Tipuri de boghiuri

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.033
2.534
Iași
LOCATION
Iași
Tipuri de boghiuri pentru vagoane de calatori istorice.

La vagoanele de calatori sunt folosite urmatoarele constructii de boghiuri:
- boghiuri cu arcuri mijloace eliptice duble si arcuri eliptice simple,montate deasupra cutiilor de grasime;
- boghiuri cu grinda cotita (balansier) si resorturi elicoidale;
- boghiuri cu arcuri mijloace longitudinale;
- boghiuri cu brate radiale si resorturi elicoidale.


Boghiul tip prusian, cehoslovac, ungar (CSD - Ringhoffer).

Boghiu cu arcuri mijloace eliptice duble si arcuri eliptice simple (tip prusian,cehoslovac, ungar). Boghiurile folosite la vagoanele de calatori construite inainte de 1939 si utilizate la C.F.R. sint asemanatoare in alcatuirea lor de baza cu boghiul cu doua osii de constructie prusiana, cehoslovaca sau ungara.
Ampatamentul boghiului este de 2,5 m.



La vagon de posta:


La vagon de dormit:



Boghiul tip Pennsylvania, "gat de labada"



Boghiul cu balansier si arcuri elicoidale. Boghiul tip prusian a fost inlocuit printr-o constructie care s-a standardizat prin STAS 5150-56 (tipul CA)
De la exterior se poate recunoaste prin faptul ca pe fiecare parte se afla o grinda cotita. Intre ele si lonjeronul boghiului sint fixate resorturi elicoidale care preiau aici locul arcurilor laterale la boghiul tip prusian.
Ampatamentul boghiului este de 2,15 m

In general aceste boghiuri se gaseau la vagoanele Hecht, CIWL, O.E.



Boghiu fabricat de Van den Zypen & Charlier, Köln (DE), 1925:



Bohiul tip Gorlitz
Boghiul cu arcuri mijloace longitudinale. Dezavantajele celor doua constructii au dus la praiectarea unui boghiu nou la care traversa superioara (traversa dansanta) este suspendata intr-un mod deosebit fata de cele descrise anterior. Ampatamentul boghiului este de. 3,6 m (tip greu) sau de 3 m (tip usor).

Gorlitz III usor:

Folosit la vagoanele exDRG.

Gorlitz III usor:

Folosit la vagoanele Dimitrov.

Gorlitz III greu:


Folosit la vagoanele Astra cl 1:


Cu toate ca cele 102 vagoane Astra de cl a 3 a au fost echipate cu boghiuri prusace, am vazut si Astra cl 3 cu boghiuri Gorlitz III greu.

La vagoanele cu boghiuri de acest tip inaltimea tamponului se regleaza
prin ajustarea suspensoarelor de la arcul de mijloc. Trebuie sa se observe ca legaturile arcului de la acelasi boghiu sa fie la aceeasi inaltime pentru ca arcul de mijloc sa ramina in pozitie orizontala.


Boghiu tip ABM folosit la vagoanele de calatori Breda, clasa si restaurant:

http://www.rotaie.it/Rotaie.it.data/Disegni/CarrelliABM-ABM_m-ABM_mr.jpg



Boghiu tip MAV:



In 2010 pe linia Oravita - Anina inca mai circula vagonul 50 53 29-21 452-0 cu astfel de boghiuri.


Vagoane de marfa.

Boghiul tip Diamond executat din laminate de otel.
Boghiul consta din 2 rame laterale , executate din profile de otel laminat 1, 2, 3 ce se fixeza rapid cu cate 2 buloane puternice 4, 5.



La partea inferioara ramele sunt legate intre ele printr-o traversa de legatura usoara 6 din tablla ambutisata. (Exista constructii si fara aceasta traversa.) Pe aceasta traversa se aseaza la capetele ei, cate o garnitura de arcuri,iar peste aceasta se monteaza leaganul, care prin crapodina se imbina cu traversa consolidata a sasiului si primeste greutatea acesteia.
La un vagon din trenul de ajutor nr 13 (dep.Ploiesti)


La un vagon magazie:


Boghiul tip Diamond executat din otel turnat.
Cele 2 rame laterale impreuna cu cutiile de unsoare, pe de o parte, si traversa impreuna cu crapodina, pe de alta parte, sunt turnate fiecare dintr-o singura piesa.



Boghiu Diamond fabricat la uzina "23 August" Bucuresti la un vagon cisterna CFR:


Boghiu Diamond RZD:


Sursa schitelor, diverse manuale CFR.
 
Florin, felicitari. Cineva trebuia sa faca acest articol intr-un demers de "dezambiguizare".

Florin, vagoanele de clasa a 3-a Astra au avut atat boghie prusace cat si Gorlitz greu, varianta cu 4 trepte de suspensie (exista si varianta cu 3, care nu are acea traversa masiva in partea inferioara).

Bohiul G greu a echipat la CFR (s-a folosit numerotarea din 1974):

1. vagoanele Aafld 10.1041-10.1050 comandate 1939
2. vagoanele Aafld 10.1051-10.1055 comandate 1939 (livrate in 1940 si 1941)
3. vagoanele ABafld 30.080-30.089 comandate 1939
4. vagoanele Bafld 50.100-50.114 comandate 1940
5. vagoanele Bafld 50.115-50.119 comandate 1940 livrate pana in 1941

Daca sunt intrebari cu referire la boghiele vechi va stau la randul meu la dispozitie cu ceva raspunsuri.
 
Cautand prin arhiva de acasa am mai gasit ceva si am zis sa pun aici pt informare

Boghiu minden-deutz folosit pt echiparea vagoanelor de calatori



Boghiu tip Diamond, prezentat mai sus



Boghiu tip "H" folosit la echiparea vagoanelor de marfa


Boghiu tip Y25 Cs folosit la echiparea vagoanelor de marfa
 
de precizat ca ceea-ce se numeste in Romania in mod generic "Minden-Deutz" este de fapt un MD-33.

intre timp la CFR au aparut si diferite versiuni die MD-36 (361, 362) care echipeaza diferite vagoane de import (rulate) din RFG.
 
O nelamurire am si eu:

Boghiurile Diamond au toate distanta intre osii de 1800 mm?
In schita de pe parostroj.net , vagonul autodescarcator vad ca are boghiuri de 2000 mm :

http://www.parostroj.net/katalog/nv/images/vykresy/Vssa_27.gif

Sau e gresita? :roll:
 
Boghiu CIWL Type S
BIG_0008948082.jpg

http://forum.index.hu/Search/showArticleResult?topic_id=9121413&aq_ext=1&aq_text=BIG_0008948079

La CFR un numar necunoscut de vagoane restaurante folosite pana in anii 1969 au fost echipate cu aceste boghiuri.

In 1969 au intrat in parcul CFR vagoanele WR 88-42 tip OSShD B/UIC Y fabricate la MVG Györ (Republica Populara Ungara).
 
Buna,
In 1969 au intrat in parcul CFR vagoanele WR 88-42 tip OSShD B/UIC Y fabricate la MVG Györ (Republica Populara Ungara).

Este vorba de prima serie de WR 88-42 adica 000 pana la 029. Acestea au fost de la inceput echipate cu boghiuri Minden-Deutz (MD33) produse in Romania, care au fost trimise la MVG/Ràba pentru a fi montate sub vagoane.

Privind boghiul Type S CIWL, era vorba de boghiul cel mai "greu" cu 2 osii al CIWL, cu un ampatament de 3000mm (deci mai mare fata de Type U, cu care se asemana destul de mult).
Vagonul restaurant produs de Ringhoffer de la muzeul MAV din Budapesta a fost echipat "de la mama lui" cu S, si a primit doar la restaurare o pereche de U.

In Romania boghiul CIWL S a existat dupa cunostintele mele doar la restaurante. Ma gandesc in special la seria din 1911 de la van der Zypen & Charlier (Deutz) adica WR 2089 D pana la WR 2093 D.

Unde se afla vagonul din poza ta?
 
Nu deschid alt subiect, am sa postez aici.

Peste ocean am observat ca folosirea rotilor cu striatii interioare era destul de comuna.Insa am gasit o fotografie pe fortepan.hu, unde se vede o astfel
de osie.



Ce se stie despre folosirea acestui tip la CFR?
 
Sunt osii de fonta, cunoscute si sub numele de osii fonta calita sau osii Griffin. Sunt turnate dintr-o bucata dintr-un aliaj de fonta cu duritate mare. NU au bandaje nefiind supuse niciodata procesului de strunjire. Un alt mare avantaj era faptul ca erau mai ieftine si mai usoare.

Aveau insa marele dezavantaj ca la punctele de contact cu sabotii, in timpul franarii, caldura mare degajata de procesul de frecare facea sa apara fisuri superficiale. Fisuri apareau si la trecerea peste joante si daca o osie era diagnosticata cu probleme trebuia inlocuita in totalitate.

La CFR au existat vagoane cu acest tip de osie "mostenite" de la alte administratii. Nu a fost incurajata achizitia de vagoane dotate cu asa ceva pentru cale normala.

Pe cale ingusta insa au fost folosite datorita eforturilor mai mici la care este supusa osia.
 
Horia_Radulescu a spus:
Buna,
Este vorba de prima serie de WR 88-42 adica 000 pana la 029. Acestea au fost de la inceput echipate cu boghiuri Minden-Deutz (MD33) produse in Romania, care au fost trimise la MVG/Ràba pentru a fi montate sub vagoane.
Si celelalte vagoane de seria 88-42 aveau tot boghiuri MD 33. Se gasesc poze cu 034, 042, 044,046 si 049 pe mai multe site-uri. Carcasele vagoanelor de seria 88-42 ( cu numar de serie mai mare de 029) au fost cumva fabricate la Gorlitz ( RDG )? ( sunt tot de forma tuguiata ca Y-urile RDG-iste ).
http://www.railfaneurope.net/pix/ro/car/restaurant/88-41/Restaurant_51_53_88-42_044-7.jpg
 
51 53 88-42 000-9 – 029-8 fabricate la MVG Györ, Ungaria in 1969
51 53 88-42 030-6 – 049-6 fabricate la IVA Arad in 1976-1978
 
Buna,

Despre WR 88-42 s-a scris in nenumarate randuri.

NU am mentionat existenta boghiurilor MD 33 la vagoanele de productie IVA (adica 031 pana la 049 precum si prototipul 030, cel cu scaune in formula 2+1 si invelitori de piele artificiala) pentru ca acestea erau standard la toate vagoanele produse in Romania.

Pentru WR 88-42 000 pana la 029 de la Györ era insa ceva exceptional, au fost singurele vagoane produse vreodata in Ungaria cu acest tip de boghiu (care asa cum scriam a fost trimis la fabrica din Romania).

000 pana la 029 aveau sectiunea acoperisului ogivala, similara cu vagoanele Y si Y/B din RDG. La 030 pana la 049 aceasta era mai rotunda, chiar daca nu era un perfect maner de panier.
 
Am facut un fel de turneu pentru poze insa nu pot sa scriu ce si cum pentru ca subiectele sint defalcate, asa incit am sa pun aici un tip de boghiu nituit iar cisterna sub care erau boghiurile am s-o duc la vagoane istorice. Cred eu ca deja intra la istorice.

 
Catalin, multumesc!

Fonta zici? Nu este de mirare ca nu au fost dorite astfel de osii.Fonta e un material casant, iar variatiile de temperatura, distribuite neuniform, dauneaza "sanatatii". :)

Imi imaginez ce s-ar fi intamplat daca azi, CFR-ul ar fi avut osii de fonta pe vagoane...la starea in care sunt liniile.
 
Boghiul tip Diamond executat din laminate de otel la vagoanele tip Eaklmo

Baciu, Cluj Napoca.
 
Boghiul tip Diamond executat din otel turnat.



Observati ca sub cutiile de unsoare mai era fixata o fasie de metal laminat, care intarea legatura cutiei cu intreg cadrul boghiului.