Vopsele utilizate pentru kit-uri de plastic gen Italerii

Big_boy

Well-Known Member
9 Ianuarie 2009
460
18
57
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Mai intai de toate rog administratorii sa ma scuze daca cumva nu am postat corect si rog sa mute topicul in locatia corespunzatoare daca este necesar.
Am incercat sa caut cateva sugestii legate despre ce fel de vopsea imi sugerati sa utilizez pentru vopsirea unei locomotive BR 50 dintr-un kit ITALERI...
Am vazut ca am nevoie de vopsea rosie si gri iar din ce am studiat pe alte site-uri cred ca se impune utilizarea vopselelor acrilice pe baza de apa si eventual sa imi sugerati cu ce se poate proteja apoi acea vopsea contra exfolierii sau distrugerii ?
Va multumesc anticipat pentru sugestii ...
 
Salut Big_boy. Eu fac kituri se asamblat de multi ani, mai exact 17. Am asamblat si doua locomotive cu aburi scara 1.87 de la Revell. Se pot utiliza vopsele Model Master care apar pe prospectul de asamblare Italeri respectand codurile oferite. Vopsele Model Master poti procura de la Arad, de la magazinul de jucarii de la mall. Acolo gasesti o intreaga gama de vopsele model master. Desigur poti utiliza si vopsele Revell, Tamiya, Humbrol, desigur la preturi diferite. Oricum eu iti recomand grunduirea modelului cu un primer, si apoi utilizarea culorii adecvate. E bine ca peste culorile aplicate sa pui un strat de lac incolor care in functie de model poate fi mat, semi-mat sau chiar lucios. In acest fel poti proteja si decalurile aplicate. La fel daca aplici uzura locomotivei, ea poate fi in acest fel asigurata cu acel strat de lac incolor care se gaseste in magazinele care comercializeaza machete. Daca prezinti si tipul locomotivei eventual iti pot da mai multe detalii. Respect si sper ca ti-am fost de ajutor.
 
Multumesc pentru promtitudinea raspunsului...
Dar sa nu mi-o luati in nume de rau sunt chiar incepator intr-ale vopsitului asa ca te rog daca poti sa imi dai niste detalii legate de "grunduire"...cu ce se face , ce fel de vopsea de grund...cand se face...dupa montarea integrala a modelului sau pe faze...de exemplu dupa terminarea montajului rotilor si inainte de montarea cazanului etc...
Multumesc !
 
Salut,
incerc sa dau eu cateva raspunsuri.

Vopsirea se poate face in general cu doua categorii de vopsele: acrilice si enamel. In prima categorie se regasesc produse diluabile in teorie cu apa, care miros putin sau deloc, se usuca ultrarapid. A doua categorie contine vopsele care dupa anumite pareri sunt ceva mai rezistente ca primele in timp, se usuca intr-un interval de timp mai mare.

Ca marci trebuie sa optezi pentru vopsele de modelism, adica dintre cele cu aderenta pe plastic. Aici se revagesc Model Master, Revell, Tamyia, Vallejo. Acestea se cumpara de pe net sau din magazinele clasice, cum ar fi dinolandul din Arad de langa gara.

Ca regula generala, piesele mici se vopsesc intotdeauna inainte de asamblare, cand sunt inca pe rama, iar piesele mari dupa asamblare si eventuala chituire. Inainte de vopsire se poate aplica un grund, iti recomand cu caldura pe cel de la vallejo, insa in strat subtire pentru a nu estompa din detaliile extrem de fine mai ales la aceasta scara.

Obligatoriu insa, inainte de vopsire sau grunduire, se impune curatirea temeinica a machetei cu apa si detergent si eventual alcool.

Separarea culorilor se face prin mascarea zonelor din macheta care pastreaza culoarea initiala cu banda de mascare. Se foloseste cea pentru modelism deoarece nu distruge stratul de vopsea de dedesubt. Regula de vopsire se bazeaza pe aplicarea culorilor in ordinea cresterii intensitatii culorilor deci sepleaca de la culori deschise catre culori inchise.

Dupa vopsire, macheta se sigileaza cu lac. Acesta este obligatoriu in prima faza lac lucios, care permite aplicarea decalurilor si a unor tehnici de imbatranire, cum ar fi washingul, care nu se poate aplica decat pe suprafete lucioase. Daca este cazul, dupa washing se aplica un al doilea strat de lac, mat. Acesta se foloseste pentru masinarii care teoretic nu trebuie sa luceasca.
 
Un alt detaliu, pe care consider ca trebuie sa-l detaliez putin se refera la mascare. In zinele de contact cu stratul anterior de vopsea se foloseste banda de modelism, de exemplu tamyia. daca exista suprafete mai mari care se necesita a fi acoperite, in restul suprafetei se poate folosi si banda de zugravit, care este mai ieftina. Exista unele tehnici cum ar fi taierea cu un cuter a acesteia pentru a deveni perfect neteda in zona de aplicare, lipirea prealabila pe o suprafata lucioasa pentru a mai lua din adeziv, insa eu recomand inca odata folosirea exclusiva in zonele de contact a benzii de mascare dedicate pentru modelism, cea lucioasa.

Pentru reprele mici, de exmplu ferestre unde nu doresti a te chinui cu banda, se poate folosi o solutie de mascare de tip mascol, care este o solutie cauciucata cu uscare rapida. Se aplica cu o scobitoare sau o pensula fina, in cateva minute formeaza o pelicula transparenta din cauciuc, care dupa vopsire se indeparteaza. Mare atentie insa, substanta poate interactiona neplacut cu anumite tipuri de lacuri, eu din experienta proprie am constatata ca dupa lacuire se poate forma o suprafata extrem de aderenta care nu se mai poate indeparta. De aceea recomand lacuirea dupa indepartarea solutiei cauciucate de mascare, care se face cu o scobitoare.

lacuri poti cumpara, la fel ca si solutia de mascare de la magazinul de arte din tm, insa deoarece pretul este cam acelasi iti recomand din nou lacuri acrilice (daca te decizi pentru vopsirea cu acrilic) dedicate, de exemplu de la vallejo.

spor la lucru
Daca ai si alte intrebari in masura cunostintelor iti voi raspunde
 
Nici o problema. La grunduire se poate folosi un spray, care mai poarta numele de primer, se vinde de obicei la tub spray, preturile variaza de la 25-35 lei, depinzand si de cantitatea de vopsea afltata in tub. Eu folosesc de multe ori Humbrol, care apare sub forma de spray, are o culoare gri mat, cu toate ca nu e o regula sa fie de aceasta nuanta. Am mai folosit si vopsea tip grund de culoare gri, utilizat la caroseria autoturismelor, tot de aceasta nuanta si care se poate aplica intr-un strat adecvat. Grundurile de obicei aduc la suprafata si eventualele imperfectiuni rezultate in urma imbinarii sau a chituirii. Depinzand de tipul machetei, in acest caz o locomotiva care are un numar consistent de piese, grunduirea se poate face separat pentru partea rotilor,adica a sistemului de rulare si separat pentru cazan, cabina, tender etc. In cazul acesta eu de exemplu vopsirea rotilor le-am efectuat individual. La identificarea eventualelor greseli de asamblare, vizibile mult mai clar dupa grunduire, acestea se pot corecta pana ce suprafata este buna. Slefuirea pieselor se poate face treptat, cu hartie abraziva foarte fina uda, sau pornind de la fin spre foarte fin in functie de rezultatul dorit. Atentie la faptul ca unele detalii ale machetei pot disparea la slefuire de aceea trebuie sa se acorde atentie acelor zone si pe cat se poate evitata disparitia lor. Vopsele si grunduri poti gasi la magazinele de specialitate si se pot comanda. Daca ai nevoie de numele catorva magazine iti pot oferi link-ul dorit. Aici la Satu Mare se gaseste un magazin specializat in incinta Real, si unde de exemplu acest spray primer (grund) poate fi procurat.
 
Big_boy chestia cu vopsitul si grunduitul se face dupa cum vrei, trebuie sa ti cont de urmatoarele:
- mai poti lipi piesele dupa ce le grunduiesti/vopsesti ?
- mai poti grundui/vopsi modelul dupa ce l-ai asamblat ?

Cred ca totul ramane la latitudinea ta, si imaginatia ta. Nu iti poate spune nimeni cu certitudine cum sa vopsesti un model anume, poate doar daca acel cineva a facut si el modelul respectiv.

Eu iti recomand sa faci parti intregi, le grunduiesti/vopsesti si pe urma le asamblezi intre ele.

Sa zicem asa, sasiu locomotiva, sasiu tender. Cazan, marchiza, corpul tenderului. Atentie ca este doar o parere, poate sunt metode mai bune mai rapide...pana la urma asta este scopul modelismului sa descoperi, sa exersezi etc. Parerea mea este ca ar trebui sa inchizi cutia cu locomotiva, sa iti iei un model mai ieftin de joaca (un avion, o masina) si sa studiezi acolo tehnicile, asta ca sa nu regreti kitul de locomotiva.