Daca apar probleme de vizualizare a forumului, un simplu clear la cache-ul browserului rezolva problema.

Marca de siguranta CFR

Scheme de vopsire, compozitii de trenuri autentice, denumiri s.a.m.d.
cosmin78
Mesaje: 5809
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Marca de siguranta CFR

Mesaj de cosmin78 » Mie Feb 13, 2013 10:17 pm

In instructia de semnalizare nr. 100, din 1955, apare marca de siguranta , un cupon de sina in alb (cu capetele vopsite negru).

"Marca de siguranta se aseaza intre linii, acolo unde distanta intre axele liniilor convergente
este de cel putin 3,5 m. La aparatele de cale montate in curbe distanta de 3,5 m se sporeste
potrivit actelor normative si a reglementarilor specifice de sporire a gabaritului. "

[Link Removed for Guests]

Dilema mea este urmatoarea: cupon de sina sau de beton?
In Albumul Lucrarilor Publice 1903 nu am gasit asftel de marci de siguranta.De cand a fost introdusa?

Pe linia Calafatului am vazut marci de siguranta in beton si cupoane de sina.In triajul mic din Craiova, inainte de a intra in gara Craiova, marcile de siguranta erau din cupoane de sina si beton.

Exista o anumita ordine in care s-au folosit sau existenta lor este in paralel?

Eu am fabricat cateva din bucati de sina, insa sunt curios sa stiu istoria acestor accesorii de semnalizare
Cosmin
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2781
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Marca de siguranta CFR

Mesaj de catalin » Joi Feb 14, 2013 8:55 pm

cosmin78 scrie:Dilema mea este urmatoarea: cupon de sina sau de beton?
In Albumul Lucrarilor Publice 1903 nu am gasit asftel de marci de siguranta.De cand a fost introdusa?
Ba sunt si apar in cateva poze, doar ca nu esti obisnuit cu forma lor din acea vreme.

Marcile de siguranta se faceau din lemn (epoca 1), sina sau piatra. Toate formele au coexistat. In perioada interbelica cele din lemn au cam disparut (mai erau pe cf inguste) si pana astazi, pe caile ferate normale mai sunt cele din fier (cupon de sina) sau piatra (ramasite din vremurile bune ale CFR).
All aboard !
cosmin78
Mesaje: 5809
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Joi Feb 14, 2013 9:27 pm

Inseamna ca in pozele din Album ,sunt acele "barne" lungi, din traversa in traversa.... :roll:

In pozele lui Detlef Schikorr , 1968, apar marci de siguranta, insa nu cupoane de sina.Remiza din Timisoara nu face exceptie si are marcile din piatra/beton?...

Asa cum spuneam, pe linia Calafatului, la Salcuta, intre ultimele 2 linii, cele dinspre magazie, marcile de siguranta erau din cupoane de fier (profil mic), insa la macazele de intrare erau din beton. Zic beton pentru ca imi aduc aminte de o marca de siguranta ce avea capatul "ciobit" si se vedea armatura .

Cred ca nu gresesc daca pun marci din sina intre liniile remizei si marci din beton/piatra pe restul liniilor.
Cosmin
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Big_boy
Mesaje: 442
Membru din: Vin Ian 09, 2009 12:00 am
Localitate: Timisoara
Contact:

Mesaj de Big_boy » Vin Feb 15, 2013 9:37 am

Dilema mea este urmatoarea: cupon de sina sau de beton?
In exploatare se intalnesc atat cupoane de sina vopsite alb cu capete negre cat si bucati de traversa din beton(mai rar din lemn...)
In mod normal , in vremurile bune marca de siguranta era un cupon creat special in forma paralelipipedica cu baza un dreptunghi care in partea superioara avea toate muchiile tesite sub un unghi pentru a permite scurgerea apei in perioada ploilor...
Acest semnal in conformitate cu Regulamentul de semnlaizare nr.004 nu are alt efect decat sa "transmita un ordin" asa cum reiese din prevederile acestui regulament respectiv "arata locul pana unde pot stationa vagoanele pe o linie astfel incat sa nu pericliteze circulatia pe linia/liniile vecine".
Deci prin urmare nu are importanta din ce este realizat , important este sa fie amplasat la locul corespunzator astfel incat sa fie perceput in mod neindoielnic de catre personalul de tren si locomotiva in vederea asigurarii sigurantei circulatiei....
Sper ca am fost bine inteles si vorbesc din experienta , iar pentru modelisti acest ansamblu se poate realiza in functie de ce se doreste a fi reprodus la scara , daca faci o statie care iti place personal si stii ca marcile de siguranta sunt din cupon de sina si vrei sa o reprezinti intocmai , atunci conform principiilor , il realizezi din profil sina , altfel poti sa il faci din lemn ( de balsa sau chiar dintr-ul chibrit)
Spor la treaba !
Avatar utilizator
smotocel
Mesaje: 577
Membru din: Mie Oct 10, 2012 12:00 am
Localitate: Timisoara
Contact:

Mesaj de smotocel » Vin Feb 15, 2013 9:59 am

cosmin78 scrie:Remiza din Timisoara nu face exceptie si are marcile din piatra/beton?...
ce am observat pina acuma, in peregrinarile mele masurand podul, pe liniile din gara Timisoara Nord sunt din beton exact cum a spus Big_boy.
Avatar utilizator
Big_boy
Mesaje: 442
Membru din: Vin Ian 09, 2009 12:00 am
Localitate: Timisoara
Contact:

Mesaj de Big_boy » Vin Feb 15, 2013 10:30 am

Daca ajuta , pentru cei interesati se pot studia prevederile Regulamentului de semnalizare CFR nr.004 aprobat prin Ordinul Ministrului Nr. 1482 din 04.08.2006 , Articolul 36 care spune :

SECÅ¢IUNEA a 11 - a
Marca de siguranţă’

Art. 136 (1) Marca de siguranţ㒠limiteaz㒠zona pân㒠unde pot staţiona vehiculele feroviare pe o linie, fă’r㒠a le pune în pericol pe cele care circul㒠pe linia vecină’.
(2) Marca de siguranţ㒠este un bloc de beton sau un cupon de şin㒠care este vopsit în alb, cu capetele negre.
(3) Marca de siguranţ㒠nu va fi acoperit㒠cu materiale reflectorizante.

[Link Removed for Guests]
cosmin78
Mesaje: 5809
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Vin Feb 15, 2013 12:47 pm

Multumesc pentru completari, Big_boy!

Este totusi o chestie de nuanta, insa deloc de ignorat.

Am sa schitez un scenariu mai mult sau mai putin probabil, dedus din cele spuse de voi, din imaginile vizualizate si din ce am vazut pe calea ferata.Rog corecturile de rigoare.

Se construieste linia, se monteza marcile de siguranta, din lemn, piatra (mai tarziu beton...?) si cupoane de sina.In timp, lemnul se deterioreaza, si se inlocuieste cu marci din piatra/beton, altfel nu imi explic prezenta masiva in fotografiile vechi de pe DSO.
In josul paginii, la Rumanien.

[Link Removed for Guests]

Acolo unde au fost de la inceput din sina, au ramas, sau au fost schimbate, cu ocazia refactiilor liniilor.Asa cum spuneam, in gara Salcuta, liniile 3 si 4, din fata magaziei sunt de profil mic (as zice ca sunt cele din sec XIX), marcile sunt/erau din sine, pe cand, la liniile 1 si 2, linia era mai noua, traverse de beton, macazele de la intrare avand marci din piatra/beton.

Sunt tare curios daca mai exista pe undeva marci din sina.Daca are cineva fotografii recente, rog sa posteze.
Cosmin
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Big_boy
Mesaje: 442
Membru din: Vin Ian 09, 2009 12:00 am
Localitate: Timisoara
Contact:

Mesaj de Big_boy » Vin Feb 15, 2013 1:22 pm

Cosmin ...
Din contra...initial pe vremea cand CFR-ul era "a doua armata" totul se facea ca la carte si daca te uiti in imaginile vechi din link-ul pus de tine de pe acel site german , vei vedea exact ce spuneam eu , modelul de marca de siguranta de forma paralelipipedica cu baza dreptunghi si cu colturile tesite , de culoare alba cu capete negre se intalneste in toate fotografiile din acea vreme.
In timp deoarece calea ferata s-a confruntat cu diverse probleme inclusiv de ordin financiar , acolo unde a fost nevoie sa se inlocuiasca din diverse motive sau sa fie amplasate marci de siguranta la linii noi construite , pentru ca nu au fost bani si pentru achizitii standardizate ale modelului original de marca de siguranta , s-au improvizat marci de siguranta din cupoane de sina sau bucati de traverse de beton marcate cu alb(var) cu capetele negre sau din cupoane de sina care ...in ultima perioada o sa le gasesti din ce in ce mai rar datotita faptului ca sunt raufacatori ("magneti" ) care le fura si le vind la centrele de fier vechi.
In cel mai fericit caz vei intalni marci de siguranta din traverse de beton dezafectate sau din borne hectometrice revopsite corespunzator unei marci de siguranta . Varianta de lemn se intalneste mai rar si cu precadere in depourile de locomotive sau linii ale remizelor de locomotive sau vagoane , linii de reparatii si revizii ale materialului rulant.
Marci de siguranta din sina vei intalni in multe locuri unde acesti "magneti" (asa cum sunt denumiti recuperatorii de fier vechi) nu au dat "inca" de ele pentru a le valorifica in centrele de fier vechi...
Pe diorama ta , poti sa le faci din cupoane de sina profil "I" asa cum le stii tu in realitate , deoarece banuiesc ca acolo "magnetii" nu vor actiona asa cum o fac in realitate... :-D
cosmin78
Mesaje: 5809
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Vin Feb 15, 2013 1:45 pm

Modelul de care zici tu este marca la care ma refer, din piatra/beton si pe care am vazut-o mai peste tot.

Si ca tot vorbeai de linii de reparatii material rulant, acum imi aduc aminte , pe vechiul traseu al liniei Calafatului, ce traversa Craiova, macazele de la intrarea in vechea halta Jiul (intrarea nordica, dinspre Calea Bucuresti) aveau marcile in cupoane de sina.
Dupa modificarea traseului, aceste linii deserveau Vagmar-ul si Electroputere.Era o scurtatura pentru mine, catre liceul din cartierul Valea Rosie...
Cosmin
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2781
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Vin Feb 15, 2013 2:40 pm

cosmin78 scrie:Inseamna ca in pozele din Album ,sunt acele "barne" lungi, din traversa in traversa.... :roll:

In pozele lui Detlef Schikorr , 1968, apar marci de siguranta, insa nu cupoane de sina.Remiza din Timisoara nu face exceptie si are marcile din piatra/beton?...
ai ghicit. Marca de siguranta e la fel de veche ca si calea ferata. Initial era o barna de lemn care se intindea din sina in sina, acoperind toata distanta dintre cele doua linii ce se uneau in macaz. Era vopsita complet cu var alb si era semingropata in balast. Daca vrei, era un fel de tusa, ca sa folosim un termen din sport.

Toate remizele CFR din epoca 1 au avut asa ceva.

Cele din piatra, bine descrise aici de Big_boy, erau de fapt din granit cioplit. La vremea respectiva nu se facea rabat la acest material din care se faceau inclusiv bornele kilometrice. Undeva in timpul razboiului a aparut varianta de vopsire alb cu capete negre. Pana atunci se vopseau complet in alb folosind varul.

Transferul catre cupoane de sina a fost explicat tot de antevorbitori.
Astfel se face ca astazi toate cele trei forme coexista (lemnul mai rar, ramanand in special in triaje si remize) in functie de dezvoltare in timp a statiei.
All aboard !
cosmin78
Mesaje: 5809
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Vin Feb 15, 2013 6:28 pm

Va multumesc pentru informatii !

Am sa incerc sa reproduc marcile de siguranta din piatra/beton, cu toate acele unghiuri.Alte variante precum bucati de traversa beton sau borne hectometrice nu le iau in calcul...

Stie cineva dimensiunile standard ale marcii de siguranta mai sus mentionata?
Cosmin
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
smotocel
Mesaje: 577
Membru din: Mie Oct 10, 2012 12:00 am
Localitate: Timisoara
Contact:

Mesaj de smotocel » Sâm Feb 16, 2013 12:36 am

daca nu o sa fie tarziu pentru luni, merg eu sa masor una, (oricum aveam in plan) ca oricum mai am treaba (de masurat) pe la pod... 8)
cosmin78
Mesaje: 5809
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Sâm Feb 16, 2013 2:04 pm

Nu e graba, solutia cea mai buna este un master si apoi o matrita din cauciuc siliconic sau silicon si facute cateva zeci. :D

Cele din cupoane de sina sunt o pacoste de vopsit capetele cu negru, datorita dimensiunilor mici si implicit a tensiunii superficiale din amestecul de vopsea. :-x

[Link Removed for Guests]
Cosmin
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
smotocel
Mesaje: 577
Membru din: Mie Oct 10, 2012 12:00 am
Localitate: Timisoara
Contact:

Mesaj de smotocel » Lun Feb 18, 2013 3:26 pm

noah si ca sa fie suspansul mai mare, tocmai m-am intors de la sesiunea de masurat marci de siguranta. pentru o acuratete cit mai mare, am masurat 3 bucati. sunt ceva diferente intre ele, dar mai multe amanunte deseara dupa ce ajung acasa si reusesc sa transpun pozele si masuratorile pe hartie.

si spre surprinderea mea, pe linga semafoare pititce (cele de manevra), am gasit si o marca de siguranta pitica...:-D

stay tuned.
Avatar utilizator
Big_boy
Mesaje: 442
Membru din: Vin Ian 09, 2009 12:00 am
Localitate: Timisoara
Contact:

Mesaj de Big_boy » Lun Feb 18, 2013 3:53 pm

semafoare pititce
Te rog sa nu mi-o iei in nume de rau , dar as vrea sa fac o corectare...
Semafoarele sunt semnalele mecanice cu brate sau palete (semnale mecanice de intrare/iesire , semnale mecanice prevestitoare , palete mecanice pentru permiterea sau interzicerea manevrei in anumite zone dotate cu astfel de instalatii ) .
"Piticele" se incadreaza in categoria semnalelor luminoase care pentru manevra sunt semnale de manevra pe catarg sau "pitice" - adica cele la care faci referire.
As fi vrut sa pot sa iti dau niste dimensiuni standardizate pentru marca de siguranta insa nu am gasit , pot insa sa iti spun ca acestea au importanta pentru scopul lor si mai putin daca au 10 cm diferenta intre ele....desi cu siguranta undeva trebuie sa existe un STAS si pentru acestea...
Scrie răspuns

Înapoi la “Documentatii”