Macazuri automate

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.675
642
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Cu o dulce nostalgie imi amintesc anii copilariei mele, cand veneam in vacante la bunicii din Oradea...
Pe vremea aceea erau functionale 3rei linii de tramvai, dintre care 1 si 2 circulau pe linii duble, iar 3 pe linie simpla, cu linii de evitare si macazuri cu arc in statii. Tramvaiele erau de 3rei forme distincte si erau repartizate numai pe cate o anumita linie, astfel incat de depaaaaarte se putea sti ca vine 3reiul sau 2oiul sau 1nul.
Tot pe vremea aceea macazurile erau chiar automate :D, pe care vatmanii le puteau actiona direct din tramvai. Cum? Simplu 8)
Pe un macaz de pe linia comuna 1-2, tramvaiul 2 merge inainte, iar tramvaiul 1 merge spre dreapta. Inaintea macazului, pe linia aeriana de contact este montata o piesa metalica izolata, in forma de sanie/patina, peste care pantograful tramvaiului trece fara sa mai atinga linia. Macazul este actionat de un electromagnet care, la fiecare alimentare cu tensiune, comuta acele macazului de pe directa pe abatuta, respectiv de pe abatuta pe directa. O borna a electromagnetului este conectata la piesa metalica mentionata mai sus, iar cealalta la linia de contact aeriana. Electromagnetul mai actioneaza si un grup de contacte, care comanda atat aprinderea/stingerea unor panouri luminate care arata linia "activata", cat si - gandesc eu :) - intreruperi la capat de cursa si alte minuni.
Cum functioneaza? Asa cum spuneam, simplu. Sa zicem ca macazul este setat pe directa, adica pentru linia 2, si se apropie un tramvai 1. Vatmanul vede de departe panoul luminat care indica 2, deci stie ca macazul trebuie schimbat. Atunci el lasa pornite motoarele tramvaiului atunci cand pantograful trece peste piesa de contact, fapt care duce la trecerea curentului de alimentare a tramvaiului si prin bobina electromagnetului, adica electromagnetul este alimentat in serie cu tramvaiul. Astfel macazul este mutat pe abatuta si tramvaiul pleaca mai departe pe linia lui, iar panoul luminat indica 1.
Sa presupunem acum ca se apropie de macaz tot un tramvai 1, pentru care macazul se afla in pozitia corecta. Vatmanul vede de departe panoul luminat care indica 1. In acest caz, el deconecteaza motoarele si lasa tramvaiul sa treaca peste piesa de contact in virtutea inertiei, deci prin circuitul electromagnetului nu trece niciun curent si macazul ramane asa cum era. Astfel si acest tramvai 1 pleaca mai departe pe abatuta.
Daca vine acum un tramvai 2, vatmanul vede panoul luminat care indica 1, deci stie ca macazul trebuie schimbat. Astfel, el comanda trecerea tramvaiului cu motoarele pornite peste piesa de contact etc.