Tramvaie la Arad

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
8
Constanta
LOCATION
Constanta
Pentru ca tot s-a deschis aici discutia despre tramvaie, postez si eu aici doua poze ale unui tramvai pe care l-am suprins in plina "activitate" saptamana trecuta la Arad. Din pacate eu nu ma pricep decat prea putin la aceste minunate vehicule, insa poate ca prietenii aradeni vor veni cu mai multe detalii!

ayf074vksy9pcluoq.jpg


ayf07xjtxwl6yszve.jpg


Salutari din Constanta,
Dorin
 
Circula pe ec. metric, nu ingust :)

Si ca sa incep prezentarea, iata un scurt istoric, preluat de pe www.ctparad.ro

1869 - marchează începutul activităĂžii de transport public din Arad când s-au pus în circulaĂžie, pe trei linii, primele tramvaie trase de cai. 19 tramvaie de acest fel vor circula până în anul 1916
1907 - este achiziĂžionat primul autobuz de către municipalitate
1908- Primăria Arad a înfiinĂžat Societatea de transport cu autobuzele, societate care a fost prima de acest fel din România.
1910 - a fost inaugurată o linie suburbană care să lege oraÂşul de localităĂžile învecinate din zona Podgoria ( o regiune aflată la 24 km distanĂžă Âşi binecunoscută pentru tradiĂžia sa viticolă).
1913 linia Arad &8211;Podgoria a fost electrificată Âşi a devenit prima de acest fel din România Âşi a 8 a din lume.
1914 - autobuzele au fost rechiziĂžionate de armată
1928 - activitatea de transport cu autobuzele a fost preluată de către municipalitate
1938 - exista un număr de 30 de autobuze care deserveau 11 trasee
1945 - Intreprinderea Comunală a înfiinĂžat o secĂžie de autobuze efectuând atât transport urban, cât Âşi suburban.
1946 - punerea în funcĂžiune a tramvaiului electric a făcut ca Aradul să devină unul dintre oraÂşele cu o reĂžea de transport dintre cele mai complexe Âşi moderne.
1973 - parcul de maÂşini totaliza 170 de unităĂži

Voi reveni cu o scurta calatorie in timp, cu ajutorul imaginilor, prin Arad.

Cat despre parcul de tramvaie, el se imparte in mai multe tipuri(Pozele sunt ceva mai vechi. Astept pe ceilalti sa completeze cu altele mai noi):
GT4 adus din Stuttgart

GT4 aduse din Stuttgart cuplate cate 2

GT4 adus din ULM

GT6:

GT8:

Timis2:

Timis2 suburban:

Tatra T4R:

Cuplu de T4R:

Tatra T4D:

Tatra T4D+B4D:

M8S(Nu gasesc poze):
Gotha(Nu gasesc poze):
Sageata Verde
Depoul CTP Micalaca

"Omida"


Ii invit pe ceilalti sa completeze.
 
Tyco a acoperit in mare parte tipurile de tramvaie,
Au mai ramas cateva:
M8S:


Ultimele tramvaie aduse in Arad, se comporta relativ bine chiar daca piesele de schimb se gasesc ceva mai greu, in prezent circula toate cele 9 vagoane.

Gotha:


Au fost aduse dupa 1990, dar unele au fost casate, iar altele au fost transformate in utilitare, ca acesta. De asemenea mai este tramvaiul lui Mos Craciun, care in afara sezonului se afla in remiza la Ghioroc.
 
TotuÂşi, există subtipuri ale unora dintre tramvaiele prezentate.

ZT4D Âşi ZB4D: vagoane T4D cu uÂşi pe ambele părĂži, deÂşi nu sunt bidirecĂžionale. Se foloseau pentru cuplarea spate în spate (cum se procedează la Budapesta, de exemplu).


GT6Z este un model de GT6 bidirecĂžional


ZGT6 este un vagon articulat unidirecĂžional, dar cu uÂşi pe ambele părĂži:


ZGT8


GT8Z


Deasemenea, am observat 2 modele de remorci Duewag, dar nu stiu cum se numesc.
Unele au usi duble


...iar altele au doar usi simple:


Mai este si vagonul 230 cu remorca sa, despre care nu Âştiu decât că este produs de Duewag. Strassenbahn Atlas îl numeÂşte, în mod eronat, GT4, ceea ce este imposibil, dat fiind că abrevierea GT vine de la Gelenk-Triebwagen, adică vagon motor articulat.

Foto: Cristina Albu Âşi Radu Czech:
_C230-3-DR:1.jpg
 
Dr2005 a spus:
Deasemenea, am observat 2 modele de remorci Duewag, dar nu stiu cum se numesc.

le poti numi pur si simplu B4 de la Beiwagen=remorca.
Prima remorca, 312, provine din Mannheim, iar cea de-a doua cu o singura usa provine din Mulheim-Ruhr.

Iar GT8 urile le-ai cam incurcat :wink:
cele din seria 17XX sunt ZGT8 uri, deoarece sunt bidirectionale, iar cele din seria 18XX sunt doar...GT8 uri, sunt unidirectionale.

Pe site-ul www.tram-info.de ambele sunt considerate GT8

Cat despre Tatrele 1030 si 1031 pot sa zic ca sunt T4D-W, in niciun caz ZT4D, care are 2 posturi de conducere.
 
Poate le-oi fi făcut varză... Vagoanele bidirecĂžionale sunt ZR, nu Z simplu... deci avem de-a face cu GT6-ZR Âşi GT8-ZR, în vreme ce cele unidirecĂžionale dar cu uÂşi pe ambele părĂži au doar Z în faĂžă. Desigur, asta e valabil pentru vagoanele produse sau modernizate în Germania.

Codificarea ,,GT" am mai spus de la ce vine... Âşi a fost adoptată cam de toĂži producătorii de tramvaie din Germania. Ca off-topic, Âşi despre BucureÂşti se spune că are peste 300 de tramvaie V3A, deÂşi e vorba de V3A-93, V3A-93M, V3A-2S-93, V3A-2S, V3A-H, V3A-93-CH-PPC Âşi V3A (ba chiar la COnstanĂža există V3A-C), însă ele sunt foarte asemănătoare între ele. La fel s-a procedat Âşi cu GT8, GT6 etc., Ăžinându-se cont de faptul că modelul de bază era acelaÂşi, diferenĂžele fiind foarte mici între modele.

Dacă ZT4D are 2 posturi de conducere, T4DZR ce e?

http://www.strassenbahn-halle.de/Extras/MSTS/T4D-Stadtset-1.htm ... scrie acolo ca 1031 e... ZT4D

http://de.wikipedia.org/wiki/Duewag prezinăt un Duewag GT6-ZR asemănător cu cele din Arad

Cu remorcile am ezitat... tocmai pentru că Duewag a mai tras ,,Ăžepe" la denumirile vagoanelor, abătându-se de la ,,denumirea normală". De exemplu, vagoanele pentru Frankfurt-am-Main erau tip M (GT6), N (GT8) Âşi L (vagoane nearticulate pe 2 boghiuri), iar remorcile erau de tip l (pt. L) Âşi m (pentru M), deÂşi le mai permutau din când în când (deci vagoane tip M cu remorci l Âşi L cu remorci m).
 
scrie acolo ca 1031 e... ZT4D

Scrie ca.... nu prea e ZT4D.
Acolo scrie ca de fapt erau prea putine vehicule cu 2 axe si 2 directii si s-au construit vagoane cu usi pe ambele parti. Iar acestea se comportau la fel de bine cu un ZT4D.

Z ul vine de la Zwirichtungswagen=vagon cu doua posturi de conducere.

Deci T4D-Z si T4D-ZR au doua posturi de conducere, in timp ce 1030 si 1031 au doar unul. :wink:

Oricum in inventarul CTP toate sunt trecute ca T4D uri.
 
Păi logic că sunt trecute ca T4D, că doar sunt identice dpdv tehnic...

Oricumar fi, e vorba de serii reduse (CKD nu a produs niciodata T4D bidirecĂžionale Âşi/sau cu uÂşi pe ambele părĂži).

Ca off-topic (dar să nu ziceĂži că tot compar cu BucureÂştiul): La noi exista vagoane V3A-93 trecute în acte ca V3A-M sau V3A-93M. Ca, tehnic, sunt identice, desi au alti producatori (URAC pentru V3A-93, Electroputere Craiova pentru 2 V3A-93-uri Âşi 10 V3A-93M Âşi Faur pentru 52 de V3A-93M). Iar la PloieÂşti toate Tatrele apar în acte KT4D, deÂşi sunt Âşi câteva KT4DM.
 
Stimati colegi din Arad!

Voi aveti un pod asa de frumos peste Mures, unde trece si tramvaiul, insa nici o poza nu am descoperit cu tramvai pe pod! Si mai ales la apus de soare poate sa fie impresionant!
Speram ca cineva dintre voi are poze de acolo si poate sa le posteze!

THX
 
cata dreptate, Mick!

o, Doamne, oribil mai arata acel biet GT4 de Stuttgart cu faruri gemene departate si semnalizatoare deasupra... s-au apucat de design "modern" sudorii de la depou? :(
 
cred ca al treilea poza ar fi interesant de la o distanta mai mare, cu tramvai pe pod.
Stiu bine ca in acelasi timp doar un tramvai are voie sa traverseze podul??
 
Avand in vedere ca podul este foarte vechi, cand trece tramvaiul se zguduie destul de neplacut. Rar trec 2 tramvaie in acelasi timp. Deobicei daca un vacman aude ca din sens opus vine un tramvai incetineste si astepta sa treaca celalat.

Casa mea e la 30 de metri de pod. Cu cativa ani in urma au fost reparati stalpii podului. Pana sa se intample acest lucru, lustra din camera de zi se clatina tot timpul cand trecea tramvaiul pe pod:D
 
ei, "foarte vechi" e un pic deplasat, avem doar inca poduri din epoca romana pe care se merge si azi sau poduri de cale ferata din 1830... asta e doar de pe la 1895 ;) insa e deja o varsta respectabila!
 
Tramvaiul 138 pe acel pod:

Tramvaiul 33:

Tramvaiul 264:

Tramvaiul 1864:

Si pe mijlocul podului 1855: