Vagon cuseta Bcm clasa a II-a, CFR / Gevaro, Amintiri Feroviare scara H0.

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.039
2.548
Iași
LOCATION
Iași
Vagon cuseta Bcm clasa a II-a, CFR / Gevaro pentru trafic intern si international, tip UIC X ex DB, cu 60 de locuri in 10 compartimente, 2 cabine WC si 2 cabine toaleta.
La modernizare la Atelierele CFR Grivita – Bucuresti boghiurile originale Minden-Deutz MD33 au fost inlocuite cu boghiuri Goerlitz Va.

Versiunea in vopsirea rosie cu 2 dungi alb crem. Data de revizie 2008.







IMG_20220308_110937.jpgIMG_20220308_110937.jpgIMG_20220308_110955.jpgIMG_20220308_111007.jpgIMG_20220308_110903.jpgIMG_20220308_110937.jpg
 
Ma intreb de ce l-a ales tocmai pe 005, care avea inscriptionarea diferita de 001-004 (cu cifra de clasa mai mica si polita de caractere DIN in loc de Helvetica).
 
Dungile pe vagonul real erau RAL 1013, adica alb-perla, un crem deschis. Le-am masurat cu mana mea cu tableta RAL.

Adica la Grivita au respectat propriile schite. :)
 
Inteleg ca pozele cu vagonul real nu arata atunci culorile bune iar la atelier la revopsire au dat si ei cu ce au avut, adica RAL1013.
 
Nu au dat cu ce au avut, RAL 1013 si RAL 3003 erau culorile standard definite de CI-ul din epoca. Asa apar si in schitele de vopsire. :)
 
  • Like
Reacții: AdyAero
Ce vagoane mai am eu pe acasa in schema de vopsire rosie cu dungi (conversii facute de TA si un AVA200 de la Amintiri feroviare) au dunga alba si nu bej, de asta sunt putin nelamurit de situatie.
Ma bucur oricum ca au nimerit totusi culorile si vagonul este corect ca vopsire.
 
Eu cred ca explicatia este data de un cumul de factori cum ar fi calitatea si cantitatea luminii, numarul de straturi de vopsea/lac aplicate, indici de refractie, perceptie proprie, lipsa unei referinte etc.
Am incercat sa fac o simulare cu o combinatie oficiala RAL 1013 si RAL 3003 si cum percep eu culorile la vagoanele vopsite asa, si pot sa spun ca intotdeauna am crezut ca dunga chiar este alba si ca niciodata nu am vazut vagoane cu un rosu atat de inchis.

df1gmct-27c3fe05-c3ae-41e1-b967-5976d05a8a3b.png
 
Dupa parerea mea, perceptia culorilor este diferita de la individ la individ. Nu as merge pana la daltonism, insa fiecare vede aceeasi culoare diferit. Noi credem ca vedem aceeasi culoare insa, in realitate, vedem aceeasi culoare fiecare dintre noi cu alta nuanta diferita. Noi putem jura ca vedem acelasi lucru, insa, ca sa fim obiectivi, doar credem acest lucru. Asa percepem noi, asta este sigur, dar trebuie sa admitem ca nu toti percep la fel. Macar in teorie este asa. Nu sunt medic oftalmolog, insa asa cum in copilarie vedeam pefect si foarte aproape si la distanta mare fara ajutor, (de ex ochelari), dupa 45 de ani lucrurile se schimba incet - incet. Eu cred ca si perceptia culorilor merge cam in aceeasi directie la fiecare individ. Deci, si perceptia culorilor cred ca este relativa mai mult sau mai putin.
Daca vorbim de aparatura, pot sa va spun cu siguranta ca si senzorii aparatelor difera de la producator la producator ca perceptie a culorilor. Din ce stiu, in absolut aceleasi conditii de iluminare, ca exemplu, senzorii aparatelor foto de la Nikon au o tenta mai rece, verde-albastruie, iar cei de la Canon au o tenta mai calda, mai galbuie. Peste acest fapt, se suprapune si temperatura de culoare cu care este facuta imaginea, chiar daca vorbim despre acelasi aparat. Fiecare fotograf, in functie de perceptiile sale, isi alege temperatura de culoare cea mai potrivita. Si de aici apar diferente de nuante.
Daca vorbim despre partea de redare a imaginilor, si aici apar diferente. In functie de fiecare ecran al aparatului, fotograful isi alege temperatura de culoare si expunerea cu care face pozele. Adica, daca un alt fotograf si-a modificat setarile ecranului aceluiasi aparatului foto, va percepe imaginea diferit. Imaginile acestea diferite vor fi redate si ele pe ecrane diferite. Fiecare monitor sau ecran de laptop va reda oarecum diferit aceeasi imagine in functie de producator. La fel, aceleasi monitoare pot avea fiecare setari diferite. Unele redau imaginea cu anumite tendinte de culoare fie ca sunt defecte, fie ca sunt reglate diferit de fiecare utilizator fie ca ele nu sunt etalonate din diferite motive. E cunoscut ca monitoarele pentru prelucrare profesionala de imagine redau diferit aceeasi imagine in comparatie cu un monitor pentru texte. Apare redarea diferita a imaginii in special prin iluminarea uniforma a intregii suprafete a ecranului spre deosebire de un ecran banal care are o iluminare mai slaba la colturi si pe margini. Si diferentele pot continua. Un Mac este diferit ca redare de celelalte. Si putem continua.
De asemenea, nuantele difera de la o zi la alta chiar daca fotografiem acelasi vagon. Intr-o zi cu soare nuantele se vad intr-un fel, intr-o zi cu nori se vad altfel, daca este spre seara se vad in alt fel, etc. Difera si de la un anotimp la altul. Spre exemplu, vara, la pranz, soarele are o orbita diferita de cea de iarna. Vara, la pranz, soarele luminaza obiectele de sus, aproape perpendicular pe suprafata pamantului si lasa o umbra mica pe pamant, foarte pregnanta. Toamna tarziu, iarna, soarele, de exemplu dimineata devreme sau la apus, ilumineaza din lateral obiectele lasand umbre galbene, laterale, foarte lungi, ideale fotografiilor dramatice sau narative.
Daca este sa vorbim despre vagoane, apar si aici destule diferente. Vopseaua si vopsirea vagonului difera destul de mult. Desi vagoanele sunt vopsite cu vopsea cu acelasi cod RAL, nu de fiecare data producatorul respecta cu strictete codul. Am vazut de multe ori, alaturate, vagoane vopsite cu aceeasi vopsea cu acelasi RAL dar care, in lumina, aratau diferit. Nu caut vinovati dar exista diferente, nu foarte mari, dar exista. Asta este clar. Pot fi influentate si din cauza lacului de vopsea diferit chiar daca este aplicat peste aceeasi vopsea.
Si inca ceva. Dupa cum este cunoscut, toti operatorii vor sa-si repare vagoanele la un pret cat mai mic. De la echipamentele de siguranta circulatiei nu se poate face exceptie. Asta este clar si nu se fac compromisuri. Si atunci reducerile pot veni de la diverse alte echipamente sau chiar de la vopsea. Daca s-ar folosi o vopsea epoxipoliuretanica, asa cum s-a folosit la prima vopsire a locomotivelor electrice seria 477 (Elodiile) aceasta ar fi foarte stabila. Mult mai rezistenta la uzura, sablare cu particule, la radiatile ultraviolete si mult mai stabile din punctul de vedere al nuantei de culoare, acestea se folosesc cu succes si in tehnica feroviara. E usor de vazut ca aceste locomotive si-au pastrat culoarea aproape intacta si dupa 7 ani de la vopsire. Folosirea vopselei epoxi este insa foarte scumpa. Este mult mai buna, dar trebuie sablata cutia vehicului pana la luciu metalic, trebuie folosit un chit special pentru aceasta vopsea (nu se pot depune sute de kg de chit), conditii mai restrictive de vopsire etc. Vopseaua obisnuita cu care se vopsesc vagoanele de serie de la noi nu este atat de rezistenta. Se poate observa ca, acelasi vagon care a stat in soarele torid al verii si tabla vagonului avea 80 grd, dupa numai doi sau trei ani, luciul vopselei ii paleste si culoarea este mai mata. Nu mai vorbesc si de vegetatia si crengile de pe langa linie care a zgariat de sute de ori vopseaua vagonului. In aceste zgarieturi s-a depus mizeria care a reactionat sau nu cu vopseaua. De multe ori este ca o haina decolorata spalata de sute de ori. Uneori, pe vopseaua mata mai apare si o pata mare de ulei veche, care, si ea, schimba nuanta aceleiasi vopsele deja matuite sau nu. Conteaza destul de mult in ce moment din viata vagonului s-a facut fotografia. Cu siguranta diferente vor apare, dupa parerea mea.

Avand in vedere toate aceste relativitati, eu cred ca este imposibil sa spui ce este sigur corect si sigur adevarat. Opinia fiecaruia este, pana la urma, subiectiva, sa nu uitam asta.
 
Am incercat sa fac o simulare cu o combinatie oficiala RAL 1013 si RAL 3003 si cum percep eu culorile la vagoanele vopsite asa, si pot sa spun ca intotdeauna am crezut ca dunga chiar este alba si ca niciodata nu am vazut vagoane cu un rosu atat de inchis.

Bine ca nu ai vazut in viata reala Amee 19-80, Bmee 21-80 si WLABmee 71-80 in schema de vopsire orginala de la Görlitz si Bautzen din anii 1990. Erau vopsite in RAL 3004, adica si mai inchise. :)

@nae44 : Remarca ta este justa in masura in care pentru multi perceptia vizuala e mai importanta decat culoarea reala a unui vagon real sau a unui model. In cazul meu (si stii doar ca din asta imi castig jumatate din paine) prefer sa ma bazez pe norme, pe date de fabrica si in ultima masura pe culori masurate pe vagoanele reale. Un obiectiv de aparat foto "vede ce vrea el" si ochiul nostru de asemenea...
 
Amee 19-80 si Bmee 21-80 am vazut, dar niciodata cu vopseaua proaspata.
Cumva, am impresia ca mesajul meu anterior a fost perceput ca o critica.
Eu doar incercam sa gasesc o explicatie logica pentru diferentele percepute intre vopsirea cu culorile standard si ce percepem.
 
Oricum, discutiile astea sunt parfum, aici avem evidente fotografice si amintiri personale.
Intrati pe forum-ul Cartula (modelism de toate felurile, inclusiv militar) si sa vedeti acolo discutii cu culorile blindatelor germane, rusesti, americane. Istorii cu butoaie de vopsea gasite printr-un depozit, cat de mult s-a degradat acea vopsea dupa 50 de ani? Discutii despre faptul ca germanii si nu numai vopseau pe sfarsitul razboiului cu ce mai aveau la indemana
De asta spun ca aici e totusi parfum :D
 
  • Like
Reacții: Horia_Radulescu