Vechiul tunel de la Stana

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Florin-Dej

Well-Known Member
7 Mai 2011
390
3
Dej
LOCATION
Dej
Si pentru ca tot suntem la discutii despre tuneluri poate sa ne lumineze cineva care a fost soarta vechiului tunel din care se mai vad ceva urme . Tot venerabilul BR ne spunea ca in interior s-ar mai gasi o locomotiva si niscaiva vagoane care incarcate fiind cu munitie ar fi explodat in timpul razboiului. Daca cineva are informatii concrete sa ne spuna si noua sa ne punem pe treaba . Poate o punem de-o tabara de arheologie feroviara.
 
Buna Florin,

Daca Stana ar fi aplasat pe teritoriul vreunui oras, toata treaba asta ar intra la categoria "legende urbane".

Asa e vorba doar de o legenda RB. :D
 
Tunelul vechi de la Stana a fost executat intre 1870-1873 si avea 230m. In 1944, in timpul retragerii armatei germane acesta a fost complet distrus prin dinamitare (ca aproape toate tunelurile din zona Ardealului).

S-a pus problema refacerii circulatiei si dupa o solutie provizorie cu estacada din lemn, transee, o intreaga poveste, au pornit la constructia unui alt tunel la 25m de cel vechi. A fost construit intre 1945-1947 si a fost facut pentru ecartament larg !

Apoi, la dublarea liniei, s-a construit si al doilea tunel pentru firul dreapta (spre Oradea) intre 1975-1976.

Ambele fire evita varianta tunelului vechi, refacerea acestuia considerandu-se o solutie nesigura.

Din ce stiu la dinamitarea tunelului nu s-a folosit un tren (si daca se folosea un tren crede cineva ca ar mai fi ramas ceva intreg din locomotiva si vagoanele respective ???).
 
Sigur, in tunel a ramas o locomotiva care are inca farurile aprinse si din cand in cand mecanicul mai da cate un semnal din fluier! :D
 
M㒠bag şi eu în seamă’. Dac㒠la dinamitarea tunelului s-ar fi folosit "orice mijloc de transport", la cantitatea de exolzibil folosit㒠şi la "spaţiul închis" (exceptând intrarea-ieşirea ca spaţiu deschis) şi faptul c㒠nu s-a utilizat o "deflagraţie nucleară’" (unde totul ar fi fost în punctul "O" ca s㒠"pulverizeze" orice), ră’m㒺iţe ar fi ră’mas destule şi destul de voluminoase, asta legat de "legendele locului" !
 
Si eu sunt de acord cu dimitrov. Desi as inclina sa cred ca locomotiva ar fi fost trasa de acolo, ca doar un material rulant motor era mai pretios poate decat niste vagoane...
Si sunt de acord si cu victorian...I se spunea Romanasul Tunelar, prin analogie cu Olandezul Zburator ;-). Din pacate nu o vad decat cei curati la suflet ;-)
 
Domnilor,

Daca pe o structura metalica (vagon, locomotiva) se prabuseste o galerie si implicit cateva mii de tone de piatra din muntele de deasupra sigur ramane ceva care poate sa fie identificat....

NU uitati ca o galerie de tunel nu poarta doar greutatea "imbracamintii" din beton/piatra si ca deasupra nu e hartie inmuiata in aracet sau placi de polistiren :)
Galeria unui tunel disipa o greutate imensa (de aia si are forma de ou) si in momentul in care se distruge imbracamintea acestuia, toate tensiunile disipate in pereti duc la implozie. Vorbim de mii de tone de roca/pamant etc. Nu cade doar "tavanul" ci vine peste tine tot blocul de deasupra, incercand sa recupereze locul pana atunci umplut cu aer.

Eu nu va incurajez sa mergeti pe urmele legendei. Va asteptam cu poze de la ce gasiti, daca totusi mergeti acolo... Sa va dotati cu tarnacoape si lopeti pentru ca galeria e complet cazuta si astupata de muntele de deasupra (genistii germani stiau ce fac). Dar ca sa nu ma acuzati de rea-vointa, eu va tin pumnii si cititi bine ce am scris eu in postul anterior. Nici macar constructorii nu au avut curajul sa mai intre in tunel si sa-l refaca, considerand totul un efort imens si nesigur ...

Deja cred ca ati ajuns la o discutie de tipul elefantul e mai tare ca girafa :)