Un alt mod de motorizare pentru o plac㒠turnantă’

wlab7180

Active Member
Trenulist
25 Noi 2008
152
0
Oradea
LOCATION
Oradea
Buna ziua dragi modelişti!
Dup㒠o lung㒠perioad㒠în care am fost doar cititor pe acest forum, perioad㒠de timp pe care am dedicat-o aeromodelismului, mai precis învă’ţă’rii pilotajului pe elicoptere RC, revin cu o discuţie despre un proiect mai vechi de-al meu pe care nu l-am putut finaliza pân㒠acum.
Cu mulţi ani în urm㒠mi-am propus ca diorama pe care o voi construi s㒠cuprind㒠şi o plac㒠turnantă’. Pentru a avea câteva imagini cu o plac㒠turnant㒠reală’, m-am înarmat cu un aparat foto şi am mers la Depoul Bucureşti Triaj. Cu aceast㒠ocazie mi-am vizitat şi foştii colegi de la depou, sau mai bine zis pe cei care au mai ră’mas acolo în urma restructură’rillor. Cam aşa ară’ta placa turnant㒠de la BcT în anul 2008.



 

wlab7180

Active Member
Trenulist
25 Noi 2008
152
0
Oradea
LOCATION
Oradea
în prim㒠faz㒠am început construcţia unei plă’ci turnante acţionate electro-mecanic bazate pe octocuploare, relee şi alte circuite electronice. Din pă’cate efortul meu s-a soldat cu un mare eşec şi am fost nevoit s㒠iau în calcul un alt tip de acţionare. Cea mai potrivit㒠metod㒠de control a unei plă’ci turnante mi s-a pă’rut a fi una compus㒠dintr-un motor step by step acţionat de un microcontroller şi electronica aferentă’. Pân㒠aici toate bune şi frumoase; cu electronica m㒠mai descurcam eu cumva dar, marea mea problem㒠era faptul c㒠nu ştiam cum s㒠programez un microcontroller. Aşa c㒠uite-m㒠pe mine om cu şcoala terminat㒠de muuult cum a trebuit s㒠pun din nou mâna pe carte. C㒠vorba aia: omul cât tră’ieşte învaţ㒠şi când moare tot nu le ştie pe toate.
Dup㒠ce am buchisit eu câteva că’rţi de programare, am reuşit s㒠m㒠dumiresc cum st㒠treaba cu aceast㒠mare necunoscut㒠pentru mine şi m-am apucat de treabă’. N-a fost prea uşor deoarece ţin s㒠v㒠spun c㒠teoria ca teoria dar practica ne omoară’.
Acesta este prototipul, sau mai bine zis varianta 1 de placa turnant㒠care, de data asta, funcţioneaz㒠dup㒠cum mi-am propus:
 

wlab7180

Active Member
Trenulist
25 Noi 2008
152
0
Oradea
LOCATION
Oradea
Acum v㒠voi prezenta partea nevă’zut㒠a lucrurilor adic㒠la ceea ce se afl㒠sub turnantă’. M㒠voi referi aici la placa de comandă’, la senzori, la motorul step by step şi angrenajul acestuia. V㒠rog frumos s㒠nu scă’paţi din vedere faptul c㒠acesta este doar un prototip, motiv pentru care nu va trebui s㒠priviţi prea critic partea de execuţie.
 

wlab7180

Active Member
Trenulist
25 Noi 2008
152
0
Oradea
LOCATION
Oradea
Acum dup㒠ce am fă’cut prezentă’rile o s㒠postez un filmuleţ cu placa turnant㒠în acţiune. Sper s㒠v㒠plac㒠chiar dac㒠este fă’cut cu telefonul.
 

V200

Active Member
Trenulist
9 Feb 2009
83
2
nowhere
LOCATION
nowhere
Bravo! Foarte fain pina aici. Finalul nu mai pare a fi departe.:aplauze: Se poate ceva mai amanuntit despre proiect? Si eu am inceput o placa de vreo 2-3- ani, dar din cauza altor lucruri, la ora actuala e gata podul rotitor si citeva ciorne cu logica de comanda. Eu incercam s-o fac sa memoreze punctul de oprire, acela fiind punctul de initializare la urmatoarea pornire (punere sub tensiune), dar am avut in vedere si varianta asta. Comanda vreau sa o fac cu un PIC. Iar directia de rotire sa si-o calculeze automat pentru calea cea mai scurta. Teoretic ar functiona, dar practic inca nu am avut pe ce sa o probez. Si am luat in calcul si utilizarea unui motor obisnuit, dar dupa calcule alinierea pare sa fie mai greu de realizat. Oricum, proiectul inca nu e abandonat, dar anul asta iar sint alte prioritati, mai vedem ce o fi in viitor. E pus la dosar pentru viitor. :oops:
 

wlab7180

Active Member
Trenulist
25 Noi 2008
152
0
Oradea
LOCATION
Oradea
Mulţumesc frumos pentru aprecieri V200. La un moment dat am vrut s㒠aplic şi eu metoda de care vorbeai tu şi anume, aceea de calculul distanţei celei mai scurte de deplasare a turnantei, dar am renunţat la idee deoarece îmi doream ca în cazul în care se impune s㒠pot întoarce placa turnant㒠cu celă’lalt capă’t(cel situat la distanţ㒠mai mare) la linia dorită’. Acest lucru fiindu-mi necesar în special pentru locomotivele cu abur, motiv pentru care, am reevaluat situaţia şi am creeat posibilitatea ca dup㒠selectarea liniei de destinaţie s㒠pot alege sensul de rotire al plă’cii turnante.
Acum voi detalia un pic despre ceea ce am dorit eu de la o plac㒠turnantă’:
- S㒠funcţioneze atât pentru unghuri între liniile radiale de 7,5° (48 linii radiale)cât şi pentru 15° (24 linii radiale)
- S㒠poat㒠fi folosit㒠atât în sistem analogic cât şi în digital
- S㒠pot alege sensul de rotire
- S㒠am posibilitatea de anulare a unei tastă’ri greşite
- S㒠am posibilitatea rotirii plă’cii turnante la 180° indiferent de linia la care se afl㒠aceasta
- S㒠am posibilitatea de reiniţializare (aducerea în punctul de referinţă’) a plă’cii turnante în cazul în care aceasta nu s-a aliniat corespunză’tor liniei
- S㒠schimbe foarte rapid polaritatea liniilor plă’cii turnante
- Alimentarea electronicii şi a motorului s㒠fie separat㒠pentru a nu consuma din resursele centralei digitale
 

lokomoto

Active Member
Trenulist
2 Mai 2008
94
0
Arad
YAHOO
lokomotodcc
LOCATION
Arad
Salutare,
Felicitari pentru lucrare, ca si chestie interesanta si model de inspiratie uite un link cu o automatizare:

https://www.youtube.com/watch?v=7Ug3_9t7aHo

Numai bine si spor la finalizarea lucrarii
 

Big_boy

Well-Known Member
Trenulist
9 Ian 2009
458
7
52
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Sincere Felicitari.... :aplauze:

Cand incep inscrierile pentru comenzi ? :lol:
 

Big_boy

Well-Known Member
Trenulist
9 Ian 2009
458
7
52
Timisoara
LOCATION
Timisoara
@Big_boy lasa comenzile si continua munca la turnanta ta...
@Smotocel

La electronica nu ma bag :-?
Eu ma refeream la inscrierea pe lista celor care isi doresc partea de automatizare a turnantei... :lol:
 

wlab7180

Active Member
Trenulist
25 Noi 2008
152
0
Oradea
LOCATION
Oradea
îmi cer scuze pentru întârziere.
@ lokomoto
Mulţumesc frumos pentru aprecieri şi pentru link-ul cu acea automatizare care mi s-a pă’rut o adevă’rat㒠provocare din partea realizatorului. :aplauze: Din câte am înţeles eu din relată’rile acestuia, mecanismul principal pentru realizarea mişcă’rii acelei mese rotative este unul cu cruce de malta.
@ Big_boy
M-am uitat atent la turnanta realizat㒠de tine şi îmi place foarte mult cum arat㒠în comparaţie cu a mea. Poate facem o echipă’; tu cu placa turnant㒠şi eu cu automatizarea. :idea:
 

wlab7180

Active Member
Trenulist
25 Noi 2008
152
0
Oradea
LOCATION
Oradea
Ceea ce v-am prezentat pân㒠acum a fost doar prototipul a ceea ce doresc s㒠realizez. Scopul construirii acestui prototip, a fost acela de a testa dac㒠ideea mea de a controla o plac㒠turnant㒠cu ajutorul unui microcontroller era viabil㒠sau nu. Acum, avînd confirmarea, m㒠voi apuca de realizarea efectiv㒠a acţionă’rii a plă’cii turnante. Pentru aceasta voi construi un reductor melcat cu raportul 1:20, la care voi ataşa motorul pas cu pas prin intermediul unor tampoane de cauciuc. Piesele necesare au fost deja comandate şi pîn㒠la sosirea acestora voi construi carcasa reductorului din forex de 5mm dup㒠cum puteţi vedea în desenele din imaginea ataşat㒠mai jos.
 

Big_boy

Well-Known Member
Trenulist
9 Ian 2009
458
7
52
Timisoara
LOCATION
Timisoara
@wlab7180
M-am uitat atent la turnanta realizat㒠de tine şi îmi place foarte mult cum arat㒠în comparaţie cu a mea. Poate facem o echipă’; tu cu placa turnant㒠şi eu cu automatizarea
De acord.... :lol:
 

wlab7180

Active Member
Trenulist
25 Noi 2008
152
0
Oradea
LOCATION
Oradea
Acum dup㒠ce s-a terminat concediul şi mi-au sosit piesele comandate m-am apucat din nou de lucru la acest proiect. Iat㒠stadiul la care am ajuns acum:




Urmeaz㒠s㒠testez modul de funcţionare al reductorului. Voi reveni cu amă’nunte în curând.
 

wlab7180

Active Member
Trenulist
25 Noi 2008
152
0
Oradea
LOCATION
Oradea
La mulţi ani şi un an nou fericit!
Profit de faptul c㒠aceast㒠mic㒠vacanţ㒠de revelion îmi ofer㒠timpul necesar pentru a v㒠putea pune la curent cu stadiul acestei lucrari. în acest sens pot s㒠v㒠spun că’, dup㒠asamblarea reductorului la o alt㒠plac㒠turnant㒠decât cea prezentat㒠în postă’rile anterioare (pe care am construit-o recent şi la care mai am înc㒠de lucru) şi dup㒠testele efectuate, am ajuns la concluzia c㒠funcţionalitatea acestui reductor corespunde aşteptă’rilor mele. Din pă’cate nu am avut timpul suficient pentru a fixa liniile radiale cum trebuie pe turnantă’, motiv pentru care, dup㒠cum se poate vedea în filmarea din link-ul de mai jos, alinierea podului turnant cu liniile radiale nu este totdeauna ideală’. Dac㒠v㒠uitaţi îns㒠la linia de referinţă’(linia 12), care este fixat㒠în şuruburi, veţi constata c㒠aici alinierea se face corespunză’tor atât la iniţializare cât şi la rotirea la 180 de grade. Menţionez c㒠în aceast㒠mic㒠filmare unghiul dintre dou㒠linii radiale ală’turate este de 15 grade, iar în afar㒠de linia de referinţ㒠mai avem doar liniile 1,2,3 şi 4. Am folosit doar aceste cinci linii radiale( nu 24 câte sunt posibile la un unghi de deschidere între dou㒠linii radiale adiacente de 15 grade), deoarece am considerat c㒠acestea ar fi suficiente pentru a demonstra atât funcţionalitatea programului cât şi cea a reductorului. în principiu rotirea la 180 de grade a podului turnant se poate face de la orice linie radială’; eu am preferat s㒠fac aceast㒠rotire când podul rulant se afla la linia 12 deoarece, dup㒠cum v-am explicat mai sus, aceast㒠linie este fixat㒠în şuruburi şi puteţi observa mai bine precizia rotirii.
Aici puteţi viziona filmul cu pricina:

https://www.youtube.com/watch?v=pIzdJx-1rxY

Cam aşa arat㒠reductorul montat pe spatele plă’cii turnante:



 

Big_boy

Well-Known Member
Trenulist
9 Ian 2009
458
7
52
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Minunat.....:confused:
Fantastic...:aplauze:
Pe mine m-ai convins si ma trec pe lista de asteptare... :fluierat:
 

wlab7180

Active Member
Trenulist
25 Noi 2008
152
0
Oradea
LOCATION
Oradea
Mulţumesc foarte mult pentru aprecieri. M㒠bucur㒠foarte mult faptul c㒠aceast㒠lucrare prezint㒠interes pentru tine şi totodat㒠îmi întă’reşte ideea c㒠nu am pierdut timpul degeaba în construcţia acestei automatiză’ri. Pentru mai multe detalii în legă’tur㒠cu "lista de aşteptare", dac㒠nu este nici o problemă’, propun s㒠discută’m în privat.
 

wlab7180

Active Member
Trenulist
25 Noi 2008
152
0
Oradea
LOCATION
Oradea
Pentru ca reductorul testat în postarea de mai sus s㒠capete un aer mai profi şi funcţionalitatea acestuia s㒠fie ireproşabilă’, m-am hotă’rât s㒠îl fac dintr-un MDF de 5 mm debitat cu laser. Pentru a putea face acest lucru, am desenat proiectul în Corel dup㒠care, am dus desenul la o firm㒠din Oradea pentru debitare.
Aici am fă’cut un mic filmuleţ în care se poate vedea cum este debitat reductorul la o maşin㒠de tă’iat cu laser:



în aceast㒠imagine puteţi vedea ce a ieşit la finalul tă’ierii:



Câteva imagini cu reductorul asamblat, fă’r㒠lipire, unde puteţi observa exactitatea îmbină’rilor: