Salut!
Ma numesc Andreas, locuiesc in Germania la Berlin si sunt un pasionat al cailor ferate, atat in realitate cat si ca modelism. Ca modelism ma pasioneza vagoanele de marfa, cu precadere din epoca 3, iar aici, vagoanele OSJD ocupa un loc special. Cel mai mult imi place sa modelez vagoane care nu se gasesc de fel in comert. Diversitatea parcului de marfa CFR il cunosc de mult, drept care, dupa niste fotografii si date tehnice citite la repezeala candva, intr-o gara, mi-am construit un Uacs CFR in urma cu cativa ani. Din pacate, din lipsa datelor precise, a iesit cu 5 mm mai scurt decat exact la 1:87.
De curand am primit niste schite si fotografii mai precise de la un prieten, si el pasionat CFR, din care m-am hotarat imediat sa construiesc un vagon platforma I.TASFW al CFR scara H0, corespunzator epocii 3. Imi place acest vagon foarte mult, precum si toate rudele lui de la fabricile 23 August pe boghiuri Diamond. M-am apucat imediat de treaba, am strans materialele necesare si, m-am pus la treaba. Ceea ce a iesit, va prezint prin prietenul meu pe forumul lokomotiv. Ii multumesc totodata prietenului intermediar cu contacte la lokomotiv dar si lui Florin, care s-a declarat imediat de acord sa-mi publice lucrarile si in sfarsit, multumesc in avans tuturor cititorilor, care imi vor da informatii supilmentare despre acest vagon.
Am inceput cu fundul cutiei vagonului. Aceasta a fost confectionata dintr-o placa de 0,5 mm din polistiren, peste care am lipit o placa de la Slaters, tot de 0,5 mm grosime si care imita scandurile. Dupa care am asprit putin fundul podelii vagonului cu smirghel. Tampoanele fara resorturi le-am cumparat de la Luck iar treptele pentru manevra de la Weinert. Placile de fixare ale tampoanelor precum si ochiurile de fixare a cablurilor de ancorare le-am cumparat de la AW Lingen.
Traversele de tampoane au dimensiunile 1 x 4 mm si le-am cumparat de la Evergreen. Profilul lateral al sasiului l-am fabricat din placi de polistiren de 1 mm. Tot de la Evergreen sunt si pentru benzile care marcheaza capul de la burta sasiului, de dimensiunile 5 x 0,5 mm si 1,2 x 2,5 mm. Din poze veti vedea ca am construit inca doua profile tip burta de peste la interiorul sasiului, ceea ce nu corespunde chiar exact realitatii. Am facut acest lucru pentru a consolida constructia vagonului dar, si pentru a-i oferi o greutate ceva mai mare, dat fiind ca, fiind vagon deschis, nu pot ascunde lesturile necesare. Recunosc ca, aici m-am inspirat din tehnica americana, din vagoane „gondola” de dimensiuni si sarcini asemanatoare, asta dat fiind ca mi-am construit mai demult si cateva modele de vagoane americane. Data fiind incarcatura de serviciu a vagonului real, cu siguranta ca, sub platforma lui au mai fost construite initial niste profile suplimentare spre intarire. Acele profile nu ies la iveala din fotografii, fiind ascunse vederii in spatele sasiului exterior dar, cu siguranta ca exista. Sa nu uitam ca, vagonul in cauza avea la o lungime de 15 metri o geutate proprie de 26 t si transporta sarcini de pana la 50 t.
Peretii laterali sunt iarasi de la Evergreen, de 0,5 mm grosime si cu santuri paralele la distanta de 1,5 mm intre ele, imitand scandurile. Tinand cont de grosimea podelii vagonului, am taiat o fasie ceva mai ingusta din acelasi material Evergreen pentru peretii laterali, si am lipit-o pe partea cealalta a peretilor laterali, pentru a imita scandurile si la interiorul cutiei. Ca profile U am utilizat iarasi Evergreen de 1,5 x 0,8 mm la exterior, iar la interior platbanda de 0,25 x 1,5 mm.
Deci, am lipit profilele pe peretii laterali si frontali. Am ales profile Evergreen de 1,5 mm care, recunosc ca sunt putin supradimensionate la scara 1:87 dar, daca as fi luat profile de 1,0 mm arata subdimensionat si consider eu, mai neplacut dpv optic. Cotale la scara exactra ar fi fost 1,2 mm care insa nu se gasesc in comert iar ca sa le lipesc eu de mana, ar fi fost mult prea laborios si imprecis. Pentru verificarea exactitatii subansamblurilor fabricate am pus totul pe un echer de 90Ă° la control, dupa cum reiese din poze. Acum va urma aplicarea pe cutia vagonului a diferitelor tije si bare de mana, fabricate din sarma de alama sau bronz, cu un diametru de 0,3 mm.
Am terminat montarea clapelor laterale pe peretii vagonului. Pentru fabricarea chenarelor cutiei am utilizat iarasi Evergreen la dimensiunile 0,75 x 0,25 mm, platbande, iar pentru ramele clapelor 0,5 x 0,25 mm. Mecanismele de la usi le-am facut din material de 0,75 X 0,25 mm, cu zavoare de ca. 4 mm lungime, iar ghidajele verticale sunt de 3 mm lungime. Totul este aplicat pe placute patrate de 2 mm material plastic de 0,25 mm grosime. Aceste amanunte se recunosc cu greu pe fotografii, fiind foarte mici. Sper ca dupa aplicarea vopselii in final aceste amanunte sa devina mai vizibile decat acum, cand totul este in alb.
Ca o concluzie intermediara, profilele de la Evergreen s-au dovedit a fi cele mai bune. Cu Profile de la Plastruct nu am avut rezultate la fel de bune. Intre timp am primit si boghiurile de tipul Andrews de la Kadee.
Prea tarziu am descoperit ca, exista niste boghiuri mai potrivite de la firma americana Bethlehem Car Works, http://bethlehemcarworks.com/Products/Kit_Bits/index.html
Voi continua cu relatarile mele cat se poate de curand.
Ma numesc Andreas, locuiesc in Germania la Berlin si sunt un pasionat al cailor ferate, atat in realitate cat si ca modelism. Ca modelism ma pasioneza vagoanele de marfa, cu precadere din epoca 3, iar aici, vagoanele OSJD ocupa un loc special. Cel mai mult imi place sa modelez vagoane care nu se gasesc de fel in comert. Diversitatea parcului de marfa CFR il cunosc de mult, drept care, dupa niste fotografii si date tehnice citite la repezeala candva, intr-o gara, mi-am construit un Uacs CFR in urma cu cativa ani. Din pacate, din lipsa datelor precise, a iesit cu 5 mm mai scurt decat exact la 1:87.
De curand am primit niste schite si fotografii mai precise de la un prieten, si el pasionat CFR, din care m-am hotarat imediat sa construiesc un vagon platforma I.TASFW al CFR scara H0, corespunzator epocii 3. Imi place acest vagon foarte mult, precum si toate rudele lui de la fabricile 23 August pe boghiuri Diamond. M-am apucat imediat de treaba, am strans materialele necesare si, m-am pus la treaba. Ceea ce a iesit, va prezint prin prietenul meu pe forumul lokomotiv. Ii multumesc totodata prietenului intermediar cu contacte la lokomotiv dar si lui Florin, care s-a declarat imediat de acord sa-mi publice lucrarile si in sfarsit, multumesc in avans tuturor cititorilor, care imi vor da informatii supilmentare despre acest vagon.
Am inceput cu fundul cutiei vagonului. Aceasta a fost confectionata dintr-o placa de 0,5 mm din polistiren, peste care am lipit o placa de la Slaters, tot de 0,5 mm grosime si care imita scandurile. Dupa care am asprit putin fundul podelii vagonului cu smirghel. Tampoanele fara resorturi le-am cumparat de la Luck iar treptele pentru manevra de la Weinert. Placile de fixare ale tampoanelor precum si ochiurile de fixare a cablurilor de ancorare le-am cumparat de la AW Lingen.
Traversele de tampoane au dimensiunile 1 x 4 mm si le-am cumparat de la Evergreen. Profilul lateral al sasiului l-am fabricat din placi de polistiren de 1 mm. Tot de la Evergreen sunt si pentru benzile care marcheaza capul de la burta sasiului, de dimensiunile 5 x 0,5 mm si 1,2 x 2,5 mm. Din poze veti vedea ca am construit inca doua profile tip burta de peste la interiorul sasiului, ceea ce nu corespunde chiar exact realitatii. Am facut acest lucru pentru a consolida constructia vagonului dar, si pentru a-i oferi o greutate ceva mai mare, dat fiind ca, fiind vagon deschis, nu pot ascunde lesturile necesare. Recunosc ca, aici m-am inspirat din tehnica americana, din vagoane „gondola” de dimensiuni si sarcini asemanatoare, asta dat fiind ca mi-am construit mai demult si cateva modele de vagoane americane. Data fiind incarcatura de serviciu a vagonului real, cu siguranta ca, sub platforma lui au mai fost construite initial niste profile suplimentare spre intarire. Acele profile nu ies la iveala din fotografii, fiind ascunse vederii in spatele sasiului exterior dar, cu siguranta ca exista. Sa nu uitam ca, vagonul in cauza avea la o lungime de 15 metri o geutate proprie de 26 t si transporta sarcini de pana la 50 t.
Peretii laterali sunt iarasi de la Evergreen, de 0,5 mm grosime si cu santuri paralele la distanta de 1,5 mm intre ele, imitand scandurile. Tinand cont de grosimea podelii vagonului, am taiat o fasie ceva mai ingusta din acelasi material Evergreen pentru peretii laterali, si am lipit-o pe partea cealalta a peretilor laterali, pentru a imita scandurile si la interiorul cutiei. Ca profile U am utilizat iarasi Evergreen de 1,5 x 0,8 mm la exterior, iar la interior platbanda de 0,25 x 1,5 mm.
Deci, am lipit profilele pe peretii laterali si frontali. Am ales profile Evergreen de 1,5 mm care, recunosc ca sunt putin supradimensionate la scara 1:87 dar, daca as fi luat profile de 1,0 mm arata subdimensionat si consider eu, mai neplacut dpv optic. Cotale la scara exactra ar fi fost 1,2 mm care insa nu se gasesc in comert iar ca sa le lipesc eu de mana, ar fi fost mult prea laborios si imprecis. Pentru verificarea exactitatii subansamblurilor fabricate am pus totul pe un echer de 90Ă° la control, dupa cum reiese din poze. Acum va urma aplicarea pe cutia vagonului a diferitelor tije si bare de mana, fabricate din sarma de alama sau bronz, cu un diametru de 0,3 mm.
Am terminat montarea clapelor laterale pe peretii vagonului. Pentru fabricarea chenarelor cutiei am utilizat iarasi Evergreen la dimensiunile 0,75 x 0,25 mm, platbande, iar pentru ramele clapelor 0,5 x 0,25 mm. Mecanismele de la usi le-am facut din material de 0,75 X 0,25 mm, cu zavoare de ca. 4 mm lungime, iar ghidajele verticale sunt de 3 mm lungime. Totul este aplicat pe placute patrate de 2 mm material plastic de 0,25 mm grosime. Aceste amanunte se recunosc cu greu pe fotografii, fiind foarte mici. Sper ca dupa aplicarea vopselii in final aceste amanunte sa devina mai vizibile decat acum, cand totul este in alb.
Ca o concluzie intermediara, profilele de la Evergreen s-au dovedit a fi cele mai bune. Cu Profile de la Plastruct nu am avut rezultate la fel de bune. Intre timp am primit si boghiurile de tipul Andrews de la Kadee.
Prea tarziu am descoperit ca, exista niste boghiuri mai potrivite de la firma americana Bethlehem Car Works, http://bethlehemcarworks.com/Products/Kit_Bits/index.html
Voi continua cu relatarile mele cat se poate de curand.