Viaductul de la Valea Fetii-Modul Maquetren

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
6.311
1.010
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
Din nou este vorba despre o constructie marca Elie Radu, viaductul de la Valea Fetii, de pe linia Craiova -Calafat, viaduct situat la km. 4, pe vechiul traseu al liniei ce strabatea orasul ,spre sud. Dupa construirea in anii ´70, a unui tronson nou ce ocolea orasul spre est si apoi spre sud, care prelua traficul, vechiul traseu a fost sectionat definitiv de Calea Bucuresti, barierele fiind eliminate, liniile ramase servind traficului industrial.

Viaductul are 40 m lungime si 14 m inaltime, 3 deschideri. Masuratorile le-am efectuat pe baza unei imagini din Albumul de la 1903 , modelul rezultat urmand a fi incadrat intr-un modul de cale simpla, construit dupa standardele Maquetren, fiind cel mai raspandit standard in peninsula Iberica. Dimensiunile de baza ale acestui modul sund de 920 x 400 mm , mai multe detalii despre acest standard pe site-ul revistei spaniole Maquetren:

http://www.maquetren.net/Descargas.html

Nu urmaresc respectarea intocmai a reliefului inconjurator sau a materialului rulant ce va circula pe acest modul, mai ales ca intentionez sa particip cu acest modul , relativ permanent, la expozitia de module Maquetren de la muzeul din Lousado, o mica localitate de pe langa Porto. Colegii portughezi au insistat, in caz ca doresc sa imi aduc aportul la aceasta expozitie, sa o fac prin elemente cu specific romanesc. Un prilej numai bun pentru a realiza aceasta lucrare si , cine stie, poate si alte puncte de interes personal de pe linia Calafatului.

Pentru inceput, am facut o schita de principiu, sa ma pot orienta cat de cat in spatiu.



Un sablon din carton si materialul utilizat, polistirenul extrudat de 20 mm.

 
Multumesc!

Sper sa il termin cat mai curand, sau mai bine zis, sa il aduc in stadiul "alb", bun de circulat si cu relieful facut. Vegetatia are timp sa creasca. :p

Extrudatul l-am debitat cu un cutter , iar arcadele le-am decupat cu traforajul. Desi imaginile arata 2 piese, in realitate este nevoie de 3, cea din urma fiind necesara pentru a atinge latimea dorita , iar diametrul arcadelor acesteia fiind mai mic decat diametrele celor de pe "fatade".



Pietrele boltilor au fost reproduse intocmai, acestea fiind in afara plaunlui fatadelor. Pentru asta a trebuit sa recurg la un artificiu, decupand o fasie de extrudat si gravand pietrele aparte.

 
Dupa ce in prealabil i-am dat o curbura mai accentuata decat cea din postul anterior, fasia cu pietrele boltii a fost aplicata la locul ei.
O imagine cu pietrele la locul lor si viaductul deja montat (partea superioara).



Pentru partea de jos, pilonii viaductului, am folosit extrudat de 30 mm, densitatea fiind mai mare, de aici si diferenta de culoare.
Din nou, sabloanele din carton, dispozitiv simplu si util. (faceti abstractie de balansul de alb setat aiurea) :p



Debitate la cotele necesare, cu o inevitabila marja de eroare, urmeaza slefuirea cu smirghel mediu-fin, pentru aducerea la cota exacta.

 
Salut Cosmin ,
Totul e clar pentru mine , mai putin partea cu forma pietrelor de pe arcade . Cu o preducea nu par facute ca nu sunt egale . Atunci cum ?
Spor in continuare ! Frumos !
 
Am uitat sa specific modul in care am facut pietrele, imi cer scuze. :oops:

Pietrele au fost facute manual, folosind un creion cu varful putin rotunjit. Dureaza ceva timp pana se prinde ritmul, insa se fac relativ repede, aproximativ 30 min pentru fiecare fatada, in cazul de fata. Mai intai se traseaza pietrele de pe marginea arcadelor si partea de sus, apoi se umple restul.

La podul din Pasul Surduc am folosit aceeasi metoda.
 
Salut, arata foarte bine! Cum ai curbat arcada cu pietrele boltii? La cald cu un foehn? Pietrele din bolta tot cu creionul le-ai facut? Ti-au iesit perfect!
 
Toate rosturile sunt gravate/trasate cu creionul. Fasia cu pietrele boltii a fost slefuita usor pe colturi, precum in realitatea. Din motive de drepturi de autor nu pot posta imaginea cu viaductul, insa am sa incerc sa pun un crop.

Indoirea am facut-o , initial prin fixarea fasiei de extrudat intre 2 puncte fixe, timp de vreo 2 zile (am uitat de ea pur si simplu!). Apoi am luat fasia, si am tasat usor spatiul dintre 2 "pietre" , astfel incat sa reduc raza curburii , cat mai aproape de raza necesara. Normal ca nu am reusit din prima sa obtin o raza identica insa am introdus-o in golul arcadelor si am fixat-o cu ajutorul unor clesti de modelism , greutati sau chiar golul decupat din arcade. Dupa uscarea aracetului, toata structura viaductului avea tendinta sa se curbeze catre exterior, din cauza fasiilor tensionate. De aceea apar intr-o imagine cele 2 greutati de la capete, pentru a mentine totul drept.
 
Extrudatul se transforma in zidarie de piatra, cu ajutorul creionului si a cartonului de 1 mm.



Dupa lipirea si uscarea completa a "pietrelor" de pe colturi, acestea vor fi prelucrate putin cu o pila fina,( intr-un singur sens, pentru a evita aparitia scamelor si franjurilor), tesind colturile, precum in realitate.



Un montaj de proba

 
Din memorie, parca podul asta are si un brau orizontal in relief in partea superioara. Si o balustrada interesanta, din niste "8" -uri....primul model standardizat in Romania de balustrada pentru lucrari de interes public....
Acolo sa vad ce solutie tehnica gasesti...

PS: sper sa nu ma insel, nu am mai deschis albumul respectiv de multa vreme si scriu din memorie.

Pacat ca nu se gaseste nimeni sa te ajute cu podul real, inca existent. Stiu ca tu esti departe de tara dar ma gandeam ca se gaseste vreun concetatean sa faca niste poze...
 
Catalin, ai memorie buna! :)
Braul , trotuarul mai degraba, este in constructie.

Am gasit o imagine pe Panoramio, luata de pe linie si se vede balustrada , care se pare a fi cea originala. Intr-adevar, este destul de dificil realizarea la scara, sunt in jur de 27 de module cu cate 4 "X"-uri pe modul.
In ciuda faptului ca nu am gasit nicaieri acest tip de balustrada, la niciun producator, din poza de mai jos se vede clar ca este facuta din profil dreptunghiular (platbanda) forjat , ceea ce se vede in imaginea din album fiind doar partea subtire. Pana la urma gasesc eu o solutie...
De asemenea, in imaginea de mai jos se vede braul respectiv ca fiind din beton turnat, eu cel putin asa l-am vazut, deci modificat fata de original. Probabil si viaductul a suferit modificari, desi in cazul de fata nu este grav, eu il fac asa cum este in Album.

http://www.panoramio.com/photo/51389820

Baghete de pin de 3x3 mm, lipite la locul lor, dupa ce am crestat usor extrudatul, cu cutterul.





Din baghete de lemn de 10x5 mm am facut si bordura, braul de deasupra pietrelor, in poza din Album fiind vizibile pietrele din care este construit.

 
Braurile superioare , capetele, lipite la locul lor. Degajarile pietrelor de sustinere , precum si lufturile de pe interiorul arcadelor au fost umplute cu un amestec de ghips si aracet. Dupa uscare, urmeaza slefuirea si vopsirea.


 
modulul, din placaj de 10 mm, suruburi, aracet, diferite sipci taiate la diferite dimensiuni, pluta, etc....



Viaductul la locul lui, provizoriu



Linia folosita este cod 100 , de la Peco

 
cosmin78 a spus:
[...]
Linia folosita este cod 100 , de la Peco
[...]

Hai, mai Cosmine, la asa lucrare si la munca pe care o depui, merita sa pui ceva mai apropiat de realitate decat code 100; daca nu Proto87, macar code 75...
 
Vali, dupa mine puneam cu draga inima cod 75, am destule in stoc.
Aici majoritatea a castigat, a trebuit sa folosesc aceeasi sina pe care o folosesc si colegii, din considerente tehnice, nu tot materialul rulant merge pe 75.