Bucur LF este o struţocămilă... boghiurile motoare, chiar dacă la ultimele vagoane produse au motoare de c.a., sunt aceleaşi imitaţii proaste de boghiu de LHB din anii '60, folosite la toate V3A-urile. Performanţele lor le puteţi simţi zilnic prin ,,cantitatea" de vibraţii produse şi prin suspensia ca de căruţă. Din fericire, rezistă la linii proaste, spre deosebire de boghiul ăla purtător cumpărat cu peste 1.000.000 RON şi care, cu totul, a făcuut ca vagonul să trebuiască să fie mai lat... prin urmare la probe primul bucurel circula numai cu echipa completă de muncitori cu răngi pentru scos bordurile de la peroane.
Capacitatea e clar mai mică decât a V3A-ului, iar partea din faţă este goală, pentru că nu are uşă în faţă pentru călători... practic, are o capacitate mai redusă şi decât un cuplu de Tatre, chiar dacă are o putere nominală cu vreo 50% mai mare (o Tatra are 4 motoare de 40 kW, deci un cuplu are 8 motoare = 320 kW, pe când Bucurelul are 2 x 240 kW (!), cât tancul de 205 (peste 55t încărcat) produs de Ep).
Sper să nu greşesc, dar sunt 12 unităţi (primele 5 cu motoare de c.c. - 401-405, restul cu c.a. - 406-412(?)). Nu mi-am mai actualizat de mult lista cu parcul de tramvaie. Motivul e similar celui pe care îl veţi citi în ultimul paragraf.
Alte struţocămile sunt V2A-T/V2S-T... s-au construit şasiuri noi, cutii de aluminiu şi s-au folosit boghiuri rămase de la casarea câtorva Tatre. Aşa ,,bine" le-au făcut, că de la tatre s-a decupat cu autogenul partea din şasiu cu crapodina superioară (!) şi s-a sudat pe şasiul nou. Cum vagonul a ieşit articulat, sub burduf au pus boghiu de V3A, cu solenoidul de rigoare (vezi mai jos ce e cu el) şi, mai ales, cu rulemntul de boghiu de rigoare. Nu vreau să mă gândesc ce se va întâmpla la o deraiere (şi RATB are obieciul să rupă tramvaie pe macazuri care se schimbă sub ele), când boghiurile de Tatra vor rămâne prinse de şasiu, cel de sub burduf o să zboare, iar călătorii or să pice între cele 2 bucăţi de tramvai.
Legat de Tatre, bănuiesc că Cătălin (scuzaţi cacofonia) nu prea merge cu V3A-urile... V3A-93 chiar e vagonul perfect... are geamuri care abia se deschid, are colţare metalice la trepte, care colţare se desprind odată cu ruperea linoleumului şi ai toate şansele să îţi rupi gâtul, are podea din lemn care mai şi putrezeşte şi mai face şi locuri plane la greu, care te zdruncină foarte frumos. Apropo de locuri plane, de obicei apar la boghiul 3. De ce? Păi simplu, acolo avem o frână cu solenoid... un sistem prost copiat de la LHB, care strânge prea tare timoneria frânei cu disc montată acolo, ducând la blocarea roţii. Mai nou, cineva deştept a decis să se desfiinţeze siguranţa de anulare a solenoidului la vagoanele nou-produse (s-a aplicat la V3A-2S-93, dar parcă văd că, cu ocazia RK, o să se aplice şi la restul vagoanelor). Prin urmare, ca să scoţi din circuit porcăria aia de frână trebuie să te bagi sub vagon cu cleştele să distrugi fizic cablul de alimentare! Deh, secolul 21, România, membră UE.
Site-uri despre transport... cam greu. Tramclubul a pornit prin furtul unei baze de date, dar nu prea mai scrie nimeni la obiect acolo, dar se crează topice noi pentru fiecare porcărie. Transira a rămas fără membri, iar Metrouusor a ajuns cronica dispecerizării, cu n'şpe mesaje de gen ,,azi vagonul x era pe linia y" şi mesajele contradictorii ,,nu se poate, eu l-am văzut pe linia z". De Ro-trans nici nu mai amintesc, că 99% e copy-paste din celelalte 3 forumuri.
Trebuie să recunosc că am vrut - şi încă mai vreau şi sper - să fac un site despre transportul în comun unde să găseşti şi date tehnice şi poze şi informaţii. Am încercat să fac un subiect despre metrourile IVA, o mică prezentare -
LINK. Din păcate, feedback-ul a cam lipsit. Având în vedere documentaţiile pe care le am, despre Bombardier aş putea să scriu dublu, dar şi despre V3A/V2A, chiar şi Tatre, Dac-uri şi alte vehicule de transport în comun de care ne lovim zilnic. Dar pentru ce/cine? Aşa că, de o vreme, am preferat să îmi folosesc timpul liber pentru ture lungi (dar nu mai lungi de o zi) cu bicicleta.
Cine ştie, poate peste 30 de ani o să scriu o carte... cu care să stau după aia sub pernă sau pe care să o vând pe 3/4 din salariul mediu pe ţară. Sau s-o scot în 100 de exemplare, alb-negru. Exemple din domeniul feroviar cunoaşteţi cu toţii.