Buna Florin,
poate ca vazand subiectul vor exista si alti modelisti, care asemeni tie, vor ceferiza material rulant din modele standard ale producatorilor.
Sau poate ca vor afla macar ceva mai mult.
Si tocmai pentru ca iti cunosc si admir dorinta, voi incerca sa-ti raspund eu aici.
Cee ce iti voi scrie sunt constatari si informatii culese de subsemnatul, asa ca pot fi imbunatatite.
Intamplarea a facut ca zilele acestea sa caut informatii alaturi tocmai despre o Breda si iti voi impartasi cate ceva din ce am gasit.
Nu am informatii despre intreg parcul CFR si pentru a focusa informatia eu ti-as recomanda sa ceferizezi un vagon despre care avem ceva mai multe informatii, si eu ti-as recomanda capul de serie, CFR 10000, care din intamplare mai exista si astazi.
Povestea lui este in mare povestea intregii serii. Mai putin ultima sa parte...
Vagonul, primul din serie cum spuneam, a ajuns la CFR in 1928 in cadrul unui amplu program de modernizare a cailor ferate, la fel ca si Hecht-urile.
Interesant este ca a purtat exact seria italiana: Aafld 10.000. Seria iti spune faptul ca a fost incadrat in clasa 1. Sasiu nituit, constructie complet metalica, acopris tabla, cu frana de mana si Westghouse, iluminat activ sistem Dick, incalzire cu abur de joasa presiune si sectiune marita, sistem Friedmann, 7 compartimente de 42 de locuri. Toata seria a venit in tara asa.
Undeva pana in 1950, vagonul a fost transformat in vagon AB (deci clasa 1 si 2 ), numarul fiind schimbat din Aafld 10.000 in Abafld 90.047. Restul caracteristicilor ramanand neschimbate. Data exacta a acestei transformari nu o stiu, cert este ca la data de 21.04.1950 vagonul era clasa AB (1 si 2). Aceste transformari s-au facut de obicei in perioada razboiului si dupa.
Au fost folosite de la bun inceput ptr. trenurile rapide si express atat pe relatiile interne cat si pe multele relatii externe pe care CFR le avea pana la razboi. Viteza si confortul lor le-au facut sa reziste pe linii pana tarziu, si in anii '90, ultimele exemplare faceau inca serviciu pe linii secundare, chiar si in trenuri mixte.
Vagonul a supravietuit pana astazi si are numarul : 50531722000-0.
Poate numarul iti suna cunoscut. Daca nu, iti scriu eu unde este astazi acest vagon.
Pana de curand, aceasta Breda a stationat la depoul Sibiu (langa Hecht si langa un vagon de posta).
Poze cu el si interiorul lui gasesti aici:
http://forum.railwayfan.ro/viewtopic.php?t=2334&postdays=0&postorder=asc&start=50
anul acesta acest vagon implineste 80 de ani, 8 decenii de prezenta pe liniile CFR a acestor frumoase vagoane care sunt inca apte de cei 100km/h prevazuti initial de constructor.
later edit: astazi vagonul se afla in compunerea garniturii Dracula Express si unii dintre voi ati avut ocazia sa-l vedeti in trafic.