CFR 43 "Calugareni"

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

i29

New Member
5 Februarie 2009
11
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Este cea mai veche locomotiva cu aburi din Romania.
A fost construita in 1869 de Canada Yorks-Birkenhead,Anglia.
Numarul de fabricatie : 232/1869.
Intre anii 1869-1919 a remorcat trenuri de calatori,mixte si de marfa pe ruta Bucuresti Filaret-Giurgiu.
Intre 1920-1923 a fost folosita la manevre usoare in complexul feroviar Bucuresti.
Incepand cu 1938,cu ocazia organizarii serbarilor "Ceferiadei",locomotiva a fost expusa la Muzeul Cailor Ferate de la stadionul Giulesti unde a stat pana in vara anului 1944 cand a fost grav avariata de bombardamentelor aviatiei americane.
Intre anii 1951-1953 a fost refacuta la Atelierele CFR Grivita(Grivita Rosie pe atunci)si expusa in fata muzeului CFR de la "Casa tehnicii feroviare" din Bucuresti.
La manifestarile aniversare din anii 1939,1969 si 1994,locomotiva a remorcat garnitura Calugareni pe ruta Bucuresti-Griugiu.

Locomotiva 43 "Calugareni" este clasata in patrimoniul tehnic national in categoria tezaur.

Caracteristici tehnice : -lungime : 13,16m
-greutate : 27,2t
-viteza maxima : 83km/h
-forta de tractiune : 2500kg/f

95% gata corpul principal :




Instalatie de masurat viteza :

Mai sunt de facut urmatoarele :
-cazanul vazut din exterior+cateva manete
-texturare corp principal
-texturare tender(facut de Fockewolf,inca nu e gata)
-texturare boghiuri
-animare boghiuri
-interior+texturare+animare(TRS)
-export Trainz+MSTS
 
Arata bine pana acum.Desenezi dupa schite la o scara cat mai apropiata de realitate ,la ochi sau cu cote exacte ?
 
http://www.railfaneurope.net/pix/ro/steam/Calugareni/pix.html

schema de vopsire este originala ?
 
Salutare tuturor, incercarea de a realiza un "Calugareni" virtual pentru simulatoare mi se pare o intreprindere cat se poate de laudabila si valoroasa. Felicitari i29!

In privinta modelului virtual nu prea am ce sa comentez, imaginile vorbesc de la sine. Ca observatii ar fi urmatoarele:
-cea deja facuta de LDH referitoare la numarul de spite: 17
-observatia ca obada rotii cuplare ar trebui sa aiba aceeasi latime/grosime ca si a rotii alergatoare.

-acoperisul marchizei este la verticala peretilor laterali, nu este retras in interior ca la modelul tau.

O problema aparte o constituie insa schema de vopsire.

Schema de vopsire originala pentru locomotivele CFR din perioada 1896-1914 este descrisa extrem de explicit de domnul Serban Lacriteanu in cartea "Istoricul tractiunii feroviare" volumul I, paginile 35-38 si cuprinde:
-negru mat: cutia de fum, cos si benzile transversale ale cazanului.
-rosu-inchis (brun-noyer, ulterior rouge-brun/rosu-cafeniu) pentru exteriorul sasiului, stelele rotilor, arcuri de suspensie, traverse frontale, tampoane si dispozitiv "chasse-boeufs".
-verde-masliniu (vert-olive) pentru exteriorul marchizei mecanicului, tenderului, corpul cazanului si instalatiile anexa ale acestuia si invelisul cilindrilor.
Robinetii de aer si manivelele lor se vopseau in rosu aprins. In interior, marchiza mecanicului era vopsita de la brau in sus, inclusiv tavanul, cu o vopsea de culoarea lemnului.

De buna seama, aceasta schema nu a fost "inventata" in anul 1896, ci este schema mostenita de la prima cale ferata din Tarile Romane, adica Bucuresti-Giurgiu, 1869. Asta fiindca este pur si simplu schema de vopsire britanica pentru locomotivele perioadei. Nu m-ar mira ca si locomotivele caii ferate Cernavoda-Constanta, de la 1860, sa fi fost vopsite in acelasi fel.

Cu o singura observatie: locomotivele britanice aveau intotdeauna traversa frontala (a tampoanelor) vopsita in rosu aprins, o reminiscenta a acelui odios "red flag act" o lege care impusese candva ca pe tot teritoriul Marii Britanii, in fata oricarui vehicul actionat de forta aburilor sa alerge o persoana agitand un steag rosu. Este foarte posibil deci ca si "Calugareni" sa fi aratat la origine in acest fel.

Doar ca in momentul in care a fost introdusa in serviciu pe linia Bucuresti-Giurgiu locomotiva mai avea o serie de modificari. Spre exemplu, domul de abur era imbracat in alama lustruita. Tot din alama lustruita era si aparatoarea rotii cuplate anterioare (cealalta roata era acoperita de marchiza mecanicului).

Cosul era diferit de cel de azi, fiind racordat la cutia de fum intr-o singura bucata (fara acea flansa de adaptare cu suruburi pe care o putem vedea azi). El avea o singura banda orizontala din cupru, la partea de sus, si era acoperit cu un parascantei eliptic din grilaj, de forma unui burete gigantic. Cosul actual este o "strutocamila" adica o adaptare la o locomotiva britanica a unui parascantei de tip austriac.

Dispozitivul "chasse-boeufs" nu exista la masina initiala, fiind tot o adaugire ulterioara de la CFR.

Benzile de alama ale cazanului (atentie, la modelul virtual par facute din cupru) iarasi tare ma tem ca nu sunt originale, ele au fost "introduse prin contrabanda" in cursul uneia dintre refaceri la imaginea actuala a locomotivei.

De asemenea, tampoanele actuale tradeaza o constructie prusaca, tampoanele originale britanice fiind mai scurte si mai groase.

Tot o adaugire ulterioara este si inchiderea laterala a marchizei in partea de sus, "dantelaria" aceea de la acoperis si ferestrele frontale lungi si inguste de la exterior. Initial, marchiza avea in fata doar o placa frontala cu ochelari ("spectacle plate") prevazuta numai cu ferestrele circulare.

Ar fi de discutat daca locomotiva avea de la inceput marchiza acoperita sau si aceea este o adaugire ulterioara. Personal, opinez ca la data respectiva (1869) inginerul englez John Trevor Barkley avea deja suficienta experienta cu privire la utilizarea locomotivelor in climatul Principatelor Romane, asa ca marchizele respective au fost de la bun inceput acoperite, asa cum ne arata fotografia unica de la 1873 a renumitului fotograf roman Carol Popp de Szatmari care prezinta o locomotiva de tip 1B-n2 neidentificata in gara Filaret.

Deci schema de vopsire cred ca ar trebui aleasa odata cu decizia privind perioada istorica in care se doreste "amplasat" modelul virtual. Personal consider ca e mai simplu de realizat modelul virtual al locomotivei-muzeu de azi, caz in care trebuie doar urmarite cu strictete pozele existente!

Inca o data felicitari pentru initiativa!
 
Salut.
@sogard_2003 : Lucrez dupa schitele gasite pe Railwayfan,altele nu am gasit.

@LDH : multumesc frumos de schita,era nevoie de una clara si mai ales la lateral(mi-au dat bataie multitudinea de tevi).Cat despre spite,se poate schimba numarul :wink:

@Victorian : imi cer scuze dar nu prea stiu la ce te referi cand zici obada sau acoperisul marchizei,nu ma pricep la termeni de genul :?

Cat despre schema de vopsire din imaginile mele,ea este una temporara,cu culori standard din 3ds max(programul cu care este facuta).

Eu voi incerca sa fac ambele scheme,si cea de muzeu si prima schema,insa voi avea nevoie de poze sau macar niste desene facute in Paint cu fiecare culoare unde venea.Am incercat pana acum sa iau legatura cu cineva de pe RFR care o pozase dar nu a acceptat sa imi raspunda...
Help needed! :oops:

P.S:apelez acuma la cei care stiu cum se poate misca o aburoasa de pe loc,cum se antrenau rotile motrice de la Calugareni?Ca vad ca nu eu sa aibe cilindrii laterali ca la o aburoasa obisnuita :confused:
 
i29,

Cand spun obada rotii ma refer la elementul circular exterior al rotii, cel care "merge" efectiv pe sine. De fapt partea asta este alcatuita in realitate din doua piese separate, bandajul rotii, cel care are buza aceea spre interior care "tine" locomotiva pe sine, si obada propriu zisa a rotii, care face legatura intre spite. Dar asta este compunerea din realitate, in cazul tau presupun ca este modelat un singur element comun care "reprezinta" tot.

"Marchiza" se cheama cabina mecanicului si voiam sa spun pur si simplu ca acoperisul acestei cabine vine in lateral pana la verticala peretilor din partea de jos, nu se "retrage" cu cate 50 de cm de fiecare parte ca la modelul tau.

Am senzatia ca iti lipsesc imagini ale locomotivei reale, daca vrei asa ceva trimite-mi prin mesaj privat o adresa de mail unde sa-ti dau cateva poze de detaliu!

In privinta miscarii locomotivei de pe loc, intr-adevar acest gen de locomotive britanice pot nedumeri un ne-initiat. Aceasta fiindca au cilindrii in interior, mai precis sub cutia de fum. Bielele antreneaza rotile prin intermediul primei osii, care este de fapt un arbore cotit asemenea celor de la o masina cu ardere interna moderna. Iata mai jos o poza a unei osii asemanatoare:

b67zaaskg7e0i1q40.jpg


Nu este o osie reala, ci doar un model excelent realizat.

Deci prima osie este miscata direct de catre pistoane prin intermediul unui sistem clasic de biela manivela, iar cea de-a doua osie este antrenata de prima prin intermediul bielelor cuploare din exterior. Dar tot acest ansamblu nu poate fi vazut decat de sub locomotiva, fiind ascuns de tablele laterale ale sasiului si inaccesibil vederii, deci poti sa-l omiti linistit. Doar daca vrei neaparat sa-l modelezi si pe el, sa stii ca este acolo! :D

In privinta imaginii locomotivei in forma ei originala, daca mai ai rabdare, iarasi te pot ajuta cu un desen color!

Pana una alta, uite insa aici o idee despre cum arata "Calugareni" in forma ei initiala (e vorba despre colorit si detalii, nu despre infatisarea exacta!):

http://www.modelmaker.pwp.blueyonder.co.uk/gallery/Duke.jpg
 
Update :








Ce mai e de facut :
-de texturat osiile,biele si cateva instalatii auxiliare;
-de texturat tenderul;
-de facut si texturat interiorul;
-animarea osiilor+interior(manete,etc);
-exportare in Trainz si MSTS.

Optional poate ii fac si un script pt. lumini pe timp de noapte in cabina.
 
Stimati colegi

am gasit ceva similar?? la Hornby

http://www.hornby.com/locomotives-89/r2183/product.html
 
Stimate Bachmann,

Vei spune ca iar vreau sa ma iau de tine dar imi poti spune, ce similaritati vezi tu intre o locomotiva care apartine unei clase introduse in 1928, cu formula rotilor 4-4-0 si "Calugareni", o locomotiva construita, e adevarat, tot in Anglia, dar in anul 1869 si care are o formula a rotilor 2-4-0?
 
Da, asa e. Problema este ca i29 a realizat acest proiect pentru "lumea virtuala". Cum eu sunt cam lenes si nu cu prea multa pricepere la "Scratch building", m-as bucura sa ne ia vreun producator de modele Ready-to-Run in seama sau macar unul de Kit-uri (alama sau white metal) pentru a avea celebra "Calugareni" si ca model.
 
Ma bag si eu in aceasta discutie. Daca nu ma insel Modelism are de vanzare kit uri de locomotiva Calugareni, poate si set de vagoane. Detalii sunt pe site-ul www.modelism.ro
 
Mersi de info. Acu' ceva vreme, eu cautasem mult mai departe, fara succes, pe la producatorii de serie mica de kit-uri de prin Anglia... Si cand colo, kit-ul poate fi achizitionat chiar de acasa. Pacat doar de scara dar merita sa il ai ca model static.
 
Da, "Electricule" asa este, "Modelism" are un kit static din rasina al locomotivei "Calugareni". Am vazut acest kit la standul Modelism din cadrul magazinului Cocorul, inainte ca magazinul sa intre in renovare. Kitul probabil permite un model destul de bunicel, din pacate exemplarul vazut de mine era vopsit cam grosolan.

Din pacate, scara aleasa este cel putin bizara din punctul meu de vedere. Au considerat potrivit sa mearga pe o scara uzuala pentru modelistii de blindate, adica 1/35.

Din cauza asta macheta respectiva a fost un real succes printre machetisti, avand in vedere ca toti pasionatii de blindate au visat cel putin odata in viata sa realizeze o diorama reprezentand batalia de la Kursk, in care sa participe si "Calugareni-ul" nostru! :D

In schimb ideea ta, Vali, despre un model de "Calugareni" scratch-built din alama fotodecupata sau piese taiate cu laser merita toata atentia si mult mai mult interes din partea comunitatii modelistice feroviare romanesti!

In conditiile in care ne-am zbate sa obtinem un kit fotodecupat, nu cred ca ar fi nevoie sa "vandalizam" un model Brawa, putem merge pur si simplu pe realizarea in egala masura si a tenderului in acelasi mod.

Singurele probleme le vad legate de realizarea efectiva a rotilor, sistemului de rulare si motorizare. Desigur, in Marea Britanie exista o gramada de mici producatori care produc subansamble pentru kit-uri sau locomotive scratch-built la scara 00, deci la scara 00 sau H0 n-ar fi asa dificil.

In schimb, o "Calugareni" motorizata la scara N devine o problema dificila in conditii de amator. Poate cel mult am putea face un model "impins" de la spate de un vagon motorizat (ceea ce nemtii denumesc in mod plastic "geisterwagen")
 
nu e nevoie sa vandalizam ....tenderul se achizitioneaza separat...iar daca ar avea si motorizare,multe din probleme ar fi rezolvate.
 
:aplauze: :aplauze: :aplauze:

Bravo baieti, frumoasa realizare!
Nota 10 pentru impresie artistica.

Probabil ca doar suieratul locomotivei ar fi bine sa fie un pic mai ascutit, cel care se aude acolo pare sa fie unul al unei locomotive mai mari si mai recente. Dar merge si asa...

Felicitari!
 
Multumim Victorian :D Cat despre suier o sa il schimbam si o sa punem unul mai ascutit(am primit mai multe pareri asemanatoare cu a ta).

Salut! :wink: