Clasificare vagoane dupa DRG / DR (Ost) / DB / DB AG

Scheme de vopsire, compozitii de trenuri autentice, denumiri s.a.m.d.
Avatar utilizator
Horia_Radulescu
Mesaje: 5312
Membru din: Joi Feb 14, 2008 12:00 am
Localitate: Mulhouse, Alsacia
Contact:

Clasificare vagoane dupa DRG / DR (Ost) / DB / DB AG

Mesaj de Horia_Radulescu » Lun Apr 07, 2008 12:38 pm

Reiau aici un subiect mai vechi al meu si anume clasificarile vagoanelor dupa sistemul DRG din 1925 care a stat la baza tuturor sistemelor de clasificare europeene moderne si a supravietuit partial pana astazi&8230;

Este relativ greu de facut o clasificare completa, caci sistemul german al DRG si mai apoi al DB este deosebit de complex, insa iata aici cateva indicii:

- cifra (3, 4 sau 6) indica numarul de osii; daca nu e nici una, este vorba de un vagon pe 2 osii
- A, B, C sunt clasele; mai exista, pana in 1928 si clasa a-IV-a (D); D este incepand cu 1965-66 un vagon de bagaje (fost Pw mai inainte) si DD un vagon pentru transport auto ; un d (mic) inseamna ca vagonul a fost obtinut din conversia unui fost vagon de clasa a IV-a.
- S este un vagon salon (vezi Rheingold)
- Pw este, cum spuneam, vagon de bagaje, Post este cel de posta; WR restaurant, WL de dormit
- i inseamna treceri deschise, Ăź inseamna treceri protejate (cu burduf); daca nu e nimic, inseamna ca nu exista treceri spre vagoanele vecine.
- m este un vagon modern, construit dupa cel de-al doilea razboi mondial cu o lungime de peste 25 de metri (la DB de la grupa 52 incoace, viitoarele UIC X, la DR(Ost) si vagoanele OsshdY)
- c este un vagon cuseta (Ac sau Bc)
- t defineste un vagon de dormit sau cuseta cu compartimente destinat turismului (nu de lux)
- s defineste dupa caz un vagon de dormit cu compartimente single (exemplu, WLAs T2) sau un vagon cu cabluri pentru vagon-pilot (ex : B4yse-36)
- e defineste un vagon cu incalzire electrica
- f este un vagon cu post de conducere (vagon-pilot)
- n este un vagon usor (Silberling) de trafic regional din Inox (Nirosta)
- "tr" inseamna compartiment pentru calatori cu obiecte grele (Traglasten); intre 1943 si 1953 se semnala cu o banda alba de-a lungul vagonului
s.a.m.d.

Mai sunt si litere care definesc originea (Pr, Bay, Sä, Bad, Wß, etc. pentru vagoane respectiv din Prusia, Bavaria, Saxonia, Baden si Wuerttenberg); daca nu exista aceste litere sunt e vorba de vagon recent (dupa 1920) ; ca exceptie, vagoanele DRG usoare pentru Karwendelexpress din 1928 erau notate ca Bay. pentru a le deosebi de cele standard.

Ultimele doua cifre definesc "grupa"; este vorba de primul an al producerii tipului de vagon ; daca sunt 2 grupe de 2 cifre (de exemplu 36-51) prima defineste primul an de fabricatie si cea de-a doua anul primei conversii pentru vagoane modificate ; la DB (dupa 1949) existau si Verwendunggruppe I si II (grupa de folosire) ; toate vagoanele sudate (de la Gruppe 35 incoace) erau VG I, cele mai vechi, nituite, fabricate intre 1928 si 1935, VG II ; vagoanele mai vechi, ca de exemplu Hecht-urile din grupa 1923 nu se mai foloseau in mod normal la rapide dupa 1956 ci numai ca Verstaerkungswagen (vagon de intarire) la ore de varf.

Iata cateva exemple:

BC3itr Pr.12 - vagon de calatori 3 osii clasele II si III cu treceri deschise si compartiment pt. bagaje de mari dimensiuni prusac din 1912

C4 Sä.02 - vagon de calatori cu compartimente izolate si fara treceri de clasa a IIIa pe 2 boghiuri cu 2 osii sasesc din 1902

Bi-28 este un vagon Donnerbuechse standard (metalic) de clasa a IIa pe 2 osii cu treceri deschise

Cid-21 este un vagon standard (de lemn) de clasa a IIIa pe 2 osii cu treceri deschise, fost initial de clasa a IVa.

PwPosti Pr.13 este un vagon prusac pe 2 osii, combinat posta si bagaje, cu treceri deschise din 1913

BctĂźm-61 este un vagon modern construit pentru prima data in 1961 de DB, vagon cuseta pentru turism cu treceri inchise, lungime de peste 25m (UIC-X)&8230; pentru romani este o veche-noua cunostinta, actualul AcBcmee de la CFR :)

s.a.m.d...

Sistemul e valabil pentru epocile II si III, pana in 1968. apoi, de exemplu un BĂźm-61 devine in epoca IV un Bm234 sau Bm235, un WLABĂźm-61 un WLABmh174 si sistemul se pastreaza pana astazi la DB AG, cu mici adaptari pe masura evolutiei tehnologice
toate cele bune,
HR
dan
Mesaje: 150
Membru din: Lun Sep 19, 2016 8:06 pm
Localitate: Timisoara
Contact:

Mesaj de dan » Dum Iun 08, 2008 10:42 am

Am urmatorul vagon:

CCitr Pr 05b

Conform clasificarii de mai sus este un vagon clasa a 3-a - clasa a 3-a, cu treceri deschise, prevazut cu un compartiment de bagaje mari, de constructie prusaca, construit incepand din 1905.

Intrebarea mea este ce reprezinta 'b'-ul?
Cu toata stima,
dan
Avatar utilizator
Horia_Radulescu
Mesaje: 5312
Membru din: Joi Feb 14, 2008 12:00 am
Localitate: Mulhouse, Alsacia
Contact:

Mesaj de Horia_Radulescu » Joi Sep 04, 2008 4:07 pm

buna Dane si scuze pentru raspunsul intarziat.

dupa sursele mele, un CCitr Pr 05b este a doua versiune a acestui vagon produsa incepand cu 1905, care fusese mai intai clasificat ca BCitr Pr 05; practic este un BC declasat in CC, b-ul reprezentand clasificarea initiala!
toate cele bune,
HR
Scrie răspuns


Înapoi la “Documentatii”

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat