Marca de siguranta CFR

Scheme de vopsire, compozitii de trenuri autentice, denumiri s.a.m.d.
Avatar utilizator
ionutz72
Mesaje: 144
Membru din: Lun Iul 06, 2009 12:00 am
Localitate: Prin zona..
Contact:

Mesaj de ionutz72 » Vin Feb 22, 2013 12:24 am

La un macaz se afla o singura marca de siguranta.La ce ai in poze sunt practic mai multe macaze intr-un loc mai inghesuit,si fiecare macaz e cu marca lui.
La un macaz simplu,am facut o schema simpla sa se vada rostul ei:
[Link Removed for Guests]
La ce vad in poza,ti-am facut tot schematic, fiecare macaz colorat cu marca ce ii corespunde de aceeasi culoare:
[Link Removed for Guests]
Respectiv in poza ta:
[Link Removed for Guests]
In poza asta vad picheti de cablu,bobine de joanta si nu vad canal suprateran de cable.Posibil stalpisorii aia,cum ti-am zis,sa semnalizeze pozitia cablelor pozate subteran
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
smotocel
Mesaje: 572
Membru din: Mie Oct 10, 2012 12:00 am
Localitate: Timisoara
Contact:

Mesaj de smotocel » Vin Feb 22, 2013 1:12 am

multumesc de explicatii la marcile de siguranta. n-am prea inteles eu complet dar mai studiez problema...

referitor la stalpisori... atunci aia 2 din dreapta pozei??? ca nu au absolut nimic pe linga ei (chit ca nu se vede in poze, trebuie sa ma crezi pe cuvant).
Avatar utilizator
ionutz72
Mesaje: 144
Membru din: Lun Iul 06, 2009 12:00 am
Localitate: Prin zona..
Contact:

Mesaj de ionutz72 » Vin Feb 22, 2013 10:14 am

Inchipuie-ti in primul desen ca un vagon ar fi mai sus cu 2m reali pe teren.Aia inseamna ca marca e ocupata,sau nu are marca,sau ca e pe macaz,celalalt vagon neputand sa treaca pe langa el.
Daca iti inchipui ca un macaz simplu e un V,in al doilea desen ti-am desenat atatea V-uri colorate,cate macaze exista acolo,si fieacare V cu marca lui de siguranta, de aceeasi culoare.
Mai simplu nu stiu sa iti explic.
Aia 2 stalpisori din dreapta,posibil ca pe sub ei este cablul care traverseaza perpendicular cu linia ferata.Mai mult ca sigur ca sunt pusi ca sa se aiba grija pe acolo cand faci buraj mecanizat,sa nu agati cablurile in pamant.Alta explicatie nu gasesc.
Avatar utilizator
dantm
Mesaje: 1828
Membru din: Mie Mar 05, 2008 12:00 am
Contact:

Mesaj de dantm » Vin Feb 22, 2013 10:48 am

In capatul astalalt pe Y in Timisoara Nord s-au facut niste lucrari s-au bagat cabluri s-au bagat conducte de apa si au parut acum si stilpii aceia cu sagetile pe ei. Mai mult ca sigur marcheaza ceva pe sub pamint cum spune ionutz72. Dar in teren mai exista niste borne mici cu ,,K" pe ele alea ce reprezinta?
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2771
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Sâm Feb 23, 2013 10:59 am

Si mai jos o imagine care arata marcile de siguranta, asa cum au existat ele pana la ww2 (pentru amatorii de epoca 1 si 2). Erau realizate din traverse de lemn, semiingropate, vopsite in alb.
Dimensiunea acestora varia in functie de unghiul intersectiilor dintre linii.
Marca de siguranta acoperea toata distanta dintre cele doua linii, fapt ce le facea foarte vizibile.

La aceasta "vizibilitate" mai contribuia si curatenia dintre linii....

Gara Marasesti, capatul nordic, iesirea spre Bacau. In planul doi fosta uzina chimica Marasesti si un interesant castel de apa ce te duce cu gandul spre alte continente....
Anii '30.

[Link Removed for Guests]
All aboard !
Avatar utilizator
Big_boy
Mesaje: 442
Membru din: Vin Ian 09, 2009 12:00 am
Localitate: Timisoara
Contact:

Mesaj de Big_boy » Dum Feb 24, 2013 1:58 pm

Dimensiunea acestora varia in functie de unghiul intersectiilor dintre linii.
Ma indoiesc de aceasta referinta ca ar putea fi adevarata....
Nu conteaza dimensiunea marcii de siguranta ca lungime , ea de fapt a transmis si "inca" transmite "un ordin" la calea ferata asa cum reiese din prevederile Regulamentului de semnalizare nr.004 (CFR)
Dimensiunea ei in ceea ce priveste lungimea ei , nu conteaza si nici nu a contat .
Acolo unde nu s-au montat marci de siguranta standardizate , aceasta dimensiune a fost aleasa aleatoriu de catre seful de district L (Picherul de la Linii) care a taiat traversa de lemn sau beton...binenteles de o lungime care sa permita sa fie vizibila in teren de catre personalul de tren , partida de manevra si mecanicii de locomotiva ...
Unghiul dintre linii nu a contat niciodata la stabilirea lungimii marcii de siguranta si nici acum nu conteaza... :-?
cosmin78
Mesaje: 5794
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Dum Feb 24, 2013 2:18 pm

Totusi, in cazul celor din piatra, cu muchii pentru scurgerea apei (la aceasta marca ma refeream cand zicem ca-i din beton), sigur a existat un standard.Altfel nu se explica aceleasi dimensiuni pe toate liniile tarii.Daca te uiti atent in imaginile cu infrastuctura feroroviara, vei vedea aceste marci (pe care smotocel le numeste "pitice") sunt aproape peste tot.Aceleasi marci le-am vazut cum le puneau la un racord de linie industriala.Inclin sa cred ca nu este o pura coincidenta.

Catalin se referea la faptul ca, marca din lemn era pusa din traversa in traversa.Respectand acest criteriu, este normal ca lungimea acesteia sa varieze in functie de unghiul dintre linii.Acest lucru l-am vazut si in alte fotografii mai vechi.
Ultima oară modificat Dum Feb 24, 2013 3:52 pm de către cosmin78, modificat 1 dată în total.
Cosmin
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2771
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Dum Feb 24, 2013 2:28 pm

Big_boy,

Hai sa ne rupem de discutia "ce face", pentru ca eu cred ca e clar pentru toti. Putem sa citim de cate ori vrem Regulamentului de semnalizare nr.004 (CFR) ca nu o sa intelegem evolutia in timp a acestui element si nici de ce s-a ajuns de la un lemn la un cupon de sina.

Regulamentul spune ce face, nu-ti spune insa daca la 1930 marca era din lemn, piatra sau altceva.

Extrapoland, regulamentul rutier iti spune tie ca sofer ce faci cand intalnesti crucea Sf Andrei la treceri de nivel. Nu-ti spune insa din ce material e facut semnul, vopsea mata sau reflectorizanta, grosimea tevii care sustine semnul, inaltimea stalpului etc. Nu-ti spune ca stalpul la 1950l era vopsit galben/negru si la 1980 alb/negru, etc.
Sper ca m-am facut cat de cat inteles.

Pentru un modelist sau simplu pasionat de istorie e important "ce face" dar si din "ce era facut" sau "cum era facut" si cum a evoluat in timp. Spre exemplu la remiza Jiblea pana la razboi nu aveau ce sa caute marci de siguranta din piatra sau sina. Erau din lemn. Ca functionalitate nu difereau fata de cele din sina insa vizual, zic eu, sunt altfel.

Daca deschizi poza postata de mine mai sus o sa vezi doua situatii diferite:

in stanga doua linii fac un X (nu exista macaz) fapt ce a determinat existenta unei marci de siguranta de o lungime neobisnuita (raportat la ecartamentul liniei de langa cred ca are undeva la 160-180 cm). In dreapta ei este o marca de siguranta care acopera un macaz si care este mult mai mica.
Dar de fapt, de aia am pus si poza. Face cat 1000 de cuvinte...

later edit: am scris in acelasi timp cu Cosmin.
All aboard !
Avatar utilizator
dantm
Mesaje: 1828
Membru din: Mie Mar 05, 2008 12:00 am
Contact:

Mesaj de dantm » Lun Feb 25, 2013 10:20 am

cosmin78 scrie:Totusi, in cazul celor din piatra, cu muchii pentru scurgerea apei (la aceasta marca ma refeream cand zicem ca-i din beton), sigur a existat un standard.Altfel nu se explica aceleasi dimensiuni pe toate liniile tarii.Daca te uiti atent in imaginile cu infrastuctura feroroviara, vei vedea aceste marci (pe care smotocel le numeste "pitice") sunt aproape peste tot.Aceleasi marci le-am vazut cum le puneau la un racord de linie industriala.Inclin sa cred ca nu este o pura coincidenta.

Catalin se referea la faptul ca, marca din lemn era pusa din traversa in traversa.Respectand acest criteriu, este normal ca lungimea acesteia sa varieze in functie de unghiul dintre linii.Acest lucru l-am vazut si in alte fotografii mai vechi.
In mod cert a existat un standard pentru cele de beton.motivul cred ca e simplu. La o sectie sau poate la mai multe sectii in tara s-a introdus in fabricatie acest reper pentru a face fata constructiilor de linii, dublarilor, sporirii capacitatii staiilor, racordarea unitatilor industriale etc si atunci e firesc ca s-au folosit niste matrite STAS.

Putem doar prezuma ca dupa cele de lemn s-au introdus cele de metal iar mai apoi cele de metal au fost inlocuite cu cele de beton metalul luind drumul centrelor de colectare. reglementarea celor de metal a ramas in instructie.

S-au dimpotriva cum spunea un user, la nevoie nu au fost marci de beton si s-a adaptat un cupon de sina.Pina la inlocuirea lor cu cele de beton, au fost de asemenea cuprinse in instructie.

Nu inteleg insa ce e cu marcile de siguranta pitice.
Avatar utilizator
Big_boy
Mesaje: 442
Membru din: Vin Ian 09, 2009 12:00 am
Localitate: Timisoara
Contact:

Mesaj de Big_boy » Lun Feb 25, 2013 10:45 am

Dragii mei...
Eu nu am vrut decat sa va spun realitatea existenta in teren si sa incerc sa va explic unele lucruri din experienta mea feroviara de peste 28 de ani si am dorit sa simplific lucrurile nicidecum sa le complic.
Vad insa ca nu sunt corect inteles si de eceea o sa ma retrag din aceasta discutie,deoarece nu vreau sa poluez acest site cu replici contradictorii...
O sa incerc sa gasesc STAS-ul care precizeaza concret dimensiunile standard ale marcii de siguranta si daca o sa-l gasesc o sa revin sa dovedesc ceea ce spun si anume faptul ca ca
dimensiunea marcii de siguranta NU DEPIND de unghiul dintre linii
Acuma daca revenim la exemplul cu crucea de la trecerile la nivel (Sf.Andrei) cine poate si are curiozitatea , il rog sa tudieze STAS-ul SR Nr.1244_2_1996 pentru Trecerile la Nivel dotate cu Bariere mecanice unde veti gasi pe langa modul de amplasare al acestor treceri la nivel si dimensiunile exacte de amplasare si vopsire a indicatoarelor din aceste pasaje , bariere , indicator fluier , poarta de gabarit ...
Mai departe...No coment !
Avatar utilizator
Big_boy
Mesaje: 442
Membru din: Vin Ian 09, 2009 12:00 am
Localitate: Timisoara
Contact:

Mesaj de Big_boy » Lun Feb 25, 2013 11:13 am

Mai departe...No coment !
<a href="http://s833.beta.photobucket.c ... jpg"/></a>
<a href="http://s833.beta.photobucket.c ... jpg"/></a>
Sursa : Instructia Nr.314 "Norme si tolerante pentru constructia si intretinerea caii" aprobata prin Ordinul Adjuctului Ministrului Transporturilor si Telecomunicatiilor Nr.89 din 10.01.1989 (inca in vigoare) Pagina 186
Se gaseste la download pe site-ul :
[Link Removed for Guests]
...
cosmin78
Mesaje: 5794
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Lun Feb 25, 2013 1:22 pm

Big_boy,

multumesc frumos pentru schite!

Discutia de mai sus era despre marcile din lemn si numai din lemn.Acestea variaza in functie de unghiul liniei, se vede bine in poza lui Catalin, iar in unele poze mai vechi, cum ar fi cele din Albumul Lucrarilor Publice de la 1903, apar si acolo.
Nu este vorba despre nicio polemica, tind sa cred ca avem capacitatea de a ne situa la un nivel superior si nu facem decat sa dezbatem, cu argumente si dovezi.

dantm,

era pe undeva o poza, cu 2 marci diferite, una din beton/piatra si alta din sina.Probabil cuponul a scapat de fier vechi, fiind in incinta unui depou.Am sa caut poza...

Referitor la STAS, cred ca le-a fost mult mai usor sa faca matrite ca sa toarne beton, decat sa le ciopleasca mereu in piatra, munca ce lua timp.De aici si afirmatia mea ca am vazut fierul-beton intr-o astfel de marca, cu muchiile tesite. (nu ma refer la bucatile de beton sau traverse, utilizate aiurea pentru marci, si care nu respecta dimensiunile standard)

P.S. am gasit imaginea cu cele 2 marci de siguranta, cupon de sina si piatra/beton

Depoul Satu Mare

[Link Removed for Guests]

de pe:

[Link Removed for Guests]
Cosmin
[Link Removed for Guests]
cosmin78
Mesaje: 5794
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Lun Mar 25, 2013 11:41 pm

Varianta STAS, inca in stadiul de finisare. :)

[Link Removed for Guests]
Cosmin
[Link Removed for Guests]
cosmin78
Mesaje: 5794
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Mie Mar 27, 2013 2:20 pm

Si ...gata! :)
Unele mai mici, pentru stratul existent de pietris, altele mai inalte, pentru "plantare"...

[Link Removed for Guests]
Cosmin
[Link Removed for Guests]
Scrie răspuns

  • Advertisement

Înapoi la “Documentatii”

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat