Vagoane de călători ale liniei București Filaret - Giurgiu

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.041
2.552
Iași
LOCATION
Iași
Primele vagoane de călători ale liniei București Filaret - Giurgiu au fost livrate în perioada 1868-1869 de firma britanică Ashbury din Manchester.
Inițial vagoanele aveau sașiul din lemn de stejar, cutia vagoanelor era din lemn iar acoperișul din tablă de zinc. Compartimentele erau separate și prevăzute cu uși laterale, accesul călătorilor în compartimente făcându-se din exterior.
Vagoanele aveau culoarea lemn-natur, cu dungulițe de aur la clasa 1 și dungulițe maro la clasa a-2-a.

Parcul de vagoane călători și marfă era format din:
1 vagon salon princiar
10 "trăsuri" de clasa I seria A 1-10
15 "trăsuri" de clasa II seria B 1-15
20 "trăsuri" de clasa III seria C 1-20
5 furgoane de bagaje seria Df 1-5
5 furgoane de mărfuri, echipate cu frână seria D 1-5
50 vagoane marfă acoperite pentru transportul grânelor seria G
30 vagoane marfă descoperite, cu pereți înalți seria K
10 vagoane pentru cai și animale cornute seria H
25 vagoane platformă seria Ko
10 trucuri pentru trasuri seria T

În anul 1879 vagoanele au fost restaurate aducându-se mai multe îmbunătățirii. Tapiseria din postav a vagoanelor de clasa 1 a fost înlocuită cu pluș. La vagoanele de clasa a-2-a îmbrăcămintea din mușama a fost înlocuită cu postav iar compartimentele au fost echipate cu suporți pentru bagaje. Două vagoane de clasa a-2-a au fost transformate în vagoane mixte de clasa 1/2 seria AB 6001-6002, având un compartiment de clasa 1 cu 9 locuri și un compartiment clasa a-2-a cu 16 locuri.

23 aprilie 1880. Înființarea Direcțiunii princiare a Căilor Ferate Române care va răscumpăra, sechestra și unifica rețeaua de căi ferate de pe teritoriul României, fie de la stat fie concesionate. De atunci datează inițialele CFR.
Căile ferate București-Giurgiu, Ploiești-Predeal, Iași-Ungheni se unifică cu rețeaua CFR la 1 iulie 1882.

În parcul din 1890 existau următoarele vagoane de calatori:
Regal nr 3
clasa 1 A 101; 103-104; 106-110
clasa 2 B 230-231; 233-236; 239-240
clasa 3 C 519-521; 523-524; 602-603; 605
poștă și bagaje Dp 921
bagaje D 1001-1005

În parcul din 1899 existau următoarele vagoane de călători :
Regal nr 3
clasa 1 A 981-990
clasa 2 B 2001-2011
clasa 1/2 AB 6001-6002 transformate din vagoane de clasa a-2-a.
clasa 3 C 8001-8004; 8006-8008; 8010-8013, 8015; 8017-8019
poștă și bagaje Dp 31521 reconstruit în atelierul București
bagaje D 32521-32525 reconstruite în atelierul București

La 11 august 1903, o parte din vechiul parc de vagoane de călători al liniei București - Giurgiu a fost cumparat de N. Gabrilescu, directorul societății Vrancea și a fost utilizat pe linia Mărășești - Panciu.

În parcul din 1915 existau următoarele vagoane de călători:
Regal nr 3
clasa 2 B 2005-2011 (vagonul B 2010 s-a casat in dupa anul 1923 la Bucuresti Grivita)
clasa 1/2 AB 6001-6002
clasa 3 C 8002
poștă și bagaje Dp 31521 reconstruiut în atelierul București (vagonul s-a casat dupa 1923 la Bucuresti Grivita)
bagaje D 32521-32525 reconstruite în atelierul București

Trenul actual Călugăreni.
Vagoanele au fost restaurate de Calea Ferată a Statului București - Giurgiu în anul 1879, aducându-se mai multe îmbunătățiri.
Vagoanele și locomotiva Călugăreni au fost restaurate cu ocazia Ceferiadei 1939. Într-o imagine din Enciclopedia României din 1943 - vol 4, apare trenul Călugăreni cu locomotiva și 4 vagoane cu textul "Intaiul tren intre București și Giurgiu. (Reconstituire cu prilejul Ceferiadei 1939)"
În imaginea alb negru se vede destul de bine că primul vagon de la locomotivă este de culoarea lemnului iar restul de 3 sunt închise la culoare, posibil în albastru din perioada respectivă.
Altă restaurare a avut loc cu ocazia centenarului din 1969 (la atelierul Pașcani) .

La aniversarea din 1969 vagoanele erau vopsite în:
verde inchis (de Pașcani) pentru vagonul clasa 1 A 986 (astazi A 101)
verde inchis (de Pașcani) pentru vagonul clasa 2 B 987 !! (astazi B 231)
maro pentru vagonul clasa 3 C 988!! (astazi C 511)

Cele 3 vagoane care astăzi formează trenul Călugăreni sunt vopsite și înscripționate greșit.
Vagoanele în București Nord cu ocazia expoziției "TEZAUR DE ISTORIE, CULTURĂ ȘI TEHNICĂ FEROVIARĂ" din 2014

Vagon clasa 1, A 101
- cu 3 compartimente a câte 6 locuri




Vagon clasa a-2-a, B 231
- cu 4 compartimente a câte 8 locuri




Vagon clasa a-3-a, C 511
- cu 5 compartimente a câte 49 locuri



Locomotiva Călugăreni





 
Ultima editare:
Mulțumesc!

Într-o imagine din Enciclopedia României din 1943 - vol 4, apare trenul Călugăreni cu locomotiva și 4 vagoane cu textul "Intaiul tren intre București și Giurgiu. (Reconstituire cu prilejul Ceferiadei 1939)"

Ai această imagine?
 
Am Enciclopedia in format pdf. Doar sa scot poza de pe pagina si sa o postez.
 
  • Like
Reacții: ICRA