obisnuit si mult mai eficienta economic, asa ca acest mijloc de transport eficient si nepoluant a fost re-introdus din nou.

Exista doua categorii de situatii in care tramvaiul este eficient.

1) Realizarea unei legaturi intre centrul orasului si un cartier satelit nou sau un centru de interes local amplasat la o oarecare distanta de centru. Linia de tramvai merge printr-o zona de spatiu verde/parc, este amenajata strict pentru accesul vehiculelor respective si nu interfereaza cu circulatia carosabila decat ocazional (este exact situatia din Dumbrava Sibiului).

2) Transport turistic ocazional in zona centrala cu tenta istorica. Linia de tramvai merge pe strazile existente reamenajate in principal pentru trafic pietonal. Este exact cazul evidentiat de Catalin la Istambul, dar aceasta situatie s-ar putea regasi la fel de bine la Sibiu, la Bucuresti, la Brasov sau chiar la Constanta. Tramvaiul respectiv ar functiona in perioada de vara si/sau in weekend si ar putea sa fie un tramvai actionat electric sau, de ce nu, poate chiar un tramvai cu cai? In definitiv, in toate zonele turistice de la Viena si pana la Mamaia exista posibilitatea de a te delecta cu o plimbare cu trasura!

Iata un exemplu din UK discutat de subsemnatul impreuna cu amicul meu:

http://www.geograph.org.uk/photo/128760
http://www.britishtramsonline.co.uk/gallery96-1.html
 
Unde sa pui tramvai istoric in centru ? Nu vedeti ca e plin e terase si cluburi...la noi asta e atractia din pacate.

Si despre dus lina in afara centrului istoric nici poveste .. pai cum sa renunte bunul cetatean bucurestean la placerea de a rula cu masina la peste 100 km/h pe strazile care inconjoara centrul istoric .... modern !

Sfatul meu este sa dezvoltati ideea si la autoritati, la stralucitii care au grija de centru, nu numai pe forum, poate intr-o buna zi va vor multumi ca le-ati mai gasit inca o metoda de a isi umple buzunarele cu bani in afara de terase si cluburi....si printre altele poate ar face o mica bucurie turistului si pasionatilor :-|
 
Din pacate Victorian tramvaiul din centrul Ploiestiului si remorca lui dintr-un parc au fost complet vandalizate prin acoperirea cu graffiti. Ma uitam in dimineata asta la ele si ma gandeam ca au rezistat cam o luna. Hai doua cu indulgenta.

Vagonul motor (cel din poza ta) este chiar in centrul orasului, intr-un loc circulat si pazit. Inutil sa spun ca asta nu a impiedicat pe nimeni sa transforme acest vehicul intr-un cos de gunoi, urban evident.
 
catalin,stii vechea vorba din batrani..."cere-i prostului ce n-are".... :( ...iar mentalitatile nu se schimba asa usor incat sa reziste vopseaua curata pe ceva expus...ma gandesc printre altele si la bunicuta din Sf.Gheorghe la care ,cu multa truda, ati reparat...oare va avea aceeasi soarta?
 
@ Catalin:

Sunt dezolat sa aud ca tramvaiul din centrul Ploiestiului a fost vandalizat. Si eu care eram incantat sa-l vad asa ingrijit si intreg la locul lui.... inseamna ca de fapt era asa fiindca l-am prins chiar de la inceput, din prima luna de aparitie!

In fine, ce sa mai comentam. Se vede si pe "obrazul" cladirilor, inclusiv a celor inscrise pe lista de monumente, cam care e parerea despre monumente de orice fel a romanului de rand.

Ca sa terminam discutia intr-o nota mai optimista, stiu ca-ti plac dioramele de iarna.

In Marea Britanie tocmai s-a sarbatorit implinirea a 50 de ani de la intemeierea societatii 2mm, "fiNe-scale"-ul britanic. Aici:

http://www.2mm.org.uk/galleries/expo2010/index.htm

poti vedea o galerie de poze si filmulete de la evenimentul care a avut loc in 3-4 iulie anul curent la Oxford. Precizez pentru modelistii mai putin obisnuiti cu scarile britanice ca scara "2mm" inseamna 2mm pentru un picior (30.4 cm) adica
tradusa in modul nostru de a exprima o scara ar insemna 1:152.4.

Este "stramosul" absolut al scarii N, din pacate incompatibil cu scara N comerciala, fie ea chiar si britanica, fiindca ecartamentul la 2mm este 9.42 mm = cu 0.42 mm mai mare! :confused:

Cand ajungeti pe link-ul cu poze si filme, nu ratati filmuletul cu tramvaie!
 
Sincer, m㒠apuc㒠plânsul când aud ce s-a ales de acel vagon din Ploieşti... ştiu cât s-a muncit la el s㒠fie adus într-o stare cât-de-cât decentă’.
Tramvaiul (vagon motor + remorcă’) e o donaţie de la Muzeul din Mariazell şi a circulat pân㒠acum câţiva ani, la fiecare ocazie special㒠(Cră’icun, Paşte, 1 Iunie etc.). Au fost mai mult defecte mai mult sau mai puţin oficiale la el... unul (şi cel mai mare) a fost o defecţiune la controller, care nu putea (sau nu era rentabil) s㒠fie remediată’. Apoi era şi garda foarte mare la sol (şi cum staţiile din Ploieşti nu au refugii...), de aici imposibilitatea urcă’rii în vagon a celor cu picioare mai slabe.
Astfel, dup㒠aproape 5 ani de stat în curtea depoului, s-a decis renovarea lui (dpdv estetic) şi amplasarea în centrul oraşului. Ideea era s㒠fie transformat în terasă’, dar nimeni nu l-a dorit.

Vagoanele au fost aduse în anul 1998, fiind vorba de un Lohner M bidirecţional (fab. 1928) şi o remorc㒠Lohner n1 (fab. 1926). înainte de a ajunge la Mariazell au circulat în Viena, cu numerele 4085 şi 5779.

Iat㒠vagonul motor înainte s㒠fie revopsit:
5000-Dep-001.jpg


Plă’cuţa producă’torului:
5000M-Dep-008.jpg


Detaliu al cutiei de osie (cu cuzineţi):
5000M-Dep-009.jpg


Interior:
5000M-Dep-001.jpg

5000M-Dep-005.jpg


Remorca sa:
5000-Dep-002.jpg


Interior:
5000R-Dep-003.jpg


Dup㒠revopsire, în hala depoului: vagon motor:
5000M-Dep-015.jpg


Remorca:
5000R-Dep-007.jpg
 
@ Dr 2005:

Multumesc de poze, trebuie sa recunosc ca dupa vopsire arata bine, picturile de dinainte, chiar si facute pentru copii nu mi se pareau potrivite.

Este cu adevarat o piesa de valoare istorica, pacat ca vandalii nu inteleg valoarea acestor elemente. Nu e singurul lucru din Ploiesti de valoare dar care nu este tratat asa cum merita, am vazut niste case superbe care insa devenisera niste ruine jalnice prin nepasarea si lipsa de grija atat a administratiei locale, cat si a proprietarilor. Trebuie sa va spun ca incepand de prin 1970 ideea de a se distruge monumentele datorate "capitalistilor putrezi si corupti" a fost o politica DE STAT. Dupa cate observam, a fost o politica reusita, fiindca mentalitatile respective dainuie si acum... :(