Tramvaiul din Sibiu, 1905

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
8
Constanta
LOCATION
Constanta
Dragi prieteni si colegi de "suferinta",

Poate unii dintre voi stiti deja ca subsemnatul sunt pasionat de multi ani de zile de scara N si de mai ales de epocile "mici". Pe langa piticii astia, de catava vreme a mai inceput sa ma bantuie inca unul, si asta mai ales dupa ce am vazut minunile de pe site-ul N Tram:

http://www.n-tram-shop.de/epages/17779503.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/17779503/Categories

Este vorba, mai precis despre modele de vehicule de pasageri la scara 1:160 circuland insa pe o linie Z cu ecartamentul de 6.5 mm, ceea ce corespunde practic la scara respectiva cu o linie de ecartament metric. Pe scurt, este vorba despre Nm.

Drept urmare, am inceput sa fac un scurt inventar al tramvaielor metrice din Romania. Ele nu sunt prea multe, se pot numara practic pe degetele unei singure maini.

Fara a intra in detalii istorice, intr-o ordine scrict aleatorie avem asa:

1)Sageata Verde de la Arad
2)Tramvaiul din Iasi
3)Tramvaiul din Galati
4)Tramvaiul din Sibiu

Dintre acestea, ultimele doua apartin trecutului. In prezent, dupa cate stiu eu, doar Aradul si Iasul se mai pot mandri cu retele de tramvai metrice aflate in exploatare.

Cate ceva despre tramvaiul din Galati se poate gasi pe topicul "Portul Galati" asa ca in acest subiect am decis sa adun cateva informatii despre tramvaiul din Sibiu.

Acesta are pentru mine o semnificatie aparte pentru ca prin 1965 l-am vazut in functiune prin centrul orasului si m-au impresionat teribil acele vehicule care se strecurau agil pe strazile inguste ale orasului. Am revenit dupa mai multi ani in Sibiu doar pentru a descoperi ca vehiculele care ma fascinau disparusera. A ramas doar linia exterioara care facea legatura cu Dumbrava si mai departe cu Rasinariul, desi inteleg ca si aceasta e aproape desfiintata in bunul mers al lucrurilor din Romania.

Din fericire, chiar daca vehiculele au disparut, informatiile inca n-au disparut cu totul. Asadar, subiectul prezent este dedicat in intergime tramvaiului vechi din Sibiu, cel pe care l-am vazut in functiune pe vremea cand eram copil si incerc sa adun aici o mana de informatii pentru cei care ar putea avea aceleasi pasiuni ca si mine. Va rog ca in masura in care aveti informatii si eventuale corecturi, sa nu ezitati sa le faceti.

Asadar, incep prin a face precizarea ca informatiile pe care le detin se bazeaza, pe langa ceea ce-am putut gasi pe net despre subiect, in principal pe cartea "Entstehung u. Entwicklung der Hermannstaedter elektrischer Stadtbahn 1893-1947" publicat in 1947 la Sibiu de domnul inginer Sigmund Dachler, carte pe care am avut placuta surpriza s-o gasesc in colectia Bibliotecii Judetene Constanta.

Inceputurile tramvaiului sibian dateaza din 1904, data la care municipalitatea a decis introducerea unui serviciu public de transport, fiind importate de la Budapesta un numar de patru omnibuze pentru transport in comun. Practic, era vorba despre niste troleibuze alimentate cu fir aerian. Din putinele poze care s-au pastrat si care pot fi gasite pe net (eu am reusit sa gasesc fara mari probleme patru imagini diferite, dintre care una apare si in cartea sus-amintita) era vorba despre un soi de trasuri care la spate aveau o osie cu roti cu spite ca de caruta, iar in partea din fata un boghiu pe doua osii (cu acelasi tip de roti) actionat electric prin alimentare de la cablul aerian. Directia omnibuzului se facea prin rotirea boghiului motor intr-un pivot central. Vehiculul arata foarte pitoresc, dar totodata primitiv iar relatarile despre functionarea acestuia nu fac decat sa confirme impresia: in exploatare, respectivele vehicule s-au dovedit nu numai improprii scopului pentru care au fost achizitionate, ci de-a dreptul periculoase: rotile respective aveau simultan o problema de rulare si totodata de aderenta pe strazile pavate cu piatra cubica. Nu in putine randuri omnibuzul a sarit in mod inoportun de pe carosabil pe trotuar si in unele randuri s-a lovit chiar de constructiile de la marginea drumului. Dupa numai cateva luni s-a renuntat la folosirea acestora si s-a dat dreptate unui specialist local, doctorul Carl Wolff, care avertizase inca de la inceput in privinta omnibuzului rutier si favorizase introducerea unui tramvai pe sine.

Astfel ca anul 1905 aduce cu sine un nou inceput, realizandu-se o asociere intre municipalitatea orasului si uzina electrica a acesteia, cu binecuvantarea Ministerului de Interne ungar (hotararea numarul 40.830 II din 27 Aprilie 1905) pentru dezvoltarea unei retele de tramvai urban pe teritoriul orasului Sibiu.


Firma nou infiintata se va numi "Hermannstaedter Elektrische Staedtbahn A.G." (Societatea pe actiuni de Tramvaie Electrice Sibiu)

Nu va voi plictisi cu detalii, constructia liniilor si a pavajului in zona aferenta au fost incredintate firmei Michael Hirsch din Budapesta iar primul traseu, intre gara Sibiu si Erlenpark a fost inaugurat in 8 septembrie 1905. Avea o lungime totala a traseului in exploatare de 2.390 metri (3.373,6 m lungime efectiva a liniilor) si o zona cu o declivitate maxima de 6.8% (o cifra absolut imensa, dar care poate fi vazuta ca atare in poze, este panta de la "Ursuline")

Vehiculele erau alimentate cu 600V curent continuu din uzina electrica a orasului.

Tramvaiele care au inceput exploatarea acestui traseu erau produse de firma Schlick, aceeasi care a produs primele patru omnibuze si pe care a fost nevoita sa le ia inapoi, furnizand in schimb patru vehicule motoare pe doua osii, fiecare osie fiind actionata de un motor electric de 23CP, astfel incat un vehicul avea o putere totala de 46CP. Toata partea electrica era produsa de AEG Berlin.

Poate cineva ma ajuta sa transform caii putere de la 1905 in KW conform standardelor actuale?

Alaturi de cele patru vehicule motoare primite in schimbul omnibuzelor, s-au mai cerut inca doua iar anul urmator inca unul, astfel incat in anul 1906 tramvaiul Sibiu avea in total pe traseu sapte vehicule motoare, numerotate 1-7.

Cam atat pentru moment, dar haide sa vedem si niste poze. Iata aici:

http://www.tursib.ro/images/istoric/tramvai-1.jpg

http://www.tribuna.ro/images-up/2014_08_01_0_11_acum-110-ani-sibiul-a-avut-omnibuz-electric_54043.jpg

http://www.tribuna.ro/images-up/2014_08_01_0_11_acum-110-ani-sibiul-a-avut-omnibuz-electric_92383.jpg

http://www.patrimoniu.sibiu.ro/images/uploads/istorie/omnibusul_1904.jpg

cateva imagini ale periculosului omnibuz din 1904

iar aici: http://www.razvanpop.ro/blog/wp-content/uploads/2013/10/inaugurarea-tramvaiului-electric-1905.jpeg

o imagine (din cele doua disponibile pe net) ale tramvaiului numarul 1 plecand in cursa inaugurala.

Enjoy, si La Multi Ani Fericiti pentru 2015!
 
Salut,
Depinde de care cal e vorba : anglo-saxon(0.745KW) sau metric(0.736KW).
Deci in ambele cazuri motorul ar avea cam 17KW.
 
Cred că’.....sau ar trebui s㒠vorbim de sistemul internaţional de mă’sură’, cel pe care-l utilizam şi la orele de fizică’, pentru c㒠acesta d㒠valorile de referinţ㒠universal acceptate, cu întreaga pleiad㒠de constante şi unită’ţi de mă’sur㒠ale domeniilor analizate.......... Aşadar 1 C.P. = 736 W = 0,736 KW.
 
Multumesc frumos Dimitrov si Elef, asadar fara indoiala calul putere (in germana in textul citat mai sus PS adica "Pferdestärke") era metric, asadar 0,736 KW x 23PS = 16,928 KW. Cam asta era puterea unui motor din cele doua ale tramvaiului iar primele tramvaie aveau cu totul 33.856KW.

Dimitrov, nu rade de mine, nu toti oamenii sunt ingineri sa stie pe de rost sistemul international de masura. Desigur, as fi putut cauta pe net cu google, dar cred ca e mai interesant sa avem un dialog despre subiectul anuntat, asa ca am preferat sa ma dau nestiutor un pic :)

Fara indoiala insa motoarele fiind alimentate in curent continuu atunci cand tramvaiul urca panta de la Ursuline consuma mai mult, efectul fiind vizibil in casele sibienilor, carora le scadea lumina in case :D

Cautand pe net am gasit doar informatii partiale despre centrala electrica din Sibiu dupa cum urmeaza:

Transelectrica Istoric - 1895 "Uzina Electrica" din Sibiu si hidrocentrala de la Sadu I

"La 18 mai 1895 s-a constituit Hermannstadter Elektrizitatswerke A. G. - Societatea Uzinei Electrice din Sibiu, a carei adunare generala constituanta a hotarat construirea uzinei electrice Sadu 1. Proiectul pentru Uzina Sadu 1 prevedea construirea uzinei propriu-zise, pe valea raului Sadu, la 18 km de Sibiu si instalatii de transport si distributie a energiei electrice. Energia electrica produsa se transporta la Sibiu si Cisnadie la tensiunea de 4500 V, prin doua linii."

Centrala a intrat in functiune in 1898, fiind cea mai veche centrala hidroelectrica de pe teritoriul Romaniei de azi.

Muzeul Energetic Sadu I “Sigmund Dachler”. Centrala de 450.000 de florini

Aici informatiile sunt ceva mai detaliate, se precizeaza: "Centrala a fost dotat㒠pentru un regim de funcţionare mixt, cu trei grupuri hidro şi dou㒠termo" dar nu se spune ce putere instalata totala avea centrala! Oricum o fi fost, daca scadea vizibil lumina in case va puteti da seama ce efort faceau motoarele si intregul sistem pentru a invinge panta respectiva!

@ICRA: multumesc frumos pentru link-urile citate, primul link lamureste cat se poate de clar sistemul de troleu pe care il avea omnibuzul respectiv -patent Stoll Dresden- asupra caruia aveam si eu oarecari nelamuriri.

Probabil ca atunci cand au renuntat la sistemul de omnibuz si au trecut la tramvai pe acelasi traseu, au pastrat sistemul de alimentare aeriana si l-au adaptat doar pentru a sustine un singur fir in loc de doua. Daca nu cumva inaltimea de functionare era diferita, caz in care au luat-o de la capat cu totul.

Oricum ar fi fost, pe stradutele inguste ale cetatii cablul aerian era sustinut de sisteme de ancorare amplasate pe zidurile caselor, unele dintre acestea ramanand vizibile pana in ziua de azi.

LATER EDIT:

Am continuat sapaturile pe net pentru centrala electrica Sadu I si am dat peste o lucrare interesanta a unui student sibian referitoare la subiect aici:

http://www.crifst.ro/noema/doc/2004_15.pdf

Conform acestui document... "pe terenul achizitionat in acest scop langa gara s-a construit in 1902 un sediu administrativ pentru uzina electrica. In acest sediu s-au montat doi convertizori de 56CP si o baterie de acumulatori de 567Ah la o tensiune de 550 V cc cu ajutorul careia a fost alimentat in 1904 troleibuzul si din anul urmator tramvaiul. In 1904 acest grup a fost transformat in centrala de rezerva prin montarea a doua grupuri Diesel de 150 CP cu motoare in patru timpi cuplate la cate un generator monofazat de 115 KW, 4,1 KV. In 1906 a fost adaugat un al treilea grup identic"

Ce mi se pare interesant in studiul citat mai sus, apare si o schita a cladirii si amplasamentului uzinei electrice Sadu 1 proiectata de Oskar von Miller din Muenchen :)
 
Continui cu prezentarea tramvaiului vechi din Sibiu.

Dupa cum am precizat, primele omnibuze electrice nu au dat rezultatele scontate astfel incat au fost luate inapoi de producator, care a furnizat patru vehicule motoare pe sine in locul lor. Pana in anul 1928, firma Schlick din Budapesta a ramas principalul furnizor al materialului rulant pentru tramvaiul Sibiu.

Precizez ca numele complet al firmei era Schlick-féle Vasöntöde és GépgyÃ¥r Rt. (Turnatoria si uzinele de masini Schlick), firma infiintata la Budapesta in 1860 de catre Schlick Ignatius, dupa unele surse un emigrant din Elvetia, dupa alte surse imigrant din Moravia. Infiintarea firmei fost o miscare de succes a domnului Schlick fiindca deja in 1869 sub conducerea fiului sau firma devenea intreprindere cotata la bursa, iar in 1873 a cucerit cateva medalii de aur cu produsele sale la targul international de la Viena.

In continuare ma voi referi exclusiv la tramvaiul vechi din epocile I-II-III desfiintat in 1972 si nu voi ajunge la materialul rulant mai modern care se mai poate vedea astazi la Sibiu. Conform brosurii numite mai sus, pana in 1948 parcul de material rulant al tramvaiului sibian dispunea de 19 vehicule motoare (numerotate 1-19) si de 15 remorci (numerotate de asemenea 1-15) Datorita precizarilor din brosura am putut reconstitui originea tutoror acestor vehicule destul de precis dupa cum urmeaza:

Vehiculele motoare:

1- 6, 1905: sase vehicule motoare cumparate de la Schlick
7, 1906: un vehicul motor cumparat de la Schlick
8-10, 1911: trei vehicule motoare cumparate de la Schlick
11-13, 1915: trei vehicule motoare cumparate de la Schlick
14, 1917: un vehicul motor cumparat de la Schlick
15-19, 1928: 5 tramvaie de fabricatie 1919 cumparate second-hand de la societatea de tramvaie desfiintata din Zittau, un oras din Saxonia inferioara, la granita intre Polonia si Cehia.

Remorci:

1-5, 1915: cinci remorci cumparate de la Schlick pana in 1915
6-7, 1917: doua vagoane de ecartament normal cumparate second-hand de la MAV si transformate pentru ecartament ingust pentru transportul de marfuri in oras.

8, 1919: Inca un vagon plaftorma cu ecartament metric pentru transportul de marfuri cumparat second hand.

9-11, 1924: Doua remorci deschise si una inchisa construite de fabrica Astra din Arad. In 1925 un vagon platforma (nu stiu numarul) a fost transformat in remorca deschisa la fabrica Astra.

12-15, 1942: patru remorci inchise construite de fabrica Astra.

Pe baza acestor date putem acum sa identificam mai precis datele pozelor existente pe baza numerelor de vagoane observate in poze, fiind evident ca un vagon cu numarul respectiv nu poate sa apara inainte de anul intrarii sale in functiune. De asemenea, mai este de precizat ca pe parcursul exploatarii sale, s-au facut o serie de imbunatatiri functionarii tramvaielor. Astfel, daca initial vehiculele motoare aveau un pantograf simplu cu rola, incepand din 1928 s-a adaptat la toate tramvaiele pantograful tip lira patent Fischer. Asadar, cand veti vedea o poza cu tramvaiul sibian avand pantograf tip lira, aceasta trebuie sa fie fara indoiala mai noua de 1928!

Enjoy :)
 
Multumesc frumos Semafor! Totusi, daca ai avut rabdare sa citesti ceea ce scriam mai sus, ai fi vazut ca eu ma refer la vehiculele motoare din 1905, produse de firma Schlick Budapesta, si nu la alte vehiculele ulterioare. Traseul initial pornea de la Gara si mergea pana la Erlenpark (Parcul de sub Arini) si a fost succesiv prelungit intai pana la Dumbrava, iar extinderea pana la Rasinari, desi era planificata de dinainte de cel de-al doilea razboi mondial, a fost realizata abia dupa 1950. Tramvaiele pe care le-ai gasit tu sunt deci mult mai moderne decat cele Schlick din 1905 la care ma refeream eu!
 
Mea culpa! Am citit in viteza ce ai scris si am vazut ca nu s-ar incadra, dar ca sa nu mai deschid un al topic le-am postat. Dupa aceea am vazut ca mai este un topic intitulat- Tramvaiul Rasinari. Prin 1983 sau 1984 am calatarit cu acest tramvai din Dumbrava Sibiului pana la Rasinari si inapoi pana in zona stadionului.
 
O fotografie color din 1964! Pentru cei pasionati, inca mai este la vanzare.

733_001.jpg