CFR 43 "Calugareni"

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
De maine las Mac-ul la naftalina si ma apuc sa upgradez batranul PeCe-u sa pot rula si eu Trainz.

Frumoasa tare.

Subscriu la critica lui Vicrtorian privind fluierul locomotivei.
 
Astazi am vazut pentru prima data cu ochii mei locomotiva Calugareni in actiune. Ceea ce mi s-a parut neobisnuit e ca exista un fel de cos secundar (aflat linga marchiza) ce elimina continuu vapori. Ce poate sa fie? Supapa de siguranta arata alfel, nu cred ca era cazul sa intre in functiune si nici nu vad de ce i-ar fi prevazut un cos deasupra. Trebuie sa fie alta explicatie.
 
Cosul respectiv se numea popular "boneta" si ascunde supapele de siguranta de la caldare. Da, in interior este supapa de siguranta si acest tip de "ascundere" este specific locomotivelor de la inceputul epocii aburului-mijloc de veac XIX cand marchizele erau mai mult deschise decat inchise, pentru ca aburul sa nu ajunga direct in ochii mecanicilor. Marchiza originala a Calugareniului era mult mai scheletica....
 
Vali, mai bine model functional la scara 2mm! :D

Gasesti roti de diametrul potrivit cu 17 spite?
 
victorian a spus:
Vali, mai bine model functional la scara 2mm! :D

Gasesti roti de diametrul potrivit cu 17 spite?

Da. Roti se gasesc de toate felurile, nu asta e problema. Planuri sa fie ca acum mi-am intrat in mana cu "scratch building"-ul :)
 
tozlovanuvlad a spus:
Catalin, multumesc pentru lamuriri.

Cu placere. Ca sa intelegi mai bine despre ce vorbesc cand spun ca marchiza era altfel in original, vezi poza de mai jos.

Asa arata locomotiva gata de drum spre Giurgiu in 1875 in gara Filaret.



In spate vagoanele originale nu cele de azi care dateaza din '69.....1969.
 
Ma intreb de ce oare la restaurare nu au respectat forma initiala a marchizei, dispozitivului parascintei, tampoanelor si celorlalte lucruri? Sa nu fi vazut poza asta sau altele? Sau au considerat ca "merge si asa"? Nu cred ca ar fi fost un efort imposibil de facut.
 
Doua motive, Vlad:

1) Nu au stiut cum a fost la origine, fiindca asta ar fi implicat un pic de cercetare, iar noi muncim, nu gandim.

2) Nu i-a interesat sa faca o restaurare istorica, pentru ca la noi locomotivele de cele mai multe nu se restaureaza ci numai se repara.
 
Dorin, revazand pozele de la subiectl cu evenimentul CFR, am realizat ce provocare ar fi la realizarea unui model al locomotivei "Calugareni" dar si la cea a DBSR: pervazul locomotivei este curbat in zona aparatorilor rotilor - evident la "Calugareni"; la locomotiva Beyer, Peacock nu sunt atat de pronuntate si s-ar putea face prin printare 3D - evident, asta daca nu tot corpul locomotivei va fi printat 3D.
 
Vlad,

masina, asa cum este acum, este in starea din 1929. In 1939 a fost reparata (nu restaurata in starea initiala) si expusa in primul muzeu CFR. A avut norocul sa scape de bombardamentul din aprilie 1944 (spre diferenta de alte exponate la fel de valoroase) si de atunci a "suferit" doar reparatii. Starea ei actuala este una extrem de valoroasa si de "istorica" (daca mi se permite exprimarea) pentru ca arata masina asa cum era la sfarsitul carierei ei, la mijlocul anilor '20.

Cumva soarta a crutat-o si saptamana trecuta ne-am putut bucura de ea in presiune :)
 
Multumesc frumos de completari, Catalin!

Intr-adevar, asa cum arata masina azi, ea este deja "istorica", avand un cos cu parascantei de tip austriac si fiind vopsita in culorile locomotivelor CFR din 1939. Mai are si marchiza modificata fata de starea initiala, exista o pompa Friedman care nu era prevazuta la masina initiala. De asemenea, as banui ca este adaptata pentru sistemul de frana Westinghouse, poate sa-mi confirme cineva?

Aici deja este o problema de optiune: pastram locomotiva in starea din 1939, stare pe care o are deja de 75 de ani, sau o restauram la o stare IPOTETICA initiala din 1869, stare pe care o fi pastrat-o maximum 20 de ani? Asta ar insemna, de exemplu, sa-i dam jos instalatia de frana Westinghouse si pompa Friedman, fara care n-ar putea circula in siguranta! Si, foarte important, care era starea initiala? Mai stie cineva cu precizie toate piesele care s-au inlocuit de cand s-a reparat pentru prima data masina? dar nuantele folosite pentru vopsirea initiala a locomotivei?

Fabrica constructoare Canada Works, Birkenhead, nu mai exista demult, documentatii tehnice de pe vremea aceea, nici atat, iar aceasta este singurul exemplar pastrat din intreaga ei productie. Asa ca suntem cu adevarat norocosi ca avem o asemenea comoara care merita tot respectul si admiratia noastra.

Vali, in ceea ce priveste modelul, iar ar fi o chestie de optiune: faci locomotiva asa cum arata initial, pe o diorama Bucuresti-Giurgiu, 1870, sau faci garnitura muzeala "Calugareni" alcatuita din aceasta locomotiva plus trei vagoane, cate unul din fiecare clasa, asa cum este ea pastrata azi in 2014?

In ceea ce priveste, mie optiunea istorica mi se pare de departe cea mai interesanta, dar sunt in mod evident subiectiv, avand in vedere ca mie imi plac numai epocile "mici" :D