Vagon clasa I model vechi

PIF54

Member
18 Iunie 2009
40
0
Pitesti
LOCATION
Pitesti
La sectiunea LOCOMOTIVE CRF IN IMAGINI DE EPOCA, LDH prezinta mai multe adrese, dintre care
http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?17,3194045
mi-a atras atentia.
Apare in acel site, la fotografia avand drept comentariu "CFR 230 133 Dep. Bucuresti Basarab 26.7.1969" o locomotiva 230 atasata la o garnitura de calatori. Imediat dupa locomotiva apare un vagon clasa I, model care a circulat mult timp si pe liniile secundare din sudul tarii si pe care-l "vanez" cam de mult. Nu stiu ce model este, nu am date tehnice, nu am gasit nici macar o fotografie completa cu el, doar o alta fotografie color, tot o garnitura calatori trasa de un 230 si tot cu vagonul partial vazut.
Are cineva date suplimentare despre acest vagon?
Multumesc.

Pe curand,
 

PIF54

Member
18 Iunie 2009
40
0
Pitesti
LOCATION
Pitesti
Multumesc de trimitere, Catalin! Forumul este asa stufos, incat te poti pierde si poti solicita informatii deja existente.

Cu stima,
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
81
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Ceva in completarea a ceea ce am scris acum mai bine de un an.
La CFR au ajuns cateva sute astfel de vagoane produse de Weitzer Arad (actuala Astra), Ganz si Gyor. Eu am identificat mai multe variante constructive, cu diferente minore.
Cele de clasa 1 erau initial de clasa a doua. Aveau 7 compartimente, doua wc-uri la capete si o cabina pentru spalat pe maini !

In constructia initiala (asa cum au ajuns si la CFR) nu aveau un geam pe compartiment, ci doua (ca si la vagoanele Breda), mecanismul de coborare al geamurilor fiind clasicul, cu curea de piele. Toata seria a fost refacuta dupa 1954, si in locul celor doua geamuri, peretele a fost refacut cu un singur geam, standardizat.

Vagoanele aveau canapele de plus, 6 locuri pe compartiment. Spuneam ca initial au fost de clasa a 2-a, dupa ce clasa a 3-a s-a desfintat, clasa a 2-a a devenit clasa 1.

Au existat doua variante ale vagonului si din punct de vedere al iluminarii:
1. varianta cu becuri Auer pentru gaz aerian
2. iluminat electric

Inaltimea vagoanelor iluminate cu gaz era mai mare decat la cele electrice, pentru acomodarea lampilor cu gaz -mult mai mari.

Spuneam ca au existat cateva sute de exemplare, unificate dupa 1950 prin refacerea caroseriilor, prin simplificarea detaliilor, uniformizarea instalatiilor. Dupa 1950 toate aveau incalzire Friedman, frana Westinghouse si iluminat electric.

Evident tu ti le aduci aminte dupa refacerea lor din anii '50 cu caroseriile simplificate si instalatiile uniformizate. Ce nu s-a uniformizat a fost lungimea sasiului, pentru ca la baza au fost loturi diferite de vagoane, unele de 19.510 peste tampoane (ca cel masurat de mine si de care vorbeam in postul din link) altele mai scurte, de 18.2 m, si 12 m intre pivotii boghiurilor (aceste sunt si cele mai vechi, loturile din anii 1898-1900-1901).

Se mai gasesc astfel de vagoane in trenurile de lucru, insa fara interioare originale sau in stadiu de ruina, asa cum vezi in pozele din link.

Oarecum atipic pentru aceste serii este prezenta bohiului "gat de lebada" precum cel din poza adusa in discutie de tine initial. Din toate documentele cercetate aceste vagoane au venit pe boghiuri prusace, de 2.5m. Asa stiu ca au si "murit" pe acelasi batran dar foarte bun boghiu. Vagonul din poza adusa in discutie de tine este singura exceptie pe care am vazut-o vreodata.